Versenyben a halállal

Munkatársunktól MunkatársunktólMunkatársunktól Munkatársunktól
Vágólapra másolva!
2005.09.20. 00:00
Címkék
A hétvégi Brit Rali sajnos nem a verseny miatt marad örökké emlékezetes a ralisok és a drukkerek számára, hanem azért, mert egy tragikus balesetben elhunyt Markko Märtin navigátora, a brit Michael Park. A Peugeot 307 WRC nagy sebességnél az oldalával csapódott egy fának, és bár gyorsan megérkezett a segítség, a 39 éves navigátor a helyszínen életét vesztette.
Amikor még minden rendben volt: Märtin (jobbra) és Park az év elején futamot nyert Mexikóban
Amikor még minden rendben volt: Märtin (jobbra) és Park az év elején futamot nyert Mexikóban
Amikor még minden rendben volt: Märtin (jobbra) és Park az év elején futamot nyert Mexikóban
Amikor még minden rendben volt: Märtin (jobbra) és Park az év elején futamot nyert Mexikóban
Amikor még minden rendben volt: Märtin (jobbra) és Park az év elején futamot nyert Mexikóban
Amikor még minden rendben volt: Märtin (jobbra) és Park az év elején futamot nyert Mexikóban

A sors furcsasága, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) pont a Peugeot-val (amely most a vb-sorozattól való visszalépést fontolgatja) dolgozott már korábban is azon, hogy megerősítsék az oldalsó védelmet a versenyautókon, most azonban érthetően nagyon is aktuálissá vált a probléma megoldása.

A motorsporttanács, amely tegnap kapta meg a hivatalos adatokat a halálos balesetről, és hamarosan elkezdi saját vizsgálatát az üggyel kapcsolatban, már korábban gyakorlati síkra terelte a probléma megoldását. "A törésteszt-szimulációk elkezdődtek az oldalsó védőegységgel kapcsolatban" - mondta az FIA szóvivője.

A World Rally Carokban és egyáltalán a raliautókban jelenleg kötelező bukóketrec oldalt nem nyújt túl sok védelmet: a pilóta és a navigátor felsőtestét és fejét gyakorlatilag csak az ajtó védi.

"Amíg ezeket a biztonsági tankokat használjuk, addig sajnos nem lehet megoldani az oldalsó védelmet. Az autó legsérülékenyebb része az oldala, de ez nemcsak a versenygépekre igaz, hanem bármelyik utcai autóra is - mondta Nicky Grist, aki Colin McRae navigátoraként vb-címmel büszkélkedhet. - Amikor ilyen magas sebességgel csapódsz egy fának, már nem sok mindent tehetsz. Ha szerencséd van, kétszáz balesetet is megúszhatsz de lehet, hogy a kétszázegyedik végzetes lesz."

Michael Park számára a vasárnapi volt az az ominózus tragikus esés. Tizenkét év után ez volt az első halálos baleset a világbajnokság történetében. (Legutóbb 1993-ban az új-zélandi Rodger Freeth veszítette életét vb-futamon - az Ausztrál Ralin -, miután Subaruja felborult.)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik