A legvégére hagyták a döntést

HEGYI TAMÁS, IZSÁNYI SZABOLCSHEGYI TAMÁS, IZSÁNYI SZABOLCS
Vágólapra másolva!
2005.10.16. 02:20
Címkék
Fernando Alonso és Giancarlo Fisichella révén a Renault szerezte meg az utolsó, a konstruktőr-világbajnoki címet eldöntő futam első két rajthelyét, míg a nagy rivális McLarentől Kimi Räikkönen a harmadik, Juan Pablo Montoya pedig az ötödik helyről várja a startot.
Alonso (balra) és Fisichella szombaton maga mögött tartotta a McLaren duóját, a konstruktôr-világbajnoki címhez ezt vasárnap meg kell ismételniük
Alonso (balra) és Fisichella szombaton maga mögött tartotta a McLaren duóját, a konstruktôr-világbajnoki címhez ezt vasárnap meg kell ismételniük
Reuters
Alonso (balra) és Fisichella szombaton maga mögött tartotta a McLaren duóját, a konstruktôr-világbajnoki címhez ezt vasárnap meg kell ismételniük
Alonso (balra) és Fisichella szombaton maga mögött tartotta a McLaren duóját, a konstruktôr-világbajnoki címhez ezt vasárnap meg kell ismételniük
Alonso (balra) és Fisichella szombaton maga mögött tartotta a McLaren duóját, a konstruktôr-világbajnoki címhez ezt vasárnap meg kell ismételniük
Reuters
Alonso (balra) és Fisichella szombaton maga mögött tartotta a McLaren duóját, a konstruktôr-világbajnoki címhez ezt vasárnap meg kell ismételniük

Álomszerűen alakult a Renault számára a Kínai Nagydíj hivatalos időmérő edzése, a konstruktőr-világbajnoki címre pályázó istálló ugyanis elfoglalta az első sort Sanghajban. A pénteki párás idő után szombaton nem zavarta meg különleges időjárási körülmény a tréninget, így mindenki kihozta az autójából a maximumot. Ezért kissé meglepő, hogy a két McLaren-Mercedes nem tudott beférni az első sorba, igaz, az edzésen Juan Pablo Montoya másodikként hajtott ki az aszfaltra.
A kolumbiai idejét ugyanakkor nemigen tudták megközelíteni mindaddig, amíg az utolsó ötös sorra nem került. Jenson Button már megelőzte Montoyát, mint ahogy a két renault-s és Kimi Räikkönen is. Mark Webbernek is jó esélye volt erre a Williams-BMW-vel, de az utolsó előtti kanyarban elfékezte magát, és csak a tizedik lett. Montoya eleinte kiugrónak tűnő teljesítménye kevés üzemanyagot sejtet, de ennek ellentmondanak a versenyző szavai.

"Ha minden úgy alakul, ahogy elterveztük, sikerül elérnünk azt az eredményt, amely a világbajnoki címhez kell" – mondta Montoya. Räikkönen autójában biztosan több üzemanyag van, a finn ezért nem is aggódik a Renault-k kiugró produkciója miatt. "A stratégiánk kidolgozásakor tudtuk, hogy nem sok esélyünk lesz a pole pozíció megszerzésére, de ez nem zavar minket. Elég jól kitaláltuk a boxkiállásaink forgatókönyvét, ezért bízom a végső sikerben" – tette hozzá Räikkönen. Derűlátásuk jogos, ha azt vesszük figyelembe, hogy az előző futamokon a McLaren-Mercedesek rendre később jöttek ki első alkalommal a boxba, mint a Renault-k, és ezzel jókora előnyhöz jutottak vetélytársukkal szemben.

A Räikkönen és Montoya közé férkőző Button nem lát esélyt arra, hogy a teljes versenytávon tartsa a tempót a Renault-kkal és a McLaren-Mercedesekkel, ezért úgy tűnik, csakis a két élcsapat teljesítményén múlik a konstruktőr-világbajnoki cím. A Renault a 2003-as Malajziai Nagydíj óta először, összességében 19-edszer sajátította ki az első sort, Fernando Alonso pedig megszerezte a Michelin századik rajtelsőségét – ezzel szép búcsúajándékkal lepte meg az évad végén visszavonuló sportvezetőt, Pierre Dupasquier-t.

"Tökéletes volt a köröm, magam is meglepődtem, milyen erős az autónk ezen a hétvégén. A pálya is tisztult, az időmérőn már könnyen lehetett irányítani a gépet" – örvendezett a spanyol világbajnok. Alonso azt is kiemelte, hogy amíg csapata az idény nagy részében visszafogottan fejlesztett, és a biztonságot tartotta szem előtt, az utolsó futamra minden kockázatot vállal, és agresszív hozzáállásának köszönhetően meg is nyerheti a vb-t. Giancarlo Fisichella is az új motornak tulajdonítja, hogy az első rajtsorból indulhat, érvét alátámasztja, hogy csúcssebességben a Renault-k messze felülmúlták a többieket.

A harmadik leggyorsabb pilóta, Michael Schumacher is több mint négy kilométer/órával volt lassabb a hosszú egyenesben, mint a renault-sok. Schumi a vb-címért csatázók mögött a legjobb szeretne lenni a versenyen, ezzel szépen búcsúztatná az idényt. Az évad előtt sorozatban öt vb-címet szerző németről a télen szinte mindenki biztosra vette, hogy megdönti Ayrton Senna 65 pole pozíciós rekordját, azaz legalább háromszor az élről indul – de csupán a Magyar Nagydíjon szerezte meg az első rajtkockát, tehát továbbra is elmarad a legendás braziltól.
2. KÍNAI NAGYDÍJ, a hivatalos időmérő edzés eredménye, egyben nem hivatalos rajtsorrend:
1. Fernando Alonsospanyol Renault 1:34,080
2. Giancarlo Fisichellaolasz Renault 1:34,401
3. Kimi Räikkönenfinn McLaren-Mercedes 1:34,488
4. Jenson Buttonbrit BAR-Honda 1:34,801
5. Juan Pablo Montoyakolumbiai McLaren-Mercedes 1:35,188
6. Michael Schumachernémet Ferrari 1:35,301
7. David Coulthardbrit Red Bull Racing 1:35,428
8. Rubens Barrichellobrazil Ferrari 1:35,610
9. Ralf Schumachernémet Toyota 1:35,723
10. Mark Webberausztrál BMW-Williams 1:35,739
11. Felipe Massabrazil Sauber-Petronas 1:35,898
12. Jarno Trulliolasz Toyota 1:36,044
13. Antonio Pizzoniabrazil BMW-Williams 1:36,445
14. Christian Klienosztrák Red Bull Racing 1:36,472
15. Narain Karthikeyanindiai Jordan-Toyota 1:36,707
16. Jacques Villeneuvekanadai Sauber-Petronas 1:36,788
17. Takuma Szatojapán BAR-Honda 1:37,083
18. Christijan Albersholland Minardi-Cosworth 1:39,105
19. Tiago Monteiroportugál Jordan-Toyota 1:39,233
20. Robert Doornbosholland Minardi-Cosworth 1:39,460
2. KÍNAI NAGYDÍJ, a harmadik szabaedzés eredménye:
1. Kimi Räikkönenfinn McLaren-Mercedes 1:34,253
2. Juan Pablo Montoyakolumbiai McLaren-Mercedes 1:34,446
3. Giancarlo Fisichellaolasz Renault 1:34,472
4. Fernando Alonsospanyol Renault 1:34,631
5. Mark Webberausztrál BMW-Williams 1:34,749
6. Jenson Buttonbrit BAR-Honda 1:35,004
7. David Coulthardbrit Red Bull Racing 1:35,296
8. Takuma Szatojapán BAR-Honda 1:35,461
9. Felipe Massabrazil Sauber-Petronas 1:35,532
10. Antonio Pizzoniabrazil BMW-Williams 1:35,675
11. Michael Schumachernémet Ferrari 1:35,981
12. Jacques Villeneuvekanadai Sauber-Petronas 1:35,982
13. Rubens Barrichellobrazil Ferrari 1:35,994
14. Jarno Trulliolasz Toyota 1:36,100
15. Ralf Schumachernémet Toyota 1:36,251
16. Tiago Monteiroportugál Jordan-Toyota 1:37,555
17. Narain Karthikeyanindiai Jordan-Toyota 1:37,563
18. Robert Doornbosholland Minardi-Cosworth 1:38,072
19. Christijan Albersholland Minardi-Cosworth 1:38,697
2. KÍNAI NAGYDÍJ, a negyedik szabaedzés eredménye:
1. Kimi Räikkönenfinn McLaren-Mercedes 1:33,212
2. Juan Pablo Montoyakolumbiai McLaren-Mercedes 1:33,554
3. Fernando Alonsospanyol Renault 1:33,793
4. Giancarlo Fisichellaolasz Renault 1:34,392
5. David Coulthardbrit Red Bull Racing 1:34,453
6. Rubens Barrichellobrazil Ferrari 1:34,535
7. Jenson Buttonbrit BAR-Honda 1:34,729
8. Michael Schumachernémet Ferrari 1:34,807
9. Antonio Pizzoniabrazil BMW-Williams 1:34,835
10. Mark Webberausztrál BMW-Williams 1:35,004
11. Jarno Trulliolasz Toyota 1:35,107
12. Christian Klienosztrák Red Bull Racing 1:35,179
13. Takuma Szatojapán BAR-Honda 1:35,280
14. Narain Karthikeyanindiai Jordan-Toyota 1:35,310
15. Ralf Schumachernémet Toyota 1:35,371
16. Tiago Monteiroportugál Jordan-Toyota 1:35,488
17. Felipe Massabrazil Sauber-Petronas 1:35,693
18. Christijan Albersholland Minardi-Cosworth 1:36,397
19. Jacques Villeneuvekanadai Sauber-Petronas 1:36,417
20. Robert Doornbosholland Minardi-Cosworth 1:36,558
---- A napokban felröppent a hír, hogy a Coca-Cola üdítőital-gyártó cég a jövőben névadó szponzorként lesz jelen a Formula–1-ben, de ezt a szenzációsnak nevezhető üzletet egyetlen tekintélyes hírforrás sem erősítette meg. A pletyka Svájcból indult, feltehetően banki körökből szivárgott ki a spekuláció, amelyet különböző pénzmozgásokhoz kötöttek, ám még azután is csend volt, hogy Bernie Ecclestone, a F1 ura is képbe került, azaz egyelőre nem nagyon képzelhető el az üzlet.

Ha valaki ugyanis névadó lesz, minden egyes csapatot támogatnia kell, az pedig lehetetlennek tűnik, hogy a Coca-Cola a két csapatot is működtető Red Bullt pénzelje. Az amerikai cég ugyanis éppen a Red Bull sikere miatt szeretne beszállni az F1-be, ahol azért sem lehet névadó szponzor, mert a Nemzetközi Automobil-szövetséget (FIA) kellene kivásárolnia (most FIA Formula–1-es világbajnokságnak hívják a sorozatot).

Marad a csapatok támogatása, a Michael Schumacherről szóló pletyka (a német maradása állítólag sarkpontja a Coca-Cola szerepvállalásának) alapján a Ferrari lenne a kiszemelt, de annak a Philip Morrisszal 2011-ig meghosszabbított szerződése, illetve a Red Bull-lal való társulása (motorszállítási szerződése) akadályt jelenthet. Így a Honda lehet a megoldás, ha tényleg érkezik az üdítős cég, nagy valószínűséggel a japán gyár csapatát (vagy csapatait) támogatja majd.

Szóba került az elmúlt hetekben a McDonald's szerepvállalása is, ám az étteremláncnál kijelentették, csakis azt szponzorálják, akinél a motoros zseni, Valentino Rossi versenyez. Pénzügyi hír, hogy a Credit Suisse a BMW-nél folytatja sauberes tevékenységét, míg az Intel jó eséllyel pályázik a McLaren névadó szponzori szerepére. Az F1 kereskedelmi oldalát felügyelő SLEC-vállalat 75 százalékát birtokló bankcsoportoknál változás történt, a Bayerische Landesbank felvásárolta két partnere, a JP Morgan Chase és a Lehmann Brothers részesedését, így már egyedüli tulajdonosa a Speed Investmentnek. ---- Alonso–Räikkönen 6–5
Malajzia, Bahrein, Franciaország, Nagy-Britannia és Brazília után ismét az élről indulhat Alonso, aki ezáltal eggyel több pole pozíciót számlál 2005-ben, mint nagy riválisa, Räikkönen (a finn Imolában, Barcelonában, Monte-Carlóban, Hockenheimben és Isztambulban nyerte meg az időmérőt). Rajtuk kívül Montoya (2), Fisichella, Heidfeld, Button, Trulli és a két Schumacher pole-ozott az idén.

A csúcs tovább él
A Renault második legeredményesebb idényét zárta, legalábbis a szerzett pole-ok tekintetében. A fennállása során 43. alkalommal, 2005-ben hetedszer edzéselső csapat csak az 1982-es produkcióját nem tudta túlszárnyalni – amikor francia kettőse, René Arnoux (5) és Alain Prost (5) révén tízszer nyerte meg a hivatalos tréninget –, az 1979-est (6), az 1981-est (6) és az 1980-ast (5) igen.

Mérföldkövek
A Kínai GP a Formula–1 történetének 750. nagydíja. A mai lesz a Jordan 250. – egyben utolsó futama. Jubilál a BMW mint motorszállító és Jenson Button is, előbbi a 200., utóbbi a 100. versenye előtt áll (az angol pilóta a skót legendát, Jackie Stewartot megelőzi, az új-zélandi Bruce McLarent pedig befogja az örökranglistán)
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik