A finn Marcus Grönholm az idei Svéd rali egyik legnagyobb esélyese
DPPI
A finn Marcus Grönholm az idei Svéd rali egyik legnagyobb esélyese
Fagyos tekintetű pilóták, félig megfagyott szurkolók, száguldás átlag 200 kilométer/órás (vagy a fölötti!) sebességgel a glatt jégen, miközben az autó többször is megtámaszkodik az embermagas hófalon – ez a Svéd Rali.
Az igazi titok ezen a versenyen a gumik megválasztásában rejlik, hogy ki milyen „szögeket” használ – mert bizony ezeken az apró fémszögeken múlik, hogy menynyire tapad az autó a jégen. Egy érdekes statisztika szerint 120 kilométer/órás sebességnél másodpercenként 17 szög érintkezik a havas-jeges talajjal, ezzel biztosítva, hogy a versenyautó az ideális íven maradjon, ne csúszkáljon össze-vissza az úton. A BF Goodrich (minden gyári istálló ezt a típust használja) jeges abroncsában 384 szög található – ezeket egyesével rakják bele minden egyes gumiba.
Más szög kell a kásás, olvadt hóra, a tükörjégre vagy a szilárd hótakaróra. Mivel minden pálya különböző (és kereket cserélni csak a szervizparkban lehet), fontos, hogy a csapatok optimális megoldást válasszanak.
A viadal 57 éves történetében csak egyszer fordult elő, hogy nem skandináv győztest avattak – három éve Sebastien Loeb nyert. Az immár háromszoros világbajnok francia pilóta az évek során egyre jobban alkalmazkodott hozzá, mígnem eljutott odáig, hogy nyerni is tudott rajta. A formájára pedig nem lehet panasz. Bár a Monte-Carlo-rali előtt jókora nyomás nehezedett rá, ez az eredményein egyáltalán nem látszott meg. Ahhoz képest, hogy karsérülése miatt (tavaly kora ősszel kerékpárbalesetet szenvedett) négy hónapig nem indult vb-futamon, hogy vadonatúj autóval (Citroën C4 WRC) kellett megfelelnie a kihívásoknak, simán megnyerte az idénynyitót.
Természetesen nemcsak rajta múlik majd a siker, az ellenfeleknek is lesz egy-két szavuk hozzá. Például Marcus Grönholmnak, aki a jelenleg is aktív toppilóták közül a legeredményesebb a havas svéd pályákon – az utóbbi években négyszer diadalmaskodott –, de Petter Solberg is „fején találhatja a szöget”, ugyanúgy, mint csapattársa, Chris Atkinson, aki a leggyorsabb volt a verseny előtti hivatalos teszten.
A viadal első gyorsasági szakaszát csütörtök este lapzártánk után tartották villanyfénynél.
Svéd Rali, a vb 2. futama A program. Péntek: 7 gyorsasági szakasz (113.77 km). Szombat: 7 (142.10). Vasárnap: 5 (86.28). A vb állása 1 futam után. Pilóták: 1. Sebastien Loeb (francia, Citroën C4 WRC) 10 pont, 2. Sordo (spanyol, Citroën C4 WRC) 8, 3. Grönholm (finn, Ford Focus WRC) 6. Gyártók: 1. Citroën 18, 2. Ford 10, 3. Subaru 8.