A mindent eldöntő, pécsi idényzáró viadal első napja után Turi Tamás vezet az egyetlen versenyben lévő bajnokaspiráns, Benik Balázs előtt. A fő esélyes ifjabb Tóth motorhiba miatt esett ki, Spitzmüller Csaba pedig azért, mert nekiütközött egy betonhídnak. Őt arccsonttöréssel vitték kórházba.
Mirkó István
Ifjabb Tóth János üveges tekintete mindent elárul ? autója motorhiba miatt a pálya szélére kényszerült, ezért fel kellett adnia a versenyt
Mirkó István
Ifjabb Tóth János üveges tekintete mindent elárul ? autója motorhiba miatt a pálya szélére kényszerült, ezért fel kellett adnia a versenyt
Ilyen fordulatra valószínűleg senki sem számított! A verseny előtt mindenki dörzsölte a tenyerét, és abban reménykedett, hogy késhegyre menő csatát láthat, az utolsó pillanatig kiélezett küzdelmet, amelynek végén magyar bajnokot avatnak. Elég hamar kiderült – konkrétan kora délelőtt –, hogy nem lesz itt semmiféle küzdelem, sokkal inkább türelemjáték. Történt ugyanis, hogy az egyik legfőbb esélyes, ifjabb Tóth János motorhiba miatt a pálya szélére kényszerült. Egymás után másodszor. A címvédő navigátora, Bahor Bea zokogva állt a pálya szélén, és mutatta az OK-táblát, amely azt jelezte a társaknak: az autóval történt valami, velük minden rendben. Illetve dehogyis volt rendben: a szívük összetört.
Kategóriák, különcsaták
A8. Turán Frigyes gondmentes autózással vezeti kategóriája küzdelmeit, a bajnoki címre pályázó ifj. Angyalfi Károly pedig igyekszik visszafogni magát, amennyire lehet, hiszen neki az ötödik hely is elég a bajnoki címhez. Pillanatnyilag a negyedik.
N-csoport. Mindössze két ponttal vezet Matics Mihály a bajnokságban Botka Dávid előtt, úgyhogy ez ki-ki küzdelem kettejük között, amelyikük előrébb végez, bajnok. Egyelőre Matics áll jobban: 14.6 másodperccel előzi meg vetélytársát.
Szuper1600. Hatalmas meglepetés, hogy az abszolút harmadik helyen Bútor Róbert áll a Suzuki Swifttel. A pilóta délelőtt még csak szokta a gyári versenygépet, délután azonban már fülig ért a szája. Azt mondta: gondolkodás nélkül elfogadná, ha valaki oda akarná adni neki ezt az autót a következő idényre…
„A második szakaszon is éreztük, hogy baj van, de a harmadikon teljesen erőtlenné vált az autó. Az utastérben olyan füst volt, hogy meg kellet állnunk. Akkor már láttuk, hogy mindennek vége. Ez van, a raliban meg kell szokni, hogy a technika olykor keresztülhúzza az ember számítását” – mondta a hétszeres bajnok ifjabb Tóth.
Persze ez már órákkal később történt, hiszen közvetlenül az eset után „Janika” sem volt ennyire nyugodt: elvonult az erdőbe, és majd egy órán keresztül feküdt a fűben, próbálva feldolgozni a történteket. Kiesése után is kétesélyes volt még a küzdelem – legalábbis matematikailag, de sajnos nem sokáig. A délutáni első gyorsaságin ugyanis Spitzmüller Csaba nagy sebességnél lecsúszott az útról, és több mint 100 km/órás sebességgel frontálisan nekiütközött egy betonhídnak. Félelmetes, ami történt: a biztonsági öv a hihetetlen igénybevételtől darabokra esett. Az első hírek szerint a navigátor, Kazár Miklós súlyos agyrázkódást szenvedett, Spitzmüllernek pedig eltört az arccsontja, valamint felrepedt a szája és a szemöldöke.
Sajnos nem ez volt az egyetlen sérüléssel járó baleset ezen a napon: a második gyorsasági szakaszon a 109-es rajtszámú Lada lecsúszott az útról, és elsodort két embert. A szurkoló horzsolásos sérüléseket szenvedett, az egyik kereskedelmi csatorna operatőre pedig medencecsonttörést. De hogy vidámabb eseményekről is essen szó: lássuk, mi történt mindeközben a versenyen! Bár Spitzmüller balesete miatt az egyik szakaszt utcai tempóban teljesítette a mezőny, így is volt hét gyorsasági szakasz, amelyen kialakulhattak különbségek versenyzők között. Turi Tamás és az immár egyedül maradó bajnokaspiráns, Benik Balázs adok-kapok küzdelmét láthatta a közönség, és láthatja valószínűleg a záró napon is, hiszen a két pilóta között mindössze 6.9 másodperc a különbség. Igaz, egyikük sem nyújtja a maximumot.
Egyikük (Turi) azért, mert képtelen rá, kuplungproblémákkal küszködik, és három szakasz rajtjánál is lefulladt; a másik (Benik) azért, mert nincs rá szüksége. Ő már akkor is bajnok, ha negyedikként ér célba, márpedig nemigen van három olyan autó a mezőnyben, amely normál esetben az övé elé tudna keveredni. „Sajnálom a kiesőket, a történtek után aligha fogok életre-halálra küzdeni. Nem mintha eddig azt tettem volna – mondta Benik Balázs. – Mi egyszerűen csak végezzük a dolgunkat, nagyon jól felkészültünk, és igyekszünk a lehető legjobb pozícióban célba érni.” Ennél többre nem is lesz szükség a bajnoki cím megszerzéséhez, mert most már tény: ha a Forddal nem történik valami probléma, akkor Beniket semmi sem menti meg attól, hogy bajnokká koronázzák vasárnap délután. Az sem számít, ha a versenyt Turi Tamás nyeri meg, amire az első napi események alapján jó esélye van.
39. Allianz Hungária-rali, az ob 7. futama, Pécs Abszolút sorrend 7 gyorsasági szakasz után: 1. Turi Tamás, Tóth Imre (Skoda Rally Team, Skoda Fabia WRC) 1:02:09.2, 2. Benik, Varga (OMV Benik Motorsport, Ford Focus WRC) 6.9 másodperc hátárny, 3. Bútor, Tóth V. (Bútor Rally Team, Suzuki Swift S1600) 3:13.5 perc h.