A Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) annak ellenére, hogy öt vádpontból kettőben bűnösnek találta a hét michelines istállót (Renault, McLaren, BAR, Williams, Red Bull, Sauber, Toyota), semmiféle szankciót sem alkalmazott ellenük. Mivel a Michelin megbüntetéséhez nincs joga, a gumigyárral szemben sem tudott fellépni, de jelezte: a szervezet szeptember 14-i gyűlésén a csapatok még megkaphatják a magukét.
Tegnap reggel Párizsban gyűltek össze a csapatok, és az FIA előtt elmondták véleményüket a június 19-i indianapolisi futamon történtekről. Mint ismeretes, a michelines istállók Ralf Schumacher pénteki defektje miatt az abroncsgyár tanácsára nem vállalták a szereplést a versenyen. A Michelin ugyanis rossz gumikat vitt az Egyesült Államokba, és veszélyes lett volna velük a versenyzés a pálya utolsó, döntött kanyarjában. Hosszas huzavona és tárgyalássorozat után sem sikerült megegyezni a megoldásról, így a michelinesek a felvezető kör végén a boxba hajtottak, és csupán a hat bridgestone-os autó vett részt a futamon.
Az FIA tegnap öt vádpontról vitatkozott a csapatokkal, és állítólag igen heves indulatok dúltak a tárgyalóteremben. A csapatvezetők egymás után távoztak, de senki sem mondott semmit. Paul Stoddart, a Minardi főnöke, akit nem engedtek be a tárgyalásra, mert Bridgestone gumikat használ az istállója (ráadásul ő maga Max Mosley FIA-elnök leghangosabb ellenségei közé tartozik), igen borúlátóan nyilatkozott az ítélethirdetés előtt. Biztosra vette az eltiltásokat, és arról is hallani lehetett, hogy a BAR-ra kiszabott szankció miatt a Honda és a British American Tobacco elhagyja a Formula-1-et.
Max Mosleyt az utóbbi idôben sokan szólították fel távozásra, a vártnál enyhébb szankciókkal azonban enyhített ellenségei dühén az FIA elnöke
Mosley magyar idő szerint délután háromkor ült az újságírók elé, és elmondta, hogy a csapatokat vétkesnek találták a nem megfelelő gumik használata és a rajttól való szándékos távolmaradás vádjában. A büntetés azonban elmaradt, legalábbis szeptember közepéig. "Nem lenne igazságos, ha most azonnal büntetéseket alkalmaznánk. Meg kell adnunk a lehetőséget a csapatoknak arra, hogy kiengeszteljék az amerikai szurkolókat, és visszaállítsák Indianapolis, valamint a Formula-1 jó hírét. Emellett meg kell bizonyosodnunk arról, hogy a jövőben nem lesz hasonló szervezkedés" - fogalmazott Mosley.
A csapatok büntetésre számítottak, ezért ők is sajtótájékoztatót szerveztek, de amint kiderült, hogy nincs büntetés, lefújták, és hivatalos nyilatkozatban jelezték, fellebbeznek, mert még mindig ragaszkodnak ahhoz, hogy nem bűnösek a két pontban. A fellebbezéshez azonban a Red Bull már nem adta a nevét, vélhetően azért, mert szoros kapcsolatban áll a Ferrarival.
Az FIA-elnök egyébként kizárta, hogy pontlevonással vagy eltiltással sújtsák a csapatokat, a legsúlyosabb büntetés pénzbírság lehet. "Ha nem történik semmi szeptemberig, be kell szednünk a csapatoktól azt az összeget, amellyel mi magunk megtéríthetjük a csalódott amerikai szurkolók kárát, amelyet a csonka F-1-es futam okozott" - mondta Mosley. A kártérítés lehetőségét egyébként a Michelin már korábban felvetette: a francia gyár felajánlotta, hogy minden vasárnapi jegytulajdonosnak visszafizeti a jegy árát, és ezenfelül húszezer belépőt oszt szét az idei kilátogatók között a 2006-os futamra.
Szavazás
Szüksége is van erre a lépésre a Michelinnek, amely sokat vesztett jó híréből a tengerentúlon. Neves személyiségek léptek fel ellene, aminek Amerikában általában nem marad el a hatása. "Gondoskodom róla, hogy egyetlen családtagom és ismerősöm se tegyen Michelin gumikat az autójára" - mondta például Tony Stewart, a NASCAR Nextel-kupa 2002-es bajnoka. "Továbbra is a Michelint tartjuk a felelősnek a botrányért, azonban mi nem büntethetjük meg, nincs jogunk hozzá. A csapatokon keresztül viszont megtehetjük" - fogalmazott Mosley, kilátásba helyezve, hogy a gumiszállítás forradalmasításával ki tudják zárni a Michelint. Már vizsgálják a gyár korábbi F1-es defektjeit, és ha kiderül, hogy az abroncsok alkalmatlanok az F1-re, a későbbiekben csak a Bridgestone (vagy egy másik gyár) maradhat meg szállítóként.
Ez azonban még messze van, most végre mindenki megteheti, hogy kizárólag a hét végi Francia Nagydíjjal foglalkozzék. Magny-Cours várja a mezőnyt, amelyben ismét ott lesz Ralf Schumacher, aki már cseppet sem érzi indianapolisi falhoz csapódásának hatásait. Ô is részese lehet a futamnak, amely könnyen feledtetheti a két héttel ezelőtti kellemetlenségeket, és amelyen a csapatok elkezdhetik visszaszerezni a száguldó cirkusz jó hírnevét.
55. Francia Nagydíj, a 19 futamos Formula-1-es világbajnokság 10. állomása, Magny-Cours A menetrend. Péntek. 11: 1. szabadedzés, 14: 2. szabadedzés (tv: DSF, 17, 21 - felvételről). Szombat. 9: 3. szabadedzés (tv: DSF - élő), 10.15: 4. szabadedzés (tv: RTL, 11 - felvételről), 13: hivatalos időmérő edzés (tv: RTL, RTL Klub - élő). Vasárnap. 14: a verseny rajtja (tv: RTL, RTL Klub - élő)