Beindult a veszélyes üzem

Vágólapra másolva!
2006.01.05. 02:03
Címkék
Kátai Péter balesete és sérülése alapvetően meghatározta a kis magyar különítmény hangulatát, de nem volt mese, a sportbíró visszaszámolt, és el kellett rajtolni. A kősivatagban lebonyolított szelektív szakaszon a motorosok közül Varga Ákos (35.), az autósok mezőnyében a Kis Sándor, Czeglédi Péter duó (30.) volt a legeredményesebb magyar egység szerdán.
Varga Ákos állítja, eddigi legrosszabb napját élte át a Dakaron, hiszen sérülten látta viszont a barátait az út szélén
Varga Ákos állítja, eddigi legrosszabb napját élte át a Dakaron, hiszen sérülten látta viszont a barátait az út szélén
Varga Ákos állítja, eddigi legrosszabb napját élte át a Dakaron, hiszen sérülten látta viszont a barátait az út szélén
Varga Ákos állítja, eddigi legrosszabb napját élte át a Dakaron, hiszen sérülten látta viszont a barátait az út szélén
Varga Ákos állítja, eddigi legrosszabb napját élte át a Dakaron, hiszen sérülten látta viszont a barátait az út szélén
Varga Ákos állítja, eddigi legrosszabb napját élte át a Dakaron, hiszen sérülten látta viszont a barátait az út szélén

Kátai Péter volt a középpontban a magyar táborban, mindenki azt kérdezgette, mi történt vele. Folyamatosan csöngtek a telefonok, azután, amikor Varga Ákos töviről hegyire elmesélte az esetet, egy kicsit mindenki megnyugodott.
Varga viszont továbbra is feszült maradt, mert bevallása szerint eddigi legrosszabb napját élte át a Dakaron. Nem elég, hogy reggel megtudta, az előző napi sebességtúllépése miatt (az idén biztonsági okokból 150 km/órában állapították meg a motorosok maximumsebességét) megbüntették, és az utolsó helyről kell rajtolnia, látnia kellett csapattársát, Szilveszter Zsoltot és barátját, Kátai Pétert is az út szélén, sérülten.

Varga óvatos volt, így nem esett el

,,Szörnyű volt ilyen lelkiállapotban motorozni. Az egyik énem azt mondta, hogy húzzam a gázt, a másik meg azt hajtogatta, hogy ne törjem össze magam – emlékezett Varga Ákos. – Próbáltam megtalálni az arany középutat, azt hiszem, sikerült is, mert egyszer sem estem."
Hermann Henrik a második ellenőrző ponton áthaladt (a 188. helyen), de onnan még 121 kilométer volt a szelektív céljáig, ahová lapzártánkig nem érkezett meg. Ha sikerül teljesítenie a mért szakaszt, nagyon kell sietnie, mert a céltól még további 282 kilométert kell megtennie a táborig, hajnalban pedig már újra muszáj rajtolni.
Szilvási Péternek az előző napi esése következtében megsérültek a bordái, egész éjszaka gondolkodott, neki merjen-e vágni fájó tagokkal a szakasznak, végül úgy döntött, veszélyes lenne, így kiesett a versenyből.

Kis: a verseny most kezdődik

Jó hírünk van az egyetlen quados (négykerekű motor) indulóról, Greff Róbertről. Az előző szakaszt ugyan nem teljesítette – eltévedt, öt percet késett az összekötő szakasz rajtjáról, emiatt nem engedték elindulni –, ám utóbb a versenybíróság megvitatta az ügyét, és úgy döntött, hogy jókora büntetéssel ugyan (11 óra 10 percet kapott, plusz a szakaszon maximumidőt), de engedi elindulni. És a Dakar-újonc Greff meghálálta a bizalmat, teljesíteni tudta az etapot, amely quaddal még gyilkosabb lehetett, mint motorral, hiszen ez a jármű sokkal súlyosabb, ezért jóval nehezebb megtartani.
De nézzük, mi történt autósainkkal! Kis Sándor és Czeglédi Péter indult reggel a legkedvezőbb pozícióból, és ragaszkodott is a ,,legjobb magyar autós" titulushoz – a 30. helyen hozta be a kék Nissant. Az autót reggel a hosszú szakaszra való tekintettel tele kellett tankolni (500 liter fér a tankjába), úgyhogy az elején nagyon nehéz volt. Mégsem ez volt az oka annak, hogy Kis csak két vetélytársát előzte meg, hanem a por, amelytől semmit sem lehetett látni.
A pilóta olyan óvatosan nyomta a gázt, mintha kristálypoharak lettek volna a pedál alatt, ám a rizikó nélküli taktika meghozta gyümölcsét. ,,Az autónk nagyon gyors, alig várom már, hogy homokon is kipróbáljam" – mondta Kis Sándor.

