A The Times vezető konzervatív napilap csütörtökön ismertetett értesülése szerint a brit kormány Délkelet-Anglia összes repülőterén külön forgalomszabályozást vezet be az olimpia idejére. Ez vonatkozik a Londont kiszolgáló öt nagy nemzetközi légikikötőre, de különösen a világ legnagyobb nemzetközi forgalmú repülőterére, a főváros nyugati határában működő Heathrow-ra, amelynek forgalmát a brit lap által látott intézkedési tervek alapján ötödével csökkentik.
Ez azt jelenti, hogy a játékok idején Heathrow óránként legfeljebb 36 járatot indíthat és fogadhat, jóllehet a tavaly nyári csúcsidőszakban az óránkénti maximális forgalom 43-44 érkező és induló járat volt.
A The Times szerint a brit kormány illetékesei elsősorban attól rettegnek, hogy a sport helyett az óriási késésekről és a hosszú sorokban veszteglő utasokról szóló beszámolók válnak a londoni olimpia „fő sztorijává”. Tekintettel arra, hogy a játékokra több mint tízezer külföldi újságíró érkezik, „aligha maradna említés nélkül”, ha súlyos torlódás és zűrzavar alakulna ki Heathrow-n, és az illetékesek szeretnék elkerülni az olyan fotókat, amelyeken a legnagyobb londoni repülőtér „egy harmadik világbeli buszpályaudvarra hasonlít” - áll a brit lap csütörtöki beszámolójában.
A lap által látott tervek szerint az előkelőségeket, vezető külföldi politikusokat, „milliárdosokat és celebeket” szállító repülőgépek az olimpia alatt nem szállhatnak le Heathrow-n, csak a kisebb regionális repülőtereken. Az előrejelzések szerint júliusban és augusztusban hétszáz charterjárat és háromezer magánrepülőgép érkezik Londonba a menetrendszerű járatokon felül. Mindemellett 240 „állami” repülőgépet is várnak vezető politikusokkal a fedélzetükön, de még Barack Obama amerikai elnök különgépe, az Air Force One sem szállhat le Heathrow-n – áll a csütörtöki The Timesban.
A lap szerint a brit repülésügyi hatóságok azzal számolnak, hogy csak a megnyitó ünnepség előtti napon, július 26-án 350 ezer utas érkezik a londoni repülőterekre, 3.5-szer több, mint egy héttel korábban.
Nagy-Britanniában évek óta heves vita tárgya, sőt belpolitikai feszültség okozója a rendkívül szűkös londoni repülőtéri kapacitás bővítésének ügye. London öt nagy nemzetközi repülőterének összesen is csak hat kifutópályája van. Csak Heathrow-n működik két pálya, de ezek kapacitás-kihasználtsága is 99 százalékos, a többi légikikötőben pedig csak egy-egy pályán zajlik a forgalom, miközben például az amszterdami Schiphol repülőtérnek egyedül hat pályája van.
Heathrow, a legnagyobb londoni repülőtér környéke azonban sűrűn lakott, így gyakorlatilag lehetetlen egy újabb pálya kialakítása, és a többi légikikötő körzetének lakossága is mereven ellenzi a bővítéseket.
A jelenleg formálódó elképzelések szerint a Temze torkolatában, egy mesterséges szigetre épülne London új repülőtere négy kifutópályával és gyorsvasúti összeköttetéssel, de ez a beruházás óvatos becslések szerint is 50 milliárd fontba (18 ezer milliárd forintba) kerülne, és jóváhagyás esetén is csak több évtized múlva valósulhatna meg.