Évente egyszer tűnnek kihaltnak a balatoni vitorláskikötők: júliusi teliholdkor, a Kékszalag idején. Európa legpatinásabb és leghosszabb tókerülő versenyén ugyanis szinte "kötelező" indulni, s meg is teszi mindenki, akinek a vitorlása megfelel az előírásoknak. Merthogy az utóbbi időben a páros években minden nagy hajó - azaz a modern, trapézolható "rohanógépek" is -, míg páratlanokban csak a klasszikus építésűek állhatnak rajthoz.
Volt, aki motoros ejtôernyôvel követte a mezônyt (Fotó: Mirkó István)
Volt, aki motoros ejtôernyôvel követte a mezônyt (Fotó: Mirkó István)
Ünnepre készül a Nemere II
Ötven év nagy idô, fôleg, ha egy favázú vitorlásról van szó. Nos, a Nemere II a befutó után kettôs jubileumot szeretne ünnepelni: egyrészt azt, hogy a 10 óra 40 perces idôrekordja az idén lett fél évszázados, másrészt pedig, hogy kategóriagyôztesként – azaz az összevont cirkálók között – újra elnyeri a Kékszalagot (ez utóbbit próbálja megakadályozni a Sirocco…). A neves alkalomból ráadásul nem mindennapi látogatója akadt a rajt elôtt a hajónak: a Torontóban élô Soós Miklós – aki 1953-ban, 24 évesen két évvel az idôrekord elôtt a csapat tagja volt – ugyanis csak azért jött el a tókerülô versenyre, hogy szemügyre vegye a csodálatos hajót, amelynek aaz elsô két bójavételét is megtekintette.
Pénteken 9.30 órakor tehát a hagyományos vitorlások startol- tak a balatonfüredi móló elől, méghozzá igen szép számban, nevezési rekordot döntve. Régóta nagy álma volt a honi szövetségnek, hogy a négyszázas bűvös határt átlépjék a részt vevő hajók, s ugyan tavaly már nem sok, mindössze hat hiányzott ehhez, most végre gond nélkül teljesült az óhaj: 432 kapitánynak adtak végül rajtszámot - ami 1961 versenyzőt jelent.
Egy csúcs tehát megdőlt, ám úgy tűnik, a másik az 1955 óta élő 10 óra 40 perces időrekord - amelyet a Nemere II-vel Németh István állított föl - nem kerül veszélybe, mivel igen gyenge szélben volt kénytelen haladni a mezőny. A 2003-as győztes Lisa (ezúttal is a négyszeres szalagelső Litkey Farkassal a kormányánál) mindenesetre rá akart erre cáfolni, meg is lódult rögtön a rajt után, s Balatonkenesénél és Siófoknál is elsőként vette a bóját, ám hiába haladt jól a többiekhez képest, legalábbis csoda kellene ahhoz, hogy megközelítse az érvényes rekordot. A Lisa mellett egyébként - ahogy a szakemberek előre megjósolták - a Soponyai Géza építette és irányította Arcadom haladt a második helyen, míg a 70-es cirkálók hármasa, sorrendben: az Orpheus, a Pannónia és a Capella meccselt a harmadik helyért. A Balaton két frissen felújított ékköve, a Nemere II és a Sirocco is ott haladt az élboly nyomában - Siófoknál például a 12. és 14. helyen -, akárcsak a 8 MOD-osztály legjobbjai.
A tihanyi szorosnál az első két helyen nem történt változás, felzárkózott viszont mögéjük a Paulovits Dénes építette Szamuráj Jack, amely a tavalyi abszolút ezüstérem után számos átalakításon esett át. Ráadásul a külön csatát vívó Nemere II és a Sirocco között is megnőtt a távolság az előbbi javára.
Sötétedéskor immár biztossá vált, hogy a leggyorsabb menetidő sem fogja megközelíteni az 50 évvel ezelőttit, mivel a keszthelyi fordító a többségnek ekkor még csak álomnak tűnt. Egy biztos: ha a szél nem élénkül föl, olyan legénység is lesz, amelyik csak vasárnap hajnalban látja meg újra a füredi kikötőt.