A kapitány beszámolója szerint a csütörtök reggel indult, 48 órás tókerülő versenyt az első nap délutánjától érte el a fokozódó szél, amely éjszakára óránként 60-80 kilométerre erősödött, kihívást jelentve a rutinos vitorlázóknak is. A várható időjárásról kellő tájékoztatást kapott a versenyen elindult 588 hajó több mint 3500 főnyi legénysége. Nagyon erős vihar és zápor jelenleg nincs a térségben, mégis folyamatosan mentést kérnek a versenyzők.
A legkönnyebben felboruló hajótípusnak számító Liberák zömmel már célba értek. Borulás eddig egy esetben történt, ahol a legénység nem kívánt partra kerülni a hajója nélkül, így egyelőre győzködik őket a vízirendőrök. A Balaton 27 fokos, és a szél is kellően meleg, így kihűlés nem veszélyezteti a vízbe kerülteket. A bajba jutott hajók legénységeinek többnyire el kell magyarázni, hogy ne sodródjanak, hanem vessenek egy vagy több horgonyt, minél jobban világítsák ki magukat, így várjanak a szél csendesedésére, hacsak nem érzik magukat valamiért életveszélyben. Több mentést kérő versenyző nem képes megmondani sem a hajója GPS korordinátáit, sem azt, hogy merre jár, így nagyon nehéz megtalálni őket a sötétben, ahol a hajók fénye keveredik a parti fényekkel.
A vízi rendészet tíz hajója a teljes sötétedés óta értékmentést nem vállal, kizárólag életmentésre koncentrál. Többen sérelmezik, hogy nem partra vontatják őket, hanem csak a személyeket szállítják a legközelebbi kikötőbe, miközben a hajójukat ott kell hagyniuk a víz közepén lehorgonyozva, és kivilágítva.
„Anyagi kár biztos lesz, de reméljük emberéletet nem követel az erősen szeles időjárás" – mondta Horváth László, akinek emlékezete szerint hasonló helyzet utoljára egy évtizede történt egy Fehérszalag vitorlásversenyen, ahol szintén éjszaka csapott le az erős szél a mezőnyre.
Az MTI információi szerint a vízi mentők is folyamatosan mentenek. Ők hét hajóval vannak vízen, és őket is felborult vitorlásokhoz hívják ki.