A napokban két szponzori szerződést jelentettek be a magyar futballban: az egyiket az Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ), a másikat a Diósgyőr profi csapata kötötte. Az ünnepélyes aláírások pillanatában talán egyik szereplő sem gondolta, hogy feszültség és érdeksérelem lehet a két, egymástól látszólag független ügyletből.
A Soproni Sörrel a magyar Hivatásos Labdarúgóliga (MHLL) szerződött, amely az MLSZ-hez lojális szervezet, és a megszűnő profi ligát helyettesíti a csapatok közös jogainak képviseletében. A Heineken magyarországi leányvállalata az ismert itthoni márka révén az NB I névszponzoraként szállt be a futballbizniszbe hároméves szerződéssel, információink szerint csaknem kétszázmillió forintos éves szerepvállalással. Ennyi pénzért pedig nyilván kér is valamit a cég, s itt lehet a bökkenő. Mert ha az MHLL különféle kizárólagos jogokkal ruházta fel az új szponzort (persze a csapatok nevében), akkor könnyen lehet, hogy újabb sörgyárháború várható a pályákon. Ilyesmire ugyanis már volt példa, amikor a Borsodi volt az NB I támogatója, ugyanakkor pedig a Ferencvárost az Arany Ászok szponzorálta, és akkor is, amikor éppen a Soproni Sörgyár küzdött érte, hogy jogait ne korlátozza a liga akkori támogatója, az Arany Ászok.
A Soproni ellenfele ebben az esetben a Borsodi lehet, amely a Diósgyőr új támogatója, és mint ilyen természetesen arra szerződött, hogy hangsúlyosan jelen legyen a DVTK pályáján. Ez pedig szúrhatja a Sopron marketingeseinek a szemét, különösen ha azt a jogot vették meg, hogy mondjuk a tévéközvetítések alkalmával csak az ő sörmárkájuk látszódhat a pálya mellett. Hogy így van-e, egyelőre nem tudni, pusztán ilyesmire utal Tóth Gergely, a Soproni marketingigazgatójának egymondatos nyilatkozata, amellyel megtisztelte lapunkat: „A ligával kötött szponzorációs szerződésünk a bajnokságban szereplő összes csapatra érvényes.”
A Borsodi mindenesetre még nem tud semmilyen konfliktusról. Fehér Imre marketingigazgató a Nemzeti Sportnak elmondta, hogy a liga korábbi névadó szponzoraként azért bontottak szerződést az MHLLlel, mert úgy ítélték meg, hogy amióta nem az RTL Klub közvetíti a bajnoki meccseket, lényegesen kevesebbet érnek az általuk megvásárolt lehetőségek. Elővásárlási joguk az NB I-gyel történő szakítás után is megmaradt, ezért értesültek arról, hogy a Sopronival megegyezésre készül az MLSZ – mondta el Fehér Imre. A borsodiak megkapták az ajánlatot, amelyet a Soproni kész volt elfogadni, s miután őket nem érdekelte a az üzlet, zöld lámpát kapott az MLSZ (MHLL)–Heineken megállapodás. (Úgy tudjuk, hogy a Soproni sokáig nem tudott a Borsodi opciójáról, ezért igencsak zokon vette, amikor kiderült, hogy egyforma ajánlat esetén az MHLL bizony a vetélytársat kénytelen előnyben részesíteni.)
Két szót megér a Borsodi amúgy kézenfekvőnek tűnő diósgyőri szponzorációja is. Sokan régóta sérelmezték, hogy a régióhoz ennyire kötődő sörgyár miért nem szerepel a népszerű, hagyományosan nagy nézőszámot vonzó Diósgyőr támogatói között. Nos, a Borsodi évekig éppen azért nem szállt be a helyi fociba, mert úgy ítélte meg, hogy a teljes bajnokság névadójaként nem érdemes és nem is etikus egy klubot kiragadva patronálnia. Most azonban, hogy a ligával nem állnak szerződésben, úgy döntöttek a gyár vezetői, hogy végre valóban illik a DVTK támogatóivá válniuk. Fehér Imre nem tud semmilyen, kilátásban lévő konfliktusról, kollégái tudomása szerint a miskolciak egyetlen olyan kizárólagos jogot sem engedtek át a ligának, amely akadálya lehetett volna a Borsodival való együttműködésnek.
Sallói István diósgyőri klubigazgató ugyanakkor a szerződés bejelentésekor (amelyet éppen azért eszközölt a tervezettnél előbb, mert értesült az MHLL megállapodásáról) a Borsodinak átadott kizárólagos jogokról beszélt a csapat mezét és stadionját illetően egyaránt. Ez pedig meglehetősen furcsán hangozhat Sopronban csaknem kétszázmilliós szerződés aláírása után...
A helyzetet árnyalja, hogy a Borsodi magának az MLSZ-nek régi partnere, s még két évig érvényes szerződése van a válogatott szponzoraként függetlenül attól, hogy az NB I-et már nem támogatja.
Nagy kérdés tehát, hogy a sörös cégek az MLSZ közvetítésével kiegyeznek-e, avagy újabb háború kezdődik az ezek szerint még mindig népszerű futballpiacon.