Ma megkezdődik a tárgyalás Baumgartner Zsolt szponzorálásáról. A MOL Rt. képviselőinek és a versenyző menedzsmentjének csütörtökig kell megoldást találnia, mert január 15-én már át kell utalni az első részletet a faenzai csapat számára. Frank Tamás, Baumgartner menedzsere kedden még nem tudta, rá is szükség lesz-e a tárgyaláson, de a vele készült interjúnkból kiderül, elsősorban ő is csak reménykedni tud, hogy csütörtökig összeáll a versenyzéshez szükséges nyolcmillió dollár. Egyébként a MOL Rt. kedden bejelentette, hogy a Horvát Labdarúgó-szövetség szponzora lett, és a jaguaros Christian Klien esete rávilágított, nem csak Magyarországon történnek félreértések az F1-es pilóta szponzorálásáról.
Frank Tamás állítja, eddig csak pénzébe került Baumgartner Zsolt menedzselése (fotó: Farkas József)
Frank Tamás állítja, eddig csak pénzébe került Baumgartner Zsolt menedzselése (fotó: Farkas József)
– Lesz még miről tárgyalni szerda délután? – Nagyon bízom benne, miként abban is, hogy minden jóra fordult, és az összes akadály elhárul Baumgartner Zsolt Formula–egyes versenyzése elől – mondta Frank Tamás, a versenyző menedzsere. – Ha mégsincs gyors egyezség, előfordulhat-e, hogy az időnyerés reményében átutalják a Minardihoz az első, kétmillió dolláros részletet? – Ebben a történetben nem lehet va banque-ot játszani. Vagy együtt van a nyolcmillió dollár, vagy nincs üzlet. Köztes megoldás nem létezik. – Talán mégis. Mi van akkor, ha ön mond le időlegesen a részesedéséről? – Viccel? Miféle részesedésről beszél? – Azt írja az újság, hogy a pilóták menedzserei huszonöt-harminc százalékos részesedésért dolgoznak, azaz Frank Tamás már a Baumgertner Zsolt versenyzéséhez összeadott nyolcmillió dollárból is tisztes pénzhez jut. – Amelyik újság ezt írta, annak helyt kell majd állnia a cikkéért. Az igazság tudniillik az, hogy ez idáig egy fillért sem vettem fel a munkámért. Mostanáig kizárólag költségeim voltak azzal, hogy Baumgartner Zsolt ügyében eljártam, tárgyaltam, telefonáltam, utaztam. Félreértés ne essék, nem vagyok jó tündér: elsősorban az motivált, hogy legyen végre egy, a magyar színeket a világban képviselő Formula–egyes versenyző, ráadásul, ha magyar pilóta is rajthoz állhat a mogyoródi versenyen, alighanem több hazai szurkoló vált jegyet a Magyar Nagydíjra… – …a Hungaroring Sport Rt. korábbi elnöke, Berényi János ezt kétségbe vonta. – Amikor tavaly a szombati edzés napján kiderült, hogy Zsolt helyettesítheti a megsérült Ralph Firmant, a hazai drukkerek megrohanták a jegypénztárakat, és az RTL Klub közvetítésének nézettsége is megduplázódott. Miért ne lenne az idén is vonzó a hazai rajongók számára egy magyar pilóta a pályán? Ön szerint nem így van? – Rosszat biztosan nem tesz… – Na, ugye! Egyébként pedig sértett emberek nyilatkozataival nem foglalkozom. – Akkor térjünk vissza a pénzhez. Végül is felvehet jutalékot Baumgartnertől vagy sem? – Üzletember vagyok, a piacról élek, ha Zsolt karrierje beindul, attól természetesen én is hasznot remélek. Az sem titok, hogy a megalakulóban lévő gazdasági társaságban húszszázalékos részesedésem lesz, és ha ez a társaság nyereségesen működik, akkor jutalék formájában megkapom a részemet. – Egyelőre jutalom helyett bírálatot kapott, olyannyira, hogy vasárnap fel is ajánlotta a lemondását. – Én csak a MOL Rt. azon nyilatkozatára reagáltam, miszerint a cég bizalma megrendült Baumgartner menedzserében. S ha megrendült, rajtam ne múljon az üzletkötés, félreállok. Nincs abból semmi baj, ha a MOL-szerződés ügyében nem nekem kell letárgyalnom. Eddig is jobbára Baumgartner Antal ült le egyeztetni a partnerekkel.
A MOL a horvát futballt is támogatja
I. ZS.
A MOL Rt. kedden bejelentette, hogy megegyezett a Horvát Labdarúgó-szövetséggel (HNS), így 2005. december 31-ig, plusz egyéves opcióval szponzorálja fô támogatóként a szervezetet. Az olajipari vállalatot megkerestük, hiszen éppen a Baumgartner-ügy ideje alatt történt a bejelentés, amely több kérdést is felvetett. „Ez Baumgartner Zsolt szponzorálásától teljesen független üzleti szerzôdés, amelynek tárgyalása igen hosszú idôt vett igénybe, és a befejezésének idôpontja fatális véletlen miatt esett a Baumgartner-ügy idejére. A MOL politikája szerint azokban az országokban, amelyekben jelen van, a lehetô legsikeresebb sportágak képviselôit támogatja. Ez így van Szlovákiában és már Horvátországban is, ahol mindenkit a közelgô Európa-bajnokság tart lázban. Ráadásul a MOL működési területérôl csak Horvátország válogatottja jutott ki az Európa-bajnokságra” – nyilatkozta lapunknak Lukács Bea szóvivô. A MOL, amely hazánkban Baumgartner mellett többek között a Magyar Kajak-kenu-szövetséget, vitorlás- és raliversenyeket, valamint három, Dakar-ralin induló egységet szponzorál, Szlovákiában az Inter klubszövetséget, a Slovan jégkorongcsapatát is támogatja. Meghátrálást Horvátországban a világbajnoki selejtezôcsoportok sorsolása – a magyar és a horvát válogatott egymás ellen csatázik majd – sem okozott a tárgyalások során. „Kizárólag üzleti szempontok szerint döntöttünk, ráadásul a horvátok remek tárgyalópartnerek voltak. Egyébként az utánpótlás-nevelés feltételeinek megteremtése az egyik legfontosabb szempont a szerzôdésben, és a horvát szakemberek a megállapodás szerint segíteni fogják a korosztályos magyar válogatottakat edzôtáborokban” – mondta Lukács Bea.
– A lemondás felajánlásával mégis azt a látszatot erősítette, hogy jogosak az önt ért kritikák… – Milyen kritikák? Zsoltnak a MOL Rt. mellett négy további szponzora van. Miután a Jordan-ügylet kútba esett, valamennyi partnerünket értesítettük arról, hogy a Minardival egyeztetünk. El tudja képzelni, hogy éppen a legjelentősebb támogatónak felejtünk el szólni…? – Akkor mégis mi volt a baj? – Szerintem kommunikációs hiba történt. Nem több és nem kevesebb. Ne felejtse el: a MOL Rt. hosszú esztendők óta Zsolt támogatója, kimondatlanul is azzal a céllal, hogy a versenyző egy szép napon bemutatkozhat az elitkategóriában. Most miért hagyná veszni a befektetett pénzt? Ami pedig engem illet: én már a szándéknyilatkozat megszövegezésekor segítettem Baumgartnert, ha nem tetszett a szerepvállalásom, hónapokkal ezelőtt is szólhattak volna az illetékesek. – Azt azért ön is elismeri, hogy a Minardi mégsem ugyanaz a kategória, mint a Jordan… – Szinte semmi különbség nincs a két istálló között. Egyes statisztikák szerint, amelyek arról szólnak, melyik csapat hányszor ért célba, az egész mezőnyben a Minardi az ötödik helyen végzett, míg a Jordan motorhiba miatt jó néhányszor nem fejezte be a futamokat. Amúgy senki sem ígérte meg a MOL-nak a Jordant. – De hát éppen ön említette a szándéknyilatkozatot. – Nincs jogom arra, hogy a megállapodás részleteit közzétegyem, annyit azonban elárulhatok, hogy az egyes számú melléklet tételesen tartalmazza, hogy az autón és a pilóta ruházatán hol jelenik meg a szponzor reklámja. – S az nincs benne a szövegben, hogy melyik istállónál versenyez majd Zsolt? – Nincs. – Melyik volt nagyobb csalódás: amikor kiderültek a MOL Rt. fenntartásai, vagy amikor kizárták a labdarúgó-szövetség elnökségéből? – Ne hasonlítsuk össze a két ügyet. Meg aztán az MLSZ-ből nem is rúgtak ki, szándékosan teremtettem olyan helyzetet, hogy válásra kerüljön sor! A futball amúgy megérne egy külön misét. Az itteni közeg megfojtja azt, aki valamit tenni akar a sportágért. De inkább nem is mondom… – Mondja csak! – Csupán egyetlen példa: Lothar Matthäus szerződtetése még kósza ötlet sem volt, amikor felvetettem, hozzunk külföldi trénert a válogatott élére, mondjuk Berti Vogtsot vagy Johan Cruyffot. Általános felháborodás volt a válasz az elnökségben, s az ellenzők azt kérdezgették: mégis honnan vennénk erre a pénzt? Mondtam, írjuk be a szerződési feltételek közé, hogy a nyertes hozza el egy meccsre Pestre hazája nemzeti válogatottját. A német vagy a holland csapat vonzott volna annyi érdeklődőt, hogy a bevételből teljék a bér egy részére.
