Fernando Alonso csapata, a Renault jól dolgozott. Ennek, a remek gumiknak és persze a pilóta gyorsaságának köszönhetô az elsô rajtkocka
Fernando Alonso csapata, a Renault jól dolgozott. Ennek, a remek gumiknak és persze a pilóta gyorsaságának köszönhetô az elsô rajtkocka
Az elmúlt években megszokhattuk, hogy ha esik az eső, Michael Schumacher és a Ferrari, Bridgestone kombináció verhetetlen a Formula–1-ben. Volt rá számos példa, hogy ha eleredt az eső, szinte már a rajt utáni pillanatokban oda lehetett volna adni a győzelemért járó trófeát a Ferrari német pilótájának.
Csakhogy az idén ez a tétel már nem igaz. Sőt az ,,Esőkirálynak” is becézett hétszeres világbajnok számára a legsötétebb rémálmok egyikévé vált a csapadék. A Magyar Nagydíj után ugyanis a Kínai GP időmérő edzésén is gyengélkedtek a bridgestone-osok, és ez a Ferrari teljesítményét is meghatározta.
Fernando Alonso és a michelinesek jó része ugyanis nincs akkora hátrányban Schumival szemben, mint az előző, napsütéses időben megrendezett futamokon, mi több, könnyedén legyőzi a vizes pályán egykor megközelíthetetlen versenyzőt. A világbajnoki pontversenyben két ponttal vezető Alonso magabiztosan szerezte meg pályafutása 15. pole pozícióját, míg Schumacher részéről már az is óriási bravúr, hogy a hatodik helyre be tudta hozni vörös gépét.
Az időmérő edzés nem ment simán, mindenki csúszkált a pályán, de a Michelin esőgumijai, illetve átmeneti (intermediate) abroncsai jobb útfogást garantáltak a pilóták számára, mint a japánokéi, ezért ha valaki végigment velük, gyorsabban teljesítette a körét. A bridgestone-osok – Michael Schumachert leszámítva – emiatt az eredménylista alján sorakoznak, még a német csapattársa, Felipe Massa sem volt képes kiugró eredményre. A michelinesek közül egyedül Vitantonio Liuzzit előzte meg, de a motorcseréért kapott büntetése miatt az utolsó sorba került.
Az időmérő második harmadában Schumacher is közel jutott ahhoz, hogy reménytelen helyzetbe sodródjon a vasárnapi verseny előtt, de az utolsó pillanatban a feltételekhez mérten pazarnak mondható körével beverekedte magát a legjobb tíz közé. A végén pedig hatodik lett, és csak abban reménykedhet, hogy a futamon nem lesz esős az idő. Az előrejelzések azonban nem neki kedveznek.
Pedig Ross Brawn technikai igazgató az időmérő előtt roppant magabiztosnak tűnt.
,,Kizárható, hogy megismétlődjön a Hungaroringen látott gyengélkedésünk – mondta Ross Brawn. – Akkor túl hideg volt az idő, lassabban száradt az aszfalt, mint ahogy reméltük, ez okozta a gondokat. Ám már elemeztük és megértettük a problémát, amely nem ismétlődhet meg. Sokkal jobbak leszünk.”
Az esőben kezdődő Magyar Nagydíj elején roppant gyenge Ferrarik most valóban nem kaptak négy másodpercet körönként, de hogy versenyképesek lennének, az túlzás, és Schumi nem is tagadta, hogy retteg az esőtől.
A további csapadék éppen ezért jól jönne a Renault számára, az időmérő mindhárom negyedórájában kettős győzelmet arató istálló pilótái ideális rajtfelállásból vághatnak neki az 56 körös futamnak. Ez, amellett, hogy javítja Alonso világbajnoki esélyeit, az összetettben hárompontos hátrányban álló francia istálló számára is roppant kedvező.
A csapat ugyanis visszaveheti az elsőséget, ráadásul ugyanazon a pályán, amelyen tavaly biztossá tette fennállása első konstruktőr-világbajnoki címét. Akkor a McLaren volt a fő ellenfél, és a Renault-nak sikerült megszereznie az első rajtsort, és Giancarlo Fisichella hathatós hátvédmunkájának köszönhetően Alonso győzni tudott.
Ami a többieket illeti: az esős Magyar Nagydíjat megnyerő Jenson Button társával, Rubens Barrichellóval együtt ezredre azonos időt autózva foglalta el a második rajtsort. Mögöttük két McLaren-Mercedes közé szorult Michael Schumacher, aki jövő évi ferraris utódja, Kimi Räikkönen mellől vághat neki a távnak – reményei szerint napsütéses időben.
---- Mika Salo tűzálló ruhában üldögélt a televízió előtt a Hungaroringen, és miközben a saját szabadedzésére készülődött (a hét végi GT-futam résztvevőjeként), azon izgult, hogy vajon az esős sanghaji időmérésen milyen eredményt érnek el egykori versenyzőtársai. A finn pilóta, aki 1999-ben beugrott Michael Schumacher helyére a Ferrarinál (amikor a német a lábát törte), most ugyancsak egy Ferrarit vezet, csak éppen nem Formula–1-est, hanem 430-ast, és nem a gyorsasági autós világbajnoki címért küzd, hanem a GT2 bajnoki elsőségéért. Amellett, hogy elárulta, még mindig szereti a veszélyt, F1-es esélylatolgatásra is vállalkozott.
