"A Renault jobban teszi, ha valami meleg ruha után néz, mert jön a Jégember." Ez a költői "aranyköpés" nem mástól származik, mint a Mercedes motorsport-igazgatójától, a német Norbert Haugtól, aki Kimi Räikkönennek a Kanadai Nagydíjon aratott győzelme után elérkezettnek látta az időt arra, hogy nyíltan is hadat üzenjen a világbajnokságban Fernando Alonso révén egyéniben, illetve a konstruktőrök között is az élen álló francia csapatnak.
Kimi Räikkönen a célban – ez volt a finn pilóta ötödik győzelme, amelyből hármat az idén ünnepelhetett (fotók: Reuters)
Kimi Räikkönen a célban – ez volt a finn pilóta ötödik győzelme, amelyből hármat az idén ünnepelhetett (fotók: Reuters)
Kimi Räikkönen, a McLaren-Mercedes finn pilótája vasárnap este visszakapta a sorstól, amit a "láthatatlan kéz" a Nürburgringen elvett tőle. Két héttel ezelőtt a Jégembernek becézett 25 éves kiválóság vezető helyről a jobb első kerékfelfüggesztés törése miatt esett ki a versenyből (így Alonso ölébe hullott a győzelem), most viszont az egyébként pechesnek tartott pókerarcú északi sofőr szempontjából alakultak szerencsésen a dolgok. Kiesett ugyanis előle Giancarlo Fisichella, aztán Alonso "bucizta le" a jobb hátsó kerekével a pálya melletti betonfalat, végül pedig a Button balesete miatt beküldött biztonsági autó mögé tudott elsőként visszasorolni, köszönhetően annak, hogy előbb hívták ki a boxba tankolni, mint az akkor élen álló csapattársát, Juan Pablo Montoyát.
Mindettől függetlenül Räikkönen ismét remekül versenyzett, és győzelme jogosságához nem férhet kétség. Mint ahogyan ahhoz sem, hogy a McLaren-Mercedes - és ez most már talán megkockáztatható kijelentés - olyan autót épített a 2005-ös idényre, amely nemcsak hogy kiérlelt konstrukció, hanem alkalmas arra is, hogy világbajnokságot nyerjenek vele.
"Norbert (Haug) lelkesedése érhető - nyilatkozta a német vezető gyöngy gondolatairól Ron Dennis, a McLaren csapatfőnöke. - A hozzáállásunk egészen egyszerű: nem stratégiai szempontok szerint versenyzünk, mi azért versenyzünk, hogy nyerjünk."
"Indianapolisba is azzal az egyértelmű céllal megyünk, hogy megnyerjük a nagydíjat, és nem fogunk számolgatni. Ahhoz, hogy világbajnokok legyünk, még sokkal több futamon kell győznünk, és lesznek még hullámhegyek és hullámvölgyek, ez elkerülhetetlen."
Eközben Kimi Räikkönen arról beszélt, hogy ezen a hétvégén Indianapolisban még jobb teljesítményt vár magától és az autójától, mint amit Montrealban láthattak tőle.
"Elég erősek voltunk ezen a versenyen, de még erősebbnek kell lennünk. A kanadai nem kimondottan az a pálya, amely a legjobban fekszik a McLarennek. Montrealban visszaszereztem, amit az előző futamon elveszítettem, és a harc a bajnoki címért ismét nyílttá vált. Azért jöttem ide, hogy tíz ponttal távozzak, ezért igazán elégedett vagyok. Az első tankolásom után a kormányzással gondjaim voltam, amikor egyenesen haladtam, az autó balra húzott. Volt bennem némi 'déja vu' érzés a nürburgringi eset után, de végül is nem aggódtam. Arra gondoltam, ha eltörik, akkor eltörik."
"A rádión keresztül azt mondták - folytatta a Jégember -, hogy csináljam lazábban, de muszáj volt nyomnom a gázt, ezért a csapat azon fáradozott, hogy az optimális egyensúlyt megtalálja. A vége felé, Michael (Schumacher) feljött rám, de nem okozott túl nagy problémát."
