Max Verstappen újra kihasználta a McLaren-versenyzők megingását, és megszerezte idei harmadik, a helyszínen a második pole pozícióját, így ő várhatja az élről a piros lámpák kialvását a közép-európai idő szerint elvileg 22 órakor rajtoló miami versenyen. A holland pilóta már a szombati időmérő után elmondta, szerinte nagyon nehéz lesz maga mögött tartani az előnyét versenykörülmények között általában kiautózó wokingiakat: Lando Norris a második, a vb-éllovas Oscar Piastri a negyedik rajtkockából támad – kettejük közé a hétvégén eddig fantasztikusan teljesítő Andrea Kimi Antonelli ékelődött be.
Noha az idén már több alkalommal is megmutatkozott, milyen fontos rajt- és a pályapozíció, illetve a gumikezelés szempontjából a tiszta levegő, a négyszeres világbajnok is tudja, ezúttal teljesen más képet festhet a futam, mint Szuzukában, ahol annak köszönhette a győzelmét, hogy ez élről indulhatott, és sikerült megtartania az első helyét a rajtnál, hiszen szinte lehetetlen volt előzni a pályán. A floridai aszfaltcsík ugyanakkor több jó előzési ponttal, s összesen három DRS-zónával tarkított, és már a szombati minifutamon is látszott, hogy bőven van lehetőség a manőverezésre.
Egy évvel ezelőtt az egy kiállásos stratégia volt a közkedvelt, hiszen viszonylag alacsony volt a gumikopás, a hivatalos gumibeszállító, a Pirelli pontosan ezért úgy határozott, hogy az idén eggyel lágyabb gumikiosztást, vagyis a C3-as, a C4-es, valamint a C5-ös keveréket bocsájtja a mezőny rendelkezésére a 2023-ban újraaszfaltozott helyszínen. A lépés hátterében az a nem titkolt cél állt, hogy teret nyisson a két kerékcserének is, és az olaszok előzetes négy taktikai opciója közül kettő két kiállásos.
A VÁRHATÓ STRATÉGIÁK (SZÁRAZ KÖRÜLMÉNYEK KÖZÖTT) |
---|
Rajt a közepesen, majd a 19. és a 25. kör között váltás a keményre. Rajt a keményen, majd a 32. és a 38. kör között váltás a közepesre. Rajt a közepesen, a 12. és a 18. kör között váltás a keményre, majd 34. és a 40. kör között újra kemény. Rajt a lágyon, a 8. és a 12. kör között váltás a keményre, majd a 31. és a 37. kör között újra kemény. |
Az időjárás szombathoz hasonlóan azonban vasárnap is közbeszólhat, sőt, a legfrissebb előrejelzések szerint 99 százalék az eső valószínűsége a futam ideje alatt! Noha reggel még napos, száraz idő volt Floridában, délutánhoz közeledve beborult az ég, és nemrég (magyar idő szerint 19.30 körül – a szerk.) elkezdett esni a helyszínen. Az idő a következő órákban sem fog javulni, végig heves zivatarokra van kilátás, és enyhülésre csak helyi idő szerint 18 óra (Magyarországon éjfél) környékén lehet számítani, vagyis a futam részben vagy teljes egészében vizes körülmények között kerülhet megrendezésre.
Ez akár a rajt eltolásához, vagy adott esetben versenymegszakításhoz is vezethet: szombaton a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) először a biztonsági autó mögötti felvezető körök teljesítését, majd a teljes rajprocedúra felfüggesztése mellett döntött, mert a versenyzők folyamatosan panaszkodtak a rossz látási viszonyokra, ráadásul sok ideje köztudott, hogy az extrém esőgumik nem működnek megfelelően, így olyan körülmények között, amikor nem elég a köztes esőgumi, általában nem is engedik el a mezőnyt. A sprintverseny kezdése összesen 28 percet késett, de akkor nem érkezett utánpótlás, így az jelentette a fő kérdést, hogyan viselkednek az interek.
A csapatok hamar szembesültek vele, hogy rendkívül gyors ütemben szárad fel a pálya, és durván kopnak a köztes esőgumik, már a 10-12 körben jelentős tempóvesztés jelentkezett, s különösen a jobb első gumik bírták nehezen a terhelést, ami alulkormányzottsághoz vezetett. Mindez fontos tényező lesz a stratégia kialakításánál, hiszen ha változó körülmények lesznek, kérdéses, mennyire érdemes eltolni az etapot a kevesebb kerékcsere, vagy éppen a virtuális/valódi biztonsági autós szakaszból adódó rövidebb bokszlátogatás reményében.
