A Mitsubishi újfent megmutatta

Tóth anita jelenti NemábólTóth anita jelenti Nemából
Vágólapra másolva!
2004.01.09. 22:29
Címkék
Egy motoros száguldott tova a sivatagban, és a tízévesforma, kis fekete fiúcska rámutatva megkérdezte: "Ez volt Michael Schumacher?" A nemleges válaszra kicsit elkenődött, és odébbállt. Legalább az stimmelt, hogy mindketten technikai sportban gondolkodtunk.
Maszouka ugyan elsôként érkezett Nemába, de az összetettben nem tudta jelentôsen megközelíteni az élen álló Peterhanselt
Maszouka ugyan elsôként érkezett Nemába, de az összetettben nem tudta jelentôsen megközelíteni az élen álló Peterhanselt
Maszouka ugyan elsôként érkezett Nemába, de az összetettben nem tudta jelentôsen megközelíteni az élen álló Peterhanselt
Maszouka ugyan elsôként érkezett Nemába, de az összetettben nem tudta jelentôsen megközelíteni az élen álló Peterhanselt
Maszouka ugyan elsôként érkezett Nemába, de az összetettben nem tudta jelentôsen megközelíteni az élen álló Peterhanselt
Maszouka ugyan elsôként érkezett Nemába, de az összetettben nem tudta jelentôsen megközelíteni az élen álló Peterhanselt
Nos, a Dakar sok mindenhez hasonlítható, de a Formula–1 steril, csillogó világához a legkevésbé sem. Főleg akkor, ha kitör a homokvihar. Már-már úgy tűnt, megússza a mezőny, hiszen Tidzsikdzsában csak afféle homokviharocska volt, de Nemában már tombolt a szél. Előkerültek a búvár- és síszemüvegek, pedig közel s távol se víz, se hó nem volt fellelhető. No és megjelentek a helyiek is, akiktől hosszas alkudozás után cigarettát, ezüstöt, kendőt és zuhanyozási lehetőséget vásárolhatott, aki akart. Az utóbbi ajánlat kecsegtető volt ugyan, de nem sokan vették igénybe, félő volt ugyanis, hogy a víz és a homokvihar elegye levakarhatatlan sárréteget hoz létre az ember bőrén.
Senki sem irigyelte a versenyzőket, akik ráadásul éppen ezen a napon teljesítették az idei Dakar leghosszabb (736 kilométeres) szelektív szakaszát. Kemény feladat. Pedig már az előző nap is jó néhány "áldozatot" követelt: 21 motoros, 18 autós és négy kamionos esett ki a Tidzsikdzsába vezető úton. Két korábbi Dakar-győztes is köztük volt: Sinozuka Kendzsiro és Edi Orioli – az idén mindketten egy-egy félgyári csapat színeit képviselték. Ide kapcsolódó hír, hogy Jutta Kleinschmidtet első körben kizárták a versenyből, mert a csapata motort cserélt a Touaregen, és ez a szabályok szerint tilos, viszont a német hölgy fellebbezett a döntés ellen, így folytathatja a viadalt, amelynek a végén döntenek az ügyében.
De nézzük most már, mi történt a pénteki napon.
Az autósoknál a Mitsubishi két toppilótája, Maszuoka Hirosi és Stéphane Peterhansel kétséget sem hagyott afelől, hogy ki "az úr a háznál" – fényévekkel előzték meg ellenfeleiket. Már rég lezuhanyoztak a táborban (a szél estére elfogadhatóvá szelídült, úgyhogy már nem kellett tartani az iszappakolástól), mire a mögöttük jövő megérkezett. A harmadik helyet a Dakar egyetlen női győztese, Jutta Kleinschmidt szerezte meg, aki a motorcsere óta szinte szárnyal.
A Nissan-alakulat tagjai közül ketten technikai gondokkal küszködtek, Ari Vatanen a váltóval, Colin McRae a kuplunggal szenvedett – mindketten rengeteg időt veszítettek a szervizkamionra várva.