Tíz helyett 4.5 millió dollár Kliennek
Nem csak Baumgartner Zsolt szponzorálásában adódnak nézeteltérések, kedden a Red Bull, a jaguaros Christian Klien személyes szponzora jelentette be, hogy a korábban megjelent hírekkel ellentétben nem tíz-, hanem négy és fél millió dollárral támogatja pártfogoltját. Helmut Marko, a Red Bull motorsport-tanácsadója csak most tájékoztatott a szponzorálás összegéről, amely jóval elmarad az eddig ismert összegtől. "Ha bárki figyelmesen megnézi a logók értékét, akkor rájön, hogy szó sem lehet tízmillió dollárról" – szögezte le a konzultáns. David Pitchforth, a Jaguar főnöke elárulta, a csapat nem a pénze miatt szerződtette a német Formula–3-as bajnokságban ezüstérmet szerző osztrákot. "Christiant a tehetsége, s nem támogatói háttere miatt szerződtettük. Ám az is igaz, hogy a Christian által hozott szponzori pénz mindenkinek jó, és a segítségével egyre jobb lehet az autónk" – mondta Pitchford.
– Azért Angyalföldön sem csak dicsérik a nevét. – Akkor csak annyit az oly sokat támadott, általam a Fáy utcába hozott Vasas-edzőről, Szlavko Kovacsicsról, hogy ő mostanság az osztrák válogatott másodedzője, Hans Krankl kapitány jobbkeze. Nekik valami miatt megfelel a szakmai tudása… A Vasas egyébként nekem csak pénzembe került. A futball-kft. a mai napig is adósom, holott jogerősen pert nyertem. – Visszatér még itthon a futballba? – Azt tartja a mondás: sohase mondd, hogy soha. Most mégis azt mondom: soha. – Arról a hírről azért elmondja még a véleményét, hogy kedden bejelentették: a MOL Rt. lett a horvát labdarúgó-válogatott szponzora? – Minden cégnek joga eldönteni, kit szponzorál. – Diplomatikus… Igaz, szerda délután sorsdöntő egyeztetés következik Baumgartner ügyében. Ön is ott lesz a tárgyalóasztalnál? – A minisztériummal történő egyeztetés után dől el, kik lesznek a tárgyalók. Ha szükség van rám, részt veszek a megbeszélésen. De már említettem: nem ragaszkodom a részvételhez.
Kondor László, a közvetítő még semmiről sem tud
SZ. G., R. B.
A GYISM a korábbi kormányhatározat alapján megalakítandó gazdasági társaság ügyvezető igazgatójának Kondor Lászlót jelölte, akit a MOL Rt. és a Baumgartner-menedzsment közötti közvetítéssel is megbízott – az első ilyen tárgyalásra ma lesz, s elég feszített tempót igényel a megegyezés, hiszen holnapig kell átutalni az összeg első részét jelentő kétmillió dollárt a Minardinak. Csakhogy úgy tetszik, a közvetítő egyelőre nem tudja, miről kellene közvetítenie a felek közt, hiszen sem az eddigi megállapodás tartalmát, sem a felek álláspontját nem ismeri. "Korábban a MOL-lal és a Minardival is Baumgartner Zsolt menedzserei tárgyaltak, a felmerült kifogásokat csak a sajtóból ismerem" – mondta lapunk kérdésére a menedzser. Kondor László azt sem tudta megmondani, hogy a mai egyeztetésen kik vesznek részt, mert mint említette, egyelőre ez a kérdés is szervezés alatt áll. A sportmenedzser arról sem tudott felvilágosítást adni, hogy Baumgartner Zsolt képviselői részt vesznek-e egyáltalán az egyeztetésen – ennek ellenkezője persze furcsa lenne, hiszen akkor kivel egyeztetnek? (Legalább nem lesz vita, tehetnénk hozzá gonoszul…) A MOL részéről várhatóan azért lesz kompetens személy, hiszen Kondor László a megbeszélésről annyit elárult, hogy meghallgatja az olajtársaság álláspontját az ügyben… A leendő ügyvezető hozzátette: neki akkor lesz tényleges szerepe, ha a MOL és a Baumgartner-menedzsment között megszületik az egyezség, ez esetben ugyanis létrejön a nevezett gazdasági társaság, amely a Minardin található alábbi reklámfelületeket és egyéb jogokat értékesíti. Most azonban a hazai Minardi szurkolói klub elnöke azt sem tudta megmondani, létezik-e "B-terv" arra az esetre, ha holnapig nem sikerül megállapodni a MOL-lal ("Megteszünk minden tőlünk telhetőt…"), illetve egyáltalán kinek kell átutalnia a Minardi számlájára a kétmillió dollárt… Ami a konkrét reklámfelületeket illeti: lapunk információi szerint a csapat mindkét – a pénteki edzésen három – autóján a pilóta mögött három helyen, az első kerék mögötti légterelőn és a mellékelt illusztráción lilával jelölt területeken hirdethetnek a támogatók. Szintén lilával jelöltük a versenyző overallján megvásárolható felületeket. Ezenkívül a pilóták és a szerelők sisakján, utóbbiak overallján, a csapattagok által viselt ingen, baseballsapkán, sőt az istálló boxában és kamionján is feltűnhetnek a versenyzőt támogatni kívánó cégek. A hirdetési felületeket árkategóriához kötött csomagokban vásárolhatják meg a támogatók.