Gondok a Saubernél
HINWIL. A Sauber-istálló vezetôi bejelentették, hogy nem fogják minden versenyen kihasználni a harmadik autó bevetésének lehetôségét a pénteki szabadedzéseken. (A Ferrari, a McLaren, a Williams és a Renault kivételével az összes csapat használhatja a tartalék autóját is – harmadik versenyzôvel – a kétszer egyórás pénteki tréningeken.) „Nincs annyi pénzünk, hogy ezt megengedhessük magunknak” – mondta a Blicknek Peter Sauber csapatfônök.
Ecclestone kitüntetése
BAHREIN. Már nem csak ránk, magyarokra néznek ferde szemmel az autósport szerelmesei Bernie Ecclestone „agyondíjazása” miatt, hétfôn ugyanis Bahrein is kitüntette a Formula–1 hazánkban korábban állami kitüntetéssel elismert urát. Ecclestone Szalman bin Hamad el-Halifa koronahercegtôl vehette át az ország legjelentôsebb medáliáját. A március 8-án elkészülô bahreini versenypályán április 4-én tartják az elsô Bahreini Nagydíjat.
Baumgartner aláírt Londonban
Noha Paul Stoddart felhatalmazta Frank Tamást, hogy már hétfőn bejelentse Budapesten, Baumgartner Zsolt 2004-ben a Minardi pilótája lesz, akkor nyugodtunk meg igazán, amikor kedden délelőtt Londonban hivatalosan is megkötötték a szerződést. Ezzel lett biztos, hogy jövőre lesz magyar pilóta a Formula1-ben. A gyorsasági autósport királykategóriájában először versenyezhet végig teljes idényt egy honfitársunk.

Baumgartner Zsolt január közepén kezdi meg a felkészülést a Minardi színeiben (Fotó: Czagány Balázs)

Baumgartner Zsolt január közepén kezdi meg a felkészülést a Minardi színeiben (Fotó: Czagány Balázs)
Zsoltot természetesen elkísérte a londoni szerződéskötésre menedzsere, Frank Tamás is, aki még egy kicsivel több reklámfelületet harcolt ki az autón, a sisakon és a ruhán, mint amennyiről az eredeti megállapodásban szó volt. Zsolt szerződése egy évre szól, de plusz háromra opciója van rá a csapatnak – Stoddart tehát hosszú távra tervez vele.
"A magyar állam kockázata a befektetett tőke kamata" – jelentette ki mindeközben Budapesten Gyurcsány Ferenc sportminiszter a Baumgartner versenyeztetésével kapcsolatos pénzügyi lépésekkel kapcsolatban. Ismert, a kormányzat által nyújtott négymillió dollárért cserébe a GyISM egyharmad plusz egyrésznyi tulajdonosa lesz annak a gazdasági társaságnak, amely az autóversenyző személyét illető reklám- és médiajogokkal rendelkezik majd, s ötven százalék plusz egy szavazatnyi jog birtokosa is lesz. (A többi tulajdonrészen és szavazati jogon Frank Tamás menedzser és maga Baumgartner osztozik.)
Mivel a társaság tagjai tőkearányosan osztoznak a költségeken, az is kiszámolható, hogy összesen nyolcmillió dollárt kellett összeszedni, hogy a 23 éves magyar Minardi-színekben versenyezhessen (a Jordan istállónak 10 millió dollárt kellett volna fizetni).
S hogy a kockázat miért csupán az éves kamat (amely egyébként dolláralapú befektetésnél körülbelül hat százalék, vagyis esetünkben mintegy évi 50 millió forint)? Nos, a GyISM öt esztendő múlva olyan feltételekkel hátrálhat ki az üzletből, hogy a négymillió dollár viszszakerül az államkasszába – a garanciát a sportoló édesapja, Baumgartner Antal és az általa irányított cég vállalja. A szerződés és a szülői nyilatkozat alapján egy tízhektáros budai ingatlanra van zálogjoga a minisztériumnak, s a Baumgartner Autócentrum Kft. is a teljes vagyonával felel a visszafizetésért.
"Olyan ember nagyon sok van, aki sorban állna ekkora összegért, olyan már sokkal kevesebb, akinek családja teljes vagyonával felel ezért a pénzért" – jelezte Gyurcsány. Persze ha Formula–1-es pilótánk sorsa jól alakul, erre a "vészforgatókönyvre" nem is lesz szükség, hiszen sikeres, nagy profitot termelő vállalkozás is építhető.
A megalakulás előtt álló kft. döntésein is rajta tartja a kezét a minisztérium, a többségi szavazati jogon a vasárnap éjszakáig tartó tárgyalásokon három kitételt szabott Gyurcsány Ferenc: ezek alapján a tárca nevezheti meg a könyvvizsgálót, a felügyelőbizottság elnökét és a társaság vezetőjét is.
A tranzakció egyébként nem a sportköltségvetést terheli – erre nem is lenne keret –, hanem a január 7-i kormányülésen valószínűleg arról határoznak majd, hogy költségvetési tartalékból veszik ki a körülbelül 850 millió forintot. (Az államháztartási törvény kimondja, innen csak a tárgyévben költhet a vezetőség.)
"Egy átlagos Formula–1-es futam televíziós nézettsége Magyarországon egymillió körül van, abban az időszakban, amikor Zsolt sorsa kérdéses volt, kétszázezerrel többen nézték a versenyt, a Hungaroringen rendezett esemény alatt pedig 1.7 millió ember nézte a közvetítést. Ráadásul országimázs-építő hatása is lehet Zsolt pályafutásának, hiszen kétezer-négyben tizennyolc alkalommal világszerte egymilliárd sportszerető látja majd, hogy Magyarországnak versenyzője van a sorozatban" – indokolta végezetül a döntést Gyurcsány.
S hogy mindennek milyen visszhangja van külföldön? A brit internetes oldalak szerint egyáltalán nem mellbevágó az állam szerepvállalása, főleg azután, hogy egy Formula–1-es futam a rendező országnak 40-70 millió dollár hasznot hoz. Baumgartner alkalmazásával kapcsolatban Justin Wilson is megszólalt – az angol számára ugyanis ezzel minden bizonnyal becsukódott az F1-be visszavezető ajtó. "Új emberek jönnek a Formula–1-be csak azért, mert elő tudják teremteni azt a pénzt, amire a szegény csapatok nem mondhatnak nemet nekik. Ezek a pilóták gyorsan eltűnnek, mert kiderül, hogy közel sem olyan tehetségesek, mint a többiek. Nekem be kellett volna bizonyítanom, hogy megállom a helyem a támogatóim nélkül is, de sajnos rosszul alakultak a az események" – mondta Wilson.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik








