A gyorsaságimotoros-világbajnokságon egy hónap után majdnem minden visszaáll a normális kerékvágásba. Ugyan az angliai időeltolódás valamint a Formula-1-es Német Nagydíj miatt a hét végi brit viadalon módosították az edzések, illetve a versenyek időpontját - vasárnap a 125-ös futam 13.30-kor, a 250-es viadal 14.45-kor, míg a MotoGP versenye 16.30-kor rajtol -, a MotoGP mellől azonban ezúttal már nem hiányzik majd a 125-ös és a 250-es géposztály.
Talmácsi Gábor nem ijed meg attól, hogy esetleg esôs verseny lesza DoningtonParkban (Fotó: O. Bergamaschi)
Talmácsi Gábor nem ijed meg attól, hogy esetleg esôs verseny lesza DoningtonParkban (Fotó: O. Bergamaschi)
Két hete az Amerikai Nagydíjon nem állhattak rajthoz a két kisebb kategória versenyzői, emiatt elég nagy botrány is kerekedett. A két géposztály szponzorai és számos nagynevű pilóta a sorozat szervezőjét, a Dornát hibáztatta, amelynek az elnöke, Carmelo Ezpeleta mindent megígért, bár az elkövetkező két évben túl sokat nem tehet, mivel a szerződések értelmében legfeljebb 2008-tól versenyezhetnek a kisebb kategóriák pilótái az Egyesült Államokban.
De térjünk vissza a 29. Brit Nagydíjhoz. A Donington Parkban 19. alkalommal teszik tiszteletüket a világ legjobb motorosai (a többi brit viadalt más pályákon rendezték), és a versenyzők általában kedvelik ezt az aszfaltcsíkot. Így van ezzel Talmácsi Gábor is, aki egy hónapja, a sorozat első számú nagydíján, a hollandon parádés győzelmet aratott. Ô az első magyar motoros, aki nyerni tudott Assenben, és ő az első, aki vezeti az összetett világbajnoki pontversenyt.
Talmácsinak nem szállt fejébe a dicsőség, tudja, hogy jó néhány verseny van még hátra, de azt mondja, most az ő pályái következnek, és természetesen a Donington Parkban is nyerni szeretne. A magyar pilóta 2001 és 2004 között gyengébb motorokkal is jó helyezéseket ért el a technikás pályán: elsőre tizedik lett, aztán saját hibáján kívül bukott (Hector Barbera előtte esett el, és már nem tudta kikerülni) tavalyelőtt kilencedik, tavaly pedig tizenharmadik lett a brit futamon. Az időjárás is segítheti Talmát, mivel vasárnapra esőt jósolnak, és mint tudjuk, vizes aszfalton honfitársunk sokkal bátrabb a riválisoknál.
Talmácsi más miatt is beszédtéma a boxutcákban. Egyes olasz források úgy tudják, hogy Talma 2006-ban még nem mehet fel a 250-be, mert a KTM inkább a kétszeres világbajnok Manuel Poggialit szeretné megszerezni a negyedliteres csapatába. (A KTM már tavaly is megpróbálta szerződtetni Poggialit.) Lapunkhoz azonban olyan információk is eljutottak, amelyek szerint Poggiali nem akar az osztrák gyárhoz szerződni és újból egy apriliás csapatot keres magának a 250-ben.
A KTM egyébként hosszú huzavona után a Donington Parkban végre beveti az új 250-es gépét, amellyel július elején az olaszországi Vallelungában biztató teszteket produkált az ausztrál Anthony West. A KTM bemutatkozása mellett a Honda és az Aprilia újdonságait is nagy várakozás előzi meg. Mindkét márka rengeteget módosított a gépein, amelyeket egy kétnapos brnói teszten már ki is próbáltak. A Honda-Aprilia párharcot az utóbbi nyerte meg Brnóban - a szintén ausztrál Casey Stoner volt a leggyorsabb. Az eredmények azonban nem voltak teljesen hitelesek, mivel nem volt ott a teszten a vb listavezetője, Daniel Pedrosa. Ô egyébként győzelemre készül a brit aszfalton, annál is inkább, mivel a Holland Nagydíjon az idén először szenvedett vereséget száraz pályán.
A MotoGP éllovasa, Valentino Rossi is revánsra készül azt követően, hogy Amerikában csak a harmadik lett - és van is alapja az önbizalmának, hiszen eddig hatszor nyert a Donington Parkban.
A vb állása 125 kcm: 1. Talmácsi Gábor (magyar, KTM) és Pasini (olasz, Aprilia) 100-100 pont, 3. Lüthi (svájci, Honda) 89, …23. Tóth Imre (magyar, Aprilia) 7. 250 kcm: 1. Pedrosa (spanyol, Honda) 143, 2. Stoner (ausztrál, Aprilia) 106, 3. Dovizioso (olasz, Honda) 102. MotoGP: 1. Rossi (olasz, Yamaha) 186, 2. Melandri (olasz, Honda) 107, 3. Biaggi (olasz, Honda) 100 ---- Talmácsi Gábor (125 kcm, KTM): - Itt van mellettem a kettőötvenes motor, és gyönyörű - ugyanolyan, mint az enyém, csak nagyobban. Sajnos egyelőre nem mehetek vele. Nem baj, az én motoromhoz is érkeztek újabb alkatrészek, ezek révén állítólag még gyorsabb lesz a gép, pedig már eddig sem volt lassú. Sajnos a jobb csuklóm Assen óta még mindig fáj egy kicsit, de azt mondják, ez attól is lehet, hogy itt az otthoni hőmérséklethez képest nagyon hideg van, mindössze tizenöt-tizennyolc fok. A doktorok szerint lézerrel és injekcióval sokat lehet segíteni rajta, és nem lesz baj. Remélem is, mert az előrejelzések szerint esőre számíthatunk vasárnap, ami őrült versenyt ígér. Itt közel van a repülőtér, és a kerozintól eléggé csúszik a vizes aszfalt, persze mindenkinek egyformán csúszik majd.
Tóth Imre (125 kcm, Aprilia): - Az asseni viadal után két napot teszteltünk a Pannóniaringen, nagyon sokféle beállítást kipróbáltunk, azokat fogjuk használni a következő versenyhétvégén. A brit pályán egyébként is nagyon fontosak a futómű-beállítások, mivel rengeteg szűk kanyar volt, és bár a holland pályára sem lehet azt mondani, hogy túl széles lenne, ez még keskenyebb. Fontosak a kigyorsítások is, hiszen három olyan kanyar van, amelyből egyes sebességi fokozatból indulunk el. Amúgy tetszik a pálya, jól szoktam itt menni. ---- Az eddigi világbajnoki futamokon három magyar versenyző indult, a brit viadal 250 köbcentis versenyéről azonban biztosan hiányozni fog Rizmayer Gábor.
A magyar pilóta és a csapatfőnöke között folyamatosak voltak a nézeteltérések az utóbbi viadalokon, mivel a motoron nem hajtották végre az ígért technikai fejlesztéseket, ezért nem lehetett vele gyorsan menni. Rizmayernek nem is szóltak, hogy leváltják, egyszerűen csak másik pilótát hívtak meg helyette a Donington Parkba.
Az ügynek ezzel persze még nincs vége, hiszen a szerződést mindkét fél aláírta, nem lehet csak így, hirtelen felbontani.