Nagy cirkusz kezdődik a száguldó cirkuszban

Vágólapra másolva!
2006.04.08. 01:48
Címkék
A Toyota-csapat elnöke, John Howett nem tartja lehetetlennek, hogy a japán istálló kivonul a Formula–1-ből, ha a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) nem teremt tiszta viszonyokat azzal kapcsolatban, hogy akar-e egyáltalán autógyárakat a sportban.
Bár a japán?német társulat már nevezett a 2008-as szezonra, de ha a FIA korlátokat szab az autógyáraknak, a Toyota kitolathat az F?1-bôl
Bár a japán?német társulat már nevezett a 2008-as szezonra, de ha a FIA korlátokat szab az autógyáraknak, a Toyota kitolathat az F?1-bôl
Bár a japán?német társulat már nevezett a 2008-as szezonra, de ha a FIA korlátokat szab az autógyáraknak, a Toyota kitolathat az F?1-bôl
Bár a japán?német társulat már nevezett a 2008-as szezonra, de ha a FIA korlátokat szab az autógyáraknak, a Toyota kitolathat az F?1-bôl
Bár a japán?német társulat már nevezett a 2008-as szezonra, de ha a FIA korlátokat szab az autógyáraknak, a Toyota kitolathat az F?1-bôl
Bár a japán?német társulat már nevezett a 2008-as szezonra, de ha a FIA korlátokat szab az autógyáraknak, a Toyota kitolathat az F?1-bôl

Az FIA elnöke, Max Mosley nem csinál titkot belőle: mindent megtesz annak érdekében, hogy újabb csapatokat vonjon be a sportba, ennek érdekében pedig csökkenteni akarja a költségeket és korlátozni a technikai fejlesztéseket. A 2008-ra tervezett szabálymódosítások a fentieket szorgalmaznák.

,,Pillanatnyilag minden nagyon zavaros – mondta John Howett, a Toyota elnöke az Autosportnak. – Most szívesen látnak minket, vagy nem? Ha nem, akkor talán meg kellene mondaniuk. Érthetetlen az FIA viselkedése, főleg annak fényében, hogy 2012-ig magához láncolt minket.”

Howett itt arra célzott, hogy az autógyárak nemrégiben leadták a nevezésüket a 2008-as szezonra, mégpedig azért, hogy részesei lehessenek a szabályalkotásnak, és ne csak külső szemlélőként figyelhessék.

Hiába a nevezés, az elnök nem tartja elképzelhetetlennek, hogy a Toyota már a 2008-as szezon vége előtt visszalép a szerepléstől. Ez azért is különösen furcsa és megdöbbentő, mert éppen a japán gyár volt az, amely ,,talicskával tolta be a pénzt a sportágba: az elmúlt öt év során idényenként körülbelül 350 millió eurót költött el a száguldó cirkuszban a győzelem reményében, ami a mai napig nem jött össze neki.
Most kiderült: a Toyota nem akar mindenáron maradni.

Howett szerint az alapvető értékektől nem szabadna eltávolodni. A Formula–1-nek meg kellene maradnia a sportág királykategóriájának, ha ez nem megy, akkor elgondolkodnak a folytatáson. A technikai fejlesztések pedig szerinte nem feltétlenül költségigényesek, úgyhogy azokról semmiképpen sem szabad lemondani. Ellenkező esetben nincs értelme folytatni a versenyzést.

,,Megvizsgáltuk, mit írtunk alá: a nevezésre vonatkozó leírás pontos és teljes: vállaltuk, hogy 2007. november elseje előtt befizetjük a háromszázezer eurós (körülbelül 78 millió forint – a szerző) nevezési díjat” – folytatta Howett.

Erre vonatkozóan a Nemzetközi sportkódex megfogalmazása is egyértelmű: aki a csapatok és az FIA közötti szerződést megszegi, az büntetésre számíthat.
,,A nevezés szerződés a versenyző és a rendező között. Ha a versenyző elfogadta, hogy benevez, akkor részt is kell vennie a küzdelemben, kivéve, ha valami rendkívüli történik” – így Howett, bár vis maiorra aligha lehetne hivatkozni egy teljes szezon esetében.

A fentiek ellenére meglepő fordulat lenne, ha a Toyota tényleg visszalépne a Formula–1-es részvételtől, egyelőre úgy tűnik, megelégszik azzal, hogy csapaton belül változtat. Ennek egyik lépése volt, hogy először felfüggesztette, majd elbocsátotta állásából a technikai igazgató Mike Gascoyne-t, akit 2003-ban csábított el a Renault-tól.

Gascoyne októberig hivatalosan még a Toyota alkalmazásában áll, dolgoznia azonban már nem kell. Ám amiatt sem kell aggódnia, hogy munka nélkül marad, hiszen az egyik legjobb szakembernek tartják.

,,Egy korszak lezárult az életemben, de azzal senki sem vádolhat meg, hogy a Toyota nem fejlődött eleget az elmúlt két esztendőben – vélekedett Gascoyne, aki úriember módjára távozott, ahogyan az a Formula–1-ben szokás. – A végén már nem értettük meg egymást, ezért befejeztük az együttműködést. Visszatérek Angliába, így több időm lesz a családomra, amit nagyon élvezek majd.”

A Toyota egyelőre nem hozta nyilvánosságra, hogy ki lesz az új technikai igazgató, de a boxutcahíradó szerint erre a legtöbb esélye a Michelin egykori Formula–1-es projektvezetőjének, Pascal Vasselonnak van. Az ügy pikantériája, hogy a Toyota jelenleg Bridgestone-nal versenyez...
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik