„Győzni mindennél jobb érzés”

Vágólapra másolva!
2007.07.11. 23:34
Címkék
Mikko Hirvonen a fiatal raligeneráció tagja. Huszonhét éves, a Ford gyári csapatának pilótája, és az egyetlen, aki az idén a két vb-esélyes, Marcus Grönholm és Sebastien Loeb mellett futamot tudott nyerni. Harmadik az összetett pontversenyben, és igazán nagy jövő áll előtte. A siker titkáról, a finn ralisokról és a jövőről kérdeztük.

Mitől igazán jó egy raliversenyző?Mitől igazán jó egy raliversenyző?

Nehéz kérdés – mondta Mikko Hirvonen. – Mindenképp hinned kell önmagadban, ez a legfontosabb.

És nem árt, ha finnek születsz…

Nem, nem kell finnek születned. Néhány éve talán azt mondtam volna, hogy igen, de már másként gondolom. Nem a nemzetiségen múlik, hanem azon, mennyire bízol magadban, tudod-e, hova tartasz, és el tudod-e helyezni magad a mezőnyben. No és élvezned kell a versenyzés minden egyes pillanatát. Ha nem így van, nem tudsz elég gyors lenni.

Van valami titka, hogy Finnországból ilyen sok jó ralis érkezik a világbajnokságra?

Talán csak annyi, hogy nálunk jelentős hagyománya van az autósportnak – ez a legnépszerűbb sportág. Minden gyerek nagy ralis akar lenni, és lehetőség is adódik bőven, hiszen télen, amikor befagynak a tavak, annyi pálya van, hogy csak győzzenek versenyeket rendezni rajtuk. A mi házunk mögött is volt egy tó, még ötéves sem voltam, amikor már a jegén vezettem apám autóját.

És ha egyszer az ön fia áll elő azzal, hogy ralizni szeretne?

Jobban szeretném, ha teniszezne vagy golfozna. Ám erre nincs túl sok esély, mert már most a ralivideók a kedvencei. Ezen belül is azok, amelyeken a nagy bukások láthatóak. A kisautóit már mind összetörte, amikor a borulásokat próbálta velük szimulálni. El is zártam az ominózus filmet. De visszatérve a kérdésére: ha versenyezni szeretne, engedni fogom, de nem biztatom rá.

Gyanítom, nem is nagyon kell … Ön szerint ki minden idők legjobb finn ralisa?

Tommi Mäkinen. Négy világbajnoki címet szerzett, de nemcsak ezért volt zseniális. A tesztelésben, az autó beállításában is profi volt, nagy csatákat vívott, és általában győztesen hagyta el a harcmezőt. Emlékszem egy versenyre Monte-Carlóban, amikor mindenki autóján szöges gumi volt, az övén pedig száraz pályára való slick, és még így is gyorsabb volt mindenkinél a havas-jeges utakon. Fantasztikus harcos, ő az én hősöm. Egyszer ugyanolyan nagy küzdő szeretnék lenni, mint ő.

Milyen típusú versenyzőnek tartja magát? Létezik még egyáltalán skandináv stílus?

Régen igen, de ma már csak legenda. A mostani autókkal nem lehet keresztbe érkezni a kanyarokba, vagy ha lehet is, nem túlságosan célravezető. Úgyhogy a skandináv stílus már a múlté.

De az otthoni ugratókat azért kedveli…

Micsoda kérdés! Azok a kedvenceim. A legjobb érzés a raliban, amikor úgy ugratsz, hogy közben nem csak előre, hanem keresztbe is úszik az autó a levegőben. Finnországban gyakran van kanyar a dobbantó előtt és után, úgyhogy ez sokszor megtörténik.

Szóval a finnországi a kedvenc versenye?

Az egyik. Örülök, hogy augusztus elején végre az következik. Rengeteg barátom lesz majd a pályák szélén, és így még jobb versenyezni. Persze Marcust és Sebastient nagyon nehéz legyőzni, főleg Marcust, hiszen ő is otthon lesz, de azért megpróbálom.

Ezen a versenyen mutatják be a legújabb Ford Focus WRC-t. Milyen az autó?

A korábbi továbbfejlesztett változata, természetesen sokkal gyorsabb és jobban kezelhető. Nekem tetszik, szerintem győzelemre termett. Persze a siker összetett dolog: mindennek klappolnia kell, hogy megnyerj egy futamot. Nem elég a jó autó, neked sem szabad hibáznod. És győzni mindennél jobb érzés.

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik