Loeb kontra Ford – avagy összejön-e a hatodik címvédés?

Vágólapra másolva!
2009.01.30. 00:28
Címkék
Már az is furcsa, hogy a hagyományoktól eltérően nem Monte-Carlóban kezdődik a világbajnokság (a hercegségbeli viadal a ”vetésforgónak köszönhetően” nemes egyszerűséggel kimaradt a naptárból), az meg végképp, hogy mindössze két gyár képviselteti magát a legrangosabb sorozatban.
A tavalyi ír dobogó – a festői környezet az idénynyitón is biztos
Fotó: Amber PR
A tavalyi ír dobogó – a festői környezet az idénynyitón is biztos
A tavalyi ír dobogó – a festői környezet az idénynyitón is biztos
Fotó: Amber PR
A tavalyi ír dobogó – a festői környezet az idénynyitón is biztos

Az ok: a világválság az autóipart (ezáltal az autósportot) érte el elsőként – a Suzuki és a Subaru már decemberben bejelentette, hogy az idén távol marad a küzdelmektől. Előbbi gyár esetében ez talán még nem lett volna különösebben meglepő (nem jöttek az eredmények), utóbbi viszont remek eredményeket tudhat magáénak a múltból, ráadásul hagyományosan a világbajnokság tagja. Volt eddig. Most kivonult, s emiatt munkanélkülivé vált 2003 világbajnoka, Petter Solberg.

Solberg kihagyja az első versenyt
Solberg kihagyja az első versenyt
Más kérdés, hogy a norvég azért talált kiutat, noha a pénteken kezdődő Ír-ralin még nem áll rajthoz, hazája futamán már ott lesz, méghozzá egy Citroen WRC volánja mögött. Hirtelen ezt sikerült összehoznia, ám korántsem biztos, hogy a teljes idényt ezzel az autóval versenyzi végig. A pletykák a Protonról is szólnak (igaz, a 2010-es idénnyel kapcsolatban), de ezeket egyelőre csak félig lehet komolyan venni.

Ami az esélyeseket illeti (őket keretes írásunkban egyenként is bemutatjuk) Sebastien Loeb nem kisebb fába vágta a fejszéjét, mint hogy zsinórban a hatodik világbajnoki címét is megszerzi. A francia már most is rekorder nemcsak a vb-futamgyőzelmek, hanem a vb-címek tekintetében is, ha az idén tovább uralkodik, elég nehéz dolga lesz annak, aki szeretné megdönteni a csúcsait.

S hogy ki állíthatja meg?

Ha egészen őszinték akarunk lenni, akkor a két gyári Ford-pilótán, Mikko Hirvonenen és Jari-Matti Latvalán kívül másnak nincs túl sok esélye rá. Csak a két finn mögött áll olyan ütőképes csapat, amely ezt megteheti, és nekik van tapasztalatuk a győzelemben. Márpedig meg kell ízlelni a sikert annak, aki szeretne rákapni az ízére.

Ami a többi újdonságot illeti: a tavalyi 15 futam helyett csak 12 szerepel a naptárban, ami azt jelenti, hogy még kevesebbet lehet hibázni – minden elvesztett verseny súlyos hátrányba sodorja a pilótákat, s csökken az esélyük a visszakapaszkodásra.

A pénteken kezdődő Ír-ralin azért még nincs okuk ezen gondolkodni, inkább örülhetnek annak, hogy vége a téli szünetnek és megint kezdődhet a ”tánc”…
Idén is Loebé az egyes rajtszám
Fotó: Imago (archív)
Idén is Loebé az egyes rajtszám

A VB-ESÉLYESEK

Sebastien Loeb
Nemzetisége: francia
Kora: 34 év
Navigátora: Daniel Elena
Autója: Citroen C4 WRC
Vb-rajtjai: 101
Világbajnoki címek: 5
Vb-futamgyőzelmek: 47



A modern ralisport vitathatatlan királya: verhetetlen aszfalton, és mostanra már murván is rendkívül erős. Loeb rekordhalmozó: minden esély megvan arra, hogy öt egymást követő világbajnoki cím után az idén megszerezze a hatodikat.

