Talmácsi Gábor ismerkedik új motorjával, s egyre inkább úgy látszik, hasznos munkát végez. Miközben az ellenfelek közül néhánynak még nincs is meg az idei versenygépe (ezért részt sem tudtak venni a múlt heti teszteken), a kategóriát váltó magyar világbajnok összesen már majd’ háromszáz körön van túl a 250 köbcentis Apriliával. S legutóbb (vasárnap) övé volt a leggyorsabb köridő.
„A motor beállításán segíthetsz a súlypontáthelyezéssel, ezen nem lehet ülni, folyamatosan mozogni, tornázni kell – mondta Talmácsi. – Szerencsére jó a bázismotorunk, nem tapogatózunk a sötétben úgy, mint tavaly az új géppel, van miben bízni, van hova visszatérni, ha esetleg rossz irányba mennénk.”
Ami a negyedliteres motor technikai paramétereit illeti, az egyik leglényegesebb, hogy majd’ harminc kilóval nehezebb, mint a tavalyi, s emiatt egyrészt jóval kényelmesebb, másrészt Talmára nem nehezedik többé az a nyomás, ami a nyolcadliteres évek alatt, hogy nehéz csontozata miatt minimum négy-öt kilóval nehezebb a vetélytársaknál. Mint ahogy azzal a kritikával sem kell többé törődnie, hogy tizenéves riválisok ellen veszi fel küzdelmet, mert ez mostantól nem így lesz.
A teszteken a nagy ellenfelek közül egyedül Alvaro Bautistával mérhette össze gyorsaságát (az utolsó tréningen a spanyol a kulcscsontját törte, Talma a leg-gyorsabb volt) Marco Simoncelli, Mattia Pasini és Hector Barbera távol maradt – ez egyébként némi előnyt is jelenthet a magyarnak, hiszen miközben a többiek otthon ülnek, addig ő gyűjti a hasznos tapasztalatokat.
„Régebben én voltam az, aki otthon ült sóvárogva, miközben a többiek teszteltek, most nekem adatott meg a lehetőség, s ez nagyszerű, hiszen az effajta tréningek semmi mással nem pótolhatók, nem helyettesíthetők. A teszteredmények biztatóak, az eddigiek alapján minden esélyem megvan rá, hogy jól szerepeljek az új kategóriámban” – értékelt a magyar pilóta.
Az új és a régi motor közötti lóerőkülönbség a legutóbbi teszten mutatkozott meg leginkább, Valenciában ugyanis együtt edzettek a két kisebb kategória résztvevői. Talmácsi elmondta: a célegyenes közepén úgy hagyta maga mögött a 125-ös menőket, mintha álltak volna. (Csak hogy számokkal is szemléltessük a különbséget: a valenciai célegyenes közepén a nyolcadliteres gép 170-180 km/órás sebességgel halad, a negyedliteres 225-tel.)
„Nem mondhatnám, hogy meglepett a motor ereje, de azt hamar megállapítottam, hogy bizony tisztelni kell – folytatta Talma. – Mentem én már korábban is gyors motorokkal, de ennyire gyorssal még sohasem. Érzetre olyan, mintha egy utcai ezer köbcentist űzne-hajtana az ember. Hirtelen adja le a teljesítményt – olyan, mint egy lórúgás. Anélkül, hogy lebecsülném a százhuszonötöst, azt kell mondanom, ez már MOTOR – csupa nagybetűvel.”
A MOTOR első éles bevetése április 12-én lesz Katarban.