Litkey Farkas az új rekorder

Vágólapra másolva!
2004.07.04. 00:15
Címkék
Litkey Farkasnak sikerült véghez- vinne a bravúrt, és negyedszer is elsőként kormányozta célba csapatát Európa legrégebbi tókerülő versenyén, a 36. alkalommal kiírt balatoni Kékszalagon.
Litkey Farkas és csapata ért elsôként célba a 36. Kékszalagon, s miután a kapitány negyedszer gyôzött, e tekintetben csúcstartónak számít (Fotó: Mirko István)
Litkey Farkas és csapata ért elsôként célba a 36. Kékszalagon, s miután a kapitány negyedszer gyôzött, e tekintetben csúcstartónak számít (Fotó: Mirko István)
Litkey Farkas és csapata ért elsôként célba a 36. Kékszalagon, s miután a kapitány negyedszer gyôzött, e tekintetben csúcstartónak számít (Fotó: Mirko István)
Litkey Farkas és csapata ért elsôként célba a 36. Kékszalagon, s miután a kapitány negyedszer gyôzött, e tekintetben csúcstartónak számít (Fotó: Mirko István)
Litkey Farkas és csapata ért elsôként célba a 36. Kékszalagon, s miután a kapitány negyedszer gyôzött, e tekintetben csúcstartónak számít (Fotó: Mirko István)
Litkey Farkas és csapata ért elsôként célba a 36. Kékszalagon, s miután a kapitány negyedszer gyôzött, e tekintetben csúcstartónak számít (Fotó: Mirko István)
Az idei versenyre Siemens Mobile névre keresztelt Libera 11 óra 23 percnyi vitorlázás után futott be Balatonfüreden, és így a Nemere II 1955-ös időrekordját (10 óra 40 perc) ugyan nem írta át, egy másik csúcsot azért megdöntött, ugyanis péntek estétől Litkey az egyetlen magyar kapitány, aki négyszer – méghozzá egymás után – nyerte el az abszolút elsőnek, vagyis a leggyorsabbnak járó trófeát. Volt tehát mit ünnepelnie a csapatnak.
– Nagyon büszke vagyok erre a csúcsra, hiszen egyszer lehet nyerni szerencsével a Kékszalagon, talán még kétszer is, no de négyszer már tényleg jelentős teljesítmény. Ráadásul tavaly sem volt könnyű dolgunk, akkor a legfontosabb feladat a megfelelő hajó előkerítése volt, az idén meg két új és igen ígéretes vetélytárssal, a Szamuráj Jackkel és Blue Starral kellett számolnunk.
– Meglepte az "újoncok" remek szereplése?
– Nem, mert számítottunk rá, hogy jól fognak menni. Éppen ezért már most azon gondolkodom, hogy két év múlva, amikor ismét nyílt verseny következik, hogyan fogunk reagálni az új helyzetre. A Szamurájok ugyanis bebizonyították, hogy a Liberák is legyőzhetők.
– Az idejük, a közel egyórás előny elég megyőzőnek látszik.
– Ehhez azonban nagyon öszsze kellett szednünk magunkat. Bátran kijelenthetem, most kellett a legjobban vitorláznunk a győzelemért. No és a szerencse is mellénk állt, mert az, hogy Siófok után leállt a szél, nekünk kedvezett, hiszen Szemesig tetemes előnyre tettünk szert.
– Vagyis új hajót kell építeni kétezer-hatra?
– Lehet...
– Jövőre viszont még a hagyományos hajók Kékszalagja következik. A Lisával megpályázza az ötödik címet?
– Természetesen, mert véleményem szerint a Lisa abszolút versenyképes hajó, és ha ismét nyernénk, igazság szerint akkor lennék valódi rekorder, mert bár hivatalosan így is az vagyok, valójában Németh Pista bácsi is négyszeres szalaggyőztes, csak miután az utolsót egy német tulajdonú hajóval érte el, az akkori szabályok szerint azt nem hitelesíthették. Ezt a kitételt csak a nyolcvanas években törölték el. Ám ha sikerülne a tervem, Németh Pista bácsi teljesítménye előtt akkor is fejet kell majd hajtani, hiszen abban az időben kétévente volt Kékszalag, vagyis egyértelműen nehezebb volt nyerni.
Szombaton, a viadal második napján egyébként a Siemens Mobile kiváló teljesítménye mellett a másik két dobogósról beszéltek a legtöbbet a füredi vitorlástelepen. A Szamuráj Jack és Blue Star ugyanis mindjárt az első versenyén érmes lett. Az előbbiről az kell tudni, hogy a kormányos, Paulovits Dénes és egy 22 éves mérnökhallgató, Déry Attila terve alapján készült, és bemutatkozásként számos ideiglenes megoldása volt. Vagyis Paulovits szerint még sok tartalék maradt a hajóban. A Blue Star ausztál tervezésű hajó, amelyet két spartacusos fiatal, Ujhelyi-Gáspár Miklós és Majthényi Mátyás vásárolt meg Németországból. Leginkább az olimpiai programon szereplő 49-esre hasonlít, ám azzal ellentétben háromszemélyes, így a két tulaj Sükösd Balázzsal kiegészülve küzdötte végig a távot, és hagyta le többek között az egyik Liberát, az Azzardissimót.
A mostani Kékszalagon tehát a modern hajók játszották a fő- szerepet, az ő diadalukat hozta a verseny , ám jövőre újra a hagyományos építésűeké lesz a terep. Az idén egyébként ez utóbbi csoportból a Lisa bizonyult a legjobbnak, ötödik lett, de talán ennél is nagyobb szó a frissen felújított Siroccó kilencedik helye.

T–Mobile Nagydíj 36. Kékszalag, nemzetközi távolsági verseny, Balatonfüred
Abszolút végeredmény: 1. Siemens Mobile (kormányos: Litkey Farkas) 11:23:45. 2. Szamuráj Jack (Paulovits Dénes) 12:19:28, 3. Blue Star (K: Ujhelyi-Gáspár Miklós) 12:22:14
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik