VITORLÁZÁS

Vágólapra másolva!
2003.05.16. 11:57
Címkék
Helyszín: Agiosz Koszmasz Vitorlásközpont

Időpont: 2004. augusztus 14-24., 26., 28.

Versenyszámok (11): férfiak (4 hajóosztály); nők (4 hajóosztály); vegyes (3 hajóosztály)

A vitorlázás olimpiai programja

A kvalifikáció útja: 9 hajóosztály 11 számában 400 versenyző szerezhet kvótát. Minden számban egy hely a rendezőt illeti, a többit a 2002-es, 2003-as világbajnokságon, valamint egy 2004-es utolsó versenyen (53 hely) lehet megszerezni.

Külföldi favoritok: Ainslie (brit), Percy, Mitchell (britek), Martinez, Fernandez (spanyolok), Fridman (izraeli, szörf), ill. Armstrong, Stowell (ausztrálok)

Magyar indulók:
Czégai Péter, Cserép Csaba (férfi 470)
Hajdu Balázs (finn dingi)
Weöres Márta, Payr Anna (női 470)

Gádorfalvi Áron (szörf, Mistral)
egy női szörfös (Mistral - Győrbíró Lívia, Gádorfalvi Luca és Detre Diána közül két verseny eredménye alapján dönt a szövetség, az első a vb volt, a második a június közepén zajló kieli verseny lesz.)


A szörf szakág bemutatása

Athénban egyedül Mistral-osztályban rendeznek versenyt, külön a férfiaknak és a nőknek. Az előbbieknél 35, az utóbbiaknál 28 szörfös indulhat. Hat versenynapon terveznek futamot - természetesen az időjárás közbeszólhat -, augusztus 15. és 25. között minden páratlan napon, és az utolsó alkalommal hirdetnek majd olimpiai bajnokot mindkét nemnél.

A címvédők
Szörf
Férfiak (Mistral): Christoph Sieber (osztrák)
Nők (Mistral): Alessandra Sensini (olasz)

Vitorlázás
Europe: Shirley Robertson (brit)
Laser: Ben Ainslie (brit)
Finn dingi: Iain Percy (brit)
470-es férfiak: Tom King, Mark Turnbull (ausztrál)
470-es nők: Jenny Armstrong, Belinda Stowell (ausztrál)
49-es: Thomas Johanson, Jyrki Jarvi (finn)
Tornádó: Roman Hagara, Hans Peter Steinacher (osztrák)
Csillaghajó: Mark Reynolds, Magnus Liljedahl (amerikai)
Soling: Henrik Blakskjaer, Jesper Bank, Thomas Jacobsen (dán)

Az esélyek

Szörf
Mivel a szörfösök a kvalifikációs versenyeken a kvótát a nemzetüknek, és nem névre szólóan szerezték, ezért mindaddig, amíg az országok el nem döntik végül kiket neveznek Athénba, tényleg csak tippelni lehet a végső befutókra. A nőknél ezzel együtt talán könnyebb a helyzet, hiszen a legnagyobb favoritot, a címvédő Alessandra Sensinit nyilván a világért sem hagynák otthon az olaszok. Rajta kívül a francia, a hongkongi, az ausztrál, az új-zélandi és a brit versenyzőkre lesz érdemes odafigyelni. A férfiaknál a hazaiak szörföse, Nikolaosz Kaklamanakisz egyértelmű favorit, ám mellette óriási a tolongás a dobogóért, lengyel, francia, izraeli, új-zélandi, holland, sőt még ukrán jelentkezőre is lehet számítani.
Magyar részről Gádorfalvi Áron harmadik olimpiáján indul, őt leginkább a középmezőnybe várhatjuk, míg a női indulóra - akinek kiléte csak június végén dől el - inkább a mezőny második harmadában lehet majd számítani.

Vitorlázás:
Rendkívül sűrű mezőny várható mind a kilenc hajóosztályban, éppen ezért abszolút favoritokról szinte nem is lehet beszélni. Ha mégis meg kell nevezni egy-két esélyest, akkor az "átülőket" mindenképpen számításba kell venni, vagyis a csillaghajóba átülő finn dingis címvédő, Ian Percyt és a finn dingibe átülő laseres címvédő Ben Ainslie-t.
Magyar részről három egység szerzett olimpiai kvótát, akik közül Hajdu Balázs már második olimpiáján indulhat, így a rutin miatt tőle várható talán a legjobb eredmény, illetve a 470-es nők között rajtoló Weöres, Payr kettőstől. A Czégai, Cserép kettős valójában még próbálgatja egymást, hiszen idén ült össze először. S meg kell még említeni a fiatal laseres Fazakas Györgyöt, aki kis szerencsével még ott lehet a játékokon, ugyanis hajóosztálya második tartalékja.

Magyar aranyérem: 1%
Magyar érem:1%
Magyar pontszerzés: 3%


Visszatekintő

Szörf
Noha a vitorlázás már 1900 óta szerepel az olimpiai programban, a szörf csupán 1984-ben nyert felvételt, akkor is csupán a férfiaknál. Az első alkalommal az úgynevezett Windglider-osztályban rendezték meg a versenyt, amelyet 1988-ban váltott a Lechner, és 1996-ban a Mistral. A nők Barcelonában (1992) csatlakozhattak a férfiakhoz. A jövőre nézve az a nagy kérdés, hogy 2008-ban, Pekingben marad-e a Mistral, vagy esetleg valamelyik másik osztály veszi majd át a helyét - a szakemberek leginkább a Formulát tartják esélyesnek.

Vitorlázás
A versenyszerű vitorlázás a XVI-XVII. századi Hollandiában, - az ország akkoriban a világ legnagyobb tengeri hatalmának számított - kezdődött, igazi népszeruségre azonban csak a XIX. század végén tett szert. Noha az újkori olimpiai játékokon a kezdetektől szerepelt volna a programban, 1896-ban a rossz időjárás miatt végül elmaradt, így valójában 1900-tól számítható a sportág ötkarikás története. Az évek során a hajóosztályok sokat cserélődtek - az első számokból valójában már egy sincs versenyben -, jelenleg kilencben osztanak érmet. A sydneyi játékokhoz képest Athénban egy jelentős változás történik, a soling helyét a női yngling veszi át a programban.

Ötkarikás múlt:
Korábbi olimpiai érmesek ---- A vitorlázás, kissé hasonlatosan a lovagláshoz, évezredek óta az emberiség közlekedésének szolgálatában áll. Akár magát szállítja, akár valamilyen árut. Előbb csupán ételszerzésre szolgált, majd az egyre komolyabb hajók segítségével már kitágult, ha nem is a Világegyetem, de a Föld mindenképpen. Egy új élet lehetőségét hozta el emberek millióinak - más szemszögből igaz ez éppen a végét jelentette valaminek -, új világot, új földrészt adott közvetve az emberiségnek. Időközben a hajók óriási változáson mentek keresztül, evezősökből különböző, nem emberi erőhöz kötött meghajtásokkal operáló vitorlásokká fejlődtek.
Hogy mikor váltak a halászok, tengeri kereskedők, katonák és felfedezők sportemberré, ki tudná pontosan megmondani, dátumhoz kötni. Fogadjuk talán el és ezzel biztos nem hibázunk: ők mindannyian mindig is azok voltak. Még ha nem is tudtak róla, akkor is.
Ami viszont már biztos: az újkori olimpiákon megkérdőjelezhetetlen a sportág jelenléte. Pontosabban, majdhogynem megkérdőjelezhetetlen. Az elsőn ugyanis, Athénben még nem avattak bajnokot ebben a sportágban, de 1900-ban, a vitorlázás története során első alkalommal osztottak aranyérmet. Igaz, négy évvel később ismét nem indulhattak, na de azóta... Töretlen a fejlődés és a népszerűség szerte a világban.
Persze, ahogy a hajózás fejlődött az évezredek során, szinte hasonló gyorsasággal és gyakorisággal cserélődtek az olimpiai műsoron a különböző vitorlás versenyszámok. A részvételi csúcsot, már ami a versenyszámokat illeti, ebben a vitorlázásban az 1920-as, Antwerpenben megrendezett olimpia jelenti, ahol nem kevesebb, mit tizennégy aranyérmet osztottak szét a sportágban! Érdekességképpen jegyezzük meg: ennek felét egy igazi hajósnemzet, a vikingek kései utódai, a norvégok vihették haza, szám szerint hetet. Ezzel a sikeres szerepléssel évtizedekig bebiztosították vezető helyüket az olimpiai éremtáblázaton, már ami a sportágat illeti. Az Egyesült Államok csak a közelmúltban tudta leelőzni őket. Rajtuk kívül még a nyugat-európai országok versenyzői meghatározói a sportágnak, ami, lévén igencsak költséges sportág, anyagi okokra visszavezethetően is érthető.
1950-től kezdve beszélhetünk hellyel-közzel állandó versenyszámokról, onnantól már jóval kisebb a forgás, a csere, egy-egy hajóosztály kiesik ugyan, de egy-egy új mindig a helyére lép. Athénban tizenegy számban avatnak majd bajnokot ebben a vizes sportágban.
A sportág klasszikus versenyszáma a finn-dingi, amely a vitorlázásban megfelel annak, ami mondjuk az atlétikában a férfiak száz méteres síkfutása. Éppen ezért érthető talán, hogy a sportág meghatározó alakja a dán nemzetiségű Paul Elvström, aki zsinórban négy olimpián nyert ebben a számban. Fantasztikus, páratlan, az az "páros" teljesítmény.
Illik megemlíteni a szörföseket is, akik 1984-ben csatlakoztak az olimpiai táborhoz, lévén akkor szerepelhettek először az ötkarikás műsoron, ám mostanra kinőtték magukat és a "testvér" sportágat. Már évek óta külön szövetséggel, külön sportágként könyvelhetjük el őket. ---- Ezen bekezdés rövidsége már a sportág sajátosságait figyelembe véve is érthető. Az egyetlen magyar érem a Detre-fivérek, Zsolt és Szabolcs nevéhez fűződik, akik 1980-ban, "Moszkvában" - a vitorlás versenyeket az észtországi fővárosban, Tallinban rendezték, amely akkor még csak az únio egyik tagállama volt - a repülő-hollandi hajóosztályban léphettek fel a dobogó legalsó fokára. Különös, nem csak számukra töltött be sportági úttörő szerepet 1980, hiszen az éppen előttük végzett ír hajó ugyancsak országuk, nemzetük egyetlen érmét "vitorlázta össze" Tallinban. Jegyezzük meg itt most azt is: a repülő-hollandi már nem szerepel az olimpia műsorán. Különben vannak eredményeink, kiváló, hozzáértő versenyzőink a sportágban - tenger ide vagy oda - , fájó, kizárólag a nem olimpiai számokban büszkélkedhetünk velük.
Athénre eddig egyetlen sportági kvótával rendelkezünk, a női 470-es hajóosztályban a Payr Anna, Weöres Márta kettős indulhat el a versenyen. Igaz, a kvalifikációs sorozat még nem zárult le és azt sem mondhatjuk: eleve kizárt annak a lehetősége, hogy más hajóosztályban nem szerzünk még kvótát.
Ha már a szörfösöket érintőlegesen megemlítettük az előbbiekben, hogy azért magyar eredményekről is beszámoljunk hozzátennénk: ebben a sportágban viszont mindkét nemben lesz indulónk az olimpián. ---- Szörf:
BARBARA KENDALL (1967. augusztus 30., új-zélandi)
Bátyja, Bruce Kendall tanította meg szörfözni, s olyan jól sikerült az okítás, hogy a tanítvány túl is szárnyalta a "mestert". Mert míg Bruce olimpiai bajnok és ötkarikás 3. helyezett, addig Barbarának mindhárom éremből sikerült begyűjtenie egyet-egyet. A versenyzőnő a sydneyi bronz után egy időre feladta sportkarrierjét, ugyanis megszületett Samantha nevű lánya. Ám a 2004-es világbajnokságon az olasz Sensini mögött másodikként végzett, így nagy valószínűség szerint Athénban is láthatjuk majd.

ALESSANDRA SENSINI (1970. január 26., olasz)
Athénba címvédőként érkezik az olasz versenyző, aki ezúttal is a legnagyobb favoritnak számít majd. A sydneyi aranyérem mellett egyébként még egy bronzzal is dicsekedhet, amelyet 1996-ban Atlantában szerzett. A 34 éves szörfös készül is a nagy eseményre - a honlapján már szó szerint számolja a görögországi megnyitóig hátralévő napokat, sőt órákat és perceket is… -, hiszen Pekingben már valószínűleg a fiatalabb generáció jut majd főszerephez.

BRUCE KENDALL (1964. június 27., új-zélandi)
A Kendall család legidősebb gyermeke, aki egy olimpiai arany- és egy bronzéremmel csupán a második legeredményesebb szörfös a családban, hugának ugyanis már eddig is sikerült felülmúlnia. Sőt mivel Barbara valószínűleg Athénban is ott lesz - Új-Zélandnak van ugyan kvótája, a név szerinti nevezések csak később derülnek ki -, meglehet, onnan sem távozik majd üres kézzel. Bruce viszont a barcelonai játékok után edzőnek állt, és azóta már maximum ebben a minőségében lehet vele találkozni az olimpián.

CARLOS ESPINOLA (1971. október 5., argentin)
Az argentin versenyző - aki mindeddig az egyetlen dél-amerikai szörfös, aki a játékok dobogójára állhatott - kétszeres olimpiai ezüstérmes, előbb Atlantában, majd Sydneyben tapsolt neki a közönség. Pedig viszonylag későn, csak 20 évesen kezdett igazán komolyan foglalkozni a szörfözéssel, igaz, attól kezdve, hogy megnyerte első fontosabb versenyét, mindenki gyorsan megtanulta a nevét.

NIKOLAOSZ KAKLAMANAKISZ (1968. augusztus 19., görög)
Atlanta olimpiai bajnoka számára az athéni Agiosz Koszmasz olimpiai vitorlásközpont igazán hazai pályának számít majd. A görögök kedvencének jól is jön ennyi "segítség", hiszen Sydneyben csupán hatodikként végzett. Kaklamanakisz mindenesetre nagyon készül arra, hogy otthon, az őt éltető görög közönség előtt ismételje meg nyolc évvel ezelőtti sikerét, igaz, nem lesz könnyű dolga, hiszen többen is ácsingóznak majd ezért az aranyéremért.

Vitorlázás:
PAUL ELVSTRÖM (1928. február 25., dán)
Nincs még egy vitorlázó, aki négy egymást követő olimpián aranyérmet tudott volna nyerni. Paul Elvström megtette 1948 és 1960 között, Londonban az úgynevezett firefly osztályban, majd 1952, 1956 és 1960-ban finn dingiben. S ha ehhez még hozzávesszük, hogy 1968-ban és 1984-ben is csak hajszálon múlott a dobogóra kerülése - mindkétszer negyedik lett, előbb egy csillaghajó, majd egy tornádó tagjaként -, akkor tényleg páratlan olimpiai sorozatot tudhat magáénak. Amelyhez, afféle ráadásként, még nyolc különböző hajóosztályban szerzett 15 világbajnoki győzelem társul, így téve teljessé Elvström karrierjét, amelyet egyhamar biztos nem tudnak majd túlszárnyalni.

BEN AINSLIE (1977. február 5., brit)
Miután a brit vitorlázó 1996-ban ezüst-, majd 2000-ben olimpiai aranyérmet szerzett a laser hajóosztályban, úgy érezte, ideje újabb kihívás után nézni. Így aztán Athénba már a finn dingisek közé kvalifikálta magát, ahol nem titkoltan az első helyet szeretné megszerezni. Emellett komolyan fontolgatja az Amerika-kupán való indulást is, ami mutatja, hogy a nagy elődök által kitaposott ösvényt követi.


JOCHEN SCHÜMANN (1954. június 8., német)
Schümann 1976-ban még a finn dingisek között nyert olimpiai aranyérmet, 1988-ban és 1996-ban viszont már a solingosok között - méghozzá kormányosként - sikerült neki a bravúr. Ha ehhez még hozzáveszzük, hogy a legutóbbi Amerika-kupát nyerő svájci Alinghi egyik taktikusa volt, akkor bízvást kijelethetjük, hogy nincs ma olyan versenyvitorlázó, aki ne ismerné a nevét.


LUIS BLANCO DORESTE (1961. március 7., spanyol)
A Doresték legeredményesebb tagja, aki 1984-ben 470-esben lett olimpiai bajnok, 1992-ben viszont repülő hollandiban végzett az élen. S nem ő az egyetlen sikerember a családból, öt testvére közül ugyanis José Luis Doreste méltó követőjévé vált, miután 1988-ban a finnesek között megszerezte az aranyérmet.


MARK REYNOLDS (1955. november 2., amerikai)
A csillaghajósok egyik klasszisa az amerikai Reynolds, aki 1988-ban még ezüstérmes volt, 1992-ben és 2000-ben viszont már olimpiai bajnok lett, azaz igazi "elnyuhetetlen" figura. Persze volt kitől örökölnie, elvégre édesapja, Jim Reynolds 1971-ben ugyancsak csillaghajóval lett világbajnok. ---- Athénban összesen 9 hajóosztályban hirdetnek bajnokot: három férfi- (finn dingi, 470-es, csillaghajó), három női (Europe, 470-es, yngling) és három nyílt (laser, 49-es, tornádó) kategóriában. Összesen 227 versenyző állhat rajthoz az Agiosz Koszmasz olimpiai vitorlásközpontban, és a versenyek két héten keresztül zajlanak.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik