Előzetesen nem sok jel mutatott Lando Norris pole pozíciójára Monacóban, hiszen amellett, hogy az egy körön nehezen megzabolázható McLaren már nemegyszer alulmaradt az időmérőn, a házon belüli párharcban egyértelműen a brit volt hátrányban, aki saját bevallása szerint is gyengélkedik idén olyankor, amikor egy körön kell kihozni az autóból a maximumot. Ráadásul a három szabadedzés a hazai hősről, Charles Leclerc-ről szólt, aki igazi monacói specialistának számít, és egy évvel ezelőtt sikerült először nyernie is a hercegségbeli utcákon, ahol felnőtt.
A ferraris a mindent eldöntő harmadik szakasz utolsó pillanataiban is még az időlista élén állt, aztán jött a két gyors körre szavazó McLarennel Norris, és váratlanul elrontotta a monacói népünnepélyt. A brit versenyző az idei második, míg pályafutása 11. pole pozícióját szerezte, és a helyszínen először várhatja az élről a piros lámpák kialvását. A mostani siker akár fordulópontot is jelenthet a bajnoki párharcban, és magbiztossággal töltheti el az összetettben 13 pont hátránnyal második pilótát, hiszen pont a szűk utcákon, a falak fenyegető közelségében, ott, ahol a legkisebb megingásokat is keményen megbünteti a pálya, végre sikerült összeraknia a kört, amikor a leginkább számított.
„Ez már régóta érett! Jól érzem magam, szerintem nem is tudjátok elhinni, mennyire jó érzés az elmúlt hónapok nehézségei után. Monaco gyönyörű hely, a lehető legnehezebb itt megcsinálni, főleg a hazai hős ellen. Nagyon büszke vagyok a teljes csapatra, rendkívül keményen dolgoztunk az elmúlt néhány hónapban. Nagyon örülök” – kezdte az értékelést, majd arra is kitért, hogy a wokingiak már a kvalifikáció kezdete előtt eldöntötték, a végén két gyors körrel fognak próbálkozni.
„Már az időmérő előtt is úgy gondoltuk, hogy ez a lehető legjobb stratégia, és ez be is bizonyosodott. A csapat csodálatos munkát végzett, szóval köszönettel tartozom mindenkinek itt és a gyárban is. Ezek a napok nem jönnek könnyen, büszkeséggel tölt el, hogy most valamit visszaadhattam nekik. Jól kör volt, sikerült szépen összehoznom, és fantasztikus érzés, amikor áthaladsz a célvonalon, s mindez kifizetődik. Ez a hétvége arról szólt, hogy körről körre, edzésről edzésre fejlődjünk. Charles zárt az élen valamennyi gyakorláson, szóval nehéz volt úgy kimenni, hogy most meg kell csinálnunk.”
„Ugyanakkor magabiztosak voltunk azt illetően, hogy ott lehetünk, és tudtuk, hogy van bennünk még az időmérő előtt, így tisztában voltam azzal, hogy ha sikerül jól összeraknom a kört, akkor meglehet a pole pozíció is – magyarázta, majd amikor arról kérdezték, mit vár a vasárnapi futamtól, amelyen egyedülálló módon kötelező lesz legalább kétszer kereket cserélni, jelezte, most még nem ezzel foglalkozik. – Jelen pillanatban nem is érdekel. Ki szeretném élvezni a mai napot. Keményen dolgoztam érte. Majd este megvitatjuk, és felkészülünk a vasárnapra. Egyszerűen nagyon örülök annak, ahogyan a mai nap és az időmérőm alakult. Megélem a pillanatot, aztán a figyelmemet a versenyre összpontosítom.”
Míg a McLarenen belül Norris volt az, aki rendre rontott az időmérő döntő szakaszában, miközben Oscar Piastri három pole pozíciót is gyűjtött, ezúttal az ausztrál volt az, aki hibát hibára halmozott, és nem sikerült neki az optimális kör, amikor igazán számított. A vb-éllovas a második edzésen össze is törte az autóját, míg a mostani kvalifikáción többször is súrolta a szalagkorlátot.
„Elég intenzív volt, sok szempontból emlékeztetett a tavalyi évre. Az első köröm jól sikerült, aztán a második próbálkozásom alkalmával elkövettem egy hibát a Nouvelle Chicane-nál, és hagytam ott némi időt. Szerintem ezen a hétvégén már többször találtam el a falat, mint a teljes eddigi pályafutásom során, szóval egyáltalán nincs tiszta hétvégém. Kissé nehezen tudtam felvenni a ritmust, de a kvalifikáción már sokkal jobban éreztem magam, és elégedettebb voltam mindennel. Elég sokat dolgoztunk, és egészen tisztességes ez az eredmény. Ezúttal nehéz lett volna legyőzni Landót, szóval gratulálok neki. Nekem elég zűrös hétvégém van, tehát az, hogy sikerült egy ilyen kör, amivel megszereztem a harmadik helyet, egészen jó.”
Leclerc rendkívül magabiztosan vághatott neki az időmérőnek, és sokáig úgy tűnt, senki sem tudja megállítani abban, hogy megszerezze hazai pályán a negyedik pole pozícióját is. A McLaren taktikája azonban kifizetődött a végén, és a monacóinak meg kellett elégednie a második hellyel. „Mindig lehet még több időt találni, de végső soron ez volt a legtöbb, amit tehettünk. Úgy érzem, a köröm nagyon jól sikerült. Az első próbálkozásomért viszont kár, hiszen ha jól sikerül az első köröd, az önbizalomlöketet ad a következő előtt. De nekem ez nem adatott meg, mert a második szektorban forgalomba kerültem. Ez van. De nyilvánvalóan eléggé frusztráló.”
„Tisztában vagyunk azzal, hogy nem igazán van olyan autónk, amellyel győzelmekért küzdhetünk az idén, de ezen a hétvégén jónak érződött a kocsi, és a második helyről nehéz lesz nyerni. Általánosságban véve szeretem az utcai pályákat, szeretek mindent feltenni egy körre és kockáztatni, és szerintem a legtöbb esetben mindez kifizetődik, persze előfordul az is, hogy nem. Büszke vagyok az elért eredményre, mivel papíron úgy festett, nagyon küzdelmes hétvége vár ránk. Végső soron ez nem is olyan rossz.”
A negyedik eredetileg Lewis Hamilton lett, ám a Max Verstappen feltartása miatt kapott három rajthelyes büntetése nyomán csak a hetedik helyről vághat neki a vasárnapi futamnak. A hétszeres világbajnok már a döntés előtt elismerte, hogy hátráltatta a Red Bull-ost, és megosztotta a gondolatait a hétvégéje eddigi alakulásáról is. „Nem a mostani volt a legnagyszerűbb napom, de a hétvége összességében nézve egészen jól alakult. Csodálatos érzés Ferrarit vezetni ezen a pályán! Az autó rendkívül jónak érződik, ám nyilvánvalóan nem segített, hogy a harmadik szabadedzésen összetörtem a kocsit. A végén voltak néhányan előttem, vesztettem némi tapadást, és elvesztettem az irányítást a gép hátulja felett. A csapat viszont csodálatos munkát végzett az autó megjavításával.”
„Az időmérő nagyon szórakoztató itt, de rendkívül nehéz feladat megoldani, hogy ne álld senki útját. Szerintem jó munkát végeztem ezen a területen, de a csapat először azt mondta, hogy Max gyors körön van, ezért lehúzódtam jobbra, majd arról tájékoztatott, hogy már nincs gyors körön, szóval emeltem a tempón, és nem voltam ott teljesen az íven, azonban kétségtelenül megzavartam őt” – osztotta meg a hátrasorolását eredményező feltartás előzményeit.
A negyedik helyet pont Verstappen örökölte meg Hamiltontól, a holland elmondta, hogy nem a riválisa volt a felelős, ám jelezte, hogy szerinte büntetést ér a megmozdulás, amiben végül igaza lett. „Láttam, hogy a csapata azt mondta neki, lassítok, miközben egyértelműen gyors körön voltam, szóval nem Lewis hibája volt. Gyorsan váltottam is vele néhány szót az esetről, nem történhetett volna meg ilyesmi. A csapata hibázott. Ha megnézzük a korábbi eseteket, akkor büntetést ér. De ez inkább a csapata hibája. Általában az időmérőn elég szigorúan veszik ezeket az ügyeket.”
Ami a Red Bull teljesítményét illeti, a holland nem lepődött meg azon, hogy nem igazán volt esélye harcba szállni az élen zajló küzdelemben. „Főként a középső szektorban vesztettünk időt, nem volt meg a mechanikus tapadásunk a lassú tempójú kanyarokban. Nem is tudtam előrelépni az edzéshez képest, és valahányszor átmentem egy kerékvetőn, vagy elemelkedett az egyik kerék egy döntött kanyarban, egyszerűen nem tapadt be az autó. Ez már jó ideje gondot jelent nekünk. Amint kimentünk a kvalifikáción, és láttam, hogyan fejlődtek a köridők, tudtam, hogy nem leszek harcban. A mi kocsink egyébként sem jó alacsony tempó mellett. Az időmérőkön elég szoros volt végig a küzdelem, s amikor hiányzik az érzés és az egyensúly ezekben a lassú tempójú kanyarokban, akkor nem fog összejönni.”
Nem Hamilton volt az egyetlen, akit szankcionáltak, a pénteken már egy rajthelyes hátrasorolást összeszedő Lance Strollt további három pozícióval sorolták vissza, miután feltartotta Pierre Gaslyt a Q1-ben. Rajtuk kívül Oliver Bearman is büntetést kapott, a britet tíz hellyel sorolták hátra, miután még a második edzésen előzött piros zászlós jelzés alatt.
MONACÓI NAGYDÍJ, AZ IDŐMÉRŐ VÉGEREDMÉNYE | |||||
---|---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes | 1:09.954 | átlag: 171.729 km/ó |
2. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari | 1:10.063 | 0.109 mp h. |
3. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes | 1:10.129 | 0.175 |
4. | Lewis Hamilton* | brit | Ferrari | 1:10.382 | 0.428 |
5. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda | 1:10.669 | 0.715 |
6. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda | 1:10.923 | 0.969 |
7. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes | 1:10.924 | 0.970 |
8. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari | 1:10.942 | 0.988 |
9. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda | 1:11.129 | 1.175 |
10. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes | 1:11.213 | 1.259 |
11. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes | 1:11.362 | 0.792 |
12. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda | 1:11.415 | 0.845 |
13. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari | 1:11.596 | 1.026 |
14. | George Russell | brit | Mercedes | - | |
15. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes | idő nélkül | |
16. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari | 1:11.902 | 0.673 |
17. | Oliver Bearman* | brit | Haas-Ferrari | 1:11.979 | 0.750 |
18. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault | 1:11.994 | 0.765 |
19. | Lance Stroll** | kanadai | Aston Martin-Mercedes | 1:12.563 | 1.334 |
20. | Franco Colapinto | argentin | Alpine-Renault | 1:12.597 | 1.368 |
**: 3 rajthelyes büntetés feltartásért. **: 10 rajthelyes büntetés piros zászlós szakasz alatti előzés miatt (második szabadedzés). ***: 1+3 rajthelyes büntetés baleset okozása (első szabadedzés), illetve feltartás (időmérő) miatt. |
AZ ELSŐ KÉT SZAKASZ VÉGEREDMÉNYE | |||||
---|---|---|---|---|---|
1. SZAKASZ | 2. SZAKASZ | ||||
1. | Leclerc | 1:11.229 | 1. | Norris | 1:10.570 |
2. | Norris | 1:11.285 | 2. | Leclerc | 1:10.581 |
3. | Piastri | 1:11.308 | 3. | Albon | 1:10.732 |
4. | Verstappen | 1:11.431 | 4. | Piastri | 1:10.858 |
5. | Russell | 1:11.507 | 5. | Verstappen | 1:10.875 |
6. | Hamilton | 1:11.575 | 6. | Hamilton | 1:10.883 |
7. | Albon | 1:11.629 | 7. | Hadjar | 1:11.040 |
8. | Alonso | 1:11.674 | 8. | Alonso | 1:11.182 |
9. | Sainz | 1:11.707 | 9. | Lawson | 1:11.250 |
10. | Cunoda | 1:11.800 | 10. | Ocon | 1:11.262 |
11. | Hadjar | 1:11.811 | 11. | Sainz | 1:11.362 |
12. | Lawson | 1:11.818 | 12. | Cunoda | 1:11.415 |
13. | Ocon | 1:11.839 | 13. | Hülkenberg | 1:11.596 |
14. | Hülkenberg | 1:11.871 | 14. | Russell | - |
15. | Antonelli | 1:11.880 | 15. | Antonelli | idő nélkül |
16. | Bortoleto | 1:11.902 | |||
17. | Bearman | 1:11.979 | |||
18. | Gasly | 1:11.994 | |||
19. | Stroll | 1:12.563 | |||
20. | Colapinto | 1:12.597 |
MONACÓI NAGYDÍJ, A VERSENY RAJTSORRENDJE | |||
---|---|---|---|
1. | Lando Norris | brit | McLaren-Mercedes |
2. | Charles Leclerc | monacói | Ferrari |
3. | Oscar Piastri | ausztrál | McLaren-Mercedes |
4. | Max Verstappen | holland | Red Bull-Honda |
5. | Isack Hadjar | francia | Racing Bulls-Honda |
6. | Fernando Alonso | spanyol | Aston Martin-Mercedes |
7. | Lewis Hamilton* | brit | Ferrari |
8. | Esteban Ocon | francia | Haas-Ferrari |
9. | Liam Lawson | új-zélandi | Racing Bulls-Honda |
10. | Alexander Albon | thaiföldi | Williams-Mercedes |
11. | Carlos Sainz | spanyol | Williams-Mercedes |
12. | Cunoda Juki | japán | Red Bull-Honda |
13. | Nico Hülkenberg | német | Sauber-Ferrari |
14. | George Russell | brit | Mercedes |
15. | Andrea Kimi Antonelli | olasz | Mercedes |
16. | Gabriel Bortoleto | brazil | Sauber-Ferrari |
17. | Pierre Gasly | francia | Alpine-Renault |
18. | Franco Colapinto | argentin | Alpine-Renault |
19. | Lance Stroll** | kanadai | Aston Martin-Mercedes |
20. | Oliver Bearman*** | brit | Haas-Ferrari |
*: 3 rajthelyes büntetés feltartásért. **: 1+3 rajthelyes büntetés baleset okozása (első szabadedzés) és feltartás (időmérő) miatt. ***: 10 rajthelyes büntetés piros zászlós szakasz alatti előzés miatt (második szabadedzés). |
71. MONACÓI NAGYDÍJ | |
MÁJUS 23., PÉNTEK | |
1. szabadedzés | 1. Leclerc 1:11.964 |
2. szabadedzés | 1. Leclerc 1:11.355 |
MÁJUS 24., SZOMBAT | |
3. szabadedzés | 1. Leclerc 1:10.953 |
Időmérő | 1. Norris 1:09.954 |
MÁJUS 25., VASÁRNAP | |
A verseny (78 kör, 260.286 km) rajtja | 15.00 |
KÖVETKEZŐ VERSENYEK | |
Spanyol Nagydíj, Barcelona | június 1., 15.00 |
Kanadai Nagydíj, Montreal | június 15., 20.00 |
Osztrák Nagydíj, Spielberg | június 29. 15.00 |