Az autók, a motorok és a kamionok már néhány nappal ezelőtt útra keltek Lisszabon felé, a magyar versenyzők többsége azonban csak tegnap reggel szállt repülőre, hogy a 28. Dakar-rali rajtjának helyszínére utazzon. Öt autós páros, négy motoros, egy quados és három kamionos egység száll harcba vagyis 24 magyar versenyző tűzte ki magának azt a célt, hogy 9043 kilométer teljesítése után eljusson Szenegál fővárosába, a Rózsaszín-tó partján felállított célba.
Palik László és Darázsi Gábor az idén kiérdemelte az év legjobb terepralisa címet – 11 Világkupa-pontot gyûjtött és ezzel kilencedik lett, az összetett pontversenyben
Palik László és Darázsi Gábor az idén kiérdemelte az év legjobb terepralisa címet – 11 Világkupa-pontot gyûjtött és ezzel kilencedik lett, az összetett pontversenyben
Különböző tervekkel és természetesen különböző esélyekkel vágnak neki a Szaharában zajló megméretésnek, amely az utóbbi évekhez képest is számos plusznehézséget tartogat. Ott van mindjárt a navigáció, amelyre vonatkozóan a rendezők megváltoztatták a szabályokat, ezzel is igyekezvén visszatérni a gyökerekhez. Csökkentették a műholdas navigációs rendszer szerepét, ami azt is jelenti, hogy a navigátorok szerepe tovább nő. A terepraliban eddig is egyenrangú félként kellett kezelni a pilótát és a mitfárert, hiszen hiába volt az előbbi gyors, ha az utóbbi nem talált oda, ahova kellett, és fordítva.
Hét újonc van a honi indulók között
A hírek szerint a 28. Dakar-ralin az indulóknak csak a tíz százaléka újonc (ez meglepően alacsony szám a korábbi tapasztalatok fényében), a magyar különítményben ezzel szemben a 24 induló közül hét korábban még nem vett részt a világ legnehezebb tereprali-viadalán. A legtöbbjük számára értelemszerűen a célba érkezés a legfontosabb, hogy életükben először legyőzzék a sivatagot – és az sem lesz könnyű… De nézzük csak szépen sorjában!
Az autós indulóink közül négyen már rutinos sivatagi rókák, és hármuknak arra is van esélyük, hogy bekerüljenek akár a legjobb húsz közé. Palik László és Darázsi Gábor a legutóbbi viadalon megismert Nissan Pick-Uppal vág neki a távnak. A kocsi megbízható, a pilóta lassan kezdi úgy ismerni, mint a tenyerét, a navigátor pedig aktív szerepet vállalt az autó építésében, úgyhogy minden porcikáját ismeri, kis túlzással már a hangjából tudja, hogy mi baja. Akár ez is lehet a siker titka, arról már nem is beszélve, hogy Palik annyit edzett erre a Dakarra, mintha az olimpián kellene indulnia súlyemelésben. Néhány hónappal ezelőtt Egyiptomban fényesen bizonyította, hogy remek formában van – és ez nemcsak abból derült ki, hogy a 45 fokos melegben szinte meg sem kottyant neki a száguldozás, hanem az eredményben is megmutatkozott. A Vk-második hely a sportág történetének eddigi legjobb magyar eredménye. Szóval Palik számára reális lehet a húsz közé kerülés – ő persze viszszafogottan nyilatkozik, mert emlékszik még a két évvel ezelőtti hatalmas esésre is.
Szalay Balázs és Bunkoczi László volt legutóbb a második legeredményesebb magyar autós páros. A technika ördöge jó néhányszor kifogott a versenyzőkön, ám az Opel Fronterán azóta rengeteget változtatott a szervizcsapat – vérbeli, megbízható versenyautót faragott belőle. Persze a technika ördöge ellen nincs orvosság, de a team a maga részéről mindent megtett a siker érdekében. Szalay és Bunkoczi immár harmadszor vág neki együtt a Szaharának (a pilótának ez lesz a nyolcadik Dakarja), és eddig kettőből kétszer teljesítették is a távot – ez bizony jó előjel. A csapat időközben soraiba fogadta a legutóbbi viadal motoros hősét, Varga Ákost, aki így, megerősített háttérrel még jobb eredményre lehet képes, mint egy évvel ezelőtt.
Rutinos pilótáink a top 20-ba kerülhetnek
De maradjunk az autósoknál: Kis Sándort és Czeglédi Pétert senkinek sem kell bemutatni, az utóbbi években jó néhány Világkupa-viadalon tették le a névjegyüket, bizonyítva, hogy ott a helyük közvetlenül a gyári csapatok mögötti második vonalban. A pilóta ezúttal is a dél-afrikai bajnokság záró futamán fejezte be a felkészülést a "versenyek versenyére", ahol ezúttal sem vallott szégyent a legutóbbi fejlesztésű Nissan volánja mögött. Liszi László és Tóth Dénes vadonatúj párost alkot – már ami a Dakar-szereplést illeti. A sivatagban még nem próbálták ki, hogy miként tudnak együttműködni, a hazai futamokon azonban bizonyították gyorsaságukat – az országos bajnokság záró futamán nagy csatában végül megkaparintották az ezüstérmet. Ez az első év, amikor a régebben "kis olajkályhának" is csúfolt dízel Pajero sokkal izmosabban, megerősítve, megerősödve kel versenyre az ellenfelekkel – meglátjuk, mi sül ki belőle. Egyvalami biztos, elszántságban nincs hiány.
Szerdán elkezdődött a technikai ellenőrzés
Kristóf Márton és Hujber Imre az újoncok táborát gyarapítja, csakúgy, mint az enduróban számtalan győzelmet arató motoros Kátai Péter, a quaddal (négy-kerekű motor) induló Greff Róbert, valamint a Flex Dakar Team kamionos triója, Szobi Balázs, Éder Attila és Jobbágy Ákos. Az igazat megvallva nem tudni, hogy tőlük mit várhatunk – ha célba érnének életük első Dakarján, az már remek eredmény lenne.
A motorosok közül Vargáról előbb esett szó, Hermann Henrik és Szilvási Péter korábban indult már a Dakaron, de nem sikerült befejeznie – most ez a cél. A kamionos triók közül Darázsi Zsolt és Szaller Zoltán immár rutinos rókának számít a hatalmas járművek sivatagi terelgetésében – a versenygépek ereje alapján előbbitől várhatnak jobb eredményt a szurkolók. A kérdés persze ezzel kapcsolatban az, mennyi időt kell eltölteniük azzal, hogy az autós párosoknak segítenek. Mindanynyiuk érdekében reméljük, hogy a lehető legkevesebbet. A kis magyar különítmény tehát megérkezett Lisszabonba, ahol szerdától három napon keresztül zajlanak a technikai ellenőrzések, hogy aztán szombaton egy sprinttávval elkezdődjön a 28. Dakar-rali.