Várni kell a magyar gólokra

S. TÓTH JÁNOSS. TÓTH JÁNOS
Vágólapra másolva!
2003.11.07. 21:25
Címkék
"Az egészen biztos, hogy a hét végi mérkőzéseken a Tv2 számára stábok nem forgathatnak  mondta lapunknak péntek délután Bodnár György, a profimeccsek televíziós közvetítési jogaival rendelkező Football Duó Kft. ügyvezetője.
Kutasi Róbert (balra) és Szieben László. A jövendôbeli lapigazgató és a tulajdonostárs talán már tudja, milyen lesz januártól az újság (Fotó: Danis Barna)
Kutasi Róbert (balra) és Szieben László. A jövendôbeli lapigazgató és a tulajdonostárs talán már tudja, milyen lesz januártól az újság (Fotó: Danis Barna)
Kutasi Róbert (balra) és Szieben László. A jövendôbeli lapigazgató és a tulajdonostárs talán már tudja, milyen lesz januártól az újság (Fotó: Danis Barna)
Kutasi Róbert (balra) és Szieben László. A jövendôbeli lapigazgató és a tulajdonostárs talán már tudja, milyen lesz januártól az újság (Fotó: Danis Barna)
Kutasi Róbert (balra) és Szieben László. A jövendôbeli lapigazgató és a tulajdonostárs talán már tudja, milyen lesz januártól az újság (Fotó: Danis Barna)
Kutasi Róbert (balra) és Szieben László. A jövendôbeli lapigazgató és a tulajdonostárs talán már tudja, milyen lesz januártól az újság (Fotó: Danis Barna)
A társaság igazgatója információink szerint tegnap délben találkozott a kereskedelmi csatorna hétfőn induló Top Sport című sportmagazinjának főszerkesztőjével, Farkas Évával és Szieben Lászlóval, a Magyar Labdarúgóliga (MLL) kedden kinevezett elnökével. A megbeszélés előzménye az volt, hogy a csütörtök délelőtt Budapesten sajtótájékoztatót tartott a műsor gyártója, a Lupus Média Kft. és az MLL, amelynek során bejelentették az új produkció elindítását. A liga igazgatója ugyanakkor lapunk kérdésére megerősítette, hogy noha több tárgyaláson vannak túl ez ügyben, érvényes szerződés a Football Duóval még nem köttetett. A tájékoztatón szétosztott hétfői műsorelőzetes így csak afféle "szándéknyilatkozat” lehetett, hiszen a vízilabda-, a kézilabda-, a jégkorong- és a raliesemények mellett a szerkesztők szerették volna megmutatni az Arany Ászok Liga 13. fordulójának legszebb pillanatait is.

Nem maradnak futball nélkül

A forgatással azonban szentesített megállapodás híján egyelőre várni kell; az pedig természetesen fel sem vetődött, hogy a stábok engedély nélkül dolgozzanak a stadionokban. S annak sem lett volna értelme, hogy – miként négy évvel ezelőtt, amikor vita robbant ki az akkori MLSZ-elnök, Kovács Attila, illetve a jogtulajdonos között – a mérkőzések előtt és után rögzített képekkel váltsák ki a gólokat. A félórás Top Sportban húsz percet töltött volna ki a hazai labdarúgóblokk, de így sem maradnak futball nélkül a nézők; az Arany Ászok Liga kiesése miatt felszabaduló időben Farkas Éva szerint külföldi, mégpedig spanyol, olasz és angol öszszecsapások legszebb pillanatait kínálják majd. Ami a folytatást illeti, a főszerkesztő, aki egyben a Lupus Média Kft. ügyvezetője is, roppant bizakodóan nyilatkozott.

Közös cég az újság kiadására

"Nagyon előrehaladott tárgyalások zajlanak a jogtulajdonossal, reményeink szerint igen rövid időn belül megszülethet az egyezség” – mondta a Nemzeti Sport megkeresésére Farkas Éva. Akinek optimizmusát alátámaszthatja, hogy lapunk információi szerint jövő keddre összehívták a Football Duó Kft. taggyűlését. Ez a testület – melynek üléseire a három tulajdonos, azaz a Magyar Labdarúgó-szövetség (MLSZ), a továbbra is Demján Sándor nevével fémjelzett Magyar Hivatásos Labdarúgóliga (MHLL) és a Bodnár György ügyvezetése alatt álló HTD Kft. delegálhatja a képviselőit – jogosult egyhangú határozattal dönteni a közvetítési jogok értékesítéséről. Vagyis ha már lesz taggyűlés, jó esély kínálkozik arra is, hogy elháruljanak az üzleti-pénzügyi akadályok, és a szurkolók megnyugvására november 17-étől végre újra legyenek magyar gólok a képernyőn.

Ha veszi a lapot, veszi a lapot!

Emlékeznek még erre a szlogenre? Úgy látszik, a liga is valami hasonlóra törekszik. Nem arra célzok, hogy alaptevékenységétôl eltérô üzletbe vág bele, amikor lapot vesz (miért is ne, a tsz-eknek is volt melléküzemáguk…), hanem arra, hogy Sziebenék nyilván úgy gondolják, nemes törekvéseik, jeles eredményeik (ne adj isten, balfogásaik) nincsenek megfelelôen tálalva a magyar sajtóban. Magyarán: aki veszi majd a lapot, érteni fogja, mit és milyen megfontolásból tesz a liga. Nem csak a rosszindulatú sajtó – amelybôl eddig is csak az MLL hivatalos honlapja emelkedett ki üdítô kivételként – görbe tükrébôl kell a magyar labdarúgás szurkolóinak megtudniuk a frankót. Hogy mindez százmilliókba kerül, hiszen lapot nemcsak megvásárolni kell, de fenntartani is, nyomdaszámlákat, papírt, fotókat, újságírókat és szerkesztôket kell fizetni? Nem fog ez a summa hiányozni az amúgy is kolduszegény magyar futball kasszájából? De igen, kivéve, ha a) nyereséget termel a lap; b) olyan imázsjavulást jelent a honi focinak, ami minden pénzt megér.
Lehetséges bármelyik is? A feleletet a liga vezetôségének kell megadnia, de biztosak lehetünk benne, legalább az egyikre igennel válaszol.
Ja, egyébként tudják, melyik lap szlogenje volt a címben említett?
A Ludas Matyié.
Milyen jókat nevettünk rajta…
Szekeres Tamás
A Magyar Labdarúgóliga aktivitása a médiapiacon azonban nem csak a televíziók irányába mutatkozik meg. Pénteken ugyanis a liga és a Sport Plusz Kft. közös közleményben jelentette be, hogy 2004. január 1-jétől közös kiadásukban jelenik meg a Sport Plusz című hetilap. A XV. évfolyamánál járó újság 75.01 százalékos tulajdonrészének eladását Gyárfás Tamás, a Nap Tv producere, a Sport Plusz Kft. ügyvezető igazgatója a közlemény szerint a következőképpen indokolta: "A Nap Tv elképzelései kizárják, hogy országos hetilapban huszonöt százaléknál magasabb részesedéssel rendelkezzünk. A magyar labdarúgás valós erejének tükrözésében a Sport Plusz mindeddig jelentős szerepet vállalt. A lap akkor is hitelesen mutatta be a honi labdarúgás állapotát, amikor azt sokan még rózsaszín szemüvegen keresztül láttatták. Valami azt súgja, ennél rosszabb nem jöhet, a magyar labdarúgás most már csak jobb lehet. Ha valamikor, akkor most szükséges, hogy a maga eszközeivel mindenki segítse a sportágat, hiszen elfogadhatatlan ez az eredménytelenség. A jelek szerint a Szieben László vezette Magyar Labdarúgóliga tettre kész. Mit tagadjam, az együttműködési szándék engem is meglepett. Reményeim szerint az újság is megújhodhat. Kíváncsian várom, hogy miképp fér meg egymás mellett a tűz és a víz.”
Az MLL elnöke, Szieben László ugyancsak a közleményben indokolta meg a vásárlást: "Az együttműködés alapot ad egy új szellemű médiatevékenységhez. A felek Liga Plusz Kft. néven közös céget hoznak létre, amelyet Gyárfás Tamás és jómagam, mint a MLL elnöke együtt vezetünk. Meggyőződésem, hogy az a kritikai hang, amely a lapot mindeddig jellemezte, építő jelleggel a sportág érdekeit szolgálhatja. Biztos vagyok abban, hogy ha olyan erőket tudunk a labdarúgás érdekében felsorakoztatni, mint a Gyárfás vezette csapat, akkor előbbre jutunk. Nemcsak ebben, más vonatkozásban is szeretném, hogy újabb és újabb partnerekre találjunk. Elég volt az ellenségeskedésből, a magyar labdarúgást csak együtt, közös összefogással emelhetjük fel. A lap nem a liga, hanem a magyar sport érdekeit kell hogy szolgálja.”

Visszaforgatnák a hasznot

A Nemzeti Sport érdeklődésére Villás Károly, az MLL csütörtökön kinevezett igazgatója – mint arról beszámoltunk, Szieben László elnökké választása után összeférhetetlenségi okokból lemondott az ügyvezetői tisztről – nem kívánt semmiféle információval szolgálni a vételárról. Annyit azonban elmondott, hogy a liga saját forrásaiból teremti elő a szükséges pénzt. Az MLL alapszabályának 4. paragrafusa a liga alapvető céljaként említi a hivatásos labdarúgás közvetlen élvonalának üzleti, nyereségorientált alapú működtetését, illetve az MLL-tagok gazdasági fejlődésének elősegítését, de a 6. paragrafus általánosságban csak a szurkolók, a sajtó pontos tájékoztatását, kulturált kiszolgálását, a sportolás megítélésének javítását szabja médiaügyekben feladatul. Ugyanakkor az is tény, hogy a 35. paragrafus a liga lehetséges vagyonelemei között sorolja fel az üzletrészek birtoklását is. Lapunk úgy tudja, az MLL nem közvetlenül, hanem a százszázalékos tulajdonában lévő, csütörtök óta Koncz Ernő marketing-tanácsadó ügyvezetése alatt álló, a cégbíróságon májusban bejegyzett Liga Marketing Kft.-n keresztül vesz részt a Sport Plusz-üzletben.
A remélt üzleti haszonról Villás Károly annyit mondott, szeretnék, ha az új vállalkozás nyereséget termelne, amit aztán visszaforgatnának a labdarúgó-üzletágba. A ligában azt remélik, a piaci alapon jelentkező hirdetők mellett a Sport Pluszban megjelennek majd a futballvállalkozások azon támogatóinak reklámjai is, akik eddig inkább csak helyi szinten népszerűsítették áruikat, szolgáltatásaikat, de szívesen lépnének ki az ország nyilvánossága elé. Villás nem titkolta: a ligát az is ösztönözte erre a befektetésre, hogy a korábbi fő bevételi forrásai közül a tv-s jogokért és a névszponzori szerződésből mostanság a reméltnél szerényebben csordogál a pénz – emiatt újabb vállalkozási területeket kellett keresni. S mivel az MLL-nek régi óhaja, hogy legyen egy, az álláspontját a sportág legkülönbözőbb ügyeiben folyamatosan és hitelesen tükröző orgánum, belevágott a lapvásárlásba (arról, hogy a tagok miként vélekednek az üzletről, keretes írásunkban olvashatnak).
Hogy a vételár mellett mennyibe kerül majd a közös lap működtetése, azzal kapcsolatosan a liga igazgatója nem tudott konkrét számokat mondani, mivel jó néhány fontos üzleti részletet majd csak ezt követően dolgoznak ki a partnerek. Tervezik például, hogy az eddigi heti egy megjelenéssel ellentétben hetente háromszor kerüljön utcára a Sport Plusz. Ehhez vélhetően a jelenleginél népesebb stábra lehet szükség, de a részletekről majd csak a 2004 első napjaira tervezett sajtótájékoztatón számol be a lap főszerkesztője, az újságot eddig is jegyző Bocsák Miklós (a lapigazgató a Sport Plusz korábbi főmunkatársa, a jelenleg a második ligás REAC klubigazgatójaként dolgozó Kutasi Róbert lesz, aki egyben az MLL elnökségének is tagja).
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik