A Magyar Kerékpáros Szövetség nemrég meghirdetett pályázatának nyertesei egy éven át a szövetség nagyköveteiként, illetve „influencerként” jelenhetnek meg az online felületeken, példaképeivé válnak a sportágnak, és arcai lesznek a magyar kerékpározás jövőjének. Az MKSZ ehhez fejenként 50 000 forint eszközforrást, valamint online szakmai támogatást nyújt a kiválasztottaknak.
„Annak idején, amikor 2017-ben elkezdtük a közös munkát, számos célt határoztunk meg, amelyek a sportág biztos és eredményes jövőjét hivatottak szolgálni és megteremteni – nyilatkozta az utánpótlás-neveléssel összefüggésben Princzinger Péter, a hazai szövetség elnöke. – Elkészítettük az új sportágfejlesztési stratégiát, és kijelöltünk néhány fontos pillért, amelyek közül az egyik éppen az edzőképzés és az utánpótlás-nevelés fejlesztése. Véleményem szerint ez a két komponens kéz a kézben jár, összefügg egymással, és egyben kell tekintenünk rá. Kiváló edzők nélkül nincsenek kiváló versenyzők, ennek megteremtése és a meglévő szakmai emberi erőforrás továbbfejlesztése elengedhetetlen, ha tényleges sikereket akarunk elérni. Talán két év távlatából látható, hogy a kijelölt út elvezet a céljainkhoz, hiszen tapasztaljuk, hogy egyre több fiatal versenyzőnk igazol külföldi, nagy csapathoz, újra van world-tour versenyzőnk, tavaly az ifjúsági olimpiáról hoztak érmet a magyar lányok, sorra dőlnek meg a hazai csúcsok, akár pálya-, akár országúti kerékpárról legyen szó.”
Az elnök szerint a sikeres kerékpároskarriert három tényező alapozza meg.
„A veleszületett tehetség, a befektetett energia és munka, illetve az a támogató közeg, amiről most beszélünk. Ez praktikusan a lakókörnyezet, az ottani infrastruktúra, a helyben működő klub, a családi háttér és támogatás, illetve maga a szövetség, amely a kiegészítő támogatásokat és lehetőségeket biztosítja a fejlődéshez. Tehát ez ilyen értelemben nem csak a klubokról szól, nem csak a családról vagy az utak állapotáról, hanem ezek összességéről, amelyben a szövetség egy szereplő, de talán éppen az a szereplő, amelyik a legtöbbet segíthet a gyerekeknek. Nekünk ez a célunk. Folyamatosan keressük a lehetőségeket, hogy tudjuk támogatni a fiatal bringásokat a céljaik elérésében. A másik nagyon fontos szempont az együttműködés. Egyre jobb szakmai munka folyik a kluboknál, amely a kiváló edzőknek, illetve a támogatásoknak köszönhető, amelyek az ő munkájukat is segítik. A családtámogatásokkal megerősödött az a társadalmi réteg, amelynek fontos, hogy a gyermeke rendszeresen sportoljon, és keresik a legmegfelelőbb sportágat. A szövetség pedig ezzel egyidejűleg igyekszik láthatóvá és vonzóvá tenni a hazai kerékpársportot.”
Princzinger Péter szerint a munkának megvannak a látható eredményei is, és a 2020-ban Budapestről induló a Giro d’ Italia újabb lökést adhat a sportágnak, a fiataloknak is.
„Hiszek abban, hogy a gyerekeket igazán a nagy nevek tudják motiválni. Ahogy mondtam, ez óriási látványosság is egyben. Ha csak a számok nyelvén értelmezzük a dolgot, 860 millió ember nézi a közvetítést szerte a világban. Biztos vagyok benne, hogy ez egy sportolni vágyó gyermek számára elképesztően vonzó tud lenni. Különösen akkor, ha valóra válik az az álmunk, hogy az említett magyar bringások közül valaki vagy valakik versenyzőként részt is vesznek majd a 2020-as Girón. Ők tudnak majd igazi példaképekké válni. Talán idealista vagyok, de szeretném, ha nemcsak híres focisták vagy énekesek lógnának a gyerekek szobáinak falán, hanem Dina Marci, Vas Kata Blanka, Buzsáki Virág, Szalontay Sanyi, Valter Attila, Lovassy Krisztián, Benkó Barbi és még sorolhatnám kiknek a poszterei lennének ott.
Hosszú távon ezt a célt is szolgálja a fent említett pályázat.
„Ez egy igazi pilot projekt. A mai fiatalok a közösségi média világában élnek, és megszólítani is azon keresztül lehet, vagy kell őket. A GyereBringázni! pályázatunk abban egyedi, hogy a nyertes fiatal biciklistáknak a pénznyereményen túl segítséget adunk, hogy a social media eszköztárát miként tudják arra használni, hogy valódi úgynevezett influencerekké váljanak a sportágban, és ezen keresztül egyre több és több gyerekkel kedveltessék meg a kerékpározást. Operatív szinten ez úgy néz majd ki, hogy a nyertes gyerekek megfelelő képzést kapnak, hogy ezeket a felületeket hogyan kell jól használni, milyen megjelenésekkel lehet követőket szerezni, és hogyan lehet hatékonyan népszerűsíteni a sportágukat. A szövetség kommunikációs vezetőjének e-mail címére vártuk a jelentkezők videóüzenetét, amelyben el kellett mondaniuk, miért szeretik a kerékpározást, és mik az eddigi eredményeik. A jelentkezési határidő 2019. október 31. volt. Ezután kiválasztottunk 6-8 fiatal sportolót, akik egy éven keresztül a magyar kerékpározás nagyköveteiként, vagy ha úgy jobban tetszik „kisköveteiként” jelennek meg a szövetség rendezvényein, kommunikációs felületein. Bár szép számmal érkeztek nevezések, hamarosan eredményt tudunk hirdetni. Meglepő, hogy mennyire színvonalas videóanyagokat raktak össze a fiatalok. A legfőbb célunk az utánpótlásbázis erősítése, és hogy egyre több gyermek kapjon kedvet a kerékpározáshoz. Azt gondolom ebben jól állunk, de sok munka vár még ránk.”
További korosztályos hírekKERÉKPÁRSPORTOKBANa sportági aloldalunkon.