A világbajnok Fernando Alonso nyerte meg a Brit Nagydíj időmérő edzését, így 13. alkalommal indulhat az élről Formula–1-es futamon. A Renault spanyol sztárja a kvalifikáció utolsó pillanataiban előzte meg az addig vezető Michael Schumachert, akinél végül Kimi Räikkönen is gyorsabb volt.
Reuters
Fernando Alonso a gumicserét követôen hibátlan kört futott a Renault-val
Reuters
Fernando Alonso a gumicserét követôen hibátlan kört futott a Renault-val
A silverstone-i Formula–1-es futam szombati időmérő edzése előtt a versenybíróság motorcsere miatt megbüntette Szato Takumát, de az már ekkor borítékolható volt, hogy nem sorolhatják tíz hellyel hátrább a rajtrácson. A japán versenyző ugyanis a mezőny legszerényebb teljesítményű autójával szerepel, így szinte biztos volt, hogy amúgy is az utolsó sorba került volna. Így viszont Szato még csapattársát, a versenypilóták közül hamarosan kikerülő Franck Montagnyt sem előzhette meg.
A kvalifikáció elején Jarno Trulli Toyotája erősen füstölni kezdett a boxutcában, s a valószínűsíthető motorhiba végzetes következményekkel járt. Az olasz versenyző nem folytathatta az edzést, már az első körben kiesett. Kimi Räikkönen „megirigyelte” a gyorsan pihenni térő pilótatársát, de kicsúszása csak átmenetileg okozott nehéz pillanatokat a McLaren-csapatnak, ugyanis az abroncskoszolás után folytatta a száguldást. Trulli valamint Christijan Albers, Szato és Montagny mellett óriási meglepetésre Jenson Button és Mark Webber, is kiesett. A brit és az ausztrál pilóta kudarca váratlan, még akkor is, ha a Honda és a Williams egyelőre nem tartozik a topcsapatok közé. Főleg az örök ígéret, Button volt szomorú, hiszen hazai pályán szerette volna feledtetni az idei csalódásokat.
Az első negyedórában Alonso (Renault, 1:21.018 perc) volt a leggyorsabb, s a következő 15 percben is a tavalyi világbajnok állított mércét a többiek elé, 1:20.271 perces idejével gyorsan biztonságba került. Mögötte Räikkönen (1:20.497) és a Renault olasz pilótája, Giancarlo Fisichella (1:20.594) következett. Az időmérő második szakasza után a Monte-Carlóban harmadik, a Red Bull-Ferrarival először dobogós David Coulthard is befejezte szombati szereplését, újabb keserű perceket szerezve a hazai szurkolóknak. A rutinos versenyző biztosan jobb eredményre számított, de autójában nem volt több, ugyanis csapattársa, Christian Klien sem jutott tovább. A Red Bull duója mellett Nico Rosberg, Vitantonio Liuzzi, Scott Speed és Tiago Monteiro mehetett zuhanyozni, míg a legjobb tíz pilóta számára még hátra volt a legfontosabb rész, a rajtrács elejének sorrendjét eldöntő húszperces szakasz.
Szavazás
A legjobbak természetesen nem változtattak szokásukon, vagyis a „döntő” első negyedóráját üzemanyag-fogyasztásra és gumikoptatásra használták. A gyakorlatilag tét nélküli, emiatt sokat kritizált időszak most sem hozott sok izgalmat, csak a történeti hűség kedvéért jegyezzük meg, hogy hat perccel a vége előtt Michael Schumacher 1:22.939 perccel állt az élen, vagyis látható, ő sem hajtotta szét az autóját – a többiekről pedig ne is beszéljünk.
Az igazi csata az utolsó percekre maradt, s a hétszeres világbajnok 1:20.815-tel ijesztett rá a vetélytársakra. A mezőny az utolsó két percre hagyta a döntést, ekkor cserélték ki az abroncsokat, de a leintésig senki sem tudta megelőzni a Ferrari legendáját. De természetesen mindenki befejezhette gyors körét, s Alonso 1:20.253-mal az élre vágott! Sőt Räikkönen (1:20.397) is gyorsabb volt Michael Schumachernél (1:20.574), régóta várt ilyen jó edzéseredményre a McLaren. Ráadásul ennek a Renault is örülhet, hiszen a címvédő, s az idei pontversenyt is fölényesen vezető spanyol klasszis legfőbb vetélytársát szorította hátrább a rajtrácson.
A Honda becsületét Rubens Barrichello mentette meg a hatodik helyével, de ezzel valószínűleg csak növelte a 19. Button bosszúságát. Vasárnap délután rendkívül érdekes rajtra számíthatunk, hiszen villámgyors versenyzők indulnak az elejéről, a hétszeres világbajnok Schumi valószínűleg megtámadja az Alonso mellől startoló Räikkönent.
---- Annak ellenére, hogy a végjátékban nyújtott bravúros teljesítménye révén Kimi Räikkönen bekerült az első rajtsorba, nem várhatjuk tőle, hogy végig tapadjon Fernando Alonsóra, úgy, ahogy Monacóban tette. Inkább arra van esély, hogy Michael Schumacherrel vív nagy csatát a második pozícióért.
Annak ellenére, hogy a finn az időmérésen gyorsabb volt a hétszeres világbajnoknál, nem valószínű, hogy a versenyen elé kerül. Ha máshol nem, a boxkiálláskor biztosan megelőzi Michael Schumacher, aki valószínűleg megpróbálja megfogni Alonsót.
Ezután a győzelemért vélhetően megint a szokásos Alonso– Schumacher csatát láthatjuk, Räikkönentől pedig már az is bravúr lenne, ha dobogóra állna, a teljes versenytávon ugyanis még mindig kiemelkedik a mezőnyből a Renault és a Ferrari.
NS-tipp: 1. Fernando Alonso 2. Michael Schumacher 3. Kimi Räikkönen
A kritikák ellenére sem váltottak Michael Schumacher maradt a pilóták szakszervezetének egyik elnöke a testület pénteki, silverstone-i ülése után. Ez azért érdekes, mert a Monacóban történtek után (a hétszeres világbajnok német keresztbe állt a pályán az edzés utolsó perceiben, és ezzel akadályozta vetélytársait) néhány Formula–1-es pilóta felszólította a Ferrari sztárját, hogy mondjon le a posztjáról.
A gyűlésnek természetesen nem elsősorban az volt a témája, hogy Schumacher marad-e az elnök, vagy lemond, hanem a tesztek biztonságosabbá tétele. A versenyzők nyomást szeretnének gyakorolni a csapatokra és a Nemzetközi Automobil-szövetségre (FIA), hogy jobb legyen az orvosi háttér a tesztpályákon, legalább olyan jó, mint a versenyeken.
„Tárgyalni akarunk az FIA-vel a biztonságról – mondta David Coulthard, a pilóták szakszervezetének igazgatója. – Alex Wurz múlt heti balesete után több mint két perc kellett ahhoz, hogy a biztonsági autó odaérjen az eset helyszínére. Az pedig nagyon sok. Ha kell, személyesen vesszük fel a kapcsolatot a pályatulajdonosokkal, hogy megoldjuk a problémákat.” ---- Fernando Alonso: – Nem sokkal az edzés vége előtt mondták a rádión, hogy második vagyok Michael mögött, de nincs közöttünk túl nagy időbeli különbség. Akkor nem voltam biztos benne, hogy meglehet a pole pozíció. Aztán új gumikat kaptam, és hiba nélküli kört futottam, úgyhogy sorozatban negyedszer indulok az élről. Azt hiszem, ez nem rossz. Bízom benne, hogy a verseny is jól alakul majd, a stratégiánkkal nincs baj, és a pole-nak hála, viszonylag könnyű helyzetben is vagyok.
Kimi Räikkönen: – A pálya gyors részén ugyan veszítettem némi időt, de az autó kitűnő, olyan gyors, amilyen csak lehet. Elégedett vagyok, örülök a második helynek.
Michael Schumacher: – Nem vagyok maximálisan elégedett, arra számítottam, hogy közelebb kerülök Fernandóhoz. Persze azt is figyelembe kell venni az időmérésen, hogy ki mennyi üzemanyaggal rajtol, aztán majd a versenyen meglátjuk, mire lesz jó a taktikánk. ---- Fernando Alonso 13. alkalommal és zsinórban negyedszer indulhat az első rajtkockából. Az utóbbival kapcsolatos érdekesség, hogy ilyen sorozatot még sohasem produkált a spanyol, háromszor sem indult sorozatban az élről, az eddigi maximum kettő volt.
Kimi Räikkönen idei legjobb edzéseredményét produkálta, legutóbb tavaly, Belgiumban volt első soros, akkor ugyanígy a második helyről várhatta a lámpa szabad jelzését.
Jarno Trulli idei legrosszabb eredménye a 22. hely, ezt megelőzően Bahreinben startolhatott a legrosszabb pozícióból (14.). Az olasz pilóta legutóbb 2004-ben, az Egyesült Államokban indult az utolsó rajtkockából.
Jenson Button idei mélypontja ez a 19. hely, ilyen hátul a 2003-as Brit Nagydíjon volt – akkor a 20. pozícióban végzett. Érdekesség a brittel kapcsolatban, hogy az Ausztrál Nagydíj óta (amelyen az első helyről indult) versenyről versenyre gyengébb a rajthelye. Csapattársával, Rubens Barrichellóval 4–4-re áll az edzéspárbaja, ami Button szempontjából nem túl jó, hiszen az idény elején ő vezetett 4–0-ra.