Sinozuka Kendzsiro állapota stabilizálódott. Ez az az egy mondat, amire mindenki várt csütörtök este óta. A 1997-es Dakar győztesét a Gat és Saba közötti szakaszon történt hatalmas esése után életveszélyes állapotban szállították a tuniszi kórházba. A táborban nagyon rossz volt a hangulat azután, hogy a japán pilótát elvitte a repülőgép: mindenki a balesetről beszélt, mindenki azért fohászkodott, hogy a szimpatikus Nissan-pilóta felépüljön.
Richard Sainct remekül hajtott pénteken, át is vette a vezetést Meonitól az összetettben (Fotó: Afp)
Richard Sainct remekül hajtott pénteken, át is vette a vezetést Meonitól az összetettben (Fotó: Afp)
Nos, egyelőre semmiben sem lehetünk biztosak, a pénteki hírek azonban reményt keltőek voltak. Sinozukát egész éjszaka operálták, a nap folyamán levették a lélegeztetőgépről, és úgy tűnik, lassan magához tér. Már nincs életveszélyben, de az állapota továbbra is nagyon súlyos. A navigátora, Thierry Delli-Zotti sokkal jobban van, ő valószínűleg már szombaton hazarepülhet Párizsba. És maradjunk még egy pillanatra a kiesőknél, hiszen a pénteki napnak is megvolt a maga "áldozata” A végső győzelemre is esélyes motoros, Joan Roma elesett, és annyira megütötte magát, hogy nem tudta folytatni a küzdelmet. Az orvosi vizsgálatok megállapították, hogy a spanyolnak van egy kisebb repedés a jobb csuklójában, ezenkívül azonban csak zúzódásokat szenvedett. Érdekesség a "Nani” becenévre hallgató KTM-pilótával kapcsolatban, hogy noha évek óta a világ legjobb terepmotorosai közé tartozik, a Dakaron valahogy soha sincs szerencséje. Eddig nyolcszor állt rajthoz a sivatagi show-n, ám mindössze egyszer sikerült célba érnie. Pedig az utóbbi években szinte mindig a győzelemért küzdött. Sportszerűségből jeles
Roma a versenyzőtársak beszámolója szerint körülbelül 160 kilométer/órás sebességnél eshetett el. Meoni volt az első, aki meglátta, és természetesen azonnal megállt mellette. Roma lassan elkezdett mozogni, de nem szólt egy szót sem, úgyhogy az olasz nagyon megijedt. Szerencsére azonban nem volt ok a nagy aggodalomra. Az élversenyzők sportszerűségére jellemző, hogy amikor látták Roma balesetét, kivétel nélkül mind megálltak, és nem próbáltak meg előnyt kovácsolni abból, hogy Meoni ott "vesztegel”. Végül azonban megérkezett "Nani” honfitársa, Coma, és ő várta meg a helikoptert a sérült sofőr mellett. Roma kiesésével már csak három olyan motoros van a mezőnyben, akinek pillanatnyilag van esélye a győzelemre. Az egyik közülük a pénteki szakaszt is megnyerő Richard Sainct, aki tavaly remek évet zárt, és nem lenne csoda, ha folytatná a sorozatát. A másik az utóbbi két év Dakar-királya, maga Meoni, aki a KTM "csodakéthengeresét” kormányozza, a harmadik pedig Cyril Despres. A korábbi francia triál- és endurobajnok egyelőre még tudja tartani a lépést a két éllovassal, az összetett negyedik helyezett Brucy hátránya azonban már majdnem egy óra. Az autósoknál pénteken hatalmas meglepetés született. Az önmagában még nem lenne meglepetés, hogy az idén visszatérő, korábbi négyszeres Dakar-győztes Ari Vatanen szakaszt nyer. Az azonban igen, hogy úgy nyert, hogy a 68. helyről vágott neki a távnak, Palik László előtt rajtolva. Így ugyanis át kellett küzdenie magát majdnem az egész autós mezőnyön, mindezt porban, rossz látási viszonyok között. A "repülő finn” azonban megcsinálta. Megcsinálta azért, hogy bizonyítson, megcsinálta a csapatért, önmagáért és Sinozukáért. Igen, a japánért is küzdött, akinek az autója mellett csütörtökön több mint félórát töltött el a saját versenyidejéből. Természetesen az időveszteség miatt jelentősen visszaesett az összetettben (az ötödikről a 13. helyre), de most újra bizonyította, hogy ötvenéves kora ellenére a vezetési tudása mit sem kopott. Vatanen hét másodperccel előzte meg az utóbbi két napon magára találó Fontenayt, és egy perccel az összetettben továbbra is fölényesen vezető Peterhanselt. A másik új Pajeróban ülő Maszuokának ezen a napon meg kellett elégednie a nyolcadik helyezéssel, mert öt defektet is kapott, és időbe teltek a kerékcserék.
Kisék újra beleerősítettek
25. Dakar-rali, 10. nap, Saba–Zilla Autósok: 1. Vatanen, Thorner (finn, svéd, Nissan Pick-Up) 5:38:37, 2. Fontenay, Picard (francia, Mitsubishi Pajero) 7 másodperc hátrány, 3. Peterhansel, Cottret (francia, Mitsubishi Pajero Evo) 1 perc h., …28. Kis, Czeglédi (magyar, Nissan Navara Pick-Up) 1:42:02 óra h., …64. Palik, Darázsi (magyar, Toyota Land Cruiser) 5:13:16 ó h. Motorosok: 1. Sainct (francia, KTM LC4) 6:01:23, 2. Meoni (olasz, KTM LC8) 1:44 p h., 3. De Azevedo (brazil, KTM 660) 5:04 p h. Kamionosok: 1. De Rooy, Colsoul (belga, DAF) 6:56:49, 2. Kabirov, Beljajev (orosz, Kamaz) 6 perc h., 3. De Azevedo, Tomecek (brazil, cseh, Tatra) 14:09 p. h
Az állás Autósok: 1. Peterhansel, Cottret 20:31:58, 2. Maszuoka, Schluz (japán, német, Mitsubishi Pajero Evo) 16:52 p h., 3. De Mevius, Guehennec 1:09:50 ó h. A magyarok pontos helyezésérôl lapzártáig nem kaptunk jelentést. Motorosok: 1. Sainct 22:58:31, 2. Meoni 1:10 p h., 3. Despres 11:50 p h. Kamionosok: 1. De Rooy, Colsoul (belga, DAF) 25:52:35, 2. Csagujin, Jakubov (orosz, Kamaz) 21:32 p h., 3. De Azevedo, Tomecek (brazil, cseh, Tatra) 1:14:09 ó h.
Következik: 11. nap, Zilla–Szárir, összekötô szakasz: 31 km, speciálszakasz: 521 km, összekötô szakasz: 2 km
A magyarokról szóló beszámolónkat csütörtökön este azzal zártuk, hogy mindhárom párosunk beért a szelektív szakasz céljába, de hogy mi történt velük, az csak késő este derült ki, amikor begurultak a táborba. A legkalandosabb körülmények között talán az ötvenedik helyen végző Kis Sándor, Czeglédi Péter duó érkezett. Kis meglehetősen idegesen mesélte, hogy nem lévén líbiai pénze, nem tudott tankolni, mert sem a dollárt, sem az eurót, sem pedig a hitelkártyát nem fogadtak el. Ez azonban azt eredményezte, hogy a szervizcsapatnak kellett bevontatnia Sabába a Nissant, meg azt is, hogy Kisék késtek fél órát. Egyelőre azonban úgy tűnik, hogy megúszták időbüntetés nélkül. Pénteken azonban Kist kárpótolta a sors. Pontosabban a rendezők, akik olyan pályát jelöltek ki, amit a korábbi nyolcszoros autókrosszbajnok egyszerűen imád. Az idei európai Vk-futamokon gyakorolta, miként kell megállás nélkül egy egész napot kemény talajon autózni, és ezt a tapasztalatát jól tudta kamatoztatni. Noha a kacskaringós utakon sokszor a saját porától nem látott (és idegeskedett is bőven emiatt), iszonyatos tempót tudott diktálni. Már az első ellenőrző pont előtt megelőzte legalább húsz ellenfelét, és a napot a nem hivatalos lista szerint a szenzációs 28. helyen zárta. És ebbe még az is belefért, hogy a cél előtt nem sokkal a jobb oldalon mindkét kereke kilyukadt, és legalább nyolc percet elveszített. Kis nagyon szerényen mondta: az érdem nemcsak az övék, hanem a szervizcsapaté is, amely egész éjszaka dolgozott, hogy versenyképes állapotba hozza a Navarát, és valószínűleg ez várt rájuk péntekről szombatra virradóra is.
Palik halad, Jakab lassul
De térjünk vissza még egy kicsit a csütörtöki naphoz, hiszen a másik két autó "legénységével” is történtek érdekes események. Jakab Tamás és Fenesi József a változatosság kedvéért felnit egyenesített egy defekt után (erre azért volt szükség, mert a szervizkamionja nem érkezett meg a táborba, és nem volt pótkereke), a homokon azonban, ahol nem voltak veszélyben a gumik, iszonyú tempót diktált. A híres Murzuk Ergnél (ez egy hegység vörös homokból) visszafojtotta a lélegzetét, de nem a félelemtől, hanem a csodás látványtól. Az átkelés a saját bevallása szerint egy kicsit rázós volt (szó szerint), de a kocsi megérkezett a táborba, és ez volt a legfontosabb. Csakúgy mint Palik László és Darázsi Gábor számára. Az ismert tévékommentátor bevallotta: a Gat és Saba közötti szakasztól jobban félt, mint az előző napitól. No nem a szelektív szakasztól tartott (az szinte mindennap egyformán kemény), hanem attól, hogy rájuk sötétedik a dűnék között. Palik elmondta, nagyon megijedtek, amikor meglátták Sinozuka Nissanját, mert azon az autón látszott, hogy nem szálltak ki belőle sértetlenül. De nem lehetett elvenni a gázt, mert az éjszaka réme fenyegetett. De szerencséjük volt, pontosabban okosan osztották be az idejüket, és még a sötétedés előtt (igaz, hogy csak néhány perccel előtte) a szakasz végére értek. Pénteken Palikék a 64. helyen értek célba, míg Jakabékat egy kamion vontatta be az első ellenőrzési ponthoz. A duónak az olajszivattyúval akadt gondja, az ellenőrzési pontnál próbálják a szerelőcsapattal kiküszöbölni a problémát. Egyelőre kétséges, hogy sikerül-e tovább haladniuk, és odaérnek-e a következő szakasz rajtjára. Egy újabb éjszaka következik tehát, amit izgulással tölthetnek a magyar szurkolók…