Itt van vége Alonso versenyének: a spanyol pilóta kiszáll használhatatlan Renault-jából
Patrick Tambay egykori Formula-1-es pilóta a francia L’Equipe nevű tekintélyes sportújságban úgy vélekedett, hogy jelenleg a McLaren-Mercedes a legegységesebb és legstabilabb csapat a Formula-1-ben.
"Noha könnyű autójuknak köszönhetően Jenson Button és Michael Schumacher szerezte meg az első két helyet az időmérő edzésen, a rajtnál szinte állva hagyták őket, így elveszítették annak az agresszív, háromkiállásos taktikának a lehetséges előnyeit, amelyet elterveztek - mondta a pályafutása során a Renault és a Ferrari autóival is versenyző Tambay. - A Renault ezután elszalasztotta a lehetőséget, egyébként pedig már tizennégy nappal ezelőtt, a Nürburgringen is hátrányban volt a McLaren-Mercedesszel szemben. Az a benyomásom, hogy jelenleg a McLaren a legstabilabb és legegységesebb csapat. A bajnokság jelenlegi állása mindenesetre felveti a kérdést: lesznek-e csapatutasítások később a McLarennél."
Az egyéni világbajnokságban Fernando Alonso, a Renault spanyol pilótája 59 ponttal áll az első helyen, Kimi Räikkönennek 37 pontja van a második helyen. A gyártóknál szintén a Renault vezet 76 ponttal, a McLaren-Mercedes 63-mal követi a franciákat.
Futam a kaszinók között?
Flavio Briatore szerint a Formula–1 hamarosan visszatér Las Vegasba, ahol legutóbb 1982-ben rendeztek versenyt. A nevadai város küldöttjei Montrealban terepfelmérésen vettek részt, mert Bernie Ecclestone mindenképpen szeretné, ha még egy versenyt kapna az Egyesült Államok – méghozzá Las Vegas utcáin.
Pat Symonds, a Renault tervezési igazgatója mindenesetre nem aggodalmaskodik, szerinte nem változott semmi a korábbiakhoz képest.
"Fordult a kocka a Monacói Nagydíj után, majd újabb fordulat következett a Nürburgringen - magyarázta a szakember. - Kétségtelen, hogy a bajnokság kezd nagyon izgalmassá válni. Monte-Carlóban rosszul sikerült számunkra a verseny, de aztán visszavágtunk. Indianapolisban pedig ismét visszavágunk. Úgy érzem, hogy az amerikai pálya fekszik nekünk. Bízunk magunkban. A legnagyobb baj ezzel az eredménnyel az, hogy Indianapolisban az időmérő edzésen másodikként és harmadikként kell kihajtanunk a pályára." ---- Jenson Button balesetének a BAR brit pilótája mellett Juan Pablo Montoya volt a legnagyobb vesztese. A kolumbiai az élen haladt, tökéletesen alakult számára a futam, amelyen valószínűleg megszerezte volna idei első győzelmét, és felzárkózhatott volna a vb-pontverseny negyedik helyére. Ám midőn pályára gurult a biztonsági autó, a McLaren vezetői éppen akkor hívták be Montoyát a boxba, amikor elhaladt annak bejárata mellett. Így még egy kört kellett mennie, ami azt jelentette, hogy ha utána a boxba hajt, csak a mezőny végére állhat vissza, azaz a vezető körben legutolsóként, a hetedik helyen folytathatja.
Montoya bement a boxba, és amikor csapata végzett a tankolással, a mezőny pont a célegyenesbe ért a biztonsági autó mögött, a boxutca végén pedig a zöld lámpa pirosra váltott. Az is maradt, míg el nem haladt a teljes mezőny a boxkijáratnál, csakhogy ezt Montoya nem vette észre, és áthajtott a tiltó jelzésen. "A csapat hibázott, amikor nem szólt azonnal a safety car megjelenése után, és én is hibáztam, amikor nem láttam, hogy piros a lámpa. Ha nincsenek ezek a bakik, talán már a McLaren színeiben is futamgyőztesnek mondhatnám magam" - fogalmazott Montoya, akivel csapatvezetője, Ron Dennis is egyetértett.
Martin Whitmarsh, a team sportigazgatója viszont nem rejtette véka alá a büntetés mértéke miatti felháborodását. "Azt hittük, hogy Juan Pablo boxutcán áthajtásos büntetést kap, és erre már fel is készültünk. Nagyon jól versenyzett, ezért különösen megdöbbentünk a kizárásán. Ez nem csak a montreali versenyre volt hatással, Indianapolisban Montoya korán kezdi majd az időmérő edzést, ami tehát dupla büntetés. Nem tehetünk semmit, azonban el kell fogadnunk a döntést" - mondta Whitmarsh. ---- Csak ketten maradtak Fernando Alonso és Jarno Trulli kiesésével már csak két pilóta mondhatja el magáról, hogy teljesítette az idény eddigi valamennyi versenyét: Felipe Massa (10. hely, 10., 7., 10., 11., 9., 14., 4.) és Tiago Monteiro (16., 12., 10., 13., 12., 13., 15., 10.). A brazil és a portugál sofőr is pályafutása legjobb eredményét állította be Montrealban, utóbbi egyfelől azért érdemel plusz dicséretet, mert újonc, másfelől meg azért, mert a szerény technikájú Jordan-Toyotával indul.
A tízezredik fordulón is túl Rubens Barrichello a Kanadai Nagydíj 53. körében teljesítette karrierje 10 000. körét. Ô a negyedik, aki eljutott ilyen magasságokba (illetve messzeségekbe): Michael Schumacher 12 233, Riccardo Patrese 11 346, Alain Prost pedig 10 540 fordulót számlál.
McLaren, Williams: tovább Alonsónak és a Renault-nak egyaránt tízes, Juan Pablo Montoyának kilences pontszerző sorozata szakadt meg Kanadában, a McLaren (13), a Williams (12) és a Toyota (7) ugyanakkor tovább nyújtotta "pontos" szériáját.
USA-Finnország 33-30 Kimi Räikkönen vasárnapi sikerének köszönhetően a finn pilóták a 30. futamdiadalukat könyvelték el a száguldó cirkuszban, így Finnországot már csak három elsőség választja el az Egyesült Államoktól a nemzetek vonatkozó örökrangsorában.
Schumi a leghűségesebb Már egyedül Michael Schumacher az F1 leghűségesebb pilótája. A német 151. GP-jét futotta a Ferrari színeiben, míg David Coulthard eggyel kevesebb viadalon vett részt mclarenesként. ---- Spanyolország AS: "Alonso is ember, ő sem tévedhetetlen. Már elszoktunk az ilyen kellemetlen meglepetésektől." Marca: "Alonso feledhető versenye, az éllovas már Indianapolisra gondol." El Mundo Deportivo: "Újabb kudarc: Alonso Räikkönennek ajándékozta a győzelmet. Pedrosa vasárnap elhomályosította az F1-es pilótát."
Németország Bild: "Sajnáljuk, Schumi, de már nem hiszünk a címvédésben." Kicker Sportmagazin: "Räikkönen győzött, Montoya elszállt - vegyes érzelmek a Mercedesnél. A Renault-k kiesése megnyitotta a dobogóra vezető utat a Ferrarik előtt."
Olaszország La Gazzetta dello Sport: "Schumi viszszatért. Räikkönen begyűjtötte a győzelmet, a Ferrari pedig feltámadt." Corriere della Sera: "Schuminak ismét van oka nevetni." Liberta: "Meglepetés: két Ferrari a dobogón."
Nagy-Britannia Daily Mirror: "A nagy kavarodás közepette Michael Schumacher mesteri alakítással kaparintotta meg a figyelemre méltó második helyet." The Sun: "Button elszúrta, Kimi megnyerte. Schumacher végre versenyben volt az időmérőn és a futamon is. Még meglepő fordulatokat tartogathat ez a szezon." Daily Mail: "Kimi visszatérése. A finn újra nyílttá tette a versenyt, Button eljátszotta a nagy esélyt."