INTELLIGENS FORMULA-1-ADATBANK
A vb állása
Adatbank: csapatok, pilóták
Adatbank: futamról-futamra
Mindent a 2005-ös világbajnokságról
Formula-1-lexikon
Technikai sportok lexikon
Belviszály a Renault miatt
Forrt a levegő pénteken a Renault lengéscsillapítói körül, a verseny felügyelőbizottsága ugyanis engedélyezte használatukat, s ezáltal szembekerült az FIA-val. A címvédő istállót láthatóan megviselte az eset, pilótái a középmezőnyben zárták a szabadedzéseket.

Fernando Alonso autója ezúttal nemcsak a pályán, a boxban is a figyelem középpontjába került

Fernando Alonso autója ezúttal nemcsak a pályán, a boxban is a figyelem középpontjába került
Még el sem kezdődött a Német Nagydíj, de máris áll a bál: a Renault-istálló a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) által betiltott lengéscsillapítóval ellátva vitte tartalék autóját a csütörtök esti gépátvételre, amely után péntek reggel azt közölte a verseny háromtagú felügyelőtestülete, hogy szabályos az eszköz. Használata ugyan nem ütközik a Formula–1-es szabályokba, de miután az FIA ennek ellenére betiltotta, azonnal jelezte is, hogy fellebbez a sportfelügyelők döntése ellen.
Az FIA azért tiltotta be a Renault által kitalált alkatrész – amelyet már a Ferrari, a Red Bull és a McLaren is átvett – használatát, mert befolyásolta az autók aerodinamikáját. A Renault, amelynek teljesítményét a többiekénél nagyobb mértékben javítja a lengéscsillapító, beépítette a tartalék autójába, és bár a gépátvételt végző szakemberek illegálisnak találták, közbeléptek a felügyelőtestület tagjai.
Az NSO ajánlja:
A renault-sok már kezdtek megörülni a döntésnek, a másik két autójukba is beépítették a lengéscsillapítót, amikor az FIA közbelépett. Körlevelet küldött az összes csapatnak, és jelezte, megtámadja a felügyelőtestület döntését. Azaz ha valamelyik csapat, jelen esetben a Renault használja a lengéscsillapítóját, és az FIA fellebbezése sikeres lesz, kizárják a versenyből az érintett autókat.
A fellebbezés tárgyalásának időpontja egyelőre nem ismert, de ha nem történik meg hamarosan, a Renault-nak döntenie kell: használja az eszközt, és megkockáztatja a kizárást, vagy „biztos, ami biztos” alapon megelégszik a lassabb tempóval.
Szavazás
Hockenheimben a Super Agurival is gondok voltak, a csapat nem a szokványos melegítőpaplanokat használta a boxutcában a gumijai jobb formába hozásához, hanem új, infravörös fényen alapuló technológiát alkalmazott. Mivel a szabálykönyv szerint kizárólag a melegítőpaplan használata megengedett, a háromtagú felügyelőtestület azonnal betiltotta az egyébként roppant ötletes eszközt.
Visszatérve a Renault-ra, a pénteki, részben esős szabadedzések összesített listáján Fernando Alonso csak a 16. legjobb időeredményt érte el, és társa, Giancarlo Fisichella sem volt sokkal gyorsabb nála, a 12. lett. A szokásuktól eltérően délelőtt, az FIA óvásról közzétett levele előtt is köröztek, méghozzá a vitatott lengéscsillapítókkal. Eredményük délutánra javult, de így sem sikerült felzárkózniuk a mezőny elejéhez, ami talán annak tudható be, hogy kivették autóikból az eszközt.
Annak ellenére, hogy délután Michael Schumacher a legjobb tudott lenni a mezőnyben (amelyben összesítésben ismét Robert Kubica, a BMW tesztpilótája lett az első), a címvédő nem tűnt gondterheltnek. „Nagy volt a forgalom, ráadásul a két edzés közötti eső miatt igen csúszós volt a pálya – mondta Alonso. – Reméljük, a hétvége hátralévő része melegebb lesz, és akkor nem lesznek ilyen gondjaink. Mindenesetre az autó jól kezelhető, nincs ok az aggodalomra.”
A nap további vesztesének számít még Christijan Albers, akinek Midlandjében Toyota motort kellett cserélni, valamint Nico Rosberg, aki délelőtt kicsúszott, összetörte az autóját, délután pedig ki sem ment a pályára, amelyen egykor autóversenyzői karrierje elkezdődött.
| 1. Robert Kubica (lengyel, Sauber-BMW, Michelin) | 1:16.225 (47 kör) |
| (átlag: 216.023 km/óra) | |
| 2. Wurz (osztrák, Williams-Cosworth, Bridgestone) | 1:16.349* (62) |
| 3. M. Schumacher (német, Ferrari, B) | 1:16.502 (18) |
| 4. Davidson (brit, Honda, M) | 1:16.523* (55) |
| 5. Doornbos (holland, Red Bull-Ferrari, M) | 1:16.549 (43) |
| 6. Räikkönen (finn, McLaren-Mercedes, M) | 1:17.040 (10) |
| 7. Massa (brazil, Ferrari, B) | 1:17.205 (11) |
| 8. Webber (ausztrál, Williams-Cosworth, B) | 1:17.344 (6) |
| 9. Button (brit, Honda, M) | 1:17.439* (18) |
| 10. De la Rosa (spanyol, McLaren-Mercedes, M) | 1:17.516 (11) |
| 11. Barrichello (brazil, Honda, M) | 1:17.519 (19) |
| 12. Fisichella (olasz, Renault, M) | 1:17.672 (16) |
| 13. Trulli (olasz, Toyota, B) | 1:17.844 (17) |
| 14. R. Schumacher (német, Toyota, B) | 1:17.895 (18) |
| 15. Winkelhock (német, Midland-Toyota, B) | 1:17.962 (47) |
| 16. Alonso (spanyol, Renault, M) | 1:18.082 (13) |
| 17. Klien (osztrák, Red Bull-Ferrari, M) | 1:18.223 (14) |
| 18. Liuzzi (olasz, Toro Rosso-Cosworth, M) | 1:18.366 (18) |
| 19. Jani (svájci, Toro Rosso-Cosworth, M) | 1:18.460 (43) |
| 20. Coulthard (brit, Red Bull-Ferrari, M) | 1:18.616 (15) |
| 21. Heidfeld (német, Sauber-BMW, M) | 1:18.636 (17) |
| 22. Albers (holland, Midland-Toyota, B) | 1:18.643 (16) |
| 23. Villeneuve (kanadai, Sauber-BMW, M) | 1:18.972* (15) |
| 24. Monteiro (portugál, Midland-Toyota, B) | 1:18.991 (18) |
| 25. Speed (amerikai, Toro Rosso-Cosworth, M) | 1:19.232 (19) |
| 26. Szato (japán, Super Aguri-Honda, B) | 1:19.365 (22) |
| 27. Jamamoto (japán, Super Aguri-Honda, B) | 1:21.218* (23) |
| 28. Rosberg (német, Williams-Cosworth, B) | 1:34.942* (3) |
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik








