Verstappen kiszállt a bajnoki küzdelemből? A Ferrarinak át kellene állnia 2026-ra?

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2025.06.12. 16:20
null
Tavaly Verstappen, Norris és Russell osztozott a dobogón Kanadában (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2025-ös Formula–1-es világbajnokság, a 10. állomás Montreal, ahol az 54. Kanadai Nagydíjat rendezik meg. Oscar Piastri megerősítette a vezető helyét a bajnokságban, míg a címvédő Max Verstappen késhegyen táncol, hiszen az egyre nagyobb hátránya mellett rendkívül közel került az eltiltáshoz. A Ferrari újra dobogóra állna, míg a Mercedes visszavágna a kudarcok után.

ERRŐL BESZÉLNEK – A LEGFORRÓBB TÉMÁK A PADDOCKBAN

Kétszereplőssé vált a bajnoki küzdelem?

A Red Bull bizakodva készült a spanyolországi hétvégére, ám annak alakulása kijózanítóan hatott rá. A „vörös bikák” nem tudták tartani a lépést a McLarennel a nekik kedvező pályán, s a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) által hatályba léptetett új technikai direktíva sem hozta el a várt hatást. Az osztrákok úgy számoltak, az idény ezen pontján már egy szinten lesznek a riválissal, és a következő versenyen akár át is vehetik az üldözött szerepét, ám a mostani állás szerint a bajnoki remények életben tartása a cél.  

Az alternatív stratégiát futó, és a wokingiakat ezzel kissé meglepő hollandot a futam kései szakaszában érkező biztonsági autós szakasz hozta kilátástalan helyzetbe. Verstappenen az újraindítás után eluralkodtak az érzelmek, és az ámokfutása súlyos pontvesztéshez vezetett. Ráadásul, mint utólag kiderült, a George Russell elleni meggondolatlan manőver elkerülhető lett volna akkor, ha a csapat jól méri a terepet, és nem kéri a pilótáját arra, hogy adja vissza a pozíciót. 

A négyszeres világbajnok a harmadik helyét a tizedikre cserélte a 10 másodperces időbüntetése nyomán, s minden eddiginél közelebb került az automatikus egyfutamos eltiltáshoz, hiszen ha június 30-ig akárcsak egyetlen büntetőpontot kap, akkor biztosan nem állhat rajthoz a soron következő nagydíjon. Verstappen lemaradása már így is 49 pont a listavezető Oscar Piastri mögött, így a bajnoki esélyek szempontjából akár végzetes is lehetne az eltiltás, mivel hamar három futamgyőzelemnyire nőhetne a már most tetemesnek mondható hátrány. 

Noha maga Verstappen már nemegyszer kijelentette, hogy érzése szerint ő csak részt vesz a bajnokságban, és nincs harcban a vb-címért, egészen eddig bőven lőtávolon belül volt, most viszont tényleg késhegyen táncol, hiszen hiába szerezhető még összesen 407 pont, alapul véve, hogy a két McLaren-versenyző milyen kiegyensúlyozottan szállítja az eredményeket, kétségtelen, hogy némi szerencsére is szüksége lesz. 

Sokatmondó, hogy a tanácsadó, Helmut Marko is minden finomkodást mellőzve elismerte, hogy az autó jelenleg nem elég jó ahhoz, hogy harcba szálljanak a végső sikerért, igaz, saját, korábbi példájukból erőt merítve még nem mondott le teljesen az esélyeikről, hiszen a Red Bull Sebastian Vettel révén a 2013-as idényben már ledolgozott hasonló különbséget Fernando Alonsóval szemben. 

F1
2025.06.04. 11:24

„Kijózanító volt az egész hétvége” – a Red Bull azt hitte, a szigorítás visszaveti a McLarent

Marko elismerte, az autó jelenleg nem elég gyors ahhoz, hogy Verstappen bajnokságot nyerjen, miközben Cunoda alatt elkezdett rezegni a léc.

 

Verstappennek mennyire kell óvatosnak lennie?

Az elmúlt tizenkét hónapos időszakot figyelembe véve a Nemzetközi Automobil-szövetség hét különböző szabálysértés nyomán osztott ki büntetőpontokat, ezek közül Verstappen négy eltérő vétséget követett el. A holland versenyző a legtöbb büntetőpontot, szám szerint hetet baleset okozásáért kapott: Norrisszal tavaly Ausztriában, Piastrival Abu-Dzabiban, míg Russell-lel az előző futamhétvégén, Spanyolországban került összetűzésbe. Előbbi két esetért egyenként kettő, míg utóbbiért három büntetőpont íródott a neve mellé. 

 

A Red Bull-pilóta ezen kívül az előző évben Norris Mexikói Nagydíjon történt leszorításáért (2), a brazíliai sprintversenyen a virtuális biztonsági autós szakasz alatti deltaidő átlépéséért (1), valamint a katari időmérőn Russell feltartásért (2) szedett össze büntetőpontot, vagyis kijelenthető, hogy a hollandra versenyhelyzetben leselkedik a legnagyobb veszély, és ez az, amit a legkevésbé tud kontrollálni.

Verstappen sokszor a szabályosság határait súrolja, és kerül ezáltal kétes szituációkba, s az agresszív vezetési stílusa, illetve a csata hevében eluralkodó érzelmei miatt már többször is keveredett botrányba. A versenyzővel kapcsolatban több hozzá közel álló személy, például az édesapja, Jos Verstappen és Marko is kijelentette már, hogy ha dühös vagy frusztrált, akkor könnyen elveszti az irányítást önmaga felett, és tesz meggondolatlan dolgokat. 

A pilótára most kétségkívül nagy nyomás fog nehezedni, minden megmozdulását górcső alá fogják venni, és csapata jelenlegi helyzete, illetve az egyéni bajnoki összetettben egyre csak növekvő hátránya önmagában is okozhat belső feszültséget nála. Verstappen tudja, hogy az autó puszta sebessége jelenleg nem elég ahhoz, hogy életben tartsa a reményeit, alternatív stratégiával, bevállalós manőverekkel kell operálnia, miközben vigyáznia kell arra, hogy ne lépje át a határt. 

Érdekes lesz látni, hogy a holland hogyan fogja megközelíteni a különböző párharcokat a soron következő nagydíjakon, valamint, hogy a vetélytársak esetleg merészebbek lesznek-e vele szemben tudva, hogy kerülnie kell a kétes helyzeteket. A kanadai pálya sok lehetőséget tartogat az előzésre, így a holland könnyen találhatja magát versenyszituációban, ami mindig magában hordozza az incidens, és így a büntetés esélyét. Elég egyetlen rossz megmozdulás Verstappen részéről, és csapata hazai nagydíján, Ausztriában már rajthoz sem állhat, ami Marko szerint katasztrófa lenne. 

A versenyzőket szabálytalanságaikért büntetőpontokkal sújtják, azok egy éven belül elévülnek. Ha valakinek 12 hónapon belül 12 összegyűlik, egy versenyt ki kell hagynia. Táblázatunkban azt tekinthetik meg, ki mikor kapott büntetőpontokat, ebből az is kiderül, mikor évülnek el azok.
PILÓTAIDŐPONTPONTOK SZÁMA
Verstappen2024. június 30.2
Alonso2024. június 30.2
Hülkenberg2024. szeptember 1.2
Verstappen2024. október 27.2
Colapinto2024. október 27.2
Verstappen2024. november 2.1
Piastri2024. november 3.2
Bearman2024. november 3.2
Verstappen2024. november 30.1
Russell2024. december 1.1
Norris2024. december 1.3
Stroll2024. december 1.2
Lawson2024. december 1.2
Albon2024. december 1.2
Verstappen2024. december 8.2
Piastri2024. december 8.2
Bottas2024. december 8.2+3
Doohan2025. március 22.2
Doohan2025. március 23.2
Lawson2025. április 13.1+2
Sainz2025. április 13.2
Lawson2025. május 2.1
Stroll2025. május 23.1
Bearman2025. május 23.2
Verstappen2025. június 1.3
A BÜNTETŐPONTOK OSZTÁSA
Verstappen11
Lawson6
Bottas5
Bearman4
Doohan4
Hülkenberg4
Piastri4
Stroll3
Norris3
Sainz2
Albon
Alonso2
Colapinto2
Russell1
A BÜNTETŐPONTOK ÁLLÁSA 
 

Stroll rajthoz áll hazai pályán

Az Aston Martin váratlanul, a Spanyol Nagydíj időmérőjét követően erősítette meg, hogy Lance Stroll orvosi tanácsra nem áll rajthoz a másnapi versenyen, miután a hosszú hetek óta fennálló kéz- és csuklófájdalmai miatt tarthatatlanná vált a helyzet. A pilóta a montmelói hétvége után átesett egy beavatkozáson, míg a hét elején a Paul Ricard-versenypályán tett meg néhány kört egy korábbi F1-es gép volánja mögött, hogy ezzel is felmérje, milyen állapotban van. 

A kanadai a saját elmondása szerint keményen küzdött azért, hogy versenyezhessen hazai közönség előtt, és szerda délután hivatalossá is vált, hogy ott lesz a rajtrácson Kanadában.  Strollra érthető módon a szokásosnál nagyobb figyelem fog hárulni otthoni környezetben, de a vele kapcsolatban megjelent híresztelések nyomán még több szempár szegeződhet rá. 

Egybehangzó sajtóértesülések szóltak arról, hogy a versenyző dühös volt a spanyolországi időmérő után, és tört-zúzott a silverstone-i alakulat garázsában, miközben a Sky Sportsnál dolgozó David Croft beszámolója szerint egy bukósisakot is a falhoz vágott, és egyébként sem áll távol tőle, hogy kirohanás közepette verje a falat, így többen is úgy vélik, az akkori dührohama is okozhatta a sérülést, s azt nem a 2023-as kerékpárbalesetére vezetik vissza.

Noha a csapat tagadta a vádakat, azt az Aston Martin szóvivője azt elismerte, hogy a pilóta frusztrált volt a kvalifikáció után. Az, hogy mi zajlott le a színfalak mögött akkor, amikor Stroll nem ment el a szokásos mérlegelésre, kizárólag az érintett felek tudhatják pontosan, de az nem kétséges, hogy Stroll kapni fog kérdéseket az ügy kapcsán a hivatalos csütörtöki sajtótájékoztatón. 

 

A Ferrari dilemmája

Bár a Ferrari az elmúlt három versenyhétvégén javuló formát mutatott, és Monaco után Spanyolországban is képviseltette magát a dobogón Charles Leclerc révén, miközben sikerült előrelépnie a második helyre a konstruktőri tabellán, továbbra is nagy a lemaradása, és egyre inkább aktuálissá válhat a kérdés, hogy érdemes-e még pénzt, időt és energiát ölni az idei projektbe, vagy helyette teljes mértékben a 2026-os szabályváltoztatásokra kellene helyezni a fókuszt. 

Az autóval egyértelműen jobban küszködő Lewis Hamilton úgy érzi, eljött az idő az átállásra, ám a Scuderia egyelőre nem kész teljesen feladni az idei évet. A csapatot irányító Frédéric Vasseur Barcelona után úgy fogalmazott, visszatértek a bajnoki küzdelembe, és kiemelte, még tizenhét versenyük van rá, hogy utolérjék a McLarent. Noha tényleg rengeteg pont szerezhető még, és pont a wokingiak mutatták meg tavaly, hogy nagy hátrányt is le lehet dolgozni, egyelőre nem tűnik úgy, hogy a Ferrariban benne lenne a tempó a fordításra. 