Szalay: kitört a jobb első kerék

Szalay Balázs és Bunkoczi László nem volt ennyire jó hangulatban – az Opel csonkállványából kitört a csavar, magyarra lefordítva ez azt jelenti, hogy a jobb első kerék gyakorlatilag kidőlt a kocsi alól. A párosnak meg kellett várnia a szervizkamiont, amelynek pilótája meghegesztette a hibás alkatrészt, és ettől kezdve már csak a többiek porát nyelte a páros. Pedig jól kezdtek Szalayék, a 25. helyen haladtak át az első ellenőrző ponton.
Liszi László és Kristóf Márton nagyjából azonos tempóban hajtott ezen a napon, az időeredmények azt mutatják, nem sok különbség volt kettejük között. Liszi azt mondta, ennyi követ még életében nem látott, de szerencsére a Pajerója jól bírta a megpróbáltatásokat. Az első Dakarján induló Kristóf szerint ezek eddig az otthonihoz hasonló szakaszok voltak (persze jóval hosszabbak), úgyhogy kíváncsian várja, mire megy majd a homokban.
Kamionosaink közül az eddig kiemelkedően szereplő Darázsi Zsoltnak nem volt esélye a versenyzésre, mert két órát töltött el szervizeléssel, így a leggyorsabb magyar a Szaller Zoltán, Csitári Tibor, Laklóth Aladár trió lett, amely a kezdeti nehézségek után az elmúlt két napon remekül helytállt. Annak ellenére, hogy a Mercedes, amellyel megy, már eléggé öregecske. Az újonc Szobi Balázs újabb szakaszon van túl, ami siker, hiszen neki egyértelműen az a célja, hogy tanuljon a Dakaron. Nos, a rendezők eddig folyamatosan gondoskodtak tananyagról. És a vendégmarasztaló homokdűnék még csak ezután következnek!

Egy kis történelem

1980. január 4-én a második alkalommal kiírt Dakar-rali résztvevői a Gao–Timbuktu–Gao szakaszt teljesítették, amely ugyan a viadal egyik legjobb etapja, ugyanakkor technikai gondok özönét zúdíthatja azok nyakába, akik nem elég elővigyázatosak. Ezen a napon a később legendává váló Hubert Auriol volt a leggyorsabb a motorosok mezőnyében, az autósoknál a Kotulinsky, Luffelmann duó győzedelmeskedett Volkswagennel.
A verseny egyik sztárja Henri Pescarolo volt, aki korábban háromszor nyerte meg a Le Mans-i 24 órás viadalt, amelynek akkoriban sokkal nagyobb tekintélye volt, mint a szárnyait éppen csak bontogató Dakar-ralinak.

28. Dakar-rali
5. nap, Ouarzazate–Tan Tan (össztáv: 819 km, ebből szelektív szakasz: 350 km). Autósok:
1. Stéphane Peterhansel, Jean-Paul Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 3:34:40, 2. Miller, von Zitzewitz (amerikai, német, Volkswagen Touareg) 1:12 perc hátrány, 3. Roma, Magne (spanyol, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 2:20 p h., …30. Kis, Czeglédi (Nissan Pick-Up) 58:28 p h., …72. Liszi, Tóth D. (Mitsubishi Pajero) 1:46:05 óra h., 73. Kristóf, Hujber (Bowler) 1:46:26 ó h., …127. Szalay, Bunkoczi (Opel Frontera) 3:28:49 ó h.
Motorosok: 1. Cyril Despres (francia, KTM) 3:47:40, 2. Coma (spanyol, KTM) 3:41 p h., 3. Esteve Pujol (spanyol, KTM) 5:18 p h., …35. Varga (KTM) 1:09:09 ó h., …175. Greff (Suzuki) 5:13:25 ó h.
Kamionosok: 1. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 4:18:31, 2. Kabirov, Beljajev, Mokejev (orosz, Kamaz) 13:45 p h., 3. K. Loprais, Gilar, A. Loprais (cseh, Tatra) 23:00 p h., …33. Szaller, Csitári, Laklóth (Mercedes) 2:09:28 ó h., …38. Szobi, Éder, Jobbágy (MAN) 2:25:21 ó h., …42. Darázsi, Szalai, Rack (MAN) 2:37:38 ó h.

Az összetettben. Autósok: 1. Carlos Sainz, Andreas Schulz (spanyol, német, Volkswagen Touareg) 13:04:57, 2. Kleinschmidt, Pons (német, olasz, Volkswagen Touareg) 1:28 p h., 3. Alphand, Picard (francia, Mitsubishi Pajero) 2:07 p h., …27. Kis 3:09:01 ó h., …57. Liszi 5:12:55 ó h., …71. Szalay 5:57:19 ó h., …74. Kristóf 6:29:58 ó h.
Motorosok: 1. Coma 14:09:18, 2. Despres 1:25 p h., 3. Esteve Pujol 6:28 p h., …144. Varga 11:39:55 ó h., …182. Greff 30:15:52 ó h.
Kamionosok: 1. Csaguin 15:54:01, 2. Loprais 1:31:47 ó h., 3. Loprais 1:31:47 ó h., …21. Darázsi 5:17:05, …32. Szobi 7:22:23, …39. Szaller 15:01:11 ó h. ---- A ---- A
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik