A magyar vitorlázás legnagyobb tragédiája, hogy 1992-ben a repülő hollandi osztály épp születésének 40. évfordulóján kikerült az olimpia programjából.Ha akkor más döntés születik, vélhetően nem csupán a Detre testvérek egyetlen ötkarikás bronzérmét tudná felmutatni a sportág.
A Majthényi, Domokos kettôs (jobbra) átélt néhány nehéz pillanatot, amikor a vb-n a holland hajó túlságosan közel került hollandijukhoz
A Majthényi, Domokos kettôs (jobbra) átélt néhány nehéz pillanatot, amikor a vb-n a holland hajó túlságosan közel került hollandijukhoz
A Majthényi, Domokos kettôs (jobbra) átélt néhány nehéz pillanatot, amikor a vb-n a holland hajó túlságosan közel került hollandijukhoz
A Majthényi, Domokos kettôs (jobbra) átélt néhány nehéz pillanatot, amikor a vb-n a holland hajó túlságosan közel került hollandijukhoz
Mert lehet, hogy miután száműzték a játékokról a hollandisokat, némileg meggyengült a mezőny – hiszen sokan más hajóba ültek át –, az viszont elképzelhetetlen, hogy a négyszeres világ- és kétszeres Európa-bajnok Majthényi Szabolcs, Domokos András kettősnek ne csúszott volna be legalább egy a legrangosabb medáliák közül.
De vissza a tényekhez!
A több mint tíz éve a világ élvonalába tartozó páros 2005-ben ismét bizonyított, méghozzá hazai pályán, ami a vitorlázásban korántsem jelent akkora előnyt, mint más sportágaknál. Igaz, a címvédés elmaradt (így a nagy vetélytárs, a dán Boj-sen-Möller testvérpár ünnepelhette előbb az ötödik világbajnoki elsőségét), de persze az ezüstéremért sem kell szégyenkezniük a magyaroknak.
Ráadásul így legalább bizakodhatunk, hogy 2006-ban Floridában sem kell nélkülöznünk Majthényiékat, hiszen egy ilyen sikerpáros mégsem fejezheti be a pályafutását második hellyel…
A hazai vizeken is egy éremhalmozó nyerte meg Európa legrégebbi, legnagyobb és – némi elfogultsággal – legrangosabb tókerülő versenyét, a balatoni Kékszalagot: Litkey Farkas és csapata ötödször ért elsőként célba. A Nemere II 1955-ös, 10 óra 40 perces időrekordja ugyan ezúttal sem dőlt meg, a részvételi rekord – 432 induló – azonban igen.
A verseny izgalmairól pedig elég legyen annyi, hogy a 33-as osztályba tartozó Fifty-fifty legénysége azért kapott fair play díjat, mert Badacsony és Révfülöp között kimentett a vízből egy fuldokló lengyel turistát.
Az év – …sikere? Majthényi Szabolcs: – Hogy itthon volt a repülőhollandi-vébé, és hogy ilyen jól sikerült. Domokos András: – Az egyik a világbajnokságon elért második, a másik pedig a Garda-tavi nemzetközi verseny megnyerése. – …kudarca? M. SZ.: – Semmi sem jut eszembe. D. A.: – Kétezer-ötben nem volt. – …versenye? M. SZ.: – A földvári vébé. D. A.: – A világbajnokság. – …megható vagy vicces pillanata? M. SZ.: – Eléggé vicces volt, amikor felborultunk. Bár inkább tragikusnak nevezném, mert mindössze közepes szél fújt. D. A.: – Nem jut ilyen eszembe. – …döntő pillanata? M. SZ.: – A vébé utolsó futama, amikor az ausztrálok előttünk voltak, s ha akkor megvernek, ők az ezüstérmesek. A második szakaszban azonban előztünk. D. A.: – Nem volt ilyen. – …magyar felfedezettje? M. SZ.: – Bakóczy Róbert. D. A.: – Bakóczy Róbert. – …legjobb külföldi versenyzője? M. SZ.: – A Bojsen-Möller testvérpár. D. A.: – Bojsen-Möllerék. – …csapata? M. SZ.: – A Lombard legénysége, amellyel először nyertünk 8M One Design bajnokságot. D. A.: – Megint Bojsen-Möllerék.