Szeszélyes idő Silverstone-ban

TÓTH ANITATÓTH ANITA
Vágólapra másolva!
2002.07.03. 21:34
Címkék
Coulthard tudja: Silverstone-ban gyakran átláthatatlan vízfal hátráltatja a pilótákat
Coulthard tudja: Silverstone-ban gyakran átláthatatlan vízfal hátráltatja a pilótákat
Coulthard tudja: Silverstone-ban gyakran átláthatatlan vízfal hátráltatja a pilótákat
Coulthard tudja: Silverstone-ban gyakran átláthatatlan vízfal hátráltatja a pilótákat
Coulthard tudja: Silverstone-ban gyakran átláthatatlan vízfal hátráltatja a pilótákat
Coulthard tudja: Silverstone-ban gyakran átláthatatlan vízfal hátráltatja a pilótákat
Az első Brit Nagydíjat 1948-ban tartották Silverstone-ban, akkor még a repülőtér aszfaltján. Két évvel később, amikor már világbajnoki rangra emelkedett a Formula–1, az első vb-futamgyőzelmet Giuseppe Farina szerezte meg rajta Alfa Romeójával.
1973-ban Jody Scheckter kisodródott a Woodcote elnevezésű jobbkanyarban már bent a célegyenesben, és ezzel tömegkarambolt idézett elő. Ennek következtében 25 évvel az első versenyfutam után megtörtént az első változtatás az aszfaltcsíkon: a Woodcote-ba beépítettek egy sikánt. És ugyancsak a brit pálya volt az, amelyen az akkoriban Ford-erőforrásokat használó Williams-istálló első világbajnoki futamgyőzelmét aratta –1979-ben Clay Regazzoni által.
A silverstone-i pálya egyik legizgalmasabb versenyét 1987-ben láthatta a nagyérdemű: az ominózus viadalon Nigel Mansell legyőzte csapattársát, Nelson Piquet-t. Azután még kétszer építették át teljesen a brit aszfaltcsíkot, 1991-ben és 1994-ben is jelentős változtatásokat hajtottak végre rajta.
Niki Lauda, a Jaguar csapatfônöke elismerte: tárgyaltak a jelenleg a Renault-nál szereplô Jenson Buttonnal, de megállapodás nem született. „Az angol pilóta mellett Fernando Alonsót és Mark Webbert is figyeljük. Egyelôre csak az a biztos, hogy nem döntöttünk. Azt sem zárom ki, hogy jövôre is Eddie Irvine-nal és Pedro de la Rosával kezdjük a szezont – mondta a háromszoros Formula–1-es világbajnok legenda. – Pedro szerzôdése a következô évre is szól, ezért inkább Eddie helyzete kétséges. Leghamarabb augusztus végén döntök arról, hogy 2003-ban kik alkotják a csapatot.” Irvine szerzôdése az év végén jár le, s meglepô lenne, ha maradna. Az ír pilóta ugyanis régóta kritizálja a Jaguart, holott 10 millió fontot keres évente. Ezzel a Formula–1 egyik legjobban fizetett versenyzôjének számít.

Még a Jaguarhoz kapcsolódó hír, hogy Irvine a múlt héten Barcelonában kipróbálta a módosított R3-ast, ám 15 kör megtétele után egyszerûen kiszállt az autóból, és nem volt hajlandó tovább körözni vele. Az ír azt mondta, hogy az egyenesekben megfelelôen gyors a versenyautó, ám a kanyarokban egyszerûen kezelhetetlen.

Különleges jelentôsége lesz a Brit Nagydíjnak a Renault-istálló szempontjából. A francia gyár az idén tért vissza a Formula–1-be, és a hét végén ünnepli a 25. évfordulóját annak, hogy tagja a száguldó cirkusznak. Természetesen Jenson Button és Jarno Trulli egyaránt azon igyekszik majd a hét végén, hogy mindenféle szempontból emlékezetessé tegye ezt az évfordulót. A Renault háza tájáról egyébként érkeznek olyan hírek, hogy a csapat vezetôsége fontolóra vette, hogy az idén „csak” tesztpilótai státust betöltô spanyol Fernando Alonsónak adja az egyik versenyautóját a 2003-as esztendôben. Ha pedig ez tényleg megtörténne, akkor Flavio Briatore pártfogoltjának, Jenson Buttonnak új munkaadó után kellene néznie.
Természetesen hazai győzelmeknek is otthont adott a silverstone-i ring: 1994-ben Damon Hill, 1995-ben Johnny Herbert örvendeztette meg a brit Formula–1-es rajongókat.
A jelenkor uralkodójának számító Michael Schumachernek azonban az 5141 méteres pályához fűződik élete egyik legkellemetlenebb élménye. Azok után, hogy 1998-ban győzelemre vitte a Ferrarit, 1999-ben itt történt az az emlékezetes baleset, amelyben az immár négyszeres világbajnok német pilóta a lábát törte, és a szezon utolsó előtti futamáig a pálya szélére kényszerült. Jó néhány szurkoló és szakember azt mondta: az az első körben történt baleset megfosztotta Schumit attól az élménytől, hogy egy évvel korábban kezdje meg győzelmi szériáját, és megajándékozza csapatát, a Ferrarit az oly hőn áhított világbajnoki címmel. Erre azonban a baleset miatt csak egy évvel később kerülhetett sor.
A diadalmas időszak kezdete azonban nem jelentette azt, hogy Schumachernek attól kezdve már szerencséje volt Silverstone-ban. Az utóbbi két versenyen a nagy rivális West-McLaren-Mercedes pilótái győzedelmeskedtek: tavalyelőtt David Coulthard, tavaly pedig az azóta visszavonult Mika Häkkinen szerezte meg a 10 pontot.
A jelenleg is aktív versenyzők közül egyébként csak ketten tudtak többször (szám szerint kétszer) nyerni Silverstone-ban: Jacques Villeneuve még a Williams-istálló tagjaként 1996-ban és 1997-ben, David Coulthard pedig egy ezüst nyíl volánja mögött 1999-ben és 2000-ben haladt át elsőként a célvonalon.
A brit aszfaltcsíkon egyébként nem is azért nehéz az autók beállítása, mert bonyolultak a kanyarok vagy kicsi a tapadás, hanem inkább a változékony és abszolút kiszámíthatatlan időjárás miatt. Itt egyrész az esőre gondolunk (sokszor teljesen váratlanul leszakad az ég, megváltoztatva ezzel a körülményeket), másrészt pedig a szélre, amely szintén befolyásoló tényező.
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik