Vegyes volt az FIA motorsport világtanács csütörtöki ítéletének fogadtatása. Egyesek szerint túlságosan szigorú volt a McLaren-Mercedes konstruktőr-világbajnokságból való kizárás plusz százmillió dolláros bírság, mások viszont úgy vélik, olcsón megúszta a wokingi istálló, amely így még mindig begyűjtheti a pilóták világbajnoki címét.
„Teljesen egyértelmű volt a bizonyíték, ennél jobban meg kellett volna bűnhődnie a McLarennek” – mondta Jean Todt, aFerrari csapatigazgatója. A Gazzetta dello Sport szerint ez kellő elégtétel a Ferrari számára az őt ért sérelem miatt, míg a Tuttosport arról ír, hogy a látszat csal.
„Első hallásra drákóinak tűnik az ítélet – írja a Tuttosport.
– Ám a sport szempontjábólalig lesz következménye. Ron Dennisnek nem fog hiányozni az a vb-cím, amely csak a legelvakultabb szurkolókat és szakértőket érdekli. Ami pedig a pénzt illeti: az istálló arab társtulajdonosai könnyedén kifizetik. A lényeg a pilóták vbcsatája, az pedig továbbra is a McLaren kezében van.”
A Tuttosport közel jár az igazsághoz, főleg ha azt vesszük, hogy a McLaren 100 millió dolláros pénzbüntetésébe az az összeg is beleszámít, amelyet a csapat a konstruktőr-vb-ben elért helyezéséért kapna az idény végén. A tv-jogdíjakból és a reklámbevételből származó pénz elosztásakor a megbízható Formula Money kiadvány szerint a világbajnok konstruktőr 68.9 millió dollárt kap, azaz a McLaren abban az esetben, ha világbajnok lenne, ettől esne el.
Azaz csak azt a 31.1 millió dollárt kellene befizetnie, amely fennmarad a százmillióból, ez pedig majdhogynem semmiség a csapat számára (bár Norbert Haug sportigazgató szerint azért valószínűleg fellebbeznek). A McLaren 40 százalékban a Mercedes, 30-ban a bahreini Mumtalakat vállalat, 15-15 százalékban pedig Ron Dennis és a szaúdi Mansour Ojjeh kezében van.
„Évente 450-500 millió dollár folyik át a vállalaton”
– árultael Ron Dennis az ítélethirdetés után. Ha pedig azt vesszük, hogy Fernando Alonso az év végén a jelek szerint elhagyja a McLarent, és 2008-ban, illetve 2009-ben felszabadul az évi 30 millió dolláros fizetésére szánt összeg, máris van miből fizetni az FIA-nak. Egyes vádak szerint Flavio Briatore áll az ügy hátterében, Alonso menedzsere mindent bevetett, hogy visszaszerezze a kétszeres világbajnokot, akiről már a Magyar Nagydíj alatt megírtuk, hogy szerződése szerint a McLaren bűnössége esetén szabadon távozhat.
Az azonban még kérdés, mi alapján döntik el, hogy a McLaren első vagy második a vb-pontversenyben. Ha a jelenlegi pontszámát tekintik érvényesnek, a második helyezettnek járó jutalmat vonják le a százmillióból, és azt kell befizetnie az istállónak. Ha viszont nem hivatalosan tovább számolják a pontokat, az első helyezettnek járó 68.9 millió dollárt kell kivonni a százmillióból.
Ebben az esetben a tényleges büntetés nem más, mint a kizárás és 31.1 millió dolláros bírság. Ha pedig így van, még meg is tarthatják szerdán a hungaroringi pontlevonás fellebbviteli tárgyalását, hiszen nem mindegy a McLarennek, hogy visszakapja-e nem hivatalosan a 15 pontját, és mondjuk, emiatt 20 millióval kevesebbet kell fizetnie az év végén. Bonyolult az ügy, amely miatt a McLaren a hétvége során dönti el, fellebbez-e. A csapat jó hírneve mindenképpen csorbult, de a szponzorok közül a spanyol Santander Bank már jelezte, akármi is lesz, kitart az istálló mellett.
Már csak az a kérdés, ez abban az esetben is igaz-e, ha Alonso végül a Renault-hoz szerződik…