Világbajnokok egymás közt

Vágólapra másolva!
2004.11.26. 22:21
Címkék
Egy év, három világbajnok, három sors, három sikertörténet. A gyorsasági motoros elit versengése az idén is rendkívül izgalmasan alakult - mindhárom kategóriában parázs csata zajlott, és végül megérdemelten került Andrea Dovizioso (125 kcm), Daniel Pedrosa (250 kcm) és Valentio Rossi (MotoGP) nyakába az arany babérkoszorú. Összeállításunkban az idei évad hőseit mutatjuk be - plusz információként véleményt mondott róluk Talmácsi Gábor, a nyolcadliteres géposztályban versenyző magyar pilóta, aki jövőre a KTM-nél folytatja pályafutását.
Andrea Dovizioso - apai álmok

A szülők mindig azt szeretnék, ha a gyermekeik felülmúlnák őket. Így volt ezzel Antonio Dovizioso, az idei 125-ös világbajnok, Andrea Dovizioso édesapja is. Antonio mindig is sztárversenyző akart lenni, de ez sosem adatott meg neki. Talán ezért tett meg mindent annak érdekében, hogy legalább a fiának sikerüljön a világ tetejére jutnia. Andrea már három és fél évesen kapott egy elektronikus minikrosszgépet, amelyről ezután már le sem lehetett vakarni.
Nyolcéves korától versenyez, és a hazai bajnokságokban aratott sikerek után 2001-ben három győzelemmel és egy-egy második valamint harmadik hellyel Európa-bajnok lett. Ezzel egy csapásra hírnevet szerzett magának, és bebocsátást nyert az elitbe. Egy privát Honda-alakulathoz szerződött, mert előbb tanulni akart és csak azután nyerni.
A tanulóidőszak 2002 és 2003 között tartott. Első idényében a 16. lett, a másodikban viszont begyűjtve két-két ezüst- és bronzérmet már az ötödik helyen végzett az összetettben. Ez a teljesítmény pedig pont elég volt ahhoz, hogy egyedüliként megkaphassa a Hondától a gyári motort. Ezzel a géppel Dovizioso öt győzelemmel és minden idők egyik legkiegyensúlyozottabb szereplésével világbajnok lett. És ez még nem minden. Az ő nevéhez fűződik a Honda századik vb-aranya, ő lett minden idők negyedik legfiatalabb világbajnoka, ráadásul a kategória történetében a legnagyobb pontelőnnyel. Ehhez még hozzájön, hogy 1995 után neki sikerült a világbajnokságon rajt-cél győzelmet aratnia, ami azt jelenti, hogy a szezon során senkinek sem engedte át az összetett első helyet.

Megbízható és sikeres

"Amikor Dovizioso Európa-bajnok lett, én adtam át a díjakat a sorozat hungaroringi viadalán - emlékezett vissza Talmácsi Gábor. - Már akkor lehetett látni, hogy jó versenyző lesz belőle: agresszívan előzgetett, előnyt kovácsolt a szoros befutóból. Lépésről lépésre haladt előre, három évig ugyanazzal a márkával versenyzett, és végül nyert. A motorja is remek, de a megbízhatósága a sikere titka. Minden futamot befejezett, és mindig ott volt a pódium közelében." ---- A spanyolok ugyan a MotoGP-ben és a nyolcadliteres géposztályban is elvesztették a világbajnoki címet, (ezekben a kategóriákban "csak" két vb-ezüst jött össze nekik), mégsem voltak elégedetlenek a szezonzáráskor. Azért, mert Daniel Pedrosa 250-es világbajnokká koronáztatta magát.
A fiatal tehetség 15 ínséges év után szerzett aranyérmet a spanyoloknak a negyedliterben, úgy, hogy minden idők legfiatalabb 250-es világbajnoka lett. A spanyol szurkolók pedig a fentiek ismeretében úgy gondolják: Pedrosa lehet az első spanyol "birodalomépítő" a királykategóriában. Érdekes, hogy a bizalom csak az utóbbi időben nőtt meg enynyire a spanyol iránt. Öt évvel ezelőtt ugyanis csupán egy ember, a korábbi 500-as menő, Alberto Puig bízott Pedrosában. A fiatalembernek annyira nem volt pénze, hogy felvetődött, 14 évesen anyagi okok miatt befejezi a pályafutását, és átpártol a kerékpározáshoz. Jó, hogy nem tette…
Általában nem a pályán nyújtott teljesítményével keltette a legnagyobb feltűnést, hanem elemző munkájával. Felnőtt módjára analizálta a 80-as és a 90-es évek versenyeit. A legfanatikusabban három kedvence, Eddie Lawson, Wayne Rainey és Michael Doohan viadalait kedvelte. Emellett a számítógépes játékok segítségével az összes vb-helyszín pályarajzát betanulta, és otthon szimulációs versenyeket rendezett saját maga képzésére.
Tizennégy éves korában édesapja a tudta nélkül benevezte egy tehetségkutató versenyre, amelyen ugyan nem győzött, ám Puignak megakadt rajta a szeme. A két ember azóta elválaszthatatlan egymástól: Puig mintha a második apja lenne Pedrosának. És mennyire sikeres párost alkotnak ők ketten! Az elmúlt két évben két világbajnoki címet szereztek: az egyiket a nyolcadliteres, a másikat a negyedliteres bajnokságban.
A Honda kifejezetten számára fejlesztette a kéthengeres motorját, ami természetesen nagyon nem tetszett a többi gyári hondásnak, akik a kis súlya miatt is folyamatosan támadták Pedrosát, mondván: 44 kilósan hatalmas előnyben van a többiekkel szemben. A rosszmájú megjegyzések azonban leperegtek Pedrosáról, egyre előrébb tört. Bizonyította azt is, hogy nem ismeri a fájdalmat. Az előszezoni tréninget még mankóval kezdte meg azután, hogy kettős bokatörést szenvedett, és mindössze nyolc napot tesztelt a vb rajtja előtt! Öt futammal a vb befejezése előtt is feltűnést keltett, amikor még nem volt meg a vb-arany. A portugál viadal után megműttette az alkarját, ám az operáció után néhány nappal már nyerni tudott a Japán Nagydíjon!

