Azzal, hogy a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) bejelentette, újabb esélyt ad Montrealnak a 2004-es F1-es versenynaptárba kerülésre, ráijesztett azokra, akik még nem véglegesítették a saját versenyük rendezését. Elsősorban Bahrein és Kína retteghet, hiszen a most épülő pályákban könnyebben talál kifogást az FIA biztonsági delegátusa, mint azokban, amelyek már évek óta vendégül látják a száguldó cirkusz mezőnyét.
A 18 futamos idényt elsôsorban a szerelôk nyugodt magánéletéért aggódók ellenzik
A 18 futamos idényt elsôsorban a szerelôk nyugodt magánéletéért aggódók ellenzik
A legtöbb érv ugyanis az ellen szól, hogy 18 futamos legyen a világbajnokság. A Formula–1 54 éves történetében még sohasem rendeztek 17-nél több versenyt, mert az már a múlt század derekán megfogalmazott alapítólevélben benne volt, hogy legfeljebb ennyi futamra utaznak el a pilóták. A Concorde-szerződés ezt a pontot azzal egészítette ki, hogy ha mégis 17 futam fölé menne a Formula–1 egy idényben, akkor minden csapatnak több olyan gárdát kellene kialakítania, amely a versenyekre jár. Az emberi állóképesség ugyanis nem határtalan, és a Formula–1-es csapatok javarészt családos embereket alkalmaznak, akik számára fontos, hogy néha otthon legyenek szeretteikkel. Az F1 szereplői ugyanis hatalmas távolságokat tesznek meg idényenként, ezért a csapatoknak kell eldönteniük, hogy ezt figyelembe véve elfogadják-e a kibővített versenynaptárat. Ebben a kérdésben nem is dönthet más, hiszen a szabályalkotók nem tudják pontosan, milyen kéthetente teljes felszereltséggel átutazni fél Európát vagy a fél világot. Max Mosley és Bernie Ecclestone egykor maga is F1-es csapatnál dolgozott, de manapság már csak néhány versenyre látogat el. Ecclestone egyébként maga is ellenzi a 18 versenyes szezont, de ő nem a szerelőket félti, hanem úgy vélekedik, a több verseny esetleg unalmassá teszi a sorozatot, ami egyáltalán nem használ a Formula–1-nek. Továbbá az sem mellékes, hogy a versenyek számának növelésével a költségek is megnőnek, az F1-nek azonban éppen az ellenkezője a célja, a kiscsapatok csak akkor maradhatnak talpon, ha csökkennek a kiadások. A kanadai versenyt egyébként a nyáron amiatt törölték a 2004-es versenynaptárból, mert az észak-amerikai országban betiltották a dohányreklámokat. Emiatt Kanadában jelentős bevételtől esnek el a gárdák, de már több, dohánygyár által szponzorált istálló jelezte, hogy a montreali futamra úgy is érdemes elutazni, hogy törlik az autók oldaláról a feliratokat. A helyiek az F1 távozásával jelentős pénzről lennének kénytelenek lemondani, ezért feltehetően vállalják, hogy minden érintett csapatnak (Ferrari, Jordan, BAR, Renault és McLaren) fizetnek körülbelül kétmillió dollár kompenzációt. "Örülünk, hogy Montreal feltételesen visszakerült a versenynaptárba, de még rengeteg részletet kell tisztázni, mielőtt biztossá válik a rendezés. A pénzügyi feltételekről még meg kell egyezni, azután jelenthetjük ki, hogy lesz Kanadai Nagydíj 2004 júniusában” – mondta Normand Legault, a montreali futam igazgatója. Bahreinben áprilisban rendeznek versenyt, a szervezők pénteken közölték, hogy a pálya építése a tervezett módon és időben halad, és már húszezer jegy gazdára talált. "Minden a legnagyobb rendben zajlik, nincs okunk aggodalomra. Még az iraki háború alatt sem álltunk le a munkával. Az övezetünkben óriási izgalommal várják a versenyt, ezt jelzi, hogy itthon és a szomszédos országokban is szépen fogynak a jegyek. A futamot hirdető road-show-k nagyon népszerűek, rengeteg embert vonzanak” – nyilatkozta Favaz bin Mohamed el-Haifa sejk, a szahiri pálya első embere. Az el-Manámától délnyugatra fekvő, 150 millió dolláros aszfaltcsík lelátóin 70 ezer ember fér majd el. Kínában 240 millió dollárból építik meg a sanghaji ringet, amely szeptemberben fogadja majd a mezőnyt. A pályát meglátogatta Jenson Button és David Richards, a BAR versenyzője és csapatfőnöke. "Nagyon tetszik a pálya, amely közepes sebességű lesz, sok előzési lehetőséggel. Még sohasem voltam Kínában, nagyon meglepett, mennyire szeretik itt is a Formula–1-et. Sok szurkolómmal találkoztam, nagyon várom, hogy előttük versenyezzek ezen a kiváló pályán” – fogalmazott Button. Richards lehetséges kínai szponzorokkal találkozott, és természetesen ő is megnézte a versenyhelyszínt. Elmondta, nagyon sokat vár a Jacques Villeneuve helyére szerződtetett Szato Takumától, és hogy az új rendszerű péntekeken Anthony Davidson vezeti majd a harmadik BAR-Hondát. Ismeretes, az FIA elfogadta a versenyek új lebonyolítási rendjét, amelynek része a pénteki kétszer egyórás tréning. Ezeken a Ferrari, a Williams, a McLaren és a Renault két-két autót szerepeltethet, a többiek három négykerekűt indíthatnak, azaz összesen 26 autó körözhet egyszerre a pályán – 1994 óta először.