Bár a pilóták pontversenyében az elsőség sorsa már szinte biztosan eldőlt Michael Schumacher javára, az idényzáró Japán Nagydíjra is maradt jó néhány nyitott kérdés. Az egyéniben a második helyért hatalmas csatát vív majd a még az elsőségre is esélyes Kimi Räikkönen (83 pont) és a vb-címről Indianapolisban lecsúszó Juan Pablo Montoya (82), míg a negyedik helyért Ralf Schumacher (58) Rubens Barrichellóval (55) és Fernando Alonsóval vív majd meg.
Michael Schumacher esôben körönként két másodpercet ver michelines ellenfeleire
Michael Schumacher esôben körönként két másodpercet ver michelines ellenfeleire
A konstruktőrök között a vb-cím esélyeiről nehéz jósolni, hiszen a Ferrari (147) csak hajszállal előzi meg a Williamst (144). A csapatok versenyében az ötödik helyért, azaz a középmezőny legjobbja címért is hatalmas csata várható, hiszen a Saubert (19) szorosan követi a BAR (18) és a Jaguar (18), és nincs messze a Toyota (14) és a Jordan (13) sem. A második helyért folyó csatáról sem Räikkönen, sem pedig Montoya nem beszélt Indianapolisban, mindketten a Schumi győzelme okozta csalódottságuknak adtak hangot. A finn elmondta, mindent megtesz a győzelemért, hátha éppen Szuzukában ér véget Schumacher 37 futam óta tartó, műszaki hiba mentes sorozata. Montoya és társa, Ralf inkább a Williams csapatdiadaláért hajt majd, Sir Frank Williams számára ugyanis ez mindennél fontosabb. "Nagyon reméljük, hogy Szuzukában nem fog akkora szerepet játszani az időjárás, mint az Egyesült Államokban” – mondta Mario Theissen, a BMW sportigazgatója. "Annyi hibát követtünk el Indianapolisban, hogy már a szuzukai adagot is letudtuk” – tette hozzá Sam Michael, a Williams főmérnöke. Pierre Dupasquier, a Michelin sportigazgatója tudja, hogy a fent említett összes csatában főszerepet játszanak a gumik, és bizony Indianapolisban nagyon leszerepelt a francia cég, mert esőgumijaival a csapatai képtelenek voltak felvenni a versenyt a bridgestone-osokkal. A nyáron a forróságban a szakemberek a Michelin száraz pályára való abroncsainak erősségében látták a Williams, a McLaren és a Renault fő erejét, a három csapat legfőképpen emiatt volt versenyben a Ferrarival. A világbajnoki pontverseny a gumik miatt lett szoros, de amit a Ferrari elvesztett a nyáron, azt Indianapolisban egycsapásra visszakapta. "Tanultunk a leckéből, ezért minden eddiginél nagyobb elánnal kell dolgoznunk, ha mindenféle körülmény között versenyben akarunk lenni a Bridgestone-nal. A télen olyan gumit kell kifejlesztenünk, amellyel másodperceket nyerünk az esőben. Meg is fogjuk csinálni, mert elfogadhatatlan, hogy vizes pályán Michael Schumacher kettő, a többi bridgestone-os egy másodpercet ver ránk körönként” – mondta Dupasquier, aki attól retteg, hogy Szuzukában is esni fog, mert akkor a Williams lemarad a vb-címről, a Toyota és a Jaguar pedig az ötödik helyről. A spanyol lapok szerint könnyen elképzelhető, hogy a vb negyedik helyére pályázó Alonso néhány éven belül a Ferrarihoz szerződik a visszavonuló Schumacher helyére. A német klasszis ugyan idén hosszabbította meg 2006-ig kontraktusát az olasz istállónál, a szakemberek úgy vélik, ha Szuzukában begyűjti hatodik világbajnoki címét, előbb is abbahagyhatja a versenyzést. Adrian Campos, a Formula–1 első spanyol futamgyőztesének menedzsere elmondta, hogy Alonso jövőre még mindenképpen a Renault-csapatnál marad, de 2005-ben minden megoldás elképzelhető. Alonso távozását látszik alátámasztani az is, hogy a versenyző elégedetlen csapatával. "Ha továbbra is így dolgozunk, sosem leszünk világbajnokok” – fakadt ki nemrég amiatt, hogy a csapat mérnökei az új motort nem az ő, hanem csapattársa, Jarno Trulli autójába tették, holott az olasz rosszabbul szerepelt eddig az idén. "Minden csapatnál a jobbik pilóta kapja az erősebb motort, csak a Renault-nál van ez másképp” – vélekedett a Marca újságírója.