Az első két futamon egy-egy második helyet szerző, a konstruktőr-vb második helyén álló BMW Bahreinben újra bi zo nyította, hogy számolni kell vele: Robert Kubica megtörte Felipe Massa uralmát Szahírban, és megszerezte az első rajtkockát. A pole-hoz már Melbourne-ben is közel kerülő lengyel pilóta nemcsak önmaga, hanem országa (sőt Kelet-Európa) és istállója első pole pozíció ját szerezte meg. Ami a statisztikákat illeti, Kubica a 90. pilóta, Lengyelország a 19. nemzet, a BMW Sauber a 35. istálló, amely rajtelsőséget mondhat magáénak Formula–1-es világbajnoki futamon.
Óriási meglepetés a lengyel részsikere, hiszen Massa an nyira kiemelkedett a mezőnyből a hét végén, hogy egyértelműnek tűnt, övé lesz a pole. A pénteki szabadedzések után szombat délelőtt ugyan Nico Rosberg meg tudta előzni, de az időmérő első két szakaszában megközelíthetetlen volt. A harmadik, tízperces etapban azonban meginogni látszott: az első mért körével alig volt gyorsabb Kubicánál és a többieknél, a hajrában megfutott második menetében pedig el is maradt az addigra javító lengyeltől.
Massa azt mondta, Nico Rosberget és a pont előtte hibázó Fernando Alonsót a lehető legros szabb helyen érte utol, és ez okozta, hogy 27 ezreddel kikapott Kubicától, akivel a tavalyi idény egyik legemlékezetesebb csatáját vívták az esős Japán Nagydíj utolsó körében. A vasárnapi rajtnál hasonló izgalmakra lehet számítani, a két hete Sepangban rakétaként induló Ferrarival Massa már az első kanyarban feledtetheti szombati vereségét.
Az első kör kulcsfontosságú lesz a verseny alakulása szempontjából, hiszen Massa ezekben a percekben nyerheti meg a futamot, de előfordulhat, hogy nemcsak Kubica, hanem még a harmadik rajtkockából induló Lewis Hamilton is lehagyja, ebben az esetben pedig – látva a lengyel malajziai versenytempóját – lehet, hogy a győzelemről is lemondhat. Persze Massával az idén csínján kell bánni, eddig nagyon balszerencsés volt, és az élmezőny tagjai közül ő a leghajlamosabb a hibázásra. Ennek ellenére ő a favorit a viadalon, pénteki tempója az időmérő második helyétől nem merül feledésbe.
Kubica saját jó rajtja mellett Hamilton pazar indulásában bízhat, meg abban, hogy ha az angol Massa elé kerül, ő el tud húzni üldözőitől, és elég előnyt szerezhet boxkiállásáig. A lengyel pazar formája részben annak köszönhető, hogy az utóbbi hónapokban kemény munkával hat kilót fogyott. Ezzel versenymérnöke hat kiló balanszsúlyt nyert, s kedvére alakítva befolyásolhatja az autó súlyelosztását, így kön nyebben megtalálhatja az ideális beállítást. Nem eget verő mennyiségű súlyról van szó, de amikor az első és a második helyezett között 27 ezredmásodperc dönt, valószínűleg éppen ez kell.
Kubica csapattársa, Nick Heidfeld a hatodik rajtkockát szerezte meg a két finn, Kimi Räikkönen és Heikki Kovalainen mögött. A legjobb tízbe egy-egy pilótát delegált a Toyota (Jarno Trulli), a Williams (Rosberg), a Honda (Jenson Button) és a Renault (Alonso). Az edzés másik meglepetését Sebastien Bourdais szerezte, a Toro Rosso francia újonca az idén először megelőzte Sebastian Vettelt, és a 15. pozícióból rajtolhat.