Ari Vatanen megszerezte ötvenedik Dakar-szakaszgyőzelmét, a motoros Isidre Esteve Pujol életében először vezet az összetettben, miközben a tavalyi bajnok Richard Sainct nagyot bukott és visszaesett. Eseménydús napot zárt a sivatagi show, annak ellenére, hogy a vasárnapi szelektív szakasz mindössze 75 kilométeres volt.
Maurer Péter (balra) és Benyó Miklós a rajtról való lekésése miatt valószínűleg nem folytathatja a száguldást Dakar felé (fotó: Czerkl Gábor)
Maurer Péter (balra) és Benyó Miklós a rajtról való lekésése miatt valószínűleg nem folytathatja a száguldást Dakar felé (fotó: Czerkl Gábor)
Maurer Péter (balra) és Benyó Miklós a rajtról való lekésése miatt valószínűleg nem folytathatja a száguldást Dakar felé (fotó: Czerkl Gábor)
Maurer Péter (balra) és Benyó Miklós a rajtról való lekésése miatt valószínűleg nem folytathatja a száguldást Dakar felé (fotó: Czerkl Gábor)
A négyszeres győztes és ezzel csúcstartó Vatanennek tavaly az volt a legnagyobb bánata, hogy nem tudta megszerezni félszázadik részsikerét. Nos, az idei viadalon nem kellett sokat várni célja elérésére: rögtön az első afrikai etapot megnyerte. Az Európa Parlament finn tagja az összetett éllovas Stéphane Peterhanselt előzte meg a szakaszon, valamint a korábban hozzá hasonlóan rali-világbajnoki címeket szerző Miki Biasiont. Magyar szempontból sajnos nem volt túl jó ez a nap. A Benyó Miklós, Maurer Péter kettős áthajózott ugyan Tangerbe, ám onnan már nem mehetett tovább. A Terracan motorjával voltak gondok, és mire a szervizkamiont is átvitte a komp Marokkóba, már nem volt mit tenni. Megcsinálták ugyan a kocsit, de másfél órát késtek a rajtról az engedélyezett fél helyett, így valószínűleg kizárják őket a versenyből. (A végleges határozat még nem született meg, de 99 százalék, hogy kizárás lesz a döntés.) Ez egyben azt is jelenti, hogy a kamionok mezőnyében eddig legjobb magyarként álló Vadas Tamásék is befejezik a viadalt, hiszen ők azért jöttek, hogy Benyóéknak segítsenek. A leggyorsabb autós magyar ezúttal is a Kis Sándor, Czeglédi Péter kettős volt – úgy néz ki, a nissanos kettős lassan kisajátítja magának ezt a szerepet. A nyolcszoros autókrosszbajnok egyébként a hírek szerint odacsapta az autója hátulját egy fához, mert "letiltott" a kocsija elektronikája, és emiatt megállt a Nissan. A fentiek ismeretében csodaszámba megy a 36. hely… A vasárnapi szakasz után a második legjobb magyar Liszi László, ami azért meglepő, mert az övé a leggyengébb autó: a dízel Mitsubishin a futómű kivételével szinte az összes alkatrész széria. Persze az igazsághoz tartozik, hogy a további két versenyben lévő magyar pilótának gondja volt: Palik László azért állt öt percet a szelektív szakaszon, mert az egyik tócsában "vizet szívott" a Bowler motorja, és sokáig nem volt hajlandó beindulni. Amikor azonban magához tért, már semmi gond sem volt. Szalay Balázs jóval tovább (körülbelül negyven percig) vesztegelt a szakasz közepén – ennyi időbe telt, mire kicserélte az Opelen az elszakadt ékszíjat. A két párosnak az a szerencséje, hogy ez viszonylag rövid szakasz volt, tehát egyikük hátránya sem ledolgozhatatlan. A motorosok küzdelme eddig érdekesen alakul: Fabrizio Meoni végre szakaszt nyert a többihez képest "dögnehéz", kéthengeres KTM-mel. Persze amúgy "meonisan" közölte, hogy inkább a verseny második felében lenne fontos részsikereket aratni, azért látszott rajta, hogy örül. Csakúgy, mint a hetedik Dakarját teljesítő, de az összetettben először vezető Esteve Pujol. A háromszoros győztes Sainct nem érti, mi történt vele: öt kilométerrel a rajt után megcsúszott egy egyenes szakaszon, és elesett. A könyökét és a hasát fájlalja. A magyarok mindketten sikerrel vették az első afrikai akadályt, bár lapzártánkig sem Szilvási Péter, sem pedig Perepatics Richárd nem ért be a táborba. A szakaszt viszont teljesítették, és ez a legfontosabb. A kamionosok közül ezúttal az orosz Firdeusz Kabirov vezette Kamaz volt a leggyorsabb (az egyik legnagyobb favoritnak, Johannes de Rooynak technikai gondja volt), és mi, magyarok is örülhetünk, hiszen a Darázsi Zsolt vezette kamion a kilencedik (!) helyen végzett. Magyar egység pedig korábban nem volt még tízen belül egyik kategóriában sem.
26. Telefónica Dakar-rali 4. nap, Tanger–el-Rasidia (összekötő szakasz: 233 km, szelektív szakasz: 75 km, összekötő szakasz: 444 km). Autósok: 1. Ari Vatanen, Juha Repo (finn, Nissan Pick-Up) 40:40, 2. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 10 mp h., 3. Biasion, Siviero (olasz, Mitsubishi Pajero Evo) 33 mp h., 4. C. McRae, Thorner (brit, svéd, Nissan Pick-Up) 41 mp h., 5. Maszuoka, Picard (japán, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 49 mp h., 6. De Villiers, Jordaan (dél-afrikai, Nissan Pick-Up) 1:12 p h., …36. Kis Sándor, Czeglédi Péter (magyar, Nissan Pick-Up) 10:26 p h., …99. Liszi László, Rack György (magyar, Mitsubishi Pajero) 23:38 p h., …109. Palik László, Darázsi Gábor (magyar, Bowler Wildcat) 27:11 p h., …129. Szalay Balázs, Bunkoczi László (magyar, Opel Frontera) 1:08:57 óra h. Motorosok: 1. Fabrizio Meoni (olasz, KTM LC8) 41:53, 2. Cox (dél-afrikai, KTM LC4) 43 mp h., 3. Esteve Pujol (spanyol, KTM 660) 1:13 p h., 4. Caldecott (ausztrál, KTM 660), 1:27 p h., 5. Vinters (litván, KTM 660) 1:43 p h., 6. De Gavardo (chilei, KTM LC4) 1:52 p h., …164. Perepatics Richárd (magyar, KTM) 31:03 p h., …169. Szilvási Péter (magyar, Suzuki) 34:01 p h. Kamionosok: 1. Firdeusz Kabirov, Ajdar Beljajev, Dzsamil Kamalov (orosz, Kamaz) 49:54, 2. G. de Rooy, Colsoul, Slaats (holland, belga, holland, DAF) 17 mp h., 3. Csaguin, Jakubov, Szavosztyin (orosz, Kamaz) 1:38 p h., …9. Darázsi Zsolt, Hajnal Károly, Tagai Róbert (magyar, MAN) 11:21 p h., …35. Francois Coquatrix, Szaller Zoltán, Andrew Bowler (francia, magyar, brit, Mercedes) 21:17 p h. Az állás 4 nap után. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 1:12:20, 2. Biasion 1:07 p h., 3. De Mevius (belga, BMW X5) 1:28 p h., 4. Vatanen 1:28 p h., 5. Maszuoka 1:37 p h., 6. McRae 1:55 p h., …34. Kis 16:10 p h., …89. Liszi 35:59 p h., 95. Palik 38:31 p h., …118. Szalay 1:17:21 ó h. Motorosok: 1. Isidre Esteve Pujol 1:13:29, 2. Meoni 14 mp h., 3. Despres (francia, KTM LC4) 17 mp h., 4. Cox 32 mp h., 5. Coma (spanyol, KTM LC4) 1:45 p h., 6. Vinters 2:06 p h., …167. Perepatics 52:14 p h., …183. Szilvási 1:22:24 óra h. Kamionosok: 1. Gerardus de Rooy 1:32:04, 2. Kabirov 13 mp h., 3. Csaguin 1:37 p h., …11. Darázsi Zs. 13:37 p h., 35. Coquatrix 24:11 p h. Következik: 5. nap, el-Rasidia–Ouarzazate (öszszekötő szakasz: 56 km, szelektív szakasz: 337 km, összekötő szakasz: 182 km)