Új szakaszgyőzteseket avattak csütörtökön: az autósoknál Thierry Magnaldi, a motorosoknál Carlo de Gavardo volt a leggyorsabb. Mégsem elsősorban róluk beszéltek, mindenkit az érdekelt, vajon tudja-e folytatni a küzdelmet a címvédő Cyril Despres, aki körülbelül a szakasz felénél hatalmasat esett.
Cyril Despres itt még száguld – késôbb átbucskázott a csaknem végzetes tevefûakadályon…
Cyril Despres itt még száguld – késôbb átbucskázott a csaknem végzetes tevefûakadályon…
Kezdjük a legfontosabbal. Noha félelmetes volt a baleset, Cyril Despres jól van, és szeretné folytatni a viadalt. A Dakar-címvédő nem sokkal a tankolás (vagyis fél táv) után esett el, a motorját megdobta egy tevefű, a francia pilóta pedig a fején landolt. A bukás nagy sebességnél következett be, a francia versenyző sisakja betört, így a becsapódás sem lehetett kicsi.
Despres elvesztette az eszméletét, és amikor csapattársa, Isidre Esteve Pujol mellé ért, még mindig nem tudta pontosan, hol van és mi történt vele. ,,Az az igazság, hogy nem emlékszem a balesetre, csak arra, hogy egy tevefüvön elveszítettem az egyensúlyomat" – mondta Despres.
A Dakaron első számú szabály, hogy a sérültek mellett meg kell állni. Ezt mindenki szigorúan be is tartja, hiszen a Szahara nagyon veszélyes. Esteve Pujol tehát értesítette a sportbírókat, miközben az érkező Marc Coma is megállt a kis csoportosulás mellett.
Így hát mindketten elestek a győzelem lehetőségétől, a szakaszsikert a chilei Carlo de Gavardo szerezte meg. A rendkívül szimpatikus pilóta éppen akkorra ért oda, mire Despres valamelyest magához tért, a másik kettő már felállította a motorját, így neki már nem kellett megállnia, csatlakozhatott az éppen indulni készülő trióhoz. Attól kezdve együtt motoroztak, a célba is együtt érkeztek meg, ám De Gavardo rajtolt közülük a legkésőbb, így övé lett a részsiker (persze a késői indulás viszonylagos, hiszen nem sokkal hajnali fél kettő után startoltak az első motorosok).
De térjünk vissza még egy kicsit Despres-hez. Noha a francia motoros úgy érezte, eltört a bal kulcscsontja, és járgányának eleje is teljesen odalett, azért visszaült a nyeregbe, és teljesítette a szakaszt – ráadásul nem is lassan. A célból aztán első útja az orvosi sátorba vezetett, ahol megvizsgálták, és kiderült, nem tört el semmije, viszont megrándult a válla. Kapott kötéseket meg fájdalomcsillapítót, majd úgy döntött – nem kifejezetten orvosi javaslatra –, hogy folytatja a viadalt. (Ide kívánkozik, hogy a magyar motorosnál, Kátai Péternél a tüzetesebb orvosi vizsgálat után módosult a diagnózis: nem a comb-, hanem a sípcsontja tört el.) Az autósok mezőnyében ezen a napon Thierry Magnaldi volt a leggyorsabb, ő korábban még sohasem nyert szakaszt a Dakaron. Illetve a mondat úgy helyes, hogy autóval még sohasem nyert, mert korábban, a KTM gyári motorosaként többször is sikeres volt. Magnaldiról azt kell még tudni, hogy most vezet először igazán gyors autót. Úgy tűnik, sikerül bizonyítania vele. A Schlesser-Fordoknak egyébként nagyon feküdt a szakasz, bizonyíték rá az is, hogy az autóépítő fenomén, Jean-Louis Schlesser második lett, pedig negyven kilométerrel a cél előtt bal hátsó defektet kapott.
Mások is szenvedtek a köves szakaszon. Nani Roma autóján nemcsak a gumi ment tönkre, a felni is eltört egy ugratás után, de rajta kívül a hátát fájlaló Bruno Sabynak és Carlos Sainznak is meg kellett állnia kereket cserélni. Sainz ráadásul a szervizelés után rossz irányba indult el, úgyhogy egész napi munkája kárba veszett.
Az összetettben ismét változás történt az élen, a változatosság kedvéért most a Volkswagen dél-afrikai pilótája, Giniel de Villiers áll az élen. Ő egyébként cseppet sem bánja, hogy pénteken nem kell elsőként rajtolnia (az indulás sorrendjét mindig az előző napi eredmény határozza meg), mert a hírek szerint a navigáció szempontjából a Zouérat–Atar szakasz ígérkezik a legnehezebbnek. ,,A verseny legnehezebb három napja következik, miután ezeken túl leszünk, talán többet tudunk az esélyekről is" – mondta De Villiers.
No igen, a mögötte jövők csak néhány másodpercre vannak lemaradva tőle, úgyhogy egyelőre tényleg nem lehet messzemenő következtetéseket levonni. Főleg, hogy a versenyből 5184 kilométer még hátravan.
28. dakar-rali 6. nap, Tan Tan–Zouérat (össztáv: 792 km, ebből szelektív szakasz: 444 km). Autósok: 1. Thierry Magnaldi, Arnauld Debron (francia, Schlesser-Ford) 3:22:54, 2. Schlesser, Borsotto (francia, Schlesser-Ford) 2:55 perc hátrány, 3. De Villiers, Thorner (dél-afrikai, svéd, Volkswagen Touareg) 3:46 p h., …35. Kis, Czeglédi (Nissan Pick-Up) 1:14:30 óra h., …64. Szalay, Bunkoczi (Opel Frontera) 1:42:10 ó h., …83. Kristóf, Hujber (Bowler) 2:14:21 ó h., …118. Liszi, Tóth D. (Mitsubishi Pajero) 3:21:35 ó h. Motorosok: 1. Carlo de Gavardo (chilei, KTM) 4:00:32, 2. Sala (olasz, KTM) 3:23 p h., 3. Esteve Pujol (spanyol, KTM) 3:52 p h., …65. Varga (KTM) 1:19:04 óra h. Kamionosok: 1. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 4:03:19, 2. Stacey, Gotlib, Der Kinderen (holland, belga, holland, MAN) 17:23 p h., 3. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 27:34 p h., …13. Darázsi, Szalai, Rack (MAN) 1:34:06 ó h., …34. Szaller, Csitári, Laklóth (Mercedes) 2:38:22 ó h., 37. Szobi, Éder, Jobbágy (MAN) 2:51:04 ó h. Az összetettben. Autósok: 1. Giniel de Villiers, Tina Thorner 16:33:58, 2. Sainz, Schulz (spanyol, német, Volkswagen Touareg) 22 mp h., 3. Kleinschmidt, Pons (német, olasz, Volkswagen Touareg) 34 mp h., …25. Kis 4:17:24 ó h., …65. Szalay 7:33:22 ó h., 73. Liszi 8:28:23 ó h., ……74. Kristóf 8:38:12 ó h. Motorosok: 1. Marc Coma (spanyol, KTM) 18:15:45, 2. Despres (francia, KTM) 3:43 p h., 3. Esteve Pujol 4:25 p h., …148. Varga 12:53:04 ó h. Kamionosok: 1. Csaguin 19:57:20, 2. Kabirov 2:00:00 ó h., 3. K. Loprais, Gilar, A. Loprais (cseh, Tatra) 2:07:43 ó h., …17. Darázsi 6:51:11 ó h., 31. Szobi 10:13:27 ó h.…39. Szaller 17:39:33 ó h. ---- D ---- &