Mindig a legjobb motoron ült

"Pedrosa nagyon nem szimpatikus figura, mert fenn hordja az orrát - vélekedett Talmácsi Gábor. - Nem törődik a többi emberrel, de ettől persze még jó versenyző. Most rá figyel a világ, hiszen a 125 és a 250 köbcentis kategóriában is letette a névjegyét, ráadásul mindig a legjobb motoron ül, mindig a legjobb csapat veszi körül. Az is előnyt jelent neki, hogy nagyon könnyű, alig több mint negyven kiló. Persze, hiába jó egy motor, meg is kell ülni, és neki ez nagyon jól megy, kivéve esőben, mert azt nem nagyon szereti. Ez utóbbi talán azt bizonyítja, hogy nem túl vakmerő pilóta. De hogy ne csak rosszat mondjak róla: úgy hallom, nemrégiben sikeresen tesztelt egy MotoGP gépet." ---- Valentino Rossi életében az idén nagyon sok minden megváltozott: először fogadta el egy dohánygyár szponzori segítségét, először ült fel egy előzetesen versenyképtelennek tartott motorra (Yamaha YZR-M1), és az idei szezon előtt tesztelt a legkevesebbet. (A Honda tiltása miatt csak 17 napot tréningezett az új motorjával.)
És ezzel még nem ért véget a különlegességek sora. Rossi a 2002 óta létező MotoGP-ben az idén bukott először versenyen, és először kényszerült üldöző szerepbe. Ennek ellenére a kilencedik vb-évadja sikeresebb volt, mint a megelőző nyolc. Bebizonyította ugyanis, hogy bár technikai sportról beszélünk, van, hogy a motoros tudása számít és nem elsősorban a technikai háttér.
A legfiatalabb hatszoros világbajnok történelmi győzelme azonban azért marad örökké emlékezetes, mert ugyanolyan könnyedén diadalmaskodott, mint egykoron az Apriliával és a Hondával. Rekordok özönével lett világbajnok - az első yamahás, aki kilencszer nyert egy idényben, és aki 300 pont fölé jutott -, ráadásul ugyanolyan vidáman, mint amikor sokkal kevesebbet kellett kiadnia magából a nagydíjakon és a teszteken. A poénkirály Rossi, aki tavaly óta a legjobban kereső olasz sportolónak számít és aki 17 millió eurós évi bevételével Michael Schumacher mögött a második legjobban kereső technikai sportoló, az idén két viccével nevettetett meg mindenkit. A Katalán Nagydíjon orvosnak öltözve megállapította, hogy meggyógyította az eddig gyengélkedő Yamahát, Malajziában pedig beállt takarítónak, átvitt értelemben arra utalva, hogy minden szennytől meg kell tisztítani a vb-t.
A 25 éves pilóta humora főleg azért volt meglepő, mert iszonyatosan stresszes volt az idei szezonja. A Honda ugyanis hat világsztárt küldött ellene. Végsebességben a Yamaha az egyik leglassúbb volt, és néhány viadalon technikai gondokkal is szembetalálta magát a Doktor. Kellemes teher, hogy sorba állnak az ajtaja előtt a támogatók, így sok PR-rendezvényen és reklámforgatáson is részt kellett vennie. Érdekesség, hogy Michael Schumachert három szponzor hagyta el Rossi miatt, ráadásul a Ducati - amely a Honda mellett a Yamaha másik legnagyobb riválisa - fő szponzora, a legnagyobb reklámkampányát Rossival bonyolította le. És eközben a "munkára" is maradt ideje. Előbb elkezdte egy forradalmian új, négyhengeres erőforrás fejlesztését - a kedvéért évtizedes technikai hagyományoknak fordított hátat a Yamaha -, majd húzós munkatempóra vette rá a Yamaha mérnökeit. Előfordult, hogy éjszaka telefonált Japánba, úgyhogy a Yamaha mérnökeinek állandóan készenlétben kellett lenniük. Ugyanúgy, ahogy Rossi szerelőinek és mérnökeinek is. Hiszen a nagydíjak edzései után a pilóta rendre éjszakába nyúlóan elemezte, milyen beállításokra van szüksége a versenyen.
De megérte.

A motorsport jelenlegi királya

"Rossi igazi fenomén, semmi rosszat sem tudok mondani róla - lelkendezett Talmácsi Gábor. - Életem egyik legnagyobb élménye, hogy az idén, miután Malajziában nyert, hatalmas buli volt az egyik szálloda éttermében. Amikor megérkezett, mindenki éljenezni és tapsolni kezdett, de ő valamiért rám nézett - nem tudom, miért - és odaszólt: Gábor, gratulálok. Nagyon meglepődtem, mert bár tudtam, hogy figyeli a versenyeinket, nem gondoltam, hogy a hetedik helyem így megragad az emlékezetében. De az emberi oldal után beszéljünk egy kicsit a motorozásról is. Rossi csodát tett az idén a Yamahával. Tavaly jobb volt a motorja, mint a többieké, az idén azonban gyengébb, mégis nyerni tudott vele. Igazi sztár, és tudja kezelni az ezzel járó eseményeket. Megtartja a két lépés távolságot, ugyanakkor nagyon jópofa, úgyhogy szeretik az emberek."
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik