Átszabják az autókat

Vágólapra másolva!
2008.10.05. 00:54
Címkék
Jövőre alaposan megváltoztatják a Formula–1-es szabályokat, a csapatok mérnökei már elsősorban az új aerodinamikai megoldásokat tervezik, és a sok vitát kiváltó KERS-t fejlesztik. Jobb versenyeket ígérnek, de vannak kételyek.

Elkezdődött az október, és még mindig csak két pilótacsere biztos a 2009-es F1-es idény előtt. Sebastian Vettel a Toro Rossótól a Red Bull-istállóhoz szerződik a viszszavonuló – állítólag a BBC-nél tévékommentátori szerepkörre készülő – David Coulthard pótlására. A német helyére hárman pályáznak, a GP2-es sorozatból Sébastien Buemi és Bruno Senna, valamint a jó öreg Szato Takuma. Ha Sébastien Bourdais-t is leváltják, ketten is befuthatnak. A francián kívül Nelsinho Piquet állása ingatag, Fernando Alonso még nem határozott arról, hol folytatja jövőre, bár szingapúri sikere után valószínűleg a Renault-nál marad.

Azaz nem sok változás lesz pilótafronton a Formula–1-ben 2008 és 2009 között, a csapatok ugyanis nagyjából megtalálták a megfelelő párosokat, nincsenek olyan kirobbanó tehetségű fiatalok a láthatáron, mint Nico Rosberg, Robert Kubica vagy Lewis Hamilton. A csapatoknak sem nagyon volt idejük a keresgélésre, a műszaki stábokat lekötik a következő idényre meghozott szabályok, amelyeknek köszönhetően tíz éve nem tapasztalt változáson megy keresztül a száguldó cirkusz.

Az autók aerodinamikáját, gumijait és erőforrásait (ami már nem lesz egyenlő csupán a motorral) is nagymértékben módosítják.

A légterelőket teljesen átszabják. Az első vezetőszárnyak alacsonyabbra kerülnek, szélesebbé válnak, a hátsók keskenyebbé és magasabbá, miközben betiltják az autótestre szerelt apró szárnyakat, amelyek mára elszaporodtak a gépeken. A módosításoktól azt várják a szabályt megalkotók (a Formula–1-es csapatok műszaki vezetőiből álló csoport tagjai), hogy az új autók mögött megszűnik a turbulencia, amely évek óta lehetetlenné teszi, hogy egyik autó közvetlen közelről üldözze a másikat. Manapság a hátul lévő autó teljesen elveszíti a tapadását a másik gép „szélárnyékában”, a kanyarokban ezért nagy a kisodródás veszélye, és így az egyenesek előtt a pilóta nem tud „rátapadni” az előtte haladóra.

Vannak kétkedők, Gary Anderson egykori F1-es főtervező, aki jelenleg az Autosport magazin szakértőjeként dolgozik, két hátulütőt is talált az új szabályokban. Az egyik: mivel az autó fenéklemezének hátulján lévő, aerodinamikailag fontos diffúzort is megváltoztatják, nem lesznek olyan jók a többi módosítás hatásai, és elmaradnak a várt előzések. A másik: túl fontossá válik az első légterelő, az autó leszorítóerejének jelentős hányadát ebből nyeri, ugyanakkor mivel két oldalt benyúlik az első kerekek elé, az esetleges ütközésekkor könnyen letörhet. Ha pedig az autó tapadása hirtelen jelentősen csökken, elemelkedhet a talajtól, és baleset következhet be.

További aerodinamikai módosítás, hogy körönként kétszer a pilóta legfeljebb hatfokos szögben módosíthatja az első légterelő egyik lemezének dőlésszögét.

A pilótákat segítheti az új KERS (Kinetic Energy Recovery System), ami már a jövőbe mutat. Az energia-újrahasznosító szerkezet lényege, hogy a fékezéskor felszabaduló energiát tárolja a rendszer, és amikor a versenyző igényt tart rá, pluszlóerő formájában visszanyeri kigyorsításkor (azaz megnyom egy gombot, és kap plusz 60 kilowattnyi teljesítményt, igaz, ez az energia körönként 400 kilojoule-ban maximálva van). Kétféle energiatárolási megoldással próbálkozhatnak a csapatok: akkumulátorossal vagy lendkerekessel, s szinte mindenki az előbbi mellett szavazott. Sok a gond a KERS-szel: óriási a költsége, több gyárban okozott füstriadót a rendszer, a BMW egyik szerelőjét pedig tesztelésen érte áramütés. Ennek ellenére a BMW volt az az istálló, amely a Honda és a Williams mellett megvétózta a rendszer bevezetésének későbbre halasztását.

Tizenegy évig barázdált gumikat használtak, használnak száraz aszfalton, jövőre visszatérnek a teljesen sima felületű abroncsok, a slickek. Az autók jobban tapadnak majd a kanyarokban, de lerövidülhetnek a féktávok, ami nem feltétlenül tesz jót az előzéseknek.

A sok szabálymódosítás miatt sokak szerint újra szétszakad a mezőny, az újdonságokhoz gyorsabban alkalmazkodók maguk mögött hagyhatják a többieket, akik a hosszú állandóságnak köszönhetően felzárkózhattak, és ennek köszönhetően az idei minden idők legkiegyenlítettebb F1-es mezőnye.

Korai még az új szabályok miatt lelkesedni vagy leírni őket, az eredményt úgyis csak jövő tavasszal láthatjuk meg.

Legfrissebb hírek

Az idényben először győzte le a Győr a Ferencvárost, és megelőzte a tabellán – közel az ETO-arany!

Kézilabda
30 perce

Tarling nyerte meg a második szakaszt, Roglic az élre ugrott a Giro d'Italián

Kerékpár
1 órája

Fontos pontokat hullajtott el a City a Soton vendégeként, győzött az Everton

Angol labdarúgás
1 órája

Kézilabda: a serdülő és a junior fiúk is kikaptak felkészülési meccsen

Utánpótlássport
1 órája

Pérez az Alpine-nal is tárgyal, de akár a Mercedesnél is kiköthet – sajtóhír

F1
1 órája

NB I: MTK–Kecskemét

Labdarúgó NB I
1 órája

Gulácsi mindent védett Brémában, de a Lipcse nem lehet boldog a döntetlennel

Német labdarúgás
1 órája

Légiósok: Zsóri gólt szerzett, nyert és benn maradt az UTA Arad

Minden más foci
1 órája
Ezek is érdekelhetik