Norris szombaton pontosan annak köszönhette a sikerét, hogy akkor jött ki, amikor pályára küldték a safety cart, igaz, abból adódóan, hogy a mezőnyt már nem engedték el a végén, újabb kerékcsere nélkül is az övé lett volna a siker.
A McLaren előnye pont ennek köszönhetően mutatkozott meg szombaton, hiszen egyértelműen látszott, hogy jobban tudja kezelni a köztes esőgumikat a felszáradó pályán, mint a riválisok. Változó körülmények között tehát alapvetően jobban kidomborodhatnak a wokingiak erősségei, a csapat Ausztráliában is uralta a versenyt hasonló pályaviszonyok mellett. Az eső ugyanakkor mindig magában hordozza a káosz, és így a meglepetéseredmény lehetőségét, s azt már a sprintfutamon is megtapasztalhattuk, hogy gyorsan a feje tetejére állhat a futam képe. Emellett a versenyzői képességek is nagyobb szerepet kapnak, és egy-egy hiba könnyen végzetes lehet.
Charles Leclerc már a rajtrácsra sem ért fel, éppen az oda vezető körén csapta falhoz a Ferrarit, miután a vízátfolyáson elvesztette az irányítást az autója felett, a monacói számára így már azelőtt véget ért a sprintfutam, hogy valójában elkezdődött volna. Csapattársa, Lewis Hamilton eközben a minifutamon annak köszönhette a remek eredményt, hogy fantasztikus ütemben váltott száraz pályára alkalmas gumikra, mint utóbb kiderült, maga a hétszeres bajnok döntött a csere időzítéséről.
Ennek tükrében különösen fontos lesz, ki és hogyan reagál a körülményekre, és képes a legkevesebb hibát elkövetni nehéz pályaviszonyok mellett, sőt, a bokszutcai munka is felértékelődik, szombaton a Red Bull például óriási hibát követett el a kerékcserék idején, amikor több versenyző is egyszerre jött ki, és nagyobb forgalom alakult ki, hiszen ráengedték az érkező Antonellire Verstappent.
Ami a rajtrácsot illeti, az első sorból tehát Verstappen és Norris, míg a másodikból Antonelli és Piastri készülhet a futamra, míg az ötödik pozícióból George Russell indulhat. A hatodik-hetedik helyet a Williams-versenyzők, Carlos Sainz Jr. és Alexander Albon foglalhatja el, majd Leclerc, Esteban Ocon és Cunoda Juki teszi teljessé az első tízes sorát. Hamilton a másik Ferrarival a tizenkettedik pozícióból, míg Pierre Gasly a bokszutcából vághat neki az 57 körös versenynek.
Utóbbi eredetileg a tizenkilencedik helyre kvalifikálta magát, de az Alpine hozzányúlt az autójához, amivel megsértette a parc fermé-szabályokat. A francia büntetése nyomán Lance Stroll és Oliver Bearman lépett előre egy-egy pozíciót.
MIAMI NAGYDÍJ, A VERSENY RAJTSORRENDJE | |||
---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda |
2. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes |
3. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes |
4. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes |
5. | George Russell | brit | Mercedes |
6. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes |
7. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes |
8. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari |
9. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari |
10. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda |
11. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda |
12. | Lewis Hamilton | brit | Ferrari |
13. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari |
14. | Jack Doohan | ausztrál | Alpine-Renault |
15. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda |
16. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
17. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes |
18. | Lance Stroll | kanadai | Aston Martin-Mercedes |
19. | Oliver Bearman | brit | Haas-Ferrari |
Bokszutcai rajt: | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault |
4. MIAMI NAGYDÍJ | |
MÁJUS 2., PÉNTEK | |
Szabadedzés | 1. Piastri 1:27.128 |
Sprintidőmérő | 1. Antonelli 1:26.482 |
MÁJUS 3., SZOMBAT | |
Sprintverseny | 1. Norris, 2. Piastri, 3. Hamilton |
Időmérő | 1. Verstappen 1:26.204 |
MÁJUS 4., VASÁRNAP | |
A verseny (57 kör, 308.326 km) rajtja | 22.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Emilia-romagnai Nagydíj, Imola | május 18., 15.00 |
Monacói Nagydíj, Monte-Carlo | május 25., 15.00 |
Spanyol Nagydíj, Barcelona | június 1., 15.00 |