Sikerei ellenére Loeb még mindig rendkívül motivált, éhes a győzelemre, erre ékes bizonyíték, hogy tavaly már a vb-cím birtokában a győzelemért küzdött Nagy-Britanniában és meg is szerezte azt Jari-Matti Latvalát legyőzve.

A Ford-duó nem könnyítette meg a dolgát tavaly és az idén még erősebb lett, de mégis, ha fogadni kellene a végső győztesre, a legtöbben Loebre voksolnának. A kérdés, marad-e, hogy megszerezze a hetediket is, ha 2010-ben tényleg bevezetik a világbajnokságon az S2000-eseket...

Mikko Hirvonen
Nemzetisége: finn
Kora: 28 év
Navigátora: Jarmo Lehtinen
Autója: Ford Focus WRC
Vb-rajtjai: 84
Vb-futamgyőzelmei: 7



Hirvonen is elismeri, hogy 2008-ban visszafogottan kezdte az idényt. Nemcsak Loeböt nem tudta nyakon csípni, de sokszor még fiatal csapattársának, Latvalának is csak a hátát nézte.

Azután azonban hozzászokott a gondolathoz, hogy ő a Ford első számú pilótája, és a nyomást egész jól viselve a szezon végére belelendült a küzdelembe. Az utolsó előtti futamig sikerült életben tartania vb-reményeit (legalábbis matematikailag), s ez az elődei közül sem soknak sikerült.

A finn tisztában van vele, ha 2009-ben le akarja győzni Loeböt, még gyorsabbnak kell lennie, mint tavaly, és az a furcsa, hogy saját csapattársában, Latvalában is ellenfélre találhat.

Jari-Matti Latvala
Nemzetisége: finn
Kora: 23 év
Navigátora: Miikka Anttila
Autója: Ford Focus WRC
Vb-rajtjai: 43
Vb-futamgyőzelmei: 1



A gyári versenyzőként töltött első vb-szezonjában Jari-Matti Latvala mintha hullámvasúton ült volna. A rossz monte-carlói idénykezdetet gyorsan feledtette, amikor Svédországban ő lett a világbajnokság történetének legfiatalabb futamgyőztese, és ezután is imponáló eredményeket szerzett. Majd jött néhány súlyos hiba, amely a Fordnak nagyon sok értékes vb-pontjába került, s úgy tűnt, Latvalát lefokozzák.

De visszakapaszkodott a gödörből, s Japánban rendkívül meggyőző volt, Walesben meg pláne, hiszen majdnem legyőzte Loeböt. A bukások és balesetek minden fiatal versenyző fejlődésének a részét képezik, s ha ezeket ki tudja küszöbölni az idén, Latvala akár még Loeb trónját is elhódíthatja.

A VILÁGBAJNOKSÁG 2009-ES PROGRAMJA

január 28.–február 1. Ír rali
február 13–15. Norvég rali
március 13–15. Ciprus-rali
április 3–5. Portugál rali
április 24–26. Argentin rali
május 22–24. Szardínia-rali
június 12–14. Akropolisz-rali (Görögország)
június 26–28. Lengyel rali
július 31.–augusztus 2. Finn rali
szeptember 4–6. Ausztrál rali
október 2–4. Katalán rali (Spanyolország)
október 23–25. Brit rali (Wales)
Legfrissebb hírek

Dibusz visszatér, Varga és Yusuf rohamoz elöl – kezdőcsapatok

Európa-liga
18 perce

Visszafordították a határon a Fradi-drukkerek különvonatát, a klub közleményben tiltakozik

Európa-liga
28 perce

Pénteken kap ellenfeleket a magyar férfi futsalválogatott az Eb-re

Magyar válogatott
1 órája

Dupla Tízes: Mbappé vagy Yamal? Alonso vagy Flick? Régi fényében csillogva jön az el Clásico

Spanyol labdarúgás
1 órája

Három évre eltiltották a női maratoni futás világcsúcstartóját

Atlétika
1 órája

Szoboszlai Dominik bekerült a neves portál BL-álomtizenegyébe

Bajnokok Ligája
1 órája

Torna: Mayer Gréta a 18., Székely Zója megsérült a vb-n

Torna
1 órája

Cselgáncs: „A kemény munka mindig meghozza a gyümölcsét” – Neu Gábor

Utánpótlássport
2 órája
Ezek is érdekelhetik