Jerezben 1997 óta nem rendeznek Formula–1-es futamot, de a téli tesztidényben szívesen visszatérnek a csapatok a dél-spanyolországi pályára, ahol az időjárás most is májust idéz. Lapunkat a Toyota látta vendégül egy egész napos gyakorláson.
Jarno Trulli autója elektronikai problémái ellenére elégedett volt, mivel a fontos alkatrészek megbízhatónak t?ntek
Jarno Trulli autója elektronikai problémái ellenére elégedett volt, mivel a fontos alkatrészek megbízhatónak t?ntek
Jerez de la Frontera Spanyolország déli csücskében, Sevilla és Gibraltár között fekszik, repülőtere nem sokkal nagyobb a budaörsinél. Ritkán állomásozik ott kettőnél több nagy utasszállító, leginkább sétarepüléshez használatos kisgépek pihennek rajta. No meg a Formula–1-es tesztidőszak alatt néhány magángép, amellyel a tehetősebb pilóták érkeznek a világbajnoki futamnak legutóbb 1997-ben otthont adó ringre.
Akkor minden idők egyik legnagyobb botránya `történt itt, a vb záró versenyén Michael Schumacher Jacques Villeneuve-vel ütközött, és kiesett. A kanadai lett a világbajnok, Schumit pedig a sportszerűtlen manőver miatt utólag kizárták a sorozatból. A pályát nem ezért, hanem a díjátadón történtek miatt törölték a versenynaptárakból, a rendezők ugyanis nem úgy osztották a trófeákat, ahogy azt előre meghatározták.
Reggeltől estig rótták a köröket
Ha versenyezni nem is, tesztelni még visszajár ide a Formula–1-es mezőny, hiszen télen is tökéletes időjárási körülmények várják a látogatókat. Az ember február elején is egy szál pólóban sétálgathat, az istállók pedig a holt szezon kellős közepén is akadályok nélkül gyakorolhatnak. A pálya egy kőbányaszerű völgyben fekszik, a nyomvonalát a körülötte emelkedő dombok határozzák meg, azok tövében húzódik az aszfaltcsík. Bár a vízmosások mentén különleges kövezet található, akik idejárnak, nem a természeti kincseket kutatják, hanem azt, hogyan lehetne tizedeket faragni a köridőből.
Jerez másik két spanyol pályával, a nála egyaránt északabbra fekvő valenciaival és barcelonaival felváltva fogadja ilyenkor az új autóikat próbálgató, finomító csapatokat. A körözés délelőtt kilenc órától délután ötig folyamatosan tart, kisebb szünetet csak akkor tartanak, ha valaki műszaki hiba vagy baleset miatt nem tud visszamenni a boxba, és úgy kell beszállítani. Jerezben a vb-n induló 11 istállóból nyolc volt jelen, a három „kiscsapat”, a Super Aguri, a Spyker és a Toro Rosso hiányát azonban nem bánták a többiek, hiszen az borítékolható, hogy a részvételük több kényszerpihenőt okozott volna. Minden csapat saját terv szerint dolgozik, minden napra előre meghatározzák, hogy a felkészülés melyik munkafázisát kell elvégezni. Az új autó elkészítése után minden egyes autót fel kell készíteni a hosszú munkára, az úgynevezett „shakedown” alatt ellenőrzik, hogy megfelelően működnek-e az eszközök a négykerekűn. Erre valamennyi istálló minden egyes új gépének megszületése után szükség van.
Minden munkafázis kulcsfontosságú
A következő lépést már több irányba tehetik meg a csapatok: az aerodinamikai elemek beállításai mellett a megfelelő egyensúly biztosítását próbálgatják, a gumikat tesztelik, a motorok állóképességét és élettartamát vizsgálják. Mindezt üres és teletankolt autóval is elvégzik, hogy az egyik utolsó nagy feladat, a versenyszimuláció alatt lehetőség szerint már ne érje őket meglepetés.
Összetett feladatok, amelyek elvégzése folyamán a pilótáknak is szokniuk kell az új gépet. Az istállók nem mindig a versenyzőikre bízzák a gyakorlást, számos esetben a tesztpilóta vagy a tesztpilóták kapják meg ezt a feladatot. A Toyota mindhárom pilótáját elvitte Jerezbe, és elosztotta közöttük a feladatot. Kedden Ralf Schumacher és Franck Montagny tesztpilóta, szerdán Schumacher és Jarno Trulli, csütörtökön Trulli és Montagny kormányozta a TF107-est. Az autóját január közepén bemutató csapat másodszor gyakorolhatott az új géppel, miután a múlt héten Valenciában felkészítették. Szerdán, amikor a csapat vendégeként egy napot eltöltöttünk Jerezben, a két versenyző rótta a köröket. Schumacher és Trulli láthatóan nem a nap leggyorsabb köridejére tört, a gyerekcipőben járó TF107-es – a második példánya csupán erre a hétre készült el – alapbeállításait próbálgatta.
Időben derüljön ki, ha valami gond van
A két négykerekűn aerodinamikai és felfüggesztési beállításokat próbálgattak, emellett az autó elektronikus rendszerét tesztelték, benne rengeteg rajtgyakorlattal. A munka nagy részét délelőtt végezte el a csapat, délután Ralf Schumacher autóját javítani kellett egy leállás miatt. „A szezon ezen része nem sokban különbözik a többi idénytől – állapította meg Ralf Schumacher. – Napról napra érzékelhető a fejlődés, de fogy az idő, közeledik az idénynyitó, és még mindig rengeteg munka van hátra.”
Trullinál szinte minden elképzelhető tünet előjött az elektronikus rendszerben. Ezeket villámgyorsan orvosolta a csapat, de az olasz így nem tudott folyamatos munkát végezni, és csak a Hondánál próbatesztelést végző Marco Andrettit előzte meg.
„Bár nem úgy alakultak a dolgok, ahogy terveztük, összességében sokat voltunk kint a pályán – mondta Jarno Trulli, aki a paddockban nem is elsősorban a teljesítményével keltett nagy feltűnést, hanem családjával, hiszen az olasz elzárkózik attól, hogy a versenyekre magával cipelje gyerekeit, de a nagydíjhétvégénél jóval csendesebb tesztelésen megjelent felesége, Barbara a két aprósággal, a másfél éves Enzóval és a három hónapos Marcóval. – A fontos alkatrészek megbízhatónak tűnnek, és sok információt gyűjtöttünk a következő tesztelésre.”
Az olasz örök optimista, mint mondja, addig jó, amíg a problémák a teszteléseken jelentkeznek, és nem az Ausztrál Nagydíj fél távjánál kell szembesülni velük. A munka csütörtökön esőben fejeződött be, hétfőtől szerdáig Barcelonában folytatják az istállók a felkészülést.
Fernando Alonso kedvéért bárhol megtelnek a lelátók
Nagyon népszerűek a tesztelések Spanyolországban, az emberek szívesen kilátogatnak a pályákra, hogy lássák az új festésű autókat. Jerezben egy lelátót nyitottak meg, amely félig meg is telt. Ez nem csoda, hiszen Fernando Alonso is a pályán körözött. A paddockban is a McLaren boxánál és motorhome-jánál volt a legnagyobb felhajtás, és nemcsak Alonsót, hanem újonc csapattársát, a villámgyors Lewis Hamiltont is megrohanták az emberek.
Alonso már túlságosan is sokkolónak tartotta az őt kísérő figyelmet, és azt is kilátásba helyezte, hogy ha nem tudnak zavartalanul dolgozni a paddockban, talán a jövőben vissza sem térnek Jerezbe tesztelni.