Miamiban szakad az eső – káoszfutamra van kilátás?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.05.04. 20:09
Szombaton már közbeszólt az eső, és jelen állás szerint vasárnap is meghatározhatja a futam alakulását (Fotó: AFP)
A legfrissebb előrejelzések szerint heves zivatarok fokozhatják az izgalmakat a Formula–1-es Miami Nagydíj közép-európai idő szerint 22 órakor rajtoló versenyén, igaz, az sincs kizárva, hogy a sprintfutamhoz hasonlóan halasztani kell a rajtot.

Max Verstappen újra kihasználta a McLaren-versenyzők megingását, és megszerezte idei harmadik, a helyszínen a második pole pozícióját, így ő várhatja az élről a piros lámpák kialvását a közép-európai idő szerint elvileg 22 órakor rajtoló miami versenyen. A holland pilóta már a szombati időmérő után elmondta, szerinte nagyon nehéz lesz maga mögött tartani az előnyét versenykörülmények között általában kiautózó wokingiakat: Lando Norris a második, a vb-éllovas Oscar Piastri a negyedik rajtkockából támad – kettejük közé a hétvégén eddig fantasztikusan teljesítő Andrea Kimi Antonelli ékelődött be.

 

Noha az idén már több alkalommal is megmutatkozott, milyen fontos rajt- és a pályapozíció, illetve a gumikezelés szempontjából a tiszta levegő, a négyszeres világbajnok is tudja, ezúttal teljesen más képet festhet a futam, mint Szuzukában, ahol annak köszönhette a győzelmét, hogy ez élről indulhatott, és sikerült megtartania az első helyét a rajtnál, hiszen szinte lehetetlen volt előzni a pályán. A floridai aszfaltcsík ugyanakkor több jó előzési ponttal, s összesen három DRS-zónával tarkított, és már a szombati minifutamon is látszott, hogy bőven van lehetőség a manőverezésre.

Egy évvel ezelőtt az egy kiállásos stratégia volt a közkedvelt, hiszen viszonylag alacsony volt a gumikopás, a hivatalos gumibeszállító, a Pirelli pontosan ezért úgy határozott, hogy az idén eggyel lágyabb gumikiosztást, vagyis a C3-as, a C4-es, valamint a C5-ös keveréket bocsájtja a mezőny rendelkezésére a 2023-ban újraaszfaltozott helyszínen. A lépés hátterében az a nem titkolt cél állt, hogy teret nyisson a két kerékcserének is, és az olaszok előzetes négy taktikai opciója közül kettő két kiállásos.

A VÁRHATÓ STRATÉGIÁK (SZÁRAZ KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT)

Rajt a közepesen, majd a 19. és a 25. kör között váltás a keményre.
Rajt a keményen, majd a 32. és a 38. kör között váltás a közepesre.
Rajt a közepesen, a 12. és a 18. kör között váltás a keményre, majd 34. és a 40. kör között újra kemény.
Rajt a lágyon, a 8. és a 12. kör között váltás a keményre, majd a 31. és a 37. kör között újra kemény.

Az időjárás szombathoz hasonlóan azonban vasárnap is közbeszólhat, sőt, a legfrissebb előrejelzések szerint 99 százalék az eső valószínűsége a futam ideje alatt! Noha reggel még napos, száraz idő volt Floridában, délutánhoz közeledve beborult az ég, és nemrég (magyar idő szerint 19.30 körül – a szerk.) elkezdett esni a helyszínen. Az idő a következő órákban sem fog javulni, végig heves zivatarokra van kilátás, és enyhülésre csak helyi idő szerint 18 óra (Magyarországon éjfél) környékén lehet számítani, vagyis a futam részben vagy teljes egészében vizes körülmények között kerülhet megrendezésre.

Ez akár a rajt eltolásához, vagy adott esetben versenymegszakításhoz is vezethet: szombaton a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) először a biztonsági autó mögötti felvezető körök teljesítését, majd a teljes rajprocedúra felfüggesztése mellett döntött, mert a versenyzők folyamatosan panaszkodtak a rossz látási viszonyokra, ráadásul sok ideje köztudott, hogy az extrém esőgumik nem működnek megfelelően, így olyan körülmények között, amikor nem elég a köztes esőgumi, általában nem is engedik el a mezőnyt. A sprintverseny kezdése összesen 28 percet késett, de akkor nem érkezett utánpótlás, így az jelentette a fő kérdést, hogyan viselkednek az interek.

A csapatok hamar szembesültek vele, hogy rendkívül gyors ütemben szárad fel a pálya, és durván kopnak a köztes esőgumik, már a 10-12 körben jelentős tempóvesztés jelentkezett, s különösen a jobb első gumik bírták nehezen a terhelést, ami alulkormányzottsághoz vezetett. Mindez fontos tényező lesz a stratégia kialakításánál, hiszen ha változó körülmények lesznek, kérdéses, mennyire érdemes eltolni az etapot a kevesebb kerékcsere, vagy éppen a virtuális/valódi biztonsági autós szakaszból adódó rövidebb bokszlátogatás reményében.

Norris szombaton pontosan annak köszönhette a sikerét, hogy akkor jött ki, amikor pályára küldték a safety cart, igaz, abból adódóan, hogy a mezőnyt már nem engedték el a végén, újabb kerékcsere nélkül is az övé lett volna a siker.

 

A McLaren előnye pont ennek köszönhetően mutatkozott meg szombaton, hiszen egyértelműen látszott, hogy jobban tudja kezelni a köztes esőgumikat a felszáradó pályán, mint a riválisok. Változó körülmények között tehát alapvetően jobban kidomborodhatnak a wokingiak erősségei, a csapat Ausztráliában is uralta a versenyt hasonló pályaviszonyok mellett. Az eső ugyanakkor mindig magában hordozza a káosz, és így a meglepetéseredmény lehetőségét, s azt már a sprintfutamon is megtapasztalhattuk, hogy gyorsan a feje tetejére állhat a futam képe. Emellett a versenyzői képességek is nagyobb szerepet kapnak, és egy-egy hiba könnyen végzetes lehet.

Charles Leclerc már a rajtrácsra sem ért fel, éppen az oda vezető körén csapta falhoz a Ferrarit, miután a vízátfolyáson elvesztette az irányítást az autója felett, a monacói számára így már azelőtt véget ért a sprintfutam, hogy valójában elkezdődött volna. Csapattársa, Lewis Hamilton eközben a minifutamon annak köszönhette a remek eredményt, hogy fantasztikus ütemben váltott száraz pályára alkalmas gumikra, mint utóbb kiderült, maga a hétszeres bajnok döntött a csere időzítéséről.

Ennek tükrében különösen fontos lesz, ki és hogyan reagál a körülményekre, és képes a legkevesebb hibát elkövetni nehéz pályaviszonyok mellett, sőt, a bokszutcai munka is felértékelődik, szombaton a Red Bull például óriási hibát követett el a kerékcserék idején, amikor több versenyző is egyszerre jött ki, és nagyobb forgalom alakult ki, hiszen ráengedték az érkező Antonellire Verstappent.

Ami a rajtrácsot illeti, az első sorból tehát Verstappen és Norris, míg a másodikból Antonelli és Piastri készülhet a futamra, míg az ötödik pozícióból George Russell indulhat. A hatodik-hetedik helyet a Williams-versenyzők, Carlos Sainz Jr. és Alexander Albon foglalhatja el, majd Leclerc, Esteban Ocon és Cunoda Juki teszi teljessé az első tízes sorát. Hamilton a másik Ferrarival a tizenkettedik pozícióból, míg Pierre Gasly a bokszutcából vághat neki az 57 körös versenynek.

Utóbbi eredetileg a tizenkilencedik helyre kvalifikálta magát, de az Alpine hozzányúlt az autójához, amivel megsértette a parc fermé-szabályokat. A francia büntetése nyomán Lance Stroll és Oliver Bearman lépett előre egy-egy pozíciót.

 

MIAMI NAGYDÍJ, A VERSENY RAJTSORRENDJE

1.Max VerstappenhollandRed Bull-Honda
2.Lando NorrisbritMcLaren-Mercedes
3.Andrea Kimi AntonelliolaszMercedes
4.Oscar PiastriausztrálMcLaren-Mercedes
5.George RussellbritMercedes
6.Carlos SainzspanyolWilliams-Mercedes
7.Alexander AlbonthaiföldiWilliams-Mercedes
8.Charles LeclercmonacóiFerrari
9.Esteban OconfranciaHaas-Ferrari
10.Cunoda JukijapánRed Bull-Honda
11.Isack HadjarfranciaRacing Bulls-Honda
12.Lewis HamiltonbritFerrari
13.Gabriel BortoletobrazilSauber-Ferrari
14.Jack DoohanausztrálAlpine-Renault
15.Liam Lawsonúj-zélandiRacing Bulls-Honda
16.Nico HülkenbergnémetSauber-Ferrari
17.Fernando AlonsospanyolAston Martin-Mercedes
18.Lance StrollkanadaiAston Martin-Mercedes
19.Oliver BearmanbritHaas-Ferrari
Bokszutcai rajt:Pierre GaslyfranciaAlpine-Renault

 

4. MIAMI NAGYDÍJ
MÁJUS 2., PÉNTEK
Szabadedzés1. Piastri 1:27.128
Sprintidőmérő1. Antonelli 1:26.482
MÁJUS 3., SZOMBAT
Sprintverseny1. Norris, 2. Piastri, 3. Hamilton
Időmérő1. Verstappen 1:26.204
MÁJUS 4., VASÁRNAP
A verseny (57 kör, 308.326 km) rajtja22.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Emilia-romagnai Nagydíj, Imolamájus 18., 15.00
Monacói Nagydíj, Monte-Carlomájus 25., 15.00
Spanyol Nagydíj, Barcelonajúnius 1., 15.00

 

Legfrissebb hírek

Elmaradt az eső – Piastri vezérletével a McLaren erődemonstrációt tartott Miamiban

F1
3 órája

Életnagyságú LEGO-autók lepték el a miami pályát – videó

F1
4 órája

Verstappen tényleg csodát művel? Mennyire „rossz” a Red Bull a McLarenhez képest?

F1
8 órája

Formula–E: Buemi mindenkit meglepett az esős Monacóban, hat év után az első győzelmét szerezte meg

Egyéb egyéni
8 órája

„Bármit teszünk, nem vagyunk elég gyorsak" – Leclerc egyre frusztráltabb a Ferrari helyzete miatt

F1
11 órája

A pilótabejelentés még várat magára – a Cadillac videóban mutatta meg 2026-os látványvilágát

F1
13 órája

„Egyértelmű, hogy az apaság nem tett lassabbá" – Verstappen pole pozícióval üzent

F1
14 órája

Verstappen megint varázsolt; Antonelli szétválasztotta a két McLarent

F1
2025.05.03. 23:15
Ezek is érdekelhetik