Räikkönené a pole, Alonsót megbüntették
Kimi Räikkönen és Michael Schumacher indul az első sorból az Olasz Nagydíjon. A vb-pontversenyben vezető Fernando Alonso az ötödik helyet szerezte meg, de Felipe Massa feltartása miatt megbüntették, visszasorolták a 10. rajtkockába. Ezzel Schumi kiváló lehetőséget kapott vb-hátránya csökkentésére a versenyen, amelyre árnyékot vet a Ferrari este esedékes sajtótájékoztatója – feltehetőleg Schumi visszavonulásáról.


Mivel a monzai elméletileg az egyik legjobb pálya az előzések szempontjából az összes F1-es helyszín közül, itt nem sokat számít, hogy ki indul a pole pozícióból. Ezt az is alátámasztja, hogy 1965 és 1997 között mindössze háromszor győzött a rajtelső. Ugyanakkor ha azt nézzük, hogy az elmúlt hat évből ötször is az nyert, aki az első rajtkockából indult, kiválóak Kimi Räikkönen esélyei.
A finn a legutóbbi négy hivatalos időmérő edzésből a harmadikat, pályafutása során a tizenegyediket nyerte meg, ráadásul ezt Monzában (ahol tavaly is megnyerte az időmérőt, de motorcseréje miatt csak a 11. helyről indulhatott), ahol vasárnap minden bizonnyal bejelentik, hogy jövőre a Ferrarinál folytatja pályafutását. Az olasz szurkolótábor emiatt talán nem is haragudott annyira a finnre, hogy két ezredmásodperccel megverte Michael Schumachert. A német is nagy bejelentés előtt áll, tőle várhatóan azt hallhatjuk majd, hogy az idény végeztével szögre akasztja a bukósisakját.
Ha így tesz, Juan Pablo Montoya és Jacques Villeneuve után harmadikként hagyja el az F1-et a nagyágyúk közül. Flavio Briatore, a Renault csapatfőnöke meghökkentő nyilatkozatot adott a hétszeres világbajnokról, akit nem tart akkora sztárnak, mint a másik két távozót.
„Az utolsó nagy klasszikus F1-es sztár Ayrton Senna volt, hozzá azóta csak Villeneuve-öt tudnám hasonlítani – mondta Briatore. – Montoya is közel volt hozzá, de most, hogy elmentek mindketten, sztárok már nincsenek, csak bajnokok. Nem olyan összetett a személyiségük, hogy kultusz alakuljon ki körülöttük. A következő három évben azonban olyan fiatalok érkeznek és válnak meghatározó tagjaivá a mezőnynek, akikben benne van, hogy minden tekintetben felnézzenek rájuk az emberek.”
Schumacher persze nem tudja kiverni a fejéből a vasárnapi döntést, az emberek mindenhol erről beszélnek, és szombaton tovább nőtt ama transzparensek száma a lelátókon, amelyekkel a németet éltetik. A szurkolókban egyre inkább nő a félelem, hogy utoljára látják Európában versenyezni a Ferrari valaha volt legsikeresebb versenyzőjét.
Schuminak persze meg kell nyernie a versenyt, ha világbajnokként akar visszavonulni, a monzai siker kulcsfontosságú a bajnoki trófea megszerzéséhez. A vb-n 12 pontos előnnyel vezető Fernando Alonso ugyanis csak a tizedik helyről indulhat, és mivel az időmérő utolsó harmadában defektet kapott, lehet még gondja az autóval a versenyen. A spanyol egyébként az ötödik helyet szerezte meg azután, hogy az első kanyarban elfékezte magát, majd a jobb hátsó kerekéről levált a gumi. Ám hiábavaló volt a gyorsszerviz utáni töretlen agresszivitás. Az időmérő utolsó pillanataiban kezdett ugyanis neki utolsó támadásának, és a boxból éppen Felipe Massa elé jött vissza.
Ha elengedte volna a mögötte igyekező, az első három rajthelyről öt futam után kiszoruló brazilt, bizony nem lett volna lehetősége a mért körre. Így előtte maradt, Massa pedig az időmérő után azonnal jelezte a sportfelügyelőknek, hogy Alonso feltartotta, és emiatt a spanyolt be is idézték. A döntés este született meg, Alonso három legjobb idejét elvették, így az ötödikről visszaesett a tizedik helyre. Innen nehéz lesz támadásba lendülnie, de láttunk már csodákat tőle – ráadásul ez Monza.
Így nyolc hellyel hátrébb került fő riválisánál, a hazai pályán versenyző Schumachernél, és hogy ebből a távolságból mennyit tud lefaragni, attól függ, hogy versenytávon is megmarad-e a minimális különbség az autók között, vagy a Ferrari és a Renault az idei trendnek megfelelően túlnő a többieken. Alonso a csapattársa mellől rajtol, Giancarlo Fisichella ugyanis csak a tizedik helyet szerezte meg, Alonso büntetésével lett 9.
Az olasz pilótáknak nem ment, Jarno Trulli Fisico mögött ragadt, Vitantonio Liuzzi pedig az első kvalifikációs körből sem tudott továbbjutni. A Toyota gyengélkedett, a pénteki szabadedzéseket Anthony Davidson tesztpilóta sorozatos motorhibái miatt kihagyó Honda-páros viszont a régi motorokkal nem vallott szégyent.
A legkellemesebb meglepetést a BMW-sek szerezték, Sebastian Vettel pénteki remeklése után Nick Heidfeld és Robert Kubica a délelőtti szabadedzésen partiban volt a ferrarisokkal, és az időmérőnek is mindhárom szakaszán számolni kellett velük. Heidfeld a harmadik, Kubica a hetedik helyről indulhat, persze kérdéses, hogy a fehér autók mire lesznek képesek az 53 körös távon.

NS-tipp:
1. Michael Schumacher
2. Felipe Massa
3. Kimi Räikkönen ---- – Massa felháborodott az utolsó percekben történtek miatt.
– Igaz, hogy a boxból jöttem ki, de senkinek sem ártottam ezzel – mondta Fernando Alonso. – Massa három- vagy négyszáz méterrel mögöttem jött, még fogtam is neki a szelet anélkül, hogy akadályoztam volna. Nem értem a döntést.
– Mire számít ezek után a versenyen?
– Nem szabad feladni, nem történt tragédia, jó autóval még innen is fel lehet jönni a dobogóra.
– Mi okozta a defektet?
– A betétversenyek szereplői itt rengeteg koszt hagynak a pályán. A Porschék előttünk köröztek, és sok autó tört össze, az aszfaltot pedig nem tisztították meg rendesen. Ez csupán balszerencse, éppen én mentem rá valami szilánkra.
– Nem aggódik a gumijai miatt?
– Semmi köze a Michelinhez, Jamamotóval ugyanez történt, pedig ő Bridgestone gumikat használ. Aggodalomra persze minden okunk megvan, az 53 kör alatt ez bárkivel megtörténhet, mind a huszonketten ugyanúgy tarthatunk ettől. Ám biztos vagyok benne, hogy éjszaka és a verseny előtt megtisztítják a pályát. ---- – Jobbra számított?
– Szebb lett volna elcsípni a pole pozíciót, főleg ha arra a két ezredre gondolok, de így is remek helyzetben vagyunk – mondta Michael Schumacher. – A szurkolóink előtt nagyon jó lett volna pole pozícióból indulni, de a lényeg úgyis a verseny, és mivel a múlt heti tesztelésen kiegyensúlyozottak voltunk, nagyon bizakodom.
– Alonsót sikerült megvernie.
– Mindenképpen jobb ez így, mintha előttem vagy mellettem lenne. Majdhogynem tökéletes a rajtfelállás, Nick is elöl van, örülök, hogy másik német is van az első háromban, nagyon biztató a kialakult helyzet.
– Nem rossz a rajtfelállás a vébé szempontjából sem.
– Nem ám, főleg Alonso miatt. Nagyon tetszene, ha a verseny végén is így állnánk, vagy még ennél is jobban.
