A kerékpár már bizonyított, hiszen a magyar bajnok Arany Gábor és a bajnoki ezüstérmes Garamszegi László egyaránt világranglistapontokat szerzett a nyergében, előbbi a GP Porecsen második lett, Garamszegi pedig a Miklós király útja körverseny utolsó szakaszán diadalmaskodott.
"Elöljáróban annyit mindenképpen meg kell jegyezni, hogy a csapat a TREK 2004-es modelljét használja, ez vázépítésében, geometriájában ugyanolyan, mint amilyennel Armstrong versenyez. Nagy különbség, hogy a váz nálunk alumíniumötvözet, míg az amerikai csapatánál karbon, árban nálunk van az előny, ugyanakkor a karbon egy kicsit merevebb, mint az alu, sprintnél vagy hegymenetben kevesebb erő veszik el a vázban – árulta el Arany Gábor. – Az első villa a mi kerékpárunkban is karbonból készült, s a kerékpár Campagnolo Chorus szettel van szerelve, ez azt jelenti, hogy a fékváltókar, a fék, a váltó és maga a hajtómű is a cég terméke. Ez a Campagnolo második legjobb szettje, ennél már csak a Record jobb minőségű, persze, ennek az ára is jóval magasabb."
Maga az ár mellesleg általában nemcsak a minőségtől, a súlytól is nagyban függ. "Az én kerékpárom edzőkerekekkel szerelve kilenc és fél kilós, ennél könnyebb és nehezebb bringákat is lehet itthon vásárolni, de a szabály előírja, hogy hat és fél kilónál könnyebb kerékpárral nem szabad versenyezni. Mondjuk, ilyen könnyű kerékpárt a profik is csak ritkán használnak, leginkább a hegyi szakaszokon, a nagy terhelés miatt egyszerűen eltörne alattuk" – mondja Garamszegi. ----
Ha szombaton Miroslav Klose bólintott, a labda a szaúdiak kapujában landolt
Azt már Stubán Ferenc, a ferencvárosiak edző-menedzsere teszi hozzá, hogy az FTC menői 350–400 ezer forint értékű kerékpárokon ülnek, de minden további kilogramm lefaragása duplájára emelné ezt az összeget…
Persze, a kerékpár nemcsak a vázból, a villából és a "szettből" áll, a többi alkatrésznek is megvan a maga specialistája. A zöld-fehérek például a Gipiemme abroncsait és a Vittoria gumijait használják, a kormány, a stucni és a nyeregcső az ITM-től érkezett, ez ugyanaz a modell, amelyet az olimpiai és világbajnok Jan Ullrich bringáján láthatunk. A nyereg "intim terület", fontos, hogy ne legyen túlságosan elhasználódva, vagy ahogy a versenyzők mondják, "kiülve".
Ha hiszik, ha nem, kerékpárt évente egyszer "illik" cserélni…
"Elsősorban nem is azért, mert manapság a kerékpársportban ez a szokás, bizony ennyi idő alatt a váz sokat veszít eredeti tulajdonságaiból. Egy hobbikerékpárost akár négy-öt éven át is kiválóan szolgálhat, de mi a szezon során havonta kéterezötszáz-háromezer kilométert gurulunk vele, ez pedig a hazai útviszonyok mellett nagyon nagy igénybevételt jelent" – vélekedik Garamszegi László.
