Michael Schumacher újra kereszttűzben

HEGYI TAMÁS, IZSÁNYI SZABOLCSHEGYI TAMÁS, IZSÁNYI SZABOLCS
Vágólapra másolva!
2006.05.28. 02:26
Címkék
Az időmérő edzés utolsó pillanataiban a Rascasse-kanyarban lefulladó Michael Schumacher először felhőtlenül örült az első rajtkockának, majd a vádakat meghallva értetlenül állt ellenfelei, köztük Fernando Alonso (a nagy képen balra) szavai előtt
Az idômérô edzés utolsó pillanataiban a Rascasse-kanyarban lefulladó Michael Schumacher elôször felhôtlenül örült az elsô rajtkockának, majd a vádakat meghallva értetlenül állt ellenfelei, köztük Fernando Alonso szavai elôtt.
Az idômérô edzés utolsó pillanataiban a Rascasse-kanyarban lefulladó Michael Schumacher elôször felhôtlenül örült az elsô rajtkockának, majd a vádakat meghallva értetlenül állt ellenfelei, köztük Fernando Alonso szavai elôtt.
Az idômérô edzés utolsó pillanataiban a Rascasse-kanyarban lefulladó Michael Schumacher elôször felhôtlenül örült az elsô rajtkockának, majd a vádakat meghallva értetlenül állt ellenfelei, köztük Fernando Alonso szavai elôtt.
Az idômérô edzés utolsó pillanataiban a Rascasse-kanyarban lefulladó Michael Schumacher elôször felhôtlenül örült az elsô rajtkockának, majd a vádakat meghallva értetlenül állt ellenfelei, köztük Fernando Alonso szavai elôtt.
Az idômérô edzés utolsó pillanataiban a Rascasse-kanyarban lefulladó Michael Schumacher elôször felhôtlenül örült az elsô rajtkockának, majd a vádakat meghallva értetlenül állt ellenfelei, köztük Fernando Alonso szavai elôtt.
Az idômérô edzés utolsó pillanataiban a Rascasse-kanyarban lefulladó Michael Schumacher elôször felhôtlenül örült az elsô rajtkockának, majd a vádakat meghallva értetlenül állt ellenfelei, köztük Fernando Alonso szavai elôtt.

„Pokoli időmérő edzés lesz” – jósolta napokkal ezelőtt Jacques Villeneuve, 1997 világbajnoka a Monacói Nagydíj szombati fő eseményéről. A veterán nem beszélt a levegőbe, sok év tapasztalata mondatta vele, hogy kaotikus egy óra várható a szűk utcákon, amelyeken akár a legkisebb hiba is a rajtrács utolsó soraiba száműzheti a bakizó sofőrt. Az első nagy vesztes Felipe Massa volt, a Ferrari brazilja az első negyedórában a boxból kijövet a Kaszinó téren a szalagkorlátnak rohant, és ezután esélye sem maradt arra, hogy gyors kört teljesítsen.

Leállt a Ferrari a Rascasse-ban

Az első edzésnek ő volt az áldozata, a másodikon nem történt eget rengető, a harmadikon viszont kibontakozott a dráma. Az első 19 perc és 56 másodpercben még minden a szokásos rend szerint zajlott: először a verseny rajtjára feltankolt autóban ülő pilóták a szokásosnál lassabban köröztek, égették az üzemanyagukat, majd a hajrára új gumikat kaptak, és mindenki beleadta, ami tőle telt. Az utolsó pillanatokban a legjobb idő Michael Schumacheré volt, de vetélytársai nagy része még kint volt a pályán, és az utolsó kísérletét hajtotta végre, hogy gyors kört fusson. Fernando Alonso a második időmérő pontnál három tizedmásodperccel jobb részidőt produkált, mint Schumi legjobbja, és többen is javítani tudtak volna addigi legjobbjukon.

Ám ezt nem tehették meg, mert Schumacher az utolsó, a Rascasse-kanyarban megcsúszott, és a szalagkorlátnak ment. Ferrarijának a kis sebesség miatt nem esett baja, de nem mozdult a német. A többieknek itt természetesen lassítaniuk kellett, és mindenki letehetett arról, hogy javít. Alonsónak így is sikerült a saját legjobbját felülmúlnia, de majdnem négy tizedmásodpercet így is elveszített, és a második hely lett az övé.
A Renault garázsában dühöngött Flavio Briatore és Pat Symonds, a csapat két vezetője. „Nem ment neki a szalagkorlátnak, egyszerűen odaparkolta az autóját az út közepére – dohogott Briatore. – Ez a Ferrari stílusa, felháborító, hogy így intézi az ügyeit. Az az egészben a legnevetségesebb, hogy egy hétszeres világbajnok palira veszi az egész Formula–1-et, és ártatlan arccal próbálja megmagyarázni, hogy véletlen volt. És ez nem csak az én véleményem.”

Alonsóé lett volna a pole pozíció

Alonso úgy vélekedett, megszerezte volna a pole pozíciót, ha nincs ez a fennakadás az utolsó kanyarban. ,,Háromtizednyi előnyöm volt, a kör hátralévő részében sem hibáztam, az első rajtkocka felé tartottam, de ott lassítanom kellett. Erről inkább most nem árulom el a véleményemet” – mondta Alonso, akihez a harmadik Mark Webber és a negyedik Kimi Räikkönen is csatlakozott.
Természetesen Villeneuve is elmondta a véleményét: ,,Remélem, szándékosan csinálta, mert ha nem, el kell venni a szuperlicencét. Aki ekkorát hibázik, nem érdemli meg, hogy az F1 mezőnyének tagja legyen. Rémálmaimban csinálok ilyet, és amikor felkelek, örülök, hogy nem látta az egész világ. Nagyon rosszul jön ki ebből, és nem fogja kimagyarázni magát.”

A német meghökkent az őt érő vádak miatt. „Nem is tudtam, hogy az első vagyok, miért csináltam volna ezt szándékosan? – kérdezte a hétszeres világbajnok, aki a hatodik monacói győzelmére tör. – Keményen nyomtam a gázt, és sajnos túl sok volt. Csak akkor mondták meg rádión, hogy vezetek, miután megálltam. Eleinte próbáltam tolatni, de mivel nem lehet belátni a kanyart, inkább letettem erről, és a motor leállt. Akármit is teszünk, az ellenségeink a legrosszabbat gondolják róla. Tudom, hogy néhányan nem hisznek nekem, de ilyen a mai világ, Flavióról pedig megvan a véleményem, ismerem jól.”

Szavazás

Ki lesz a Formula–1 világbajnoka 2006-ban?

Korábban is hibázott már a német

A német egyébként évekkel ezelőtt Indianapolisban hasonló, megmagyarázhatatlan hibát követett el, amikor a versenyen az első helyen haladva kicsúszott. Ott viszont szerencséje volt, mert volt elég bukótér, és tudta folytatni a versenyt, ráadásul a nagy előnye miatt pozícióját sem vesztette el. Monacóban Ayrton Senna 1988-ban bizonyította be, hogy a legnagyobbak is hibázhatnak, azután, hogy 1.4 másodperccel megverte Alain Prostot az időmérőn, és majdnem egyperces előnnyel vezetett a versenyen, a 67. körben hibázott az alagút bejáratánál, és kiesett.

Csakhogy ezúttal Schumi hibájánál a belső kamera nem feltétlenül menti fel Michaelt. Niki Lauda, a német RTL szakkommentátora szerint a kicsúszás közben két kormánymozdulatot is tett a német: előbb megpróbálta követni a pálya ívét, majd ellentétesen kormányozott, és a fal felé vezette az autóját.
A monacói versenybíróság egész délután tárgyalta az ügyet, de lapzártánkig nem sikerült határozatot hoznia a hétszeres világbajnokról.
Giancarlo Fisichella szintén a versenybírók elé került, őt a Red Bull-istálló vezetői jelentették fel, miután David Coulthardot, az edzés egyik meglepetésemberét akadályozta. DC a második edzésen a negyedik időt érte el, ám Fisico miatt a kilencedik lett. Az olasz meg is kapta a büntetését, akárcsak Villeneuve a Nürburgringen, az olasz is a három legjobb idejét veszítette el. ---- Michael Schumacherről nehéz elfogulatlanul nyilatkozni, hiszen pályafutása során nem állt távol tőle a simlisség. Gondoljunk csak az 1994-es, Damon Hill-lel történt ütközésére, amely világbajnoki címet eredményezett számára, vagy az 1997-es esetre, amikor Jacques Villeneuve-re húzta rá az autóját, és emiatt az egész éves ponttermését elveszítette. Még öccsével, Ralf Schumacherrel is szembe tudott kerülni a 2001-es Európai Nagydíjon. Az idén azonban úgy tűnt, megváltozott, szinte mindenkivel barátkozott, már-már elfelejtette az F1-es paddock népe a régi Schumachert. Ám ő itt van közöttük, és ha nem is szándékosan állt a többiek útjába, ezt nehéz megmagyaráznia. A büntetést akkor is megérdemelné, ha véletlenül csúszott ki, hiszen Villeneuve sem szándékosan tartotta fel Fisichellát a Nürburgringen, és Fisico sem direkt tett be Coulthardnak most a hercegségben. Sőt Schumacher több rosszat tett, mint kanadai vagy olasz riválisa, hiszen nem egy, hanem több vetélytársának is keresztbe tett. ---- Péntek éjszaka holtan találták Észak-Franciaország partjainál Édouard Michelint, a Michelin-gumigyár igazgatóját. A 42 éves üzletember a Bretagne-hoz tartozó Sien-szigeten tengeri sügérre horgászással szándékozott eltölteni a hétvégét, de a jachtja ismeretlen okból elsüllyedt, Michelin pedig a tengerbe fulladt. A Formula–1-et is megrendítő hír hallatán a Renault és a többi csapat vezetősége az FIA-val együtt kinyilvánította részvétét.

A gyárat 1889-ben megalapító dédapjához hasonlóan Édouard-nak keresztelt üzletember 1963-ban született, a Párizsban megszerzett mérnöki diplomájával 1985-ben állt a családi vállalat kötelékébe. Két évet, 1987-et és 1988-at a francia hadseregnél töltött, ezalatt atom-tengeralattjárón szolgált. Miután visszatért a céghez, az egyik gyár produkciós igazgatójaként tevékenykedett, majd a cég észak-amerikai részlegének vezetője lett. A clermont-ferrand-i igazgatóságba 1993-ban került be, igazgatóvá a gyár alapításának 110. évfordulóján, 1999-ben nevezték ki.

Remek üzletember volt, és amíg értelmét látta, támogatta a gyár szerepvállalását a Formula–1-ben. Ám szembekerült az FIA-val, amely 2008-tól egyetlen gumigyárat alkalmaz majd az összes csapat számára. Michelin a hiábavaló ellenkezése után bejelentette, hogy vállalata 2006 végén kivonul a Formula–1-es világbajnokságból.

„A Formula–1 mindenki, így a Michelin számára is a csúcstechnológiát és a versengést jelenti – mondta Édouard Michelin még a télen. – Azzal azonban, hogy monopolizálják a gumiszállítást, elveszik a fejlesztések lehetőségét. Ha pedig nincs ellenfél, a Michelin nem látja értelmét a Formula–1-es szerepvállalásnak. A szabványgumik bevezetése csak az első lépése az egész sportág standardizálásának és teljes elszürkítésének.”
Michelin helyét Michel Rollier igazgatósági tag veszi át a gyár élén. A francia rendőrség eddig nem talált magyarázatot a tragédiára, de egy másik, meg nem nevezett férfi holttestét is keresi Bretagne partjainál. ---- Button: egyre hátrébb
Az idény első időmérőin remeklő Jenson Button egyre hátrébb sorol a rajtrácson. A folyamat az Ausztrál Nagydíj óta tart: azt a hivatalos edzést megnyerte, Imolában a második, a Nürburgringen a hatodik, Barcelonában a nyolcadik helyről indult, Monte-Carlóban pedig csak a 14. helyet szerezte meg. Legutóbb a tavalyi Török GP-n került ki az első tízből, akkor a 13. pozícióban végzett. Ami a Rubens Barrichello elleni edzéspárbaját illeti, az első négy alkalommal ő nyert, az utóbbi három nagydíjon azonban a brazil volt a jobb.

Trulli újabb „mesterhármasa”
A Toyotánál és a McLarennél ugyancsak 4–3-ra áll a párharc, előbbi csapatnál Jarno Trulli, utóbbinál Kimi Räikkönen a „kedvezményezett”. Érdekesség, hogy Trulli, aki a sepangi és az imolai hét vége között háromból háromszor volt kilencedik, most a hetedik helyezésekből épített hármas sorozatot. A Michael Schumacher ellen 0–7-re álló Felipe Massa pályafutása legrosszabb időmérőjén van túl.

DC: csak most jön a 200.!
A Spanyol Nagydíjat számos orgánum David Couldhard 200. versenyeként harangozta be, valójában Monacóban indul kétszázadik alkalommal a skót. Az eltérés abból fakad, hogy némely forrás a tavalyi indianapolisi futamot is beszámítja DC rajtjai közé, holott Couldhard egyike volt annak a tizennégy pilótának, aki a felvezető kör végén a boxba hajtott – tehát nem rajtolt el.

Extra hírek
Ron Dennis, az F1-es szereplése negyvenedik évfordulóját ünneplő McLaren csapatvezetője kizártnak tartja, hogy a félszázas jubileumon is a csapatnál dolgozzon.

A McLaren színeiben 1998-ban és 1999-ben világbajnokságot nyerő Mika Häkkinen azt tanácsolja Kimi Räikkönennek, hogy ne szerződjön a Ferrarihoz, hanem maradjon a jelenlegi csapatánál.

Az olasz Pirelli gumigyár versenybe száll a Bridgestone-nal azért, hogy 2008-tól az F1 egyedüli abroncsszállítója lehessen.

Az FIA tendert írt ki a 2008-as sztandard elektronikus vezérlő megalkotására, amelyre a költségcsökkentés miatt lesz szükség az F1-es autókban.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik