Michael Schumacher visszavonulásról hozott döntése szinte mindenkit megérintett a Formula–1-ben. A hétszeres világbajnok bejelentése után a Ferrari képviselőinekvégre már nem kell titkolózniuk.
Jean Todt és Michael Schumacher között nemcsak munkakapcsolat van, hanem szoros barátság is
Jean Todt és Michael Schumacher között nemcsak munkakapcsolat van, hanem szoros barátság is
Michael Schumacher a 90., a Ferrari a 190. futamgyőzelmét aratta vasárnap Monzában, a német két pontra feljött Fernando Alonsóra a vb-pontversenyben, a Ferrari pedig átvette a vezetést a konstruktőrök között. Mégsem a verseny volt a fő téma vasárnap a Formula–1-ben, hanem Michael Schumacher bejelentése a visszavonulásáról. A hétszeres világbajnok az idény végén szögre akasztja a kezeslábasát, ez pedig igencsak megindította az F1-es társadalmat. A verseny után a paddockban a csapatvezetők, régi és mai pilóták egyaránt kifejezték sajnálatukat. A legnagyobb érzelmek természetesen a Ferrarinál tomboltak, a Scuderia vezetői megszabadultak a titkolózás terhétől, és elmondhatták, mit éreznek Schumi távozása miatt. „Sohasem szóltunk bele a döntésébe, de nagyon elszomorít, hogy így határozott – mondta Luca di Montezemolo, a Ferrari elnöke az istálló és az F1 valaha volt legeredményesebb pilótájáról. – Nagyon sok közös élményünk van az elmúlt tizenegy évből, jók és rosszak egyaránt, az eredményeinket pedig nagyon nehéz lesz bárkinek is felülmúlnia. Michael az őszinteségével és szenvedélyével az egész Ferrarit és szurkolótáborát megérintette, ami kulcsfontosságú volt az együttműködésünk során.”
Schumacher a sajtótájékoztatón angolul, németül és olaszul is bejelentette visszavonulását, bár utóbbinál elakadt. Angolul kért elnézést, mert a Ferrarinál eltöltött 11 éve alatt elfelejtette megtanulni a visszavonulás szót. „Michael a szerzője a Ferrari históriáskönyvében található legszebb fejezetnek – csatlakozott a méltatók közé Jean Todt csapatfőnök. – Persze még nem zárult le ez a szakasz, a csattanó még hátravan. Az eredményein túlmutat a személyisége, a visszavonulásával egy időben legendává válik.
Kiválasztottnak érzem magam , hogy vele dolgozhattam, és nagyon büszke vagyok, hogy nemcsak munkakapcsolat, hanem szoros barátság is kialakult közöttünk.” Schumacher előtt a pilóták is fejet hajtottak, csapattársa, Felipe Massa és fivére, Ralf Schumacher vezette az őt méltatókat. „Michael csodálatos ember, elmondhatatlan élmény mellette versenyezni. Hozzáállása minden fiatal pilóta számára példa kell hogy legyen” – mondta Massa. „Biztos vagyok benne, hogy többször is átgondolta a döntését, amelyet tiszteletben tartok. Élvezetes volt vele versenyezni a legmagasabb szinten, és remélem, azidény hátralévő részében, csakúgy, mint az életben, sikeres lesz” – csatlakozott Ralf Schumi. Az ellenfelek közül többen is egyetértettek abban, hogy egy korszak zárul le az F1-ben Schumi visszavonulásával. Keserű, ellenséges megjegyzések is voltak, David Coulthard (aki egyébként tisztelettel beszélt róla) szerint rossz fényt vet Schumira, hogy sohasem kért bocsánatot a hibái vagy alattomos húzásai után. A Renault részéről Pat Symonds műszaki vezető nem kertelt, elárulta, hogy mint csapata alkalmazottja, azon lesz, hogy megkeserítse a német utolsó versenyeit. „A csúcson a legszebb abbahagyni, de mi mindenképpen le akarjuk győzni.” Schuminak tehát van még elintéznivalója.
Szavazás
---- NÉMETORSZÁG
STUTTGARTER ZEITUNG: „Michael Schumacher – Max Schmelinghez, Franz Beckenbauerhez, Steffi Grafhoz és Boris Beckerhez hasonlóan – a német sport kiemelkedő alakja, aki többet tett a behozhatatlan rekordok felállításánál. Ő maga volt a Formula–1, és most nem ő van bajban, hanem a sportág.”
FRANKFURTER ALLGEMEINE ZEITUNG: „Miért? Mert a kor gyengít, a környezet fáraszt, mindig ugyanazok a pályák, országok, kérdések, arcok, ünneplések, serlegek és ugyanaz a fanyalgás. Schumacher 246 futam során mindent megnyert, örökkévalóságnak szóló rekordokat ért el, és annyi pénzt keresett, amenynyinek a felét is nehéz elkölteni. Aki ilyenkor nem lép le a gázról, az magára vessen.”
OLASZORSZÁG
IL SECOLO XIX: „Schumi győz, és megy – ez nem sikerült Zinedine Zidane-nak.”
SPANYOLORSZÁG
EL PAÍS: „Az autósport legnagyobb legendájának búcsúja több volt egyszerű ünnepségnél. Schumacher 37 évesen még mindig a legjobbak közé tartozik, ráadásul ismét érdekessé tette a világbajnokságot, amely már elveszettnek tűnt az ő és a Ferrari számára.”
FRANCIAORSZÁG
L’ÉQUIPE: „Zinedine Zidane, Andre Agassi, Hisam el-Gerruzs után Michael Schumacher is befejezi. Hét világbajnoki címmel – az idén még meglehet a nyolcadik – új fejezetet nyit az életében.”
NAGY-BRITANNIA
THE GUARDIAN: „Virtuóz és gonosztevő – a bajnok az olcsó taktikai játszmákat veleszületett zsenialitással ötvözte.”
THE INDEPENDENT: „A zseni véget vet briliáns karrierjének. Hogy őrzi meg a sportág ennek a férfinak az emlékét, aki egyike volt a legtehetségesebbeknek és a legellentmondásosabbaknak? Bernie Ecclestone fogalmazta meg a legjobban, amikor azt javasolta, hogy ha valaki Michael Schumacher nevét megemlíti, akkor mindenki a Formula–1-et értse ---- – Nagy teher lesz Michael Schumacher helyébe lépni? – Nem hiszem – mondta Kimi Räikkönen. – Kedves hely Maranello, tudom, hogy nagy a csapat és a szurkolók várakozása, de ez fordítva is így van, én is számítok rájuk. Amikor a McLarenhez kerültem, hasonló cipőben jártam, a kétszeres világbajnok Mika Häkkinent kellett pótolnom. Nem volt könnyű, de megtettem, amit lehetett, és ezt ígérem a Ferrarinak is.
– Miért hagyta el a McLarent a Ferrariért? – Régi álmom, hogy a maranellóiaknál versenyezzek. A történelme és a közelmúlt sikerei mind bizonyítják, hogy egyedülálló istálló. Biztos vagyok benne, hogy jövőre sem lazít, és elég jó autót ad nekem ahhoz, hogy a világbajnoki címért csatázhassak.
– Már jövőre célba veszi a vébécímet? – Természetesen azonnal a csúcsra akarok érni. Igazából azt hittem, világbajnokként szerződhetek a Ferrarihoz, de sajnos nem sikerült elérnem a célomat. A McLarennél öt idényt töltöttem el, és vannak emberek, akik nagyon hiányoznak majd. Nekik még mindenképpen szeretnék versenyt nyerni az idén.
– Miért nem a Renault-t választotta? – Nem volt benne a pakliban, csak a McLaren és a Ferrari között hezitáltam. ---- Robert Kubica az első kelet-európai pilóta, aki Formula–1-es futam után a dobogóra állhatott. A BMW Sauber lengyel pilótája kedveli a monzai pályát, s a versenyen ezt agresszív és eredményes vezetésével bizonyította is. A bravúrhoz kellett ugyan Fernando Alonso kiesése, de önmagáért beszél, hogy önerőből maga mögött tudta tartani a Török GP-t megnyerő Felipe Massát. „A verseny előtt a szerelőim azt mondták, a dobogón akarnak látni – mondta Kubica. – Azt hittem, viccelnek, de végül pezsgőzhettem. A futam eleje roppant nehéz volt, ám a végére, amikor Alonso és Massa eltűnt előlem, illetve mögülem, minden simává vált.” Sikerére csapattársa, Nick Heidfeld és Mario Theissen csapatfőnök is roppant büszke, utóbbi magát is megdicsérte, hogy meg merte kockáztatni, hogy Jacques Villeneuve helyére beülteti a lengyelt. Az élete első versenyén (az 1996-os Ausztrál GP-n) a második helyen végző kanadai helyét a Hungaroringen átvevő Kubica ezzel minden bizonnyal megszilárdította pozícióját a 2007-es csapatban.