S ha már a cserénél tartunk: a gumi az első számú fogyóeszköz. "Edzőgumiból akár két-három pár is elég lehet egy egész szezonra, de a versenygumik felülete sokkal gyorsabban kopik, s a defekt is gyakoribb – mondja Arany Gábor. – Az edzőkerék huszonnégy, a versenykerék tizenhat küllős, előbbi olcsóbb és többet bír, utóbbi pedig könnyebb. Mi peremes kereket használunk, a gumi külsőből és belsőből áll, ez nem olyan jó, mint a singo, de olcsóbb, egy belsőcsere akár egy euróból is megúszható, s ha nincs túl nagy lyuk a belsőn, az edzőkerékbe akár újra fel is használható. A singo egy olyan speciális gumi, amelyben a belső köré van varrva külső, s mindezt felragasztják a kerékre. Tizenhárom-tizennégy Barra fújják fel, s fantasztikusan lehet menni vele, ugyanakkor defekt esetén el kell dobni, s a ragasztás miatt veszélyes is lehet. Beloki singós kerékkel bukott tavaly a Tour de France-on, a ragasztás ugyanis engedett, a gumi pedig lefordult a kerékről…" ---- A Fradi versenyzői edzésen és versenyen is 23 milliméter széles gumit használnak, ezt 8–12 Bar nyomásra pumpálják fel, ilyen állapotában alig hat milliméteren érintkezik az aszfalttal. Alkalmanként cserélni kell a kopóalkatrészeket is, például a fékpofákat (ezeket esős versenyeken akár naponta is), a racsnit vagy éppen a láncot (egy évben három-négy lánc elhasználódik, egy speciális szerszámmal rendszeresen ellenőrizni kell, mert ha elszakad, nagy kárt tehet a többi alkatrészben). Minden indulás előtt ellenőrizni kell a keréknyomást és a fékpofák állapotát, tisztítás, mosás után a láncot olajozni kell, de a viadalok előtt szerelő is átnézi a kerékpárt, hogy semmi se akadályozza a versenyzőket. Merthogy Aranynak és Garamszeginek nagy tervei vannak erre az évre.
"Szeretném megvédeni a bajnoki címemet, emellett jól szerepelni a Fiat Gemenci Nagydíjon és a Tour de Hongrie-n. Azt mondják rám, elnyűhetetlen vagyok, az öt-hat fős szökéseknél a sprintben is esélyes lehetek, ugyanakkor még gyorsulnom kell, és a hegymenetben is szeretnék fejlődni" – mondja Arany, akire a piros-fehér-zöld bajnoki trikója miatt a külföldi versenyeken is jobban figyelnek.
"Én csak egy helyet akarok javítani a bajnokságon – jegyzi meg mosolyogva a 2002-es és 2003-as ezüstérmes Garamszegi. – Nekem is nagyon fontos lesz a két körverseny, mindkettőn szeretnék szakaszt nyerni. A csapattársaim tudják, hogy mindig számíthatnak rám, a mezőnyhajrákban is jónak érzem magam, ugyanakkor a körversenyek a hegyekben dőlnek el, a hegymenetben pedig még fejlődnöm kell. Remélem, sikerül."
Egy biztos: a kerékpárokon nem fog múlni… ---- Arany Gábor székesfehérvári, Garamszegi László pedig kistarcsai, edzéseik nagy részét Fejér, Komárom-Esztergom és Pest megye útjain végzik. Az egyik leggyakrabban megtett útvonal a Budapest–Dobogókő–Esztergom–Lepence–Lajosforrás, illetve a Budapest–Dobogókő–Esztergom–Pilisszentkereszt–Pomáz szakasz, amelyeken a hegymenetet is lehet gyakorolni (a legkeményebb hegyi edzéseket itthon a Budapest–Gyöngyös–Mátraháza–Parád–Galyatető útvonalon végzik), de sokszor készülnek a 100-as főúton, amely a résztávos edzésekre és a ,,szélezés" gyakorlására is alkalmas. A profik a forgalomban leselkedő veszélyek miatt a hobbikerékpárosoknak azt javasolják, ahol van rá lehetőség, mindenképpen a kijelölt kerékpárutakat használják. ---- A hobbikerékpárosokra is gondoltak a legnagyobb hazai kerékpárverseny, a Tour de Hongrie szervezői: július utolsó napján nyílt szakaszt indítanak a Gyöngyös és Kékestető közötti 16 kilométeres távon. A nemzeti körversenyek történetében nem ritka, hogy egy-egy etapot a nagyközönség is kipróbálhat, a Tour de France nyílt szakaszán például rendre 10 ezernél is többen próbálkoznak. Július 31-én szombaton a Tour de Hongrie mezőnye a Kékestetőre érkezik, így a legkeményebb részen minden indulónak éppen ugyanazokkal a nehézségekkel kell majd szembenéznie, mint a profi kerékpáro- soknak. No és ugyanazzal az élménnyel lesznek gazdagabbak, mint Arany Gáborék: saját erejükből jutnak fel Magyarország legmagasabb pontjára…