Elérkezett a Formula-1-rajongók várva várt napja: az ausztráliai Melbourne-ben felbőgtek az új szabályok szerint épített motorok, amelyeknek mostantól két versenyt kell majd kibírniuk. Az első szabadedzésen huszonnégy pilóta közül csak tizennyolc "kóstolta meg" úgy igazából a pályát, a menők közül Michael Schumacher, Kimi Räikkönen és Fernando Alonso is csak azért ült be az autójába, hogy mérhető eredmény nélkül aztán vissza is guruljon a boxba.
Első nekifutásra a Red Bull-Cosworth olasz újonca, Vitantonio Liuzzi volt a leggyorsabb, sőt olyannyira gyors volt, hogy 1:25,967 perces idejét a második gyakorláson is csak három pilóta tudta megjavítani.
"Az első pályán töltött órám elég jól sikerült, mert sikerült jelentősen előrelépnünk a tréning alatt - mondta a 24 esztendős olasz. - Megpróbáltam a tőlem telhető legjobb munkát végezni a csapattársaim számára, és nagyon örülök a dolgok ilyetén alakulásának. Az RB1-es nagyon jól reagált a változásokra, és úgy tűnt, minden nagyon rendben van. Mindenesetre a reggeli gyakorláson jobban mentek a dolgok, mint délután. Kár, hogy a második edzésen egy előzés miatt megpördültem, és ezzel ért véget a napom."
A második tréningen a McLaren-Mercedesek domináltak, a wokingi csapat mindhárom autója az első ötben végzett (a McLaren a gyengébb tavalyi szereplése miatt három autóval vehet részt a pénteki tréningeken). A spanyol tesztpilóta, Pedro De La Rosa és a finn Kimi Räikkönen az élen zárt, a kolumbiai Juan Pablo Montoya pedig az ötödik legjobb időt autózta.
A címvédő Ferrari csapatnál a hétszeres világbajnok Michael Schumachert kisebb elektromos problémák hátráltatták, ennek ellenére délután a negyedik legjobb időt autózta, hét tizedmásodperccel elmaradva Da La Rosától. Csapattársa, Rubens Barrichello kilencedik lett.
A Minardi autói ma még nem gurultak ki a pályára, egy bírósági döntésnek köszönhetően azonban holnap már részt vehetnek a szabadedzésen és az első kvalifikációs tréningen. Erről az ausztráliai Victoria állam Legfelsőbb Bírósága határozott. Azt nem tudni, hogy a holnapi időmérő edzések után hogyan alakul tovább a két Minardi sorsa.
Mint ismeretes, a faenzaiak a tavalyi szabályok szerint épített - de az idei biztonsági előírásoknak megfelelő - autókat neveztek be az Ausztrál Nagydíjra, de a csapatok közül a Ferrari és a Red Bull Racing nem adta a beleegyezését ahhoz, hogy a kocsik részt vehessenek a vasárnapi futamon.
Így látták belülről: Karthikeyan büntetése
Narain Karthikeyan (Jordan-Toyota) 86,2 km/órával hajtott ki a boxutcából, túllépte a megengedett 80 kilomléteres óránkénti sebességet, ezért a versenybíróság 6750 dollárra büntette meg.
A 28 éves indiai pilóta az első szabadedzésen műszaki problémák miatt nem tudott versenyképes időt autózni, délután azonban az istállón belüli összevetésben meglehetősen jól ment, ugyanis jelentős különbséggel verte meg mindkét csapattársát.
Michael Schumacher (Ferrari): "Mindig jóleső érzés visszatérni a pályára egy új szezon kezdetén. Elégedett vagyok az első nappal, majdnem sikerült a kitűzött menetrend szerint megvalósítanunk a programunkat. Csak kisebb elektromos problémáim voltak reggel, ezért vissza kellett mennem a depóba. Gyorsan megoldották a mérnökök, így nem veszítettünk sok időt. Végül is elegendő információhoz jutottunk, hogy ki tudjuk választani a megfelelő gumikat a hétvégére. Úgy érzem, jól sikerült megtippelnünk, kik lesznek a fő ellenfeleink, de a Red Bull és a Sauber autóinak eredményei egy kicsit engem is megleptek."
Kimi Räikkönen (McLaren-Mercedes): "Juan Pablo (Montoya) és én nem tudtunk annyi munkát elvégezni, mint amennyit szerettünk volna. Miután először kint voltam a pályán, átállítottuk a sebességváltó áttételeit, így aztán az első gyakorláson már nem is tudtam újra belülni az autóba. Szerencsére mindez nem befolyásolta a programunkat. Nagyon jó újra versenyezni, már várom, hogyan alakul a hétvége további része."
Juan Pablo Montoya (McLaren-Mercedes): "A pálya az idő előrehalatával egyre jobb. Tudatosan ügyeltem arra, hogy ne fussak túl sok kört, mert szerettem volna kímélni az autót. Sok mindenben Pedro (De La Rosa) visszajelzéseire hagyatkoztunk, hogy jól választhassuk ki a gumikat. Nagyon jó érzés itt lenni Ausztráliában az új csapatommal, várom a holnapot, mert szeretném látni, hol tartunk a többiekhez képest. Eddig úgy érzem, egészen jók vagyunk."
Jenson Button (angol, BAR-Honda): "Egyelőre nehéz megmondani, hol tartunk a többiekhez képest, de úgy érzem, a két edzés a tervek szerint alakult, és minden simán ment. Tudjuk, merre akarunk menni holnap, így összességében elégedett vagyok a mai nappal."
Mark Webber (ausztrál, Williams-BMW): "Túl vagyunk az első edzéseken, ami mindig jó dolog ilyenkor, az idény kezdetén. Sikerült összehasonlítanunk a különböző gumikeverékeket. A második tréningen volt némi gondunk az üzemanyag-adagoló rendszerrel, így elveszítettünk egy kis időt, de a szerelők gyorsan megoldották a problémát."
Fernando Alonso (spanyol, Renault): "Ahogyan az Melbourne-ben lenni szokott, a pálya most is csúszós volt az első napon, nem nagyon tapadt az autó, így nehéz volt megtalálni a megfelelő beállításokat. Egyelőre nem tiszta, milyen gumit kellene választanunk, de majd este kielemezzük az adatokat, hogy megtaláljuk a legjobb megoldást."
Ausztrál Nagydíj,
a 2005-ös Formula-1-es világbajnokság
első futama. Az első két szabadedzés eredményei: Első szabadedzés: |
1. Liuzzi | (olasz, Red Bull-Cosworth) | 1:25,967 |
2. De La Rosa | (spanyol, McLaren-Mercedes) | + 0,513 mp |
3. Zonta | (brazil, Toyota) | + 1,298 |
4. Montoya | (kolumbiai, McLaren-Mercedes) | + 1,458 |
5. Coulthard | (brit, Red Bull-Cosworth) | + 1,606 |
6. Massa | (brazil, Sauber-Petronas) | + 2,004 |
7. Webber | (ausztrál, Williams-BMW) | + 2,302 |
8. Trulli | (olasz, Toyota) | + 2,399 |
9. Button | (brit, BAR-Honda) | + 2,665 |
10. Klien | (osztrák, Red Bull-Cosworth) | + 2,867 |
11. Heidfeld | (német, Williams-BMW) | + 3,205 |
12. Barrichello | (brazil, Ferrari) | + 3,260 |
13. R. Schumacher | (német, Toyota) | + 3,318 |
14. Villeneuve | (kanadai, Sauber-Petronas) | + 3,365 |
15. Doornbos | (holland, Jordan-Toyota) | + 3,403 |
16. Szato | (japán, BAR-Honda) | + 5,397 |
17. Monteiro | (portugál, Jordan-Toyota) | + 6,381 |
18. Karthikeyan | (indiai, Jordan-Toyota) | + 12,208 |
Mért kör nélkül: Raikkönen (finn, McLaren-Mercedes), M. Schumacher (német, Ferrari), Fisichella (olasz, Renault), Alonso (spanyol, Renault), Friesacher (osztrák, Minardi-Cosworth), Albers (holland, Minardi-Cosworth)
Második szabadedzés: |
1. De La Rosa | (spanyol, McLaren-Mercedes) | 1:25,376 |
2. Räikkönen | (finn, McLaren-Mercedes) | + 0,300 |
3. Heidfeld | (német, Williams-BMW) | + 0,564 |
4. M. Schumacher | (német, Ferrari) | + 0,705 |
5. Montoya | (kolumbiai, McLaren-Mercedes) | + 0,851 |
6. Massa | (brazil, Sauber-Petronas) | + 0,981 |
7. Alonso | (spanyol, Renault) | + 1,186 |
8. Button | (brit, BAR-Honda) | + 1,235 |
9. Barrichello | (brazil, Ferrari) | + 1,263 |
10. Fisichella | (olasz, Renault) | + 1,291 |
11. Zonta | (brazil, Toyota) | + 1,432 |
12. Coulthard | (brit, Red Bull-Cosworth) | + 1,641 |
13. R. Schumacher | (német, Toyota) | + 1,786 |
14. Trulli | (olasz, Toyota) | + 1,819 |
15. Webber | (ausztrál, Williams-BMW) | + 1,953 |
16. Villeneuve | (kanadai, Sauber-Petronas) | + 2,137 |
17. Klien | (osztrák, Red Bull-Cosworth) | + 2,168 |
18. Szato | (japán, BAR-Honda) | + 2,515 |
19. Karthikeyan | (indiai, Jordan-Toyota) | + 2,792 |
20. Doornbos | (holland, Jordan-Toyota) | + 3,244 |
21. Liuzzi | (olasz, Red Bull-Cosworth) | + 3,550 |
22. Monteiro | (portugál, Jordan-Toyota) | + 4,295 |
Mért kör nélkül: Friesacher (osztrák, Minardi-Cosworth), Albers (holland, Minardi-Cosworth)