A kétszeres Dakar-győztes Jean-Louis Schlesser az első afrikai szakaszon bizonyította, hogy gyorsasága semmit sem kopott az évek során saját építésű versenygépével maga mögé utasította a gyári menőket. A motorosoknál Andy Caldecott használta ki a legjobban, hogy nem elölről kellett rajtolnia, nem tévedt el, ami kulcskérdés volt ezen a napon.
Az Öreg, aki „emberemlékezet” óta résztvevôje a Dakarnak: Schlesser saját tervezésû autójával nyerte meg a tegnapi szakaszt, ami ôt egyáltalán nem lepte meg
Az Öreg, aki „emberemlékezet” óta résztvevôje a Dakarnak: Schlesser saját tervezésû autójával nyerte meg a tegnapi szakaszt, ami ôt egyáltalán nem lepte meg
Mondjon akárki akármit, nagy igazság, hogy a puding próbája az evés. Sokan okoskodtak arról, milyen lesz műholdas navigációs rendszer nélkül végigmenni a szakaszokon, ám az igazság pillanata akkor jött el, amikor az első motoros hétfő reggel elrajtolt a Nador és er-Rasidia közötti szakaszon.
Isidre Esteve Pujol egyáltalán nem élvezte, hogy neki kell elsőként mennie, teljesen biztos volt benne, hogy ez a nap nem az övé lesz. Igaza lett. Először is fokozottan figyelni kellett az itinert – alig akadt olyan motoros a mezőnyben, aki egyszer, de inkább kétszer ne tévedt volna el. Másodszor pedig mégis ott volt a GPS, hiszen annak ellenére, hogy a navigációban nem segíthet, bizonyos pontokat érinteni kell, és még a sebességmérő is ott van. Úgy tűnik, a maximált sebesség (150 km/óra) betartása sok gondot okoz majd ezen a Dakaron. Mert hiába szereltek a motorokra egy szerkezetet, amely piros villogással jelzi, ha a pilóta eléri a kritikus határt (10 km/órás eltérés a tűréshatár), amikor úgy süt a nap, a piros lámpából az égvilágon semmit sem lehet látni. Úgyhogy a hosszú egyenes szakaszokon a versenyzőknek bizony többször le kell nézniük, nehogy utóbb büntetést kapjanak sebességtúllépés miatt.
,,Kétszer is majdnem elestem, mert miközben a sebességmérőt néztem, rámentem egy kőre – mondta Cyril Despres, a Dakar-rali címvédője. – Túl sok mindenre kell figyelni, ami sokszor nagyon veszélyes."
A KTM francia pilótája harmadikként végzett a szakaszon, a keresztbeveréseknek köszönhetően azonban az összetettben máris átvette a vezetést. Az ellenfelek csak ingatták a fejüket: no erre nem kellett túl sokat várni…
A motorosok közül szinte mindenki panaszkodott arra, hogy nagyon nehéz végig mindenre koncentrálni, és ha figyelembe veszszük, hogy a hétfőinél szinte minden szakasz hosszabb… Nos, senki sincs, aki irigykedne rájuk. No jó, talán Andy Caldecott bőrébe bebújtak volna néhányan, de csak azért, hogy elmondhassák magukról, amit az ausztrál, hogy szakaszt nyertek a Dakaron.
Az autósoknál egy vén kecske aratta le a babérokat. Jean-Louis Schlesser ,,emberemlékezet óta" szereplője a sivatagi show-nak, nélküle talán már meg sem rendeznék a viadalt. Az autóépítő fenomén most azt is megmutatta, hogy bár nem mostanában aratta két Dakar-győzelmét (1999-ben és 2000-ben) semmit sem veszített a gyorsaságából. És ha lehetőség adódik, ő bizony azonnal kihasználja.
,,Hihetetlenül boldog és büszke vagyok – vallotta be az ,,Öreg" teljesen meghatódva. – A Dakaron mindig jó érzés szakaszt nyerni, de én azért is örülök, mert kiderült, hogy a saját építésű autóm felveszi a versenyt a gyáriakkal. Persze, ebben én eddig sem kételkedtem, ha így lenne, nem lennék itt. Hogy pilótaként vagy konstruktőrként jobb nyerni? Konstruktőrként, ez egyértelmű."
Schlesser sikere ellenére az öszszetettben a mitsubishis Joan Roma vezet – a spanyollal először fordul elő ilyesmi azóta, hogy a motorozással felhagyva autózásra adta a fejét. Meg is lepődött rendesen, főleg úgy, hogy saját bevallása szerint egyáltalán nem sietett. ,,Veszélyes volt a porban autózni, előfordult, hogy tíz-tizenöt motoros ment előttem, szinte semmit sem láttam." Ugyanez volt a gondja Maszuoka Hirosinak és a címvédő Stéphane Peterhanselnek is, no meg az, hogy ilyen körülmények között szinte lehetetlen volt megtalálni a megfelelő ritmust.
Az Európában remeklő Carlos Sainznak navigációs gondjai voltak – nem tudott olyan gyorsan menni, mint szeretett volna, mert akkor biztosan nem találta volna meg a helyes utat. Volkswagenes ,,kollégái" közül Bruno Saby defektet kapott, Jutta Kleinschmidt sokáig vesztegelt Carlos Sousa porában, Giniel de Villiers pedig eltévedt, úgyhogy ez összességében nem a VW-csapat napja volt.
Az autósok versenyével kapcsolatban érdemes még szót ejteni a születésnapját hétfőn ünneplő Robby Gordonról, aki annak ellenére megszerezte az ötödik helyet, hogy két percre eltévedt a szakasz során. Ha ez nincs, győzelemmel ünnepelhetett volna saját műhelyében épített "Hammerével".
Dakar-hírek Caldecott mégis versenyez A 42 éves Andy Caldecott az egyik legeredményesebb ausztrál tereprali-versenyző, mégis állandó gondja, hogy egyáltalán elindulhasson a viadalon. Egy éve néhány étterem gyűjtött neki, ezúttal viszont reménytelennek tűnt a helyzete. Két hete azonban az egyik gyári KTM-es csapatban, a Repsol Teamben a spanyol Jordi Duran vállsérülést szenvedett, a KTM pedig Caldecottot hívta be. Először motorozva gyári gépen lett hétfőn szakaszgyőztes.
Három oldalkocsis indult Oldalkocsis motorral rendre nagyon kevesen mernek nekivágni a Dakarnak, mert nagyon nehéz és drága megépíteni egy ilyen motort. Egy éve csupán egy volt a mezőnyben, most pedig három: a svájci Sandro Lanaro, Rudolf Howald páros, az amerikai Scott Whitney és Duane McDowell , valamint a francia Jean-Claude Morsillo, aki utas és szponzorok nélkül (!) vágott neki a Szaharának.
Áldoznak a sikerért A Volkswagen mindent megtesz a sikerért. Az öttagú csapatot 26 kamion, 96 szerelő és segítő kíséri, 20 tonna alkatrész, 4800 liter víz, 2000 leveskonzerv, 1600 kiló gyümölcs és 1500 darab fehérnemű – ez a készlet, hogy semmiben se szenvedjenek hiányt a versenyzők.
28. Dakar-rali 3. nap, Nador–er-Rasidia (össztáv: 672 km, ebből szelektív szakasz: 314 km) Autósok: 1. Jean-Louis Schlesser, Francois Borsotto (francia, Schlesser-Ford) 2:50:58, 2. Maszuoka, Maimon (japán, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 19 másodperc hátrány, 3. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 37 mp h., …26. Kis, Czeglédi (Nissan-Pick-Up) 28:37 perc h., …33. Szalay, Bunkoczi (Opel Frontera) 36:13 p h., …86. Liszi, Tóth D. (Mitsubishi Pajero) 1:03:37 óra h., …89. Kristóf, Hujber (Bowler) 1:06:19 ó h.
Motorosok: 1. Andy Caldecott (ausztrál, KTM) 3:21:11, 2. Grider (amerikai, KTM) 3:04 p h., 3. Despres (francia, KTM) 3:06 p h., …30. Kátai (KTM) 22:07 p h., …55. Varga (KTM) 46:19 p h., …89. Hermann (KTM) 1:06:25 ó h., …200. Szilvási (KTM) 2:27:55 ó h., …217. Greff (Suzuki) 3:52:54 ó h. Kamionosok: 1. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 3:25:21, 2. Biasion, Albiero, Diamante (olasz, Iveco) 7:06 p h., 3. Stacey, Gotlieb, der Kinderen (holland, Renault Kerax) 9:37 p h., ….17. Darázsi, Szalai, Rack (MAN) 51:10 p h, …38. Szaller, Csitári, Laklóth (Mercedes) 1:26:25 ó h., …43. Szobi, Éder, Jobbágy (MAN) 1:34:48 ó h.
Az összetettben. Autósok: 1. Roma, Magne (spanyol, francia, Mitsubshi Pajero) 5:27:34, 2. Maszuoka 6 mp h., 3. Saby, Perin (francia, Volkswagen Touareg) 54 mp h., …27. Kis 51:38 p h., …41. Szalay 1:06:42 ó h., …67. Liszi 1:30:12 ó h., …89. Kristóf 1:43:46 ó h. Motorosok: 1. Despres 6:03:12, 2. Coma (spanyol, KTM) 1:16 p h., 3. Pellicer (spanyol, KTM) 1:39 p h., …37. Kátai 37:20 p h., …55. Varga 1:13:07 ó h., …113. Hermann 2:01:04 ó h., …204. Szilvási 4:07:19 ó h., …218. Greff 10:10:53 ó h. Kamionosok: 1. Csaguin 6:38:21, 2. Biasion 13:56 p h., 3. De Azevedo, Martinec, Justo (brazil, cseh, brazil, Tatra) 30:53 p h., …12. Darázsi 1:22:17 ó h., …33. Szobi 2:09:28 ó h., …45. Szaller 9:52:15 ó h.