– Sokak szerint a gumik dönthetnek. Ön mit gondol erről?
– Természetesen az nyerhet, akinek a legjobb gumijai vannak, de ez az autó minden alkatrészére igaz. Elég sok gumi lerakódott az aszfaltra, úgyhogy megfelelő a tapadás, nincs miért panaszkodnom. ---- Lewis Hamilton kikapott Nelson Angelo Piquet-től a GP2 szombati fő versenyén Monzában, de mivel szorosan a brazil mögött, a harmadik helyen ért célba, csak két pontot vesztett el nyolcegységes előnyéből. Azaz Piquet vasárnap csak úgy nyerheti meg a bajnokságot, ha győz (ami hat pontot ér) és ő jegyzi a leggyorsabb kört (plusz egy pont). A pontegyenlőség a jobb helyezések miatt a britnek kedvez, ráadásul mivel a szabályok szerint a szombati első nyolc fordított sorrendben indul, a McLaren brit kiszemeltje a hatodik, a Renault leendő tesztpilótája pedig a hetedik rajtkockában foglalhat helyet. Ha Hamilton vigyáz Piquet-re, megnyeri a bajnokságot, és már csak azzal kell foglakoznia, meglesz-e a mclarenes szerződés Fernando Alonso mellé a McLarennél.
A győzelmet szombaton egyébként hazai pilóta, az egykori F1-es Giorgio Pantano szerezte meg. A bajnoki címről döntő sprintversenyt vasárnap 11.15-től felvételről sugározza az Eurosport.
GP2, 20. futam, Monza
32 kör (185.067 km): 1. Giorgio Pantano (olasz, Fisichella) 51:31.171 (átlag: 215.530 km/óra), 2. Piquet (brazil, Piquet) 5.054 mp h., 3. Hamilton (brit, ART) 6.887 mp h. A pontverseny élcsoportja: 1. Lewis Hamilton 107 pont, 2. Piquet 101, 3. Prémat (francia, ART) 66 ---- Szombaton az a hír járta Monzában, hogy új tulajdonosa van a Midland-istállónak, amely a következő szezonban Spyker MF1 néven indul el a világbajnokságon. Alex Shnaider, aki két éve vásárolta fel a Jordan-istállót, 90 millió dollárt kapott érte a Michiel Mol nevével fémjelzett holland-arab konzorciumtól. Ez ugyanannyi, amennyit ő fizetett egykor, pedig jóval nagyobb összegekről is volt már szó. A Spyker egy új holland autógyár, amelyről eddig (hasonlóan az ugyancsak Spyker nevű, 1880-ban megalapított, de 1926-ban végleg bezáró céghez) legfőképp a Párizs–Peking túrák kapcsán, összkerékhajtású gépeiről lehetett hallani.
A csapat így várhatóan megtartja Christijan Alberst, aki hollandként maradhat az istállónál. Új vezető is érkezhet, Mike Gascoyne tulajdonképpen visszatér a gárdához, amelynél 1998 és 2000 között – még amikor Jordan volt – dolgozott. Legutóbb a Toyotánál volt technikai igazgató, de a japánokkal összeegyeztethetetlen nézetei miatt leváltották.
A csapat a Ferraritól kaphat motorokat, ráadásul nem csupán az F1-es Spyker juthat hozzá a maranellói hajtóművekhez, hanem a szériában gyártott négykerekűi is. ---- Christian Klien visszautasította a Red Bull ajánlatát, s lemondott arról, hogy jövőre a ChampCarban szerepeljen.
A Formula–1-es pilóták felszólaltak a monzai pálya rossz állapotú biztonsági zónái ellen, és leszögezték: ha nem alakítják át a kavicságyas bukótereket aszfaltborításúra, nem versenyeznek itt jövőre.
Adrian Newey, a Red Bull technikai igazgatója megsürgette az istálló vezetőit, döntsék el, milyen motort használnak jövőre, ellenkező esetben késni fog az új autó építése.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik








