Két esésről kell beszámolnunk az elején. Az egyik szerencsésen végződött, a másik nem. Kezdjük a rossz hírrel. A négyszeres Dakar-győztes (1987, 1989, 1990, 1991) Ari Vatanen csütörtökön kiesett a versenyből.
15. nap, Ajun-el-Atrúsz–Tidzsikdzsa (január 15.)speciálszakasz: 510 km, összekötô szakasz: 3 km
15. nap, Ajun-el-Atrúsz–Tidzsikdzsa (január 15.)speciálszakasz: 510 km, összekötô szakasz: 3 km
A finn pilóta tíz kilométerrel a rajt után a "régi beidegződéseknek engedve" túl gyorsan érkezett egy bukkanóhoz, amely után nem az útra érkezett vissza, hanem mellé. Ezzel még nem lett volna baj, csakhogy irtózatos sebességgel "szembejött egy fa". A Nissan összetört, és bár a finn megpróbálta, lehetetlen volt továbbmenni vele. Most már nyugodt szívvel kijelenthetjük, a Dakar történetében legtöbb szakaszt (50) nyerő pilótának az idén nem hozott szerencsét Tidzsikdzsa, mert a múlt hét végén ugyancsak e város környékén járt szerencsétlenül – akkor két éjszakát töltött a sivatagban, a dűnék között. "Azért sajnálom különösen, mert az én hibámból történt" – mondta a talpig úriember finn, aki 15 Dakar-nap után is úgy nézett ki, mintha skatulyából húzták volna elő. Ugyanez nem volt elmondható a motoros éllovas Joan Romáról. A spanyol először eltévedt, majd el is esett, és a fenti okok miatt jó néhány percet veszített, úgyhogy fáradtan, piszkosan, törődötten érkezett meg a táborba. De sokatmondóan vigyorgott, mivel a harmadik helye ellenére tartja vezető pozícióját az összetettben.
Luc Alphand elsôsorban navigátora remek tanácsainak köszönhette, hogy másodszor is szakaszt nyert az idei futamon
"Elégedett vagyok, mert megőriztem a hidegvéremet akkor is, amikor láttam, hogy öt percet veszítettem Sainct-kel szemben – mondta a korábbi években nem éppen a higgadtságáról közismert Roma. – A szakasz vége rendkívül élvezetes volt, a nedves homok miatt egy kicsit olyan, mint egy motokrosszverseny. Nagyon tetszett, végig vigyorogtam a motoron." Persze ez nem jelenti azt, hogy a "Nani" becenévre hallgató Roma már a zsebében érezheti a győzelmet, hiszen 9:40 percet (ennyi az előnye) könnyedén elveszíthet az ember. Az azonban biztató lehet számára, hogy a címvédő Richard Sainct még így is mögötte végzett (4.). A háromszoros Dakar-győztes francia is tudja, hogy már csak egyetlen esélye maradt: a pénteki szakasz. Ha ott nem előzi meg a spanyolt, akkor a hátralévő két napon már nagyon nehéz lesz. Ha Romának van egy kis esze, megvárja a mögötte rajtoló riválisát és együtt halad vele – akkor egészen biztosan csak két percet veszít vele szemben és még mindig marad több mint hét. Ejtenünk kell néhány szót a napi győztes Cyril Despres-ről is, aki hibátlanul teljesítette a szelektívet, sőt még élvezte is a versenyzést. A végső győzelemmel kapcsolatos álmai már korábban szertefoszlottak – egyet tehet, megpróbálja őrizni dobogós helyét az őt vadul támadó és szintén a harmadik pozícióra pályázó Alfie Coxszal szemben.
26. Telefónica Dakar-rali 15. nap, Ajun-el-Atrúsz–Tidzsikdzsa (szelektív szakasz: 548 km, összekötô szakasz: 4 km). Autósok: 1. Luc Alphand, Henri Magne (francia, BMW X5) 6:51:07, 2. McRae, Thorner (brit, svéd, Nissan Pick-Up) 14:20 p h., 3. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 18:30 p h., 4. Schlesser, Lurquin (francia, belga, Schlesser-Ford) 20:15 p h., 5. Maszuoka, Picard (japán, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 21:05 p h., 6. Kleinschmidt, Pons (német, olasz, Volkswagen Touareg) 23:09 p h. Motorosok: 1. Cyril Despres (francia, KTM LC4) 6:55:10, 2. Cox (dél-afrikai, KTM LC4) 1:23 p h., 3. Roma (spanyol, KTM LC4) 4:14 p h., 4. Sainct (francia, KTM LC4) 6:29 p h., 5. Fretigné (francia, Yamaha 450–2WD) 9:22 p h., 6. Meoni (olasz, KTM LC8) 14:23 p h. Kamionosok: 1. Firdausz Kabirov, Ajdar Beljajev, Dzsamil Kamalov (orosz, Kamaz) 8:57:36, 2. G. de Rooy, Colsoul, Slaats (holland, belga, holland, DAF) 1:11 p h., 3. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 31:44 p h. Az állás 12 szakasz (kettôt töröltek a programból) után. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 43:46:03, 2. Maszuoka 1:05:04 ó h., 3. Schlesser 2:31:44 ó h., 4. Alphand 3:38:29 ó h., 5. Mayer (német, Mitsubishi Pajero) 5:21:35 ó h., 6. De Mevius (belga, BMW X5) 5:41:42 ó h. Motorosok: 1. Joan Roma 46:16:24, 2. Sainct 9:40 p h., 3. Despres 41:25 p h., 4. Cox 43:43 p h., 5. Lundmark (svéd, KTM 660) 1:18:49 ó h., 6. Ullevalseter (norvég, KTM 660) 1:42:47 ó h. Kamionosok: 1. Vlagyimir Csaguin 55:52:29, 2. Kabirov 1:31:10 ó h., 3. G. de Rooy 1:34:54 Következik: Tidzsikdzsa–Nuáksut (összekötô szakasz: 2 km, szelektív szakasz: 579 km, összekötô szakasz: 71 km)
Az autósoknál Luc Alphand annak köszönhetően szerezte meg idei második szakaszgyőzelmét, hogy jól választott navigátort. Henri Magne kitűnő érzékkel terelte le sofőrjét a járt útról és ezzel nagyban hozzájárult az újabb részsikerhez. "Padlógázt nyomtam, és amikor a kettes ellenőrző pontnál Patrick Zaniroli azt mondta, második vagyok, rájöttem, hogy ezt még meg is nyerhetem – mondta Alphand. – Aztán megláttam a dűnék között Colin McRae-t, és elhatároztam, hogy megelőzöm. Így is tettem, később azonban utolért és rám villogott, úgyhogy elengedtem. Iszonyatosan gyorsan hajtott, de így is az enyém volt a legjobb idő. Elismerésnek vettem, amikor a célban odajött hozzám és azt mondta: azt hittem, te síző vagy…" A fenti mondatból kiderül, hogy a második helyet 1995 skót világbajnoka, McRae szerezte meg, aki csakúgy, mint egy nappal korábban (amikor nyert), arra panaszkodott, hogy idegesítő vibrációt tapasztal a Nissanon. Ezért aztán 130 kilométer per órás sebességnél gyorsabban nem is mert hajtani vele. Főleg úgy, hogy csütörtökön maratoni szakasz volt, ami azt jelenti, hogy este a szervizkamionok nem jöhetnek be a táborba, csak a versenybe nevezett szerelők és maguk a pilóták tehetik rendbe a saját gépeiket. Az éllovas Stéphane Peterhansel harmadikként érkezett és az előnye továbbra is több mint egy óra csapattársával, Maszuoka Hirosival szemben (a japánnak egy defekten kívül semmi gondja sem volt). Peterhansel a csapat kérésére nem kockáztat, ő a legnagyobb esélyes, ám a tavaly történtek után már semmit sem mer mondani. A motorral korábban hatszor nyerő francia megtanulta a leckét: a Dakaron semmi sem biztos addig, amíg az ember át nem gurul a Rózsaszín-tó partján felállított céldobogón. Emlékezetes, tavaly jóformán az első perctől vezetett, ám az utolsó előtti napon bedöglött a Mitsubishi és ő a harmadik helyre csúszott vissza. Most újra itt a lehetőség, kérdés, kegyeibe veszi-e Fortuna? Három nap múlva kiderül.