A spanyolországi szigorításoktól tévesen fordulópontot váró olasz istálló a hírek szerint a július elején esedékes Brit Nagydíjon többek között új padlólemezt is bevet egy nagyobb fejlesztési csomag részeként, de erősen kérdéses, hogy az elhozza-e a remélt megváltást. Sajtóértesülések alapján a Ferrari még megvárja, milyen hatásai lesznek a frissítéseknek, és azt követően fog döntést hozni arról, hogy leállítsa-e az idei versenygép fejlesztését. 

Maranellóra tehát fontos hetek várnak, és egyre több kérdés övezi azt is, hogy Vasseur megtarthatja-e a pozícióját az alakulat élén. A francia szakember szerződése az idei év végén jár le, és egyelőre inkább annak kapcsán láttak napvilágot találgatások, hogy a Ferrari más csapatoknál kopogtat. A Corriere della Sera tudósítása szerint a márka Le Mans-i programját irányító Antonello Coletta lehet az egyik potenciális jelölt, s nemrég Christian Hornert is szóba hozták a Ferrarival. 

 

Fogy Colapinto és Cunoda ideje?

Ugyan az Alpine a Miami GP után világosan megfogalmazta a hivatalos bejelentésében, hogy a Jack Doohan helyére érkező Franco Colapinto öt nagydíjat kap, majd a csapat Silverstone előtt újra mérlegeli a pilótahelyzetet, az elnöki tanácsadó Flavio Briatore már az argentin első hétvégéjén, Imolában ellent mondott saját magának, és értetlenségét fejezte ki azzal kapcsolatban, honnan ered az a híresztelés, hogy a Williamstől megszerzett pilóta kontraktusa öt Grand Prix-ra szól. 

Az olasz üzletember azóta többször is megerősítette, nincs előre meghatározva, Colapino meddig foglalhatja el az ülést, és hangsúlyozta, kizárólag a teljesítményen fog múlni az argentin maradása. Nos, az eddigi három versenyhétvége alapján nem igazán biztató a kép: a versenyző még nem tudott pontot szerezni, miközben már autót is tört, így egyre több a találgatás azzal kapcsolatban, hogy ki érkezhet a helyére az enstone-iaknál. Bár többször előkerült Mick Schumacher neve, s egyes híresztelések arról is szóltak, hogy a 2026-os visszatérésen dolgozó Sergio Pérez is lehetőséghez juthat, nagy valószínűség szerint Paul Aron lenne a befutó, és adott esetben még Jack Doohan is szerepet kaphat. 

Míg az Alpine-nál Colapinto, a Red Bullnál Cunoda Juki alatt rezeghet a léc. A japán versenyző két nagydíj után váltotta Liam Lawsont a „vörös bikák” első számú csapatában, s noha az elődjével ellentétben sikerült már pontot szereznie, egyáltalán nem nyújt meggyőző teljesítményt, és főként egy körön szenved az RB21-es volánja mögött, amivel megpecsételi a sorsát, hiszen rendre a mezőny végéről kénytelen nekivágni a futamnak. Nem is meglepő, hogy egyre több szó esik arról, hogy a Racing Bullsnál remeklő Isack Hadjar akár már az idény közben átveheti a japán helyét, ám több szakértő óva inti ettől a fiatal franciát.

A Red Bull-táboron belül eközben egy újabb név is fókuszba került: Arvid Lindblad az osztrák alakulat kérésére megkapta az F1-es szuperlicencet már a 18. születésnapja előtt, ami azt sejteti, hogy a  svéd származású brit versenyző már augusztus előtt szerephez juthat. A Formula–2-ben eddig megszerzett két győzelmével az egyéni összetett harmadik helyén álló Lindblad az első szabadedzések mellett akár rajthoz is állhat, ha Verstappent eltiltják egy futamra. A „vörös bikák” forgatókönyve szerint ebben az esetben Hadjar vagy Lawson helyettesítené a hollandot, míg a faenzai istállónál megüresedő helyet Ivasza Ajumu vagy a fiatal reménység foglalhatná el.

F1
2025.06.10. 21:03

Az FIA eleget tett a Red Bull kérésének – Lindblad megkapta az F1-es szuperlicencet

Az F2-ben versenyző fiatal már a 18. születésnapja előtt bemutatkozhatna a királykategóriában.

 

MI VÁRHATÓ A KANADAI NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a világbajnokság, a 10. állomás Montreal, ahol az 54. Kanadai Nagydíjat rendezik meg. A jelenleg 4361 méter hosszú Gilles Villeneuve nevét viselő pálya először 1978-ban látta vendégül a Formula–1 mezőnyét, és az idén immár a 44. alkalommal szerepel a versenynaptárban. Noha az időjárás miatt már nemegyszer alapjaiban határozta meg a hétvége alakulását, és nemegyszer káoszba fulladt a verseny, elég csak a 2011-es, több mint négyórásra nyúló viadalt említeni, s legutóbbi példaként, a tavalyi futam is ott van, amely vizes körülmények között vette kezdetét, a legfrissebb időjárás-előrejelzések szerint ezúttal nem szól közbe az eső. 

A hűvösebb idő ugyanakkor hatással lehet az erőviszonyokra, a Red Bullt Spanyolországban pont a meleg idő vetette vissza, s tette lehetővé a McLaren számára, hogy még inkább kidomborítsa az erősségét. Az alacsonyabb hőmérséklet mellett a gumikiosztás is fontos szerepet kaphat, hiszen a Pirelli Imola és Monaco után Montrealba is elhozta a C6-os keveréket, ami mellett a C5-ös, valamint a C4-es fog a mezőny rendelkezésére állni, vagyis eggyel lágyabb lesz a felhozatal, mint egy évvel ezelőtt. Az, hogy ez milyen hatással lesz a stratégiákra egyelőre kérdéses, de az új, legpuhább keverék a 2026-os versenynaptárban már nem szereplő Emilia-romagnai Nagydíj időmérőjén okozott fejtörést a csapatok számára, hiszen nem bírta végig az egy kört. 

Ami a történelmi múltat illeti, Hamilton Michael Schumacherrel karöltve vezeti az örökranglistát hat pole pozícióval és hét győzelemmel. A 2007 óta íródó pályafutása első sikerét a helyszínen elkönyvelő briten kívül a jelenlegi mezőnyből még Verstappen és Fernando Alonso ünnepelhetett a dobogó felső fokán Montrealban. Míg a spanyol egyszer, a holland már háromszor nyert, ráadásul egymást követő években, így az idén zsinórban a negyedik győzelmét célozhatja meg. 

Ami a jelenlegi formát illeti, bár van esély arra, hogy folytatódik a címvédő sikerszériája, nagy valószínűség szerint új versenyző ünnepelhet a pódium tetején vasárnap, hiszen a fő esélyesnek számító McLaren egyik pilótája sem diadalmaskodott még a helyszínen. A vb-éllovas Piastri ráadásul még az első hármasban sem tudott végezni, miközben Norris esetében a tavalyi második hely jelenti az eddigi legjobb eredményt. A Red Bullon és a wokingi alakulaton kívül érdemes lesz figyelni, hogyan alakul a Ferrari és a Mercedes formája, hiszen ádáz csata alakulhat ki a dobogós helyekért. 

A maranellóiak az elmúlt nagydíjakon jobb formába lendültek, és két ízben sikerült az első hármasban is végezniük, míg a németek pont visszaesést mutattak, igaz, ennek hátterében inkább a különböző technikai problémák és meghibásodások álltak. Russell és Andrea Kimi Antonelli is sok pontot hullajtott, utóbbi a tripla hétvégéről üres kézzel volt kénytelen távozni, így nem is csoda, hogy a Mercedes visszaesett a Ferrari mögé a konstruktőri tabellán. A Toto Wolff által vezetett csapat azonban Kanadában javítana, és azonnal vissza is venné az elvesztett pozíciót, amire remek esélye nyílhat, hiszen mindössze hat pont választja el egymásól a két gárdát. 

A Scuderia eközben azért hajt, hogy megerősítse a helyzetét a bajnokságban, Leclerc sorozatban a harmadik dobogóját szerezheti meg, míg Hamilton az egyik kedvenc pályáján bizonyíthat, és találhat talán újra magára. A nagy négyes mögött a Williams tűnik a legerősebbnek, ám a grove-iak az előző futamhétvégéről pont nélkül voltak kénytelen távozni, nem úgy, mint a Sauber, amelyik Nico Hülkenberg révén az előkelő ötödik hellyel irányította magára a figyelmet. 

Az Aston Martinnál eközben Alonso megszerezte az idei első pontjait, míg a visszatérő Stroll hazai közönség előtt bizonyítana. A Racing Bulls folytatná a három nagydíj óta íródó pontszerző sorozatát, míg a 200. versenyére különleges festéssel készülő Haas erős eredménnyel ünnepelné a jeles alkalmat. 

A BAJNOKSÁG ÁLLÁSA

PILÓTÁKGYŐZELEMDOBOGÓPONTSZERZÉSPONT
  1. Oscar Piastri5811186
  2. Lando Norris2811176
  3. Max Verstappen2410137
  4. George Russell410111
  5. Charles Leclerc39  94
  6. Lewis Hamilton10  71
  7. Andrea Kimi Antonelli7  48
  8. Alexander Albon7  42
  9. Isack Hadjar5  21
10. Esteban Ocon3  20
11. Nico Hülkenberg2  16
12. Lance Stroll3  14
13. Carlos Sainz5  12
14. Pierre Gasly3  11
15. Cunoda Juki5  10
16. Oliver Bearman3    6
17. Liam Lawson1    4
18. Fernando Alonso1    2
KONSTRUKTŐRÖK 
  1. McLaren-Mercedes362
  2. Ferrari165
  3. Mercedes159
  4. Red Bull-Honda144
  5. Williams-Mercedes  54
  6. Racing Bulls-Honda  28
  7. Haas-Ferrari  26
  8. Sauber-Ferrari  16
  9. Aston Martin-Mercedes  16
10. Alpine-Renault  11
54. KANADAI NAGYDÍJ
JÚNIUS 13., PÉNTEK
1. szabadedzés19.30–20.30
2. szabadedzés23.00–00.00
JÚNIUS 14., SZOMBAT
3. szabadedzés18.30–19.30
Időmérő22.00–23.00
JÚNIUS 15., VASÁRNAP
A verseny (70 kör, 305.27 km) rajtja20.00
KÖVETKEZŐ VERSENYEK
Osztrák Nagydíj, Spielbergjúnius 29., 15.00
Brit Nagydíj, Silverstonejúlius 6., 16.00
Belga Nagydíj, Spa-Francorchampsjúlius 27., 15.00


 

Legfrissebb hírek

Leclerc-t meglepték a távozásáról szóló pletykák; Hamilton kiáll Vasseur mellett

F1
1 órája

„Nem fogok változtatni a hozzáállásomon” – Verstappen szerint nem lenne világvége, ha eltiltanák

F1
3 órája

„Igen, egyértelműen frusztrált voltam” – Stroll először beszélt arról, miért nem állt rajthoz Spanyolországban

F1
4 órája

„Az biztos, hogy még nem állok készen” – Hadjar szerint ijesztő lenne a Red Bull-előléptetés

F1
5 órája

Stroll rajthoz áll a Kanadai Nagydíjon – hivatalos

F1
2025.06.11. 18:12

A 2026-os idény előtt nem lesz közös F1-es évnyitó – sajtóhír

F1
2025.06.11. 14:25

Ha nem javul a helyzete a Ferrarinál, Hamilton a visszavonulás mellett dönt?

F1
2025.06.11. 13:55

Az FIA eleget tett a Red Bull kérésének – Lindblad megkapta az F1-es szuperlicencet

F1
2025.06.10. 21:03
Ezek is érdekelhetik