Folytatódó Mitsubishi-uralom?

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2003.12.27. 22:05
Címkék
A Dakar életforma. Nem csupán egy verseny, sokkal több annál. Az elszánt, kitartó és kicsit őrült emberek viadala, amely próbára teszi a testet és a lelket egyaránt. Nincs még egy olyan verseny (legalábbis a technikai sportokban), amely tizennyolc napon át tart, amelynek során 11052 kilométert tesznek meg a résztvevők.
A Mitsubishi-istálló az utóbbi három évben esélyt sem adott az ellenfeleknek, és az idén is a Pajerók a viadal legfôbb favoritjai
A Mitsubishi-istálló az utóbbi három évben esélyt sem adott az ellenfeleknek, és az idén is a Pajerók a viadal legfôbb favoritjai
A Mitsubishi-istálló az utóbbi három évben esélyt sem adott az ellenfeleknek, és az idén is a Pajerók a viadal legfôbb favoritjai
A Mitsubishi-istálló az utóbbi három évben esélyt sem adott az ellenfeleknek, és az idén is a Pajerók a viadal legfôbb favoritjai
A Mitsubishi-istálló az utóbbi három évben esélyt sem adott az ellenfeleknek, és az idén is a Pajerók a viadal legfôbb favoritjai
A Mitsubishi-istálló az utóbbi három évben esélyt sem adott az ellenfeleknek, és az idén is a Pajerók a viadal legfôbb favoritjai
A kapuk mindenki előtt nyitva állnak – van, aki egy szál motorral, segítség nélkül vág neki a sivatagnak, és este úgy alszik el, hogy magához öleli a versenygépét, mert az az összes vagyona. Mások több tízmilliós technikát állítanak csatasorba, van egy-két szervizkamionjuk, mégis az "amatőrkategóriában" versenyeznek. Az elitet ugyanis itt is (csakúgy, mint a raliban) a gyári versenyzők jelentik. A világ legjobb terepjáróit vezetik, nyolc-tíz szervizkamion áll a rendelkezésükre (természetesen ez csapatonként értendő), este masszőr várja őket a táborban.
Más élet ez – gondolhatnánk, ugyanakkor ha azt látja az ember, hogy ezek az élversenyzők ugyanúgy a központi sátor szőnyegén vacsoráznak és ugyanazt kapják, amit a "pórnép", akkor mégiscsak úgy érzi, jól van ez így.
Persze, gyári versenyzőnek lenni kiváltság. Mert ezek a csapatok nagyságrendekkel magasabb összegekkel gazdálkodnak, és a szervizhátterük is sokkal jobb az amatőrökénél. Legyőzni őket – akár csak egy-egy szakaszon is – szinte lehetetlen.
A gyári csapatok befolyására jellemző, hogy nyomásukra a rendezők engedtek a központi kerékfújórendszer tekintetében: noha néhány héttel ezelőttig még élt az a verzió, hogy a fent említett alkatrész használata tilos a mostani Dakaron (lassította volna a mezőnyt, hiszen a különböző talajtípusok találkozásánál a versenyzőknek ki kellett volna szállniuk, leengedniük és felfújniuk a gumikat), ám utóbb mégis engedélyezték. Ez csak azoknak kellemetlen, akik egész évben e nélkül autóztak, hogy szokják az érzést, és emiatt értékes helyezéseket veszítettek például a Vk-futamokon.
A gyári csapatok közül egy sem volt ilyen, talán ők végig tudták, hogy az új szabály megvalósíthatatlan, tehát biztos nem vezetik be a 2004-es Dakaron.

Az autósoknál a Mitsubishi még mindig jelentős előnyben van a vetélytársakhoz képest, a gyár sportigazgatója elmondta: azért nem adnak bérbe egyet sem az új Pajerók közül, mert az ellenfelek bármennyit megadnának azért, hogy benézhessenek a motorháztető alá.
A csapat összeállítása nem sokat változott: Stéphane Peterhansel újra megpróbálja beállítani Hubert Auriol rekordját, tehát a hat motoros győzelem után megpróbál végre autóval is nyerni a Dakaron. Már tavaly is nagyon közel állt ehhez, az első naptól kezdve az utolsó előttiig vezetett az abszolútban, utóbb azonban egy technikai hiba megakadályozta a végső sikerben. Az egyik csapattársa a címvédő Maszuoka Hirosi lesz – a mosolygós japán elsőre úgy néz ki, mintha a világ legnyugodtabb embere lenne, a versenypályán azonban úgy száguld, mintha ezer ördög üldözné. Az idén már a korábbi ralivilágbajnok Miki Biasion is megkapja az új Pajerót, a régebbi (de a tavalyi tapasztalatok szerint semmivel sem lassúbb) modellt pedig Andrea Mayer irányítja. Érdekesség ezzel kapcsolatban, hogy az utóbb említett hölgy autója képviseli majd az alkatrész-utánpótlást: ez azt jelenti, hogy ha a toppilóták közül bármelyik autója megáll, akkor Mayer kocsijából szedik ki a javításhoz szükséges alkatrészt, és a tavalyig motorral küzdő hölgy várja meg a szervizkamiont. Érdekesség, hogy a mitsubishisek még azt a luxust is megengedhették maguknak, hogy ne nevezzék újdonsült Világkupa-győztesüket, a portugál Carlos Sousát.
A Nissan újabb sztárt igazolt: az Európa Parlament finn tagja (négyszeres Dakar-győztes!), Ari Vatanen után egy másik ralivilágbajnok, Colin McRae szerződött az istállóhoz. Igaz, a francia szervezők még nem tudják tökéletesen leírni a nevét (ki az a Colin McRae?!), és finnek titulálják a nevezési listán, de nem nagy botorság azt jósolni, hogy hamarosan kénytelenek lesznek majd megtanulni, ki is ez a vehemens skót. (A hírek szerint az első teszteken mindenki csak kapkodta a fejét McRae gyorsaságát látva. Eddig is gondolták, hogy gyors, no de ennyire…!) Persze, a Nissan-csapat nem mondott le tavalyi felfedezettjéről, a dél-afrikai Giniel de Villiersről, aki az utóbbi évek egyik legtehetségesebb fiatal terepralisa.
A BMW színeiben a korábbi alpesisí-világbajnok, Luc Alphand mellett ismét szerephez jut Gregoire de Mevius, a korábbi N-csoportos ralivilágbajnok. Ha hinni lehet a pletykáknak, akkor Alphand-nak az idén nem kell betöltenie a kiszolgáló szerepét De Mevius mellett, és ha ez így van (erre utal, hogy jobb rajtszámot kapott, mint a belga), akkor nem csak egy-két szakaszgyőzelemre számíthatunk tőle.
A Volkswagen női párosa, Jutta Kleinschmidt és Fabrizia Pons a Tuareggel most már egy kicsit jobb részeredményeket szeretne elérni, mint tavaly (a csapattárs Bruno Saby) és a pilóta hölgy egykori élettársa, Jean-Louis Schlesser is több babérra vágyik a tavalyi "leégés" (tűz ütött ki a Buggyjában, amely aztán porrá hamvadt) után.
A motorosok mezőnyében garantálható a KTM győzelme. Ezt azért lehet ennyire biztosra mondani, mert egyetlen másik gyár sem képviselteti magát akkora erőkkel, mint az osztrák. A legendás Dakar-győztesek, mint a BMW, a Honda a Cagiva vagy a Yamaha az utóbbi időben egyszerűen nem érdeklődnek a sivatagi show iránt, hanem inkább más szakágakban próbálnak szerencsét. Persze, lehet, hogy az idén fordul a kocka. A Yamaha ugyanis benevezett a viadalra egy félgyári motort, a francia David Fretigné irányításával. A gép különlegessége, hogy kétkerékhajtású – ilyennel pedig még nem versenyeztek a Dakar történetében. Szóval, jön a Yamaha egy 450 köbcentis géppel, ám a győzelemre őszintén szólva nincs túl sok esélye.
Noha a Dakaron senki sem mehet biztosra, a KTM-siker kockázat nélkül megjósolható. Az már más kérdés, és szinte lehetetlen előre megmondani, hogy a márkát az idén ki viszi győzelemre, ugyanis rendkívül jó képességű pilóták (jó néhány korábbi Dakar-király) állnak rajthoz. A címvédő Richard Sainct mellett Fabrizio Meoni, Joan Roma és Cyril Despres is esélyes a végső sikerre, de lehetnek titkos befutók is.
Legfrissebb hírek

Idényzáró légióskörkép: Szoboszlai több mutatóban az élen, de nem ő töltötte a legtöbb időt a pályán

Légiósok
2 perce

Kilenc olimpiai bajnok érkezése már biztos a Gyulai István Memorialra

Atlétika
4 perce

Férfi kézilabda: Bartha Csaba nem akarta megfosztani Xavier Pascualt az olimpiai álmától

Kézilabda
13 perce

Debrecenben rendezik meg az V. Nemzeti Összetartozás Labdarúgó Tornát

Minden más foci
32 perce

Két távozót jelentett be a Kisvárda

Labdarúgó NB I
58 perce

Az FTC-től igazolt korosztályos válogatottat a Kecskemét – hivatalos

Labdarúgó NB I
1 órája

Fucsovics a főtábla küszöbén Wimbledonban

Tenisz
1 órája

Bad Homburg-i tenisztorna: Babosék az elődöntőben

Tenisz
1 órája
Ezek is érdekelhetik