– Mit szól a Formula–1-es világbajnoki küzdelemhez? – Nagyon izgalmas – mondta Mika Salo. – Noha a szombati esős időmérés nem kedvezett a Ferrarinak, szerintem még nem kell lemondania erről a viadalról. Nem szeretek jósolgatni, abban viszont biztos vagyok, hogy Michael Schumacher oroszlánként küzd majd, mindent megtesz, hogy megnyerje a futamot és a világbajnokságot is.
– Drukkol valakinek a mostaniak közül? – Heikki Kovalainennek.
– Azért, mert finn? – Azért, mert a barátom. Éppen tegnap beszéltünk telefonon, még nevettünk is, ő a Sanghajban történtekről tudósított, én meg arról beszéltem, mi volt itt, Magyarországon, a Hungaroringen. Heikki remek pilóta, nagyon sokat tanult az utóbbi két évben a Renault-nál, és megérdemli a lehetőséget, hogy a Formula–1-ben bizonyítson.
– Úgy látom, még mindig nagyon kötődik a Formula–1-hez. És mi van a GT-vel? Megszokta már, hogy osztoznia kell az autón egy másik pilótával? – Ez volt talán a legnehezebb. Hogy valakivel osztozni kell. Kompromisszumokat kötni a beállítások során, hiszen az autónak mindkét pilóta vezetési stílusához alkalmazkodnia kell. Csak akkor nyerhetünk, ha mindketten gyorsak vagyunk vele.
– Újra a Hungaroringen, újra egy Ferrarival. Milyen érzés? – Teljesen más, mint annak idején. Bevallom, én nem szerettem különösebben a pályájukat. Túl keskeny, nem lehet rajta előzni. Viszont ezek a versenygépek jóval lassúbbak, úgyhogy sokkal élvezetesebb velük itt autózni, mint a Formula–1-essel volt. Ráadásul a mezőny is teljesen kiegyensúlyozott, pokoli küzdelmek árán lehet futamgyőzelmet aratni. De nekünk most muszáj, mert a második helyen állunk a bajnokságban.
– Lobog a tűz a szemében, amikor a versenyzésről beszél. Még mindig ugyanúgy élvezi, mint az első alkalommal? – Persze. Semmi sem változott. Ugyanúgy izgulok a viadalok előtt, és most is az a célom, hogy mindenkit legyőzzek.
– És a veszély? – Még mindig a lételemem.
– Minden egykori Formula–1-es pilótának szüksége van a levezetésre? Vagy egyik napról a másikra is le lehet állni? – Biztos úgy is lehet, de mi értelme? Én még nagyon fiatal voltam, amikor kikerültem a Formula–1-ből, és bár a zűrös évek után jó volt egy kicsit pihenni, egy otthon töltött év után már nagyon unatkoztam. Kipróbáltam magam az Egyesült Államokban, de aztán a családom miatt inkább Európában akartam maradni, ezért kértem a Ferrarit, adjon nekem egy autót a GT-sorozatban.
– Ezek szerint szereti a hosszú távú, megbízhatósági versenyeket? – Igen, egyre jobban.
– Talán előbb-utóbb a Dakaron is láthatjuk? Oda is kell az állóképesség!– Nem hiszem, az nem az én műfajom. Igaz, néhány havas raliversenyen elindultam már, mert jó poénnak tűnt, de ez minden.
– Elárulja, mi a finn versenyzők titka? Hogyan tudnak ott lenni a Formula–1 és a rali elitjében egyaránt? – Nincs titok. De várjon csak! Talán mégis van. Az, hogy korán kezdjük a versenyzést – én ötéves voltam, amikor először gokartba ültem. Mi, finnek tizenhat-tizenhét éves korunkban már tapasztalt versenyzők vagyunk, mások meg akkor kezdik tanulgatni az autóversenyzést, a száguldást.
– Csak ez számít? Csak a száguldás? Vagy van más hobbija is? – Hobbi? Mi az? Ha versenyautót vezethetsz, és ráadásként van két kicsi gyereked, eszedbe se jussanak olyan luxusdolgok, mint hobbi. És egyébként is: ha van egy kis időm, arra szánom, hogy otthon játszom a fiammal és a lányommal. Az pihentet.
A GT-ről szóló híreket és eredményeket a 21. oldalon olvashatják. ---- Körvonalazódik a Midlandből Spykerré alakuló istálló jövője: a csapat vezetője, Victor Muller bejelentette, hogy 2007-ben Ferrari-erőforrásokat használ a holland tulajdonba kerülő csapat. Ezzel eldőlt, hogy a Cosworth negyven év után eltűnik a Formula–1-ből, és hogy jövőre hat autó indul a Maranellóban készülő V8-asokkal (a Ferrari és a Spyker mellett az egyik Red Bull-csapat is). Muller, aki Kínában Christijan Albers szerződésének meghosszabbításáról is beszámolt, igen derűlátó, hiszen november 1-jétől technikai igazgatóként munkába áll Mike Gascoyne, aki a Renault felemelkedésének egyik kulcsfigurája volt, mielőtt a Toyotához szerződött (onnan az idén tavasszal a japánok számára idegen munkamódszerei miatt eltávolították). Az istálló még a másik pilóta megnevezésével adós, az állásra jó eséllyel pályázik a Red Bulltól távozó Christian Klien, valamint több, az F1-be vágyó fiatal (köztük a pénteken tesztelő, francia Alexandre Prémat).