A Dakar mint célpont

A Dakar mezônye jó célpont. Az utóbbi években is láthattunk erre példákat, és sajnos az idén is fegyveresek fenyegetik az indulókat. Azt egyelôre nem tudni, kifélék, mifélék, de Franciaországból érkezett a hír: a mali hadsereg nem tudja kontrollálni a Mopti környékén „garázdálkodó” csoportokat, így tanácsos, ha a járművek elkerülik a városnak még a környékét is.
Ezért aztán a rendezôség péntek délután úgy döntött: két szelektív szakaszt töröl a programból: az elkövetkezô két napot Nema és Bamako (Mopti teljesen kimarad az útvonalból), valamint Bamako és Bobo Dioulasso között a mezôny összekötô szakaszként teljesíti. Vagyis ezeken az útvonalakon végig kell menni, de senkinek sem mérik az idejét, ráadásul mindenki akkor indul és érkezik meg, amikor akar.
A motorosokat az elsô napon repülôgéppel szállítják (három hatalmas gép várhatóan háromszor fordul majd), de az autósokat és a kamionosokat sem fenyegeti veszély, hiszen Moptinak még csak a közelébe sem kell menniük. A két nap elteltével hétfôn a tervezett pihenônap következik, majd pedig a verseny az eredeti program szerint folytatódik tovább.
Nem ez az elsô alkalom, hogy fegyveres csoportok fenyegetik a Dakart: 1999-ben 12 jármű (többnyire autók és kamionok) sérült meg, amikor szakadárok lôttek a mezônyre, egy évvel késôbb pedig öt napot töröltek fegyveres fenyegetettség miatt, és a mezônyt repülôgépekkel szállították el a veszélyeztetett területrôl.
A motorosoknál Cyril Despres újra szakaszt tudott nyerni, és ezzel felzárkózott az összetett negyedik helyre (sikerét annak köszönhette, hogy külön utakat járt, miközben a többiek eltévedtek). Az öszszetettben továbbra is a spanyolok kedvence, Joan Roma vezet, aki az előző évektől eltérően, amikor nagyon idegesen motorozott, most rendkívül kiegyensúlyozottnak látszik. Persze, azért nagyon nyugodt nem lehet, hiszen mindössze három és fél perc az előnye a címvédő Richard Sainct-kel szemben, aki napok óta fájó könyökkel motorozik. A háromszoros Dakar-győztes bevallotta: időnként túllép lehetőségei határán, és tart tőle, hogy a verseny végén fizeti meg ennek az árát. Volt, akinek már most "fizetni kellett" – Jean Brucy a harmadik helyről esett ki, mert bukott, és eltört a jobb válla. Ugyancsak megsérült az előző napokban remek részeredményeket produkáló amerikai Harden, neki a bokája tört el.
Az elkövetkezendő két napban mindenkinek lesz egy kis ideje a pihenésre. Az éllovasok természetesen örülnek ennek, míg a hátrányban lévők inkább versenyeznének.

26. Dakar-rali
9. nap, Tidzsikdzsa–Nema (összekötő szakasz: 34 km, szelektív szakasz: 736 km). Autósok:
1. Maszuoka Hirosi, Gilles Picard (japán, francia, Mitsubishi Pajero Evo) 9:03:43, 2. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 18:32 p h., 3. Kleinschmidt, Pons (német, olasz, Volkswagen Touareg) 45:07 p h., 4. Schlesser, Lurquin (francia, belga, Schlesser-Ford) 1:11:18 ó h., 5. Alphand, Magne (francia, BMW X5) 1:28:03 ó h., 6. Saby, Stevenson (francia, brit, Volkswagen Touareg) 1:40:59 ó h.
Motorosok: 1. Cyril Despres (francia, KTM LC4) 9:34:33, 2. Cox (dél-afrikai, KTM LC4) 3:24 p h., 3. Sainct (francia, KTM LC4) 21:39 p h., 4. Esteve Pujol (spanyol, KTM LC4) 23:24 p h., 5. Ullevalseter (norvég, KTM 660) 23:36 p h., 6. Lundmark (svéd, KTM 660) 24:07 p h.
Az állás 9 nap után. Autósok: 1. Stéphane Peterhansel 28:16:20, 2. Maszuoka 1:04:00 ó h., 3. Schlesser 2:22:28 ó h., 4. Alphand 3:59:38 ó h., 5. Saby 5:19:55 ó h., 6. el-Attija, Bartolom (katari, Mitsubishi Pajero) 8:01:42 ó h.
Motorosok: 1. Joan Roma (spanyol, KTM LC4) 31:05:35, 2. Sainct 3:33 p h., 3. Cox 28:21 p h., 4. Despres 44:54 p h., 5. Ullevalseter 58:20 p h., 6. Lundmark 1:01